ТЕМА: Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей. Формування характеру Деві в надзвичайних обставинах

Про матеріал
ТЕМА: Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей. Формування характеру Деві в надзвичайних обставинах Мета уроку: - використовуючи глибинний зміст тексту, дослідити, як проявляється характер людини в екстремальних ситуаціях. Вирішити питання: «Що формує характер дитини?»; - розвивати навички аналізу тексту і вміння характеризувати героїв на основі вчинків та думки інших героїв, розуміти значення символічних образів; - виховувати вміння розуміти, поважати і прощати один одного; прагнути духовної єдності поколінь.
Перегляд файлу

ТЕМА:  Джеймс  Олдрідж. «Останній дюйм».  Своєрідність вирішення проблеми  батьків та дітей. Формування характеру   Деві в надзвичайних обставинах

Мета уроку:

  • використовуючи глибинний зміст тексту, дослідити, як проявляється характер людини в екстремальних ситуаціях. Вирішити питання: «Що формує характер дитини?»;
  • розвивати навички аналізу тексту і вміння характеризувати героїв на основі вчинків та думки інших героїв, розуміти значення символічних образів;
  • виховувати вміння розуміти, поважати і прощати один одного; прагнути духовної єдності поколінь.

Тип уроку :  урок-дослідження.

Обладнання: підручники, роздатковий матеріал, тлумачний  словник,

                        картини моря і пустелі, бланки для порад,відео.

                                                                      Ніколи не знаєш, на що ти здатний,

                  доки не спробуєш.

                           Дж. Олдрідж

                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент: створення психологічної обстановки для проведення уроку 

-Добрий день! Я вас вітаю, дорогі мої діти, вітаю своїх шановних колег на уроці.

Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій. Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую до співпраці.

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності

  1. Вступне слово вчителя

Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.

   Батьки і діти. Як часто ми не розуміємо один одного, говоримо майже різними мовами. Що розділяє батьків і дітей? Вік? Погляди на життя? А як треба жити? Що робити, щоб життя стало кращим?

Чи можливе подолання відстані між людьми?(проблемне питання) 

На це проблемне та актуальне питання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці, тема якого «Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками і дітьми ( картка на дошці)

 Ми спробуємо вияснити причини напружених стосунків між рідними людьми -- батьком і сином, обговоримо можливі способи їх зближення, удосконалюватимемо навички характеризування образів,навички виразного читання, виховуватимемо повагу до сімейних та родинних вартостей

2. Словникова робота

Вчитель. У новелі ми зустрічаємо багато термінів. Перед вами невеликий тлумачний словничок.

Дюйм – одиниця  довжини в англійській  системі  мір,  дорівнює  2,54 см.

Фут  - одиниця  довжини в англійській  системі  мір, дорівнює 30,48 см.

Миля - одиниця  довжини в англійській  системі  мір, яка використовується здебільшого в морській справі,  рівна  1852 м.

Фунт  основна одиниця ваги в англійській системі мір, рівна 453,5 г.

Хамсин  сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пус­телі.

Авантюра  ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і при­речена на провал.

 Екстримальнийнезвичайний, крайній, межовий, надзвичайний.

  Екстримальна ситуаціязагроза життю людини, її здоров’ю, сім’ї.

ІІІ.Робота над темою уроку

1. Слово вчителя.

  - Чи повинна людина боротися за життя, за щастя, за «останній дюйм»? Є така притча: коли Бог творив людину, у нього залишився шматочок глини. Творець довго тримав той шматочок у руках, не знаючи, що з ним робити, а потім запитав: «Що зробити тобі ще?» Людина подумала і відповіла : «Зроби мені щастя». Бог посміхнувся і поклав той шматочок глини людині у руку: «Ліпи». Ця історія говорить, що людина сама творить своє щастя. І часом тільки від неї залежить, як складеться її життя і який дюйм буде у ньому останнім. Протягом уроку вам належить дати відповідь на запитання:

- Випробування, які випали на долю Бена і Деві, чи потрібні були?

 -Чи використають Бен і Деві шанс, подарований Долею, для майбутнього життя?

-  Як Бену та Деві подолати останній дюйм у стосунках?

2. Перегляд бук трейлеру (Визначення на дошці).

3. Психологічне спостереження. Літературна гра «Я знаю… А ти?».   

Ким був батько Бен ? ( 20 років льотчиком працював, йому вже 40 років).

Чим ще займався  Бен,  коли припинив літати?

( Знімав рідкісні кадри  в природі і продавав для кіностудій . Він займався підводними зйомками в Червоному морі. Компанія платила йому по тисячі доларів за кожні п’ятсот метрів фільму про акул і тисячу доларів окремо за зйомку риби-молота. На жаль ця зйомка була останньою.)

Цікаво! Так у 1959 році  на кіностудії «Ленфільм» було знято фільм за новелою «Останній дюйм».

-Дайте визначення новели.

Нове́ла (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом

- Куди відправляються наші герої 10-річний син Деві та батько Бен?

     ( На Червоне море в Акулячу бухту, знімати акул).

4. Повідомлення учнів.(Показ відео)

-Червоне море – найтепліше море на Землі( середня температура в лютому в північній частині + 23С, в серпні +27С). Воно заповнює собою вузьку, майже прямолінійну тріщину між Сереземним морем і Індійським океаном. Зліва – Африка, справа – Аравійський півострів.

Знаходячись між двома водними стихіями, Червоне море має свої  особливості. По-перше, це найсолоніше море у світі.  Це пояснюється вельми просто, адже поряд знаходиться найбільша пустеля світу – Сахара. Тому знадходження прісних вод дуже невелике.

 

- Головна визначна пам’ятка Червоного моря – його неповторний підводний світ. В його надрах мешкає більше чотирьохсот видів риб. Понад 20 відсотків видів зустрічаються тільки тут. Треба згадати і про акул. З 500 видів акул 44 було помічено в Червоному морі. Близько десяти з них дуже