Дата __________ Номер уроку ___________ Я досліджую світ 3 клас
Тема місяця.
Тема дня. Сторінка дослідників. Спостерігаю, доглядаю за тваринами. Кого
поселимо у акваріум?
Мета: формувати в учнів уявлення про різноманітність тварин; ознайомити учнів з
життям собак, котів, декоративних птахів, риб, які найчастіше утримуються в домашніх умовах; розвивати в учнів практичні уміння та навички спостереження й догляду за життям тварин удома; розкривати моральну, естетичну, пізнавальну й практичну цінність домашніх улюбленців; виховувати відповідальність за тих тварин, життя яких залежить від уваги і догляду за ними з боку людини.
Формувати групу компетентностей:
-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного
використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення
навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;
-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до
власного здоров’я та здоров’я інших;
- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних
навичок дослідження;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження
природних явищ і процесів та їхніх наслідків;
-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних
джерелах.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось )
Розповідає, що має бути зображено на ілюстраціях до прослуханого оповідання, казки, вірша (хто?, що?, де?, коли?)
Використовує різні форми привітання, прощання
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Обирає для написання висловлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір тощо)
Створює в групі прості медіапродукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя/ вчительки, враховує мету й аудиторію
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування
Визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)
Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами
Розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо)
Описує зображення предметів за допомогою відповідних органів чуття
Пропонує нові способи використання рукотворних (штучних) об’єктів
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Метод «Настрій котика»
Оберіть свій настрій з-за допомогою кота
ІІ. Етап цілепокладання
Кожна дитина мріє мати свою домашню тварину. І батьки часто приносять її у домівку, сподіваючись, що завдяки тварині легше буде виховати в дитині відчуття відповідальності, бажання й уміння піклуватися про ближнього. Проте стає сумно, коли жива істота перетворюється на щось середнє між предметом інтер’єру і живою іграшкою. Граючи з тваринами, діти часто роблять їм боляче, на що відразу отримують відповідну реакцію: кішка може подряпати, собака — вкусити.
Як же виявляти добре ставлення до домашніх тварин і при цьому не робити їх нещасними?
Щоб діти відповідали за тих, кого приручили, їх треба цього навчати. Ось чому на уроках у школі неодноразово потрібно звертатись до тем, присвячених домашнім улюбленцям, разом із поясненнями батьків сприяти розвитку в дітей вміння співчувати, співпереживати, стримуватися. Крім того, знання, отримані під час роботи над проектом, допоможуть дитині організувати правильний догляд за домашньою твариною.
— Чи є у ваших сім’ях домашні тварини? Які саме?
Проблемна ситуація. «Кросенс».
У групах за однаковим завданням намагаються визначити тему уроку. Спочатку обговорюють в групах, потім класом. Приходять до висновку, що тема уроку «Домашні улюбленці».
Побудова асоціативного куща «Домашні улюбленці для нас…»
— Як ви вважаєте, що означає вислів «Я люблю свою тваринку»?
— Чи є у вас живий куточок у класі? Які тварини там живуть?
- Отже, сьогодні ми поговоримо про наших домашніх улюбленців, про тих, хто живе з нами поруч, дізнаємося, що вони люблять, як за ними доглядати та з’ясуємо, для чого людина тримає домашніх тварин.
ІІІ. Етап цілереалізації
- Спілкуючись з нашими меншими друзями, часто у нас виникають різні думки та питання:
- На всі ці питання ми отримаємо відповіді протягом уроку, який я думаю розширить і поглибить ваші знання про своїх улюбленців і принесе задоволення.
Інтерактивна вправа «Кубування» для полегшення дотримання учнями послідовності виступу. На сторонах куба розташовані умовні позначки або малюнки. Учитель по черзі повертає куб однією зі сторін до учнів і пропонує їм виступити.
( Діти виходять разом з фото домашнього улюбленця і представляють його)
Розповідь про власних домашніх улюбленців за поданим кліше:
В мене є домашній улюбленець - .......... . Його звуть ........ . Він дуже .... . Я люблю з ним ....... . Я годую його…….. . Він спить……. .
Робота за підручником
— Розгляньте фото
Фізкультхвилинка
— Пригадайте: з яких частин складається тіло собак і котів?
Практична робота «Підпиши частини тіла тварини»
Розгляньте роздатковий матеріал та визначіть основні частини тулуба собаки.
Як вони годують маленьких цуценят і кошенят?
— Які породи котів і собак ви знаєте? Які вам подобаються найбільше? Чим вони відрізняються?
Перегляд відеоматеріалів
https://www.youtube.com/watch?v=HqEE3my1d5Q
https://www.youtube.com/watch?v=GlGM_iCFPUU
— Якщо у вас є кіт чи собака, розкажіть про зовнішній вигляд тварини. Які в неї звички, поведінка?
