Дата __________ Номер уроку ___________ Я досліджую світ 3 клас
Тема місяця.
Тема тижня.
Тема дня. Повітря. Властивості повітря. Спостереження дослідів, які демонструють
властивості повітря
Мета: формувати в учнів уявлення про повітря; розширити й поглибити уявлення
дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі; формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду; вміння робити висновки, міркувати за аналогією; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності.
Формувати групу компетентностей:
-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного
використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення
навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;
-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до
власного здоров’я та здоров’я інших;
- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних
навичок дослідження;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження
природних явищ і процесів та їхніх наслідків;
-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних
джерелах.
Очікувані результати:
Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами
Проводить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Фіксує здобуту інформацію (зображеннями, символами, за допомогою фотопристроїв)
Розпізнає осінні зміни в неживій та живій природі Не завдає шкоди рослинам під час спостереження Дотримується правил безпечної поведінки під час екскурсії Описує об’єкти природи своєї місцевості за певними ознаками Аналізує явища живої і неживої природи восени Розрізняє дерева, кущі, трав’янисті рослини Описує рослини своєї місцевості Описує тварин своєї місцевості Розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо)
Добирає конструкційні матеріали за їх властивостями для виконання практичної роботи (використання паперу, пластмаси, деревини, металу, пінопласту та інших матеріалів для макетування)
Організовує безпечне робоче місце з допомогою дорослих (використання клею, інструментів та пристосувань із гострими частинами)
Демонструє іншим результати власної діяльності
Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань
Задумує конструкцію виробу та конструює його з готових елементів (розмічання розгорток; виготовлення, оздоблення пласких та об’ємних виробів
Визначає, що дає природа людині восени
Сприймає твори різних видів мистецтва про осінь, висловлює свої враження, вподобання
Пояснює, що подобається, а що не подобається у творі мистецтва
Малює графічними матеріалами (олівцями, фломастерами, крейдою, фарбами тощо)
Придумує образи і створює їх різними знайомими засобами художньої виразності
Працює з природними матеріалами
Вправляється над інтонацією мовлення, чіткістю дикції, виразністю міміки і жесту, перевтілюючись у різних персонажів
Презентує результати власної творчості перед однолітками
Бере участь у мистецьких заходах
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
ІІ. Етап цілепокладання
Проведіть спостереження: «Скільки часу людина може жити без повітря?»
Глибоко вдихніть й утримуйте повітря протягом 30 секунд (скільки зможете). Як кожен з вас почував себе наприкінці експерименту? Сформулюйте висновок.
Повітря людині потрібне для ___________.
Бесіда.
— Чим ми дихаємо?
— Що є необхідним для існування людини?
— Як довести, що нас оточує повітря?
— Як довести, що воно не тільки навколо нас, воно є й у воді? (Якщо по дивитися на банку з водою, бачимо на її стінках невеличкі бульбашки. Це повітря.)
— А хто дихає повітрям у воді? (Риби)
— Як довести, що повітря є і в землі? (Якщо кинути грудочку землі у воду, із неї виходитимуть бульбашки повітря.)
— Хто дихає повітрям у землі? (Черв'яки, комахи)
— Повітря є і в нас самих.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Розгадайте ребус і визначте, що будете вивчати на уроці.
(Повітря)
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІІІ. Етап цілереалізації
Робота за підручником
— Ми починаємо вивчати нову тему «Повітря».
— Роздивіться, пригадайте і розкажіть! Чи вам доводилося бачити повітря? Як можна довести існування повітря навколо нас? Які властивості повітря вам відомі?
Проведення дослідів
Дослід № 1.
Припущення: Повітря не має в оточуючих предметах.
ХІД ДОСЛІДУ
Продемонструвати порожнюю відкриту банку, поліетиленовий пакет. За-питати, що в них є. Запропонувати кожній дитині згорнути щільно складений поліетиленовий мішечок з боку отвору в трубочку рухати від себе. Що ста-лося?(Повітря, яке було в мішечку, ми поступово зібрали до купи, про що свідчить повітряна «подушечка», що утворилася в результаті наших дій).
Діти роблять висновок, що повітря прозоре, воно є в банці, в пакеті, в інших предметах, які стоять на столах, воно нас оточує.
Дослід № 2.
Припущення: Повітря всередині нас.
ХІД ДОСЛІДУ
Запропонуйте малятам подути в соломинку або тоненьку трубочку, один кінець якої занурений у склянку з водою. З’явилися бульбашки. Що це? Повітря. Звідки взялося? З наших легенів, ми вдихнули його. Отже при-пущення підтвердилося: повітря є всередині нас.
Дослід № 3.
Припущення: Всередині цеглини, піску, поролону, землі повітря немає.
