Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 1 клас
Тема місяця.
Тема дня.Правильна вимова слів зі звуками [д͡з], [д͡з ׳], [д͡ж].
Мета: уточнити і закріпити знання учнів про приголосні звуки [дз], [дз’], [дж] та
позначення їх на письмі; розвивати навички переносу слів з рядка на рядок; збагачувати і поглиблювати словниковий запас учнів, записувати слова під диктовку; закріплювати навичку правильного звуко-буквеного аналізу слів із буквосполученнями дж, дз; розвивати логічне мислення під час відгадування загадок; виховувати любов до природи.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні, то що цьому перешкодило)
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось)
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Продовжує текст (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями
Читає слова із вивченими буквами
Читає вголос тексти, складені з 5-6 речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)
Розгадує ребуси
Відтворює графічні знаки за зразком
Записує слова з вивченими буквами, вимова і написання яких збігаються
Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням
Записує тексти з 5 – 6 коротких речень
Записує текст з 3 – 4 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)
Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів)
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Стали, дітки, підтягнулись,
Один одному всміхнулись,
Сіли всі рівненько,
Працювати будемо гарненько.
Вправа «Настрій гедзика»
ІІ. Етап цілепокладання
Сьогодні ми з вами побуваємо у гостях у джмелика. Він розповість багато цікавого про себе і свою родину. Але в гості потрібно йти з якимось подарунком чи смаколиками. Відгадайте, що ми з собою візьмемо?
Влітку ягід так багато.
Їх спочатку будем рвати,
Потім з цукром перетрем
Ось смачний і вийде ... джем
Розділи слова: Вивчаємозвукдж.
Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів.
– Ми розпочнемо роботу зі звуком [дж]. Будемо читати і записувати слова зі злитим [дж]. Спишемо вірш про джмеля рукописними буквами.
А ще завітаємо до джерельця.
ІІІ. Етап цілереалізації
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
Гра “Зайве слово”.
*АРА *УРА *ЕРМА ШО*ЕР *ІРМА
КО*ТА СО*ІЯ *ОРМА *ОТОГРА* *АР*ОР
Алгоритм дій у грі: 1) відшукай зайве слово; 2) пояснення значення слова; 3) звуко-буквений аналіз слова; 4) складання словосполучень із даним словом; 5) складання речень з утвореними словосполученнями.
Читання віршика з таблиці.
Світла стелиться стежинка.
Дзюркотить джерельце дзвінко:
– Я біжу, я біжу!
Срібне дзеркальце держу,
Щоб дивились в нього друзі,
Синьоока квітка в лузі.
Розчитування.
Робота з таблицею складів.
Етична бесіда за змістом прислів’я “Хто любить бджолу, повинен любити і біду”.
– Чи вміють бджоли захищатися? Як саме? Бджоли жалять (не кусаються!). На кінці черевця є тоненька голочка-жало. Коли бджола жалить тварину чи людину, в ранку потрапляє отрута, яка спричиняє біль. Жало так і залишається в ранці. Тому бджола гине.
Але боятися бджіл не варто. Потрібно бути тільки уважнішим та обережнішим, коли граєшся коло квітів.
Бджоли – корисні комахи. Їх потрібно охороняти.
Перегляд відео про бджіл
https://www.youtube.com/watch?v=cvOfgcuNDnQ
Вправа «Що про бджілку знаємо те в соти складаємо»
Робота з лего у групах
Складіть із лего вулика віконечком посередині.
ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
Казка про звуки [дз], [дз′].
Жили дві веселі букви Д і З. І дуже вони подружилися між собою, заприятелювали. Такі завзяті подружки стали – не розлий вода, ну ніяк одна без одної. Д – дерево, і З тут як тут – зелене. Д – діти, З – збираються. Д – Дмитрик, З – загукав. Аж тут вилетів дятел і став дзьобати по дереву. І вийшло: Д – дятел, З – дзьобає. І так Д і З з’єднались у цьому слові, що вже не змогли роз’єднатись.
(Учитель на дошці виставляє табличку: [ДЗ], [ДЗ’])
– Діти, спробуйте промовити слово “дзьобає”. Який звук ви чуєте? Тепер, коли ці букви стоять поряд, то читаються завжди злито.
Спостереження за вимовою звука.