— Який кіт (собака) мешкає у вас удома?
— Чим ви частуєте свого котика (собаку)?
— Де спить кошеня (собака)?
— Як у сім’ї ставляться до кошеняти (собаки)?
Відгадайте загадки.
• Гавкає, кусає,
В дім не пускає. (Собака)
• Язиком вмивається,
Лапкою втирається. (Кіт)
— Як ви гадаєте, звідки беруться бездомні собаки та коти?
— Чи зустрічали ви котиків і собачок, в яких немає господарів? Де?
— Де вони сплять? Що їдять?
— Чому вони не мають ані житла, ані їжі?
— Як можна назвати людей, які викинули їх на вулицю? (Жорстокі, бездушні)
— Як ми зазвичай ставимося до таких тварин? (Жаліємо, боїмося, сердимося, інколи проганяємо.)
— Чому вони біжать за нами?
— Чим ми можемо їм допомогти?
Рубрика «Запитує Чомусик»
- У маленьких «чомусиків» багато запитань. Давайте допоможемо їм і відповімо на запитання.
- Чому собаки махають хвостом?
Собаки махають хвостом у правий бік, коли чимось задоволені, а якщо їх щось не влаштовує, то їхній хвіст відхиляється вліво.
- Чому коти люблять ловити мишей?
В організмі мишей міститься багато сірки. А сірка необхідна котам для того, щоб їхня шерсть була густою і добре росла.
- Чому папуги мають таку назву?
У середні віки цих балакучих птахів жило багато у Ватикані. Там їх називали «папа галл», що означає «папський півень». Звідси і назва – папуга.
- Чому взимку хом’яки сплять?
Хом’яки – гризуни, в природному середовищі вони впадають у зимову сплячку, як їжаки, ведмеді і борсуки.
- Чому не можна підсаджувати маленьких рибок до дорослих?
Дорослі риби можуть прийняти малят за корм і з’їсти.
Гра «Нагодуй тварину»
(діти ділять на групи, кожна яка представляє якусь домашню тваринку. Учитель демонструє зображення їжі чи корму, а діти - плескають у долоні, якщо це їжа для тварини їхньої групи).
Музична хвилинка. Перегляд відео
https://www.youtube.com/watch?v=Y2nKq34DQuY&t=99s
— Собаку справедливо вважають другом людини. Віддані людині не лише породисті, але й звичайні дворові собаки.
Доглядати за породистим собакою непросто. Його треба добре годувати, розчісувати, чистити, виводити на прогулянку. Якщо ви хочете завести собаку, поміркуйте, чи зможете з усім упоратися. Якщо ні, краще собаку не заводьте. Людина відповідає за здоров’я і життя чотирилапого друга.
— Чи хотіли б ви, щоб ваша улюблена тваринка коли-небудь стала бездомною? Що треба робити для того, щоб цього не сталося? (Перш ніж завести тваринку, необхідно твердо вирішити піклуватися про неї).
Фізкультхвилинка
Продовження роботи за підручником
— Розгляньте фото
— Чи знаєте ви цих тварин?
— Які із цих тварин мешкають у живому куточку школи? Які — у вас удома?
— Розкажіть, як ви їх доглядаєте.
— Яких ще тварин можна утримувати вдома?
Робота в групах
— Розкажіть, які у вас є домашні улюбленці? Як їх звати? Які в них характери? Про яку домашню тварину ви мрієте?
— Мати домашню тварину дуже відповідально. Про неї потрібно постійно дбати: доглядати, годувати, виховувати!
Завдання для друга природи
— Від імені свого домашнього улюбленця розкажіть про те, що йому подобається у житті, а що б він хотів змінити.
Дослідницький проект. Хто живе в акваріумі
Питання «VIP».
Питання «СТАНДАРТ»
Ми познайомимось із Золотою рибкою або Кої, яка належить до родини Карпові.
- Чи знайомі ви діти з прісноводною рибкою карп? Так, вірно ці рибки проживають у наших водоймах.
А золоті рибки є потомками прусського карпа, який проживає в Азії. Перші виведені золоті рибки були сріблястого кольору і лише пізніше був виведений золотистий. Жовтий вважався імператорським кольором. На красивих дорогоцінних вазах імператори дуже часто зображали золоту рибку як символ достатку.
Ми зараз з Вами знаходимось в Китаї, тут прохолодно, взимку температура сягає до - 20, а влітку жарко до -30. То як ви думаєте діти, акваріумні золоті рибки при якій температурі можуть жити?
Температура води коливається від 16 до 24 градусів (більш низька температура потрібна взимку, по мірі наближення літнього періоду необхідно поступово збільшувати температуру води).