ХІД ДОСЛІДУ
У банку з водою по черзі вкиньте цеглинку, жменьку піску, поролону. В другу баночку — грудочку землі. Спостерігайте появу бульбашок навколо предметів. Що це? (Повітря). Звідки з’явились бульбашки, що містять по-вітря? Воно містилося всередині вкинутих у воду речовин. Отже, повітря не видно, бо воно прозоре, але воно є в речовинах. Тож припущення не підтвер-дилося.
Дослід № 4.
Припущення: Повітря в своєму складі містить воду.
ХІД ДОСЛІДУ
Візьмемо аркуш альбомного паперу і покладемо його на губку. Губці цій вранці вже довелося «попрацювати». Наприклад, помити посуд. А потім години 3-4 «відпочити». Зверху губка буде практично сухою, а всередині — трішки вологою. Прямо, як справжня хмарка. Адже вона ніколи н е буває абсолютно сухою, навіть якщо не крапає дощем, тому що складається з малюсіньких крапельок води.
За допомогою кришечки будемо потроху змочувати губку. (Дуже важливо не поспішаючи робити це маленькими порціями, щоб губка встигала вбирати воду). На початку досліду папір під губкою буде залишатися сухим, навіть коли ми спробуємо вичавити губку, нам це не вдасться, бо губка ще не-достатньо просякла вологою і недостатньо волога. Точнісінько так відбу-вається і зі справжніми хмарами. Якщо вони білі і пухнаті не загрожують дощем, то можна сказати, що вологість низька. Продовжуємо доливати воду. Через деякий час знову спробуємо віджати губку. Цього разу наші зусилля увінчаються успіхом у вигляді кількох крапельок. Таке іноді відбувається й у природі. Пригадаємо хоча б короткочасний «грибний дощ». Додаємо ще деяку кількість води. Тепер на аркуші паперу під губкою з’явилася і почала розповзатися волога пляма. Це значить, що губка настільки просякла водою, що більше не спроможна її утримувати. Це і є висока вологість. Така воло-гість виникає тоді, коли небо затягнуте важкими сірими хмарами й от-от піде дощ. Дослід можна повторити, поклавши губку на долоню дитини. Тоді вона зможе відчути зміни вологості і на тактильному рівні (на дотик). Зверніть увагу дитини на зміни відтінків кольору губки і на те, що вона стала важкою.
Дослід № 5.
Припущення: В грудочках цукру-рафінаду є повітря.
ХІД ДОСЛІДУ
Вкиньте грудочку цукру-рафінаду в склянку з чаєм, зверніть увагу на бульбашки, що піднімаються на поверхню. Це сховане у дрібнесеньких порах повітря. У міру того, як вода потрапляє всередину грудочки, маленькі легкі бульбашки повітря залишають місця, де вони причаїлися. Якщо прислуха-тись, можна почути тихе шипіння, що супроводжує процес. А тепер замість цукру-рафінаду, вкинемо цукор-пісок. Чи така кількість бульбашок підні-мається вгору? В чому причина? Швидке розчинення? Відсутність проміжків між піщинками? А можливо все разом. Корисна річ — вранішній чай! Є привід для постійних роздумів.
— Правильно, повітря безбарвне, прозоре і, отже, невидиме. Повітря не тільки огортає Землю, а й міститься в усьому, що нас оточує. Порожня пляшка, тобто звільнена від рідини, яка в ній містилася, насправді заповнена повітрям.
Повітря є в шафі, тріщинах, щілинах, воді, ґрунті тощо. Товстий шар повітря має блакитний колір завдяки вмісту в ньому краплинок водяної пари, освітлених Сонцем.
Повітря оточує нас скрізь. Але ми його не бачимо, адже воно прозоре. А чому ж тоді небо блакитне?
— Розгляньте картини Олексія Леонова і Андрія Соколова «Люди у космосі».
Робота у парах
— Поміркуйте! Чому космонавти, які виходять у відкритий космос, і водолази, які спускаються в морські глибини, вимушені вдягати спеціальні скафандри?
— Тепер зайдемо у дослідницьку лабораторію та ознайомимося з іншими властивостями повітря.
— Чому кулька, заповнена повітрям, не тоне?
— Чому м'яч після удару відскакує?
Фізкультхвилинка
Назвіть за ілюстраціями приклади використання людиною знань про властивості повітря. Які властивості повітря людина використала?
Складіть за ілюстрацією розповідь про значення кисню для життя людини.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
— З якими властивостями повітря ви ознайомилися? (Повітря безбарвне, прозоре, невидиме, заповнює весь простір, пружне. Під час нагрівання повітря розширюється, стає легшим і піднімається вгору: під час охолодження повітря стискається, стає важчим і опускається вниз.)
— Поясніть, чому взимку під снігом можна побачити зелені рослини. Яка властивість повітря сприяє цьому?
— Доведіть, що повітря пружне.
— Як змінюється стан повітря при нагріванні й охолодженні?
— Чому іграшки, заповнені повітрям, не тонуть у воді?
— Чому підстрибує м’яч?
— Чому рослини не замерзають під снігом?
1