– Артикуляція звука. Вимова звука [дз], [дз′] схожа на вимову звука [ц] і [ц′]. Давайте згадаємо вимову звука [ц]. Кінчик язика м’який, впирається в напівстиснуті зуби. А тепер додамо голос і виштовхнемо повітря – отримаємо звук [дз].
Читання таблиці складів та слів із дошки.
Учитель пропонує дітям попрацювати з таблицею в різних темпах: повільно – швидко; тихо – голосно; прочитати, “як сорока”; “як ведмідь”, “як лисичка”, “як зайчик”, “як вправні учні … класу”).
– Чітко, як один звук, вимовляйте [дз], [дз’] у складах і словах!
Звуко-складовий аналіз слів на дошці: дзвін, дзьоб, дзиґа, ґедзь.
Увага! В українській мові звук [дз] позначається двома літерами д і з.
ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
Вправа «Складання сотів»
Роздати дітям соти, щоб вони написали чи намалювали, що дізналися про бджіл.
Учні групами виходять на середину класу виносять свій вулик із лего. Зачитують чи показують соти і по черзі закидають у вулик (у віконечко). Виграє та група, яка принесла більше меду, тобто написала та намалювала більше сот.
Звуко-буквений аналіз слів. Робота у 3-х групах:
1 група – сиджу; 2 група – джем; 3 група – раджу.
Джемпер, бджоленята, джерельце.
Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=xuQl0_qA2fQ
Сприймання на слух вірша.
Лісове джерельце
Лісове джерельце,
Добре в нього серце,
Всім дає водиці:
І звірятку, й птиці,
Дереву, травині,
Квітці і людині,
Тому й не міліє,
Дзюркотить, радіє
Із лісів дзвінкою
Витіка водою. М. Чепурна
Читання вірша “Синьооке джерело” О. Клаптюх.
(Учитель повідомляє, що Олеся Клаптюх – молода вінницька поетеса.
Вона ще зовсім юна, і тому її вірші дуже люблять діти. У віршах Олесі діти і природа, птахи, звірі – веселі, добрі, дотепні.)
Барвисте літо відцвіло,
Пече серпнева спека,
А синьооке джерело
Всміхається здалека.
Вода у ньому крижана,
Хоч сонце припікає,
Така цілюща і смачна –
Враз втому забирає.
Схилились трави запашні,
Квітки пісні співають.
На серці сонячно мені,
Надії розцвітають.
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
Робота з мультимедійною презентацією та відеоматеріалами
Сприйняття на слух уривка казки Г. Сковороди. Етична бесіда за прочитаним.
Бджола та Шершень
– Скажи мені, Бджоло, чого ти така нерозумна? Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки собі самій, як людям корисні, а тобі часто й шкодять, приносячи замість нагороди мед. Багато у вас голів, але всі безмозкі. Видно, що ви без пуття закохані в мед.
– Ти поважний дурень, пане раднику, – відповіла Бджола.– Мед любить їсти й ведмідь, а Шершень теж не проти того. І ми могли б по-злодійському добувати, як часом ваша братія й робить, коли б ми лише їсти любили. Але нам незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. До сього ми народжені і будемо такі, доки не помремо. А без сього жити, навіть купаючись у меду, для нас найлютіша мука...
Вправа «Допоможи бджілці»
Гра «чарівні слова»
— Складіть слова за зразком.
а) пани (сани) сапа
пальто (____) рама
б) пожежа (поле) левеня
вагон (____) таксі
в) крапка (крапля) галявина
мисливець (____) наказав
г) сирота (сирник) сінник
мило (____) ніша
— Підкресліть в утворених словах приголосні звуки.
Робота в групах. Творча робота
— Зі слів кожного рядка складіть і запишіть речення.
Маленького, в, знайшли, козлика, лісі, діти. y
Годували, його, вони, спочатку, молоком. y
На, городі, потім, пасли. y
Грався, він, з, і, бігав, дітьми. y
— Назвіть слова зі збігом приголосних. Як їх можна перенести?
ТЕАТРАЛІЗУЄМО
Розіграйте мініатюру з життя бджіл
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Гра “Хто більше”: хто більше назве слів із вивченими звуками.
Вправа “Мікрофон” (діти діляться враженнями про урок)
1