- Погляньте на цих золотих рибок. Якого вони кольору? Якого розміру? (відео 1).
Існує більше 500 видів золотих рибок. Всі вони досить великого розміру, тому золота рибка тим краще буде почуватись, чим більший буде акваріум. На одного мешканця потрібно не менше 2 літрів води.
У нас в акваріумі проживає золота рибка Комета. Опишіть її вигляд.
Давайте погодуємо рибок. Які рибки першими (більше) споживають корм?
Золоті рибки - ненажери. Вони будуть їсти стільки, скільки ви їм дасте. Тому для золотої рибки існує золоте правило: годуємо часто (2 рази на день), але даємо стільки, щоб рибка з'їдала корм за 5 хвилин.
Вважається, що золота рибка виконує бажання і несе удачу. Її образ часто використовується у казках, художніх творах. Пропоную вам загадати бажання, написати його на фото золотих рибок, які лежать на партах.
Ми з вами познайомились з одним представником і щоб створити так зване родинне дерево для рибки ми розпочнемо оформлювати лепбук. Це слово для вас нове тому я поясню і покажу.
Лепбук (lap – колени, book – книга). Якщо перекласти назву дослівно, то лепбук – це книга на колінах. Часто можно зустріти і інші назви – тематична папка, папка проектів.
Отже, лепбук – це саморобна інтерактивна тематична папка, яка оформлена різноманітними віконечками, кишеньками, книжечками, зображеннями, картинками, звуковими елементами.
Тож розпочнемо! Перед вами лежать папки, розкрийте їх, передивіться, ознайомтесь..приступаємо до роботи. Наклейте фото представника, напишіть звідки вона родом, напишіть представників і виберіть їх фото із різноманітності тих, що у вас на столах, зазначте умови проживання.
Продовжимо подорож
Родина Лабіринтові. Гурамі.
Зараз я Вам розповім одну цікаву історію про рибку, яка теж проживає в Азії, де ми зараз знаходимось.
Ці акваріумні рибки неодноразово спробували завезти з Азії на територію Європи, але нічого не виходило. Рибки перевозили у бочці з водою, яку закривали кришкою, всі рибки гинули.
Лише через десятки років здогадались заповнювати бочку не до самого верху і закривати її кришкою нещільно. Тільки після цього рибки з'явилися в країнах Європи. Ця рибка називається гурамі. (слайд 4)
Ми з вами знаходимось біля невеликої річки, у якій в Азії проживають гурамі. Це річки і невеликі струмки, ви бачите, які вони замулені та мало насичені киснем. Саме тому ці рибки можуть довий час знаходитись без кисню, а для дихання піднімаються на поверхню води і захоплюють кисень з повітря.
- Чому гурамі довгий час не могли перевезти з Азії до країн Європи?
Поспостерігайте за гурамі та спробуйте її описати: якого кольору, як рухається, чим цікава?
Зверніть увагу на плавники рибки. Якої вони форми? Вони перетворились в нитки, які використовуються як орган дотику, так як в природі ці рибки живуть у мутній воді і за допомогою них визначають на дотик предмети. Саме тому інша назва - гурамі нитчастий.
- Виходячи з умов проживання в природі, скажіть які умови необхідні в акваріумі для гурамі:
- яка температура води?
- чи можна в такий акваріум заселяти багато поверхневих водоплавних рослин? (якщо багато, рибкам не буде як дихати)
Довжина рибок 5-12 см. Гурамі можуть 6-8 годин знаходитись без води. Всеїдні, але живий корм їм необхідний. При гарному догляді можуть прожити більше 7 років.
Види гурамі, які можна утримувати в акваріумі (слайд 5).
- До якого виду належить наша рибка гурамі, яка проживає в акваріумі?
Гурамі відноситься до родини Лабіринтових, а чи знаєте чому саме так називається ця родина? Давайте перглянемо відео.(відео 2)
Робимо висновок, продовжуємо заповнювати лепбук.
Розіграш квитків на переліт в Америку
Квитки «VIP»
1. Золоті рибки живуть у 2 рази менше, ніж середньостатистичний житель України, який живе 60 років? Скільки років у середньому живуть золоті рибки?
2. Який акваріум необхідний для золотої рибки, довжиною 5 см, якщо на 1 см довжини тіла золотої рибки необхідно 5 л води?
Квитки «Стандарт»
Щоб отримати квитки стандарт вам необхідно виконати рухову вправу, яка називається «Піцца». Ми подорожуватимемо в Америку, а там дуже полюбляють піццу. Прошу встати, стаємо один за одним, підготували ручки. Уявіть, що спина сусіда вашого це основа піцци, ложимо руки на плечі розминаємо тісто, місимо…..розкачуємо(по спині водимо), мастимо кетчупом, ложимо ковбаску, цибульку, тремо сир, поливаємо майонезом…і відправляємо в піч! Всі отримуємо білети.
Вирушаємо в подорож (слайд 6, відео 3).
Ми з вами в Америці. Паренеслись в далекий 1886 рік і познайомимось із родиною Пецилієві. Гу́ппі. Рибки цього виду були названі в честь священика і вченого Роберта Гуппі, вихідця з Англії. Він займався збором рослин і проб ґрунту на острові Тринідад, коли випадково в одному з водоймищпобачивяскравозабарвлених невеликих риб. Придивившись, він зазначив, що вони не відкладають ікру, як більшість особин, а відразу народжують мальків. У 1886 році він повернувся додому і виступив перед Королівським товариством з доповіддю про виявлені тропічні живонароджених рибок. Проте йому не повірили, що такі маленькі риби можуть бути живородними, і як виявилося даремно, незабаром в акваріумах британського музею з'явилися сотні гуппі, які розмножилися з особин, привезених вченим.
Але рибки потрапили в Європу десятиліттями раніше – їх виявив німецький вчений Вільгельм Петерс.
Найвідоміша й найпоширеніша з акваріумних риб є гуппі.
Давайте визначимо, яка найхарактерніша ознака що їх відрізняє від інших? (діти спостерігають та дають відповіді)
У природних водоймах гупі живляться личинками комарів. Завдяки невибагливості до умов життя й істотну користь у боротьбі проти малярії гупі були завезені в Мексику, США, Африку, Індію.
Їдять живородні риби багато. Їжа різноманітна - мотиль, черв'яки, дафнії і циклопи. В акваріумі риби охоче споживають штучні корми й очищають підводні предмети від нитчастих водоростей.
На одну особинувистачає 1-2 літри води. Температура води 20…25 °С. Освітлення яскраве, верхнє. В акваріумі гупі уживаються з будь-якими рибами, важливо тільки, щоб сусіди не обірвали самцям їхні довгі хвости. Живуть приблизно 1 рік.
Фізкультхвилинка. В річку вміємо стрибати (підстрибують)
хвилі можем показати (рухи руками)
раз, два пірнаєм (присідають)
три чотири –виринаєм (встають)
а на пять ми-обсушились (трусять кистями рук)
і на березі вмостились.
Далі познайомимось із ще одним представником, який проживає в Америці -
мечоносцем.
У нас в акваріумі проживає меченосець, як ви думаєте, чому він так називається?(відповіді)
Існує 25 різновидів цих риб. Інформацію про цього представника пропоную вам опрацювати самостійно. У вас на партах є матеріали, перечитайте і виберіть інформацію про температуру води, батьківщину, харчування риб.
Переваги:
Недоліки:
Пам'ятайте і про те, що мечоносці – любителі пострибати. Щоб риби не загинули, завжди накривайте акваріум кришкою.
Аналітико-синтетичні завдання
Вправа «Знайди тінь»
Вправа «Лабіринт»
Складання пам’ятки про правила догляду за тваринами.
- Про що повинен подбати хазяїн, щоб його домашнім улюбленцям було зручно й комфортно у людській оселі?
- Собакам не можна давати шоколад, бо він отруйний для них. Не можна давати торти, печиво, цукор, бо це може викликати сльозотечу і нагноєння очей.
- Котам необхідне різноманітне харчування: м’ясо, риба, сир, вівсяні пластівці, вітаміни. У визначеному місці завжди повинна стояти мисочка з чистою водою.
- Клітка для папуги повинна бути простора й зручна. Птах має вільно махати крилами, не зачіпаючи стінок клітки. У клітці треба встановити поїлку, годівницю, купіль, мінеральний камінь та іграшки.
- Для хом’ячка клітка повинна бути металевою, бо він спритно гризе дерево. Треба, щоб у клітці були сіно і папір для гнізда. Важливо для тваринки більше рухалася, щоб не розтовстіти.
- Дуже важливо, щоб рибки не переїдали, а корм не залишався на дні. На сніданок давати сухий корм, на вечерю – живий. Регулярно треба міняти воду, але тільки частину, бо чиста вода шкідлива для рибок.
- Дякуємо вам за гарні поради. Ми обов’язково скористаємося ними. (Діти створюють колаж, презентують свою роботу)
Метод «Коло Вена». Правила догляду за собакою та котом.
Творча хвилинка
Виготовлення песика з паперу. Способи згинання паперу.
Робота з технічними лініями.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Рефлексія. Перегляд відеоматеріалів
https://www.youtube.com/watch?v=Osxok1YIfkc
— Яких тварин можна тримати вдома?
— Як звати ваших домашніх улюбленців?
— Як їх доглядати?
— Як ви гадаєте, де краще жити тварині — у квартирі чи на волі?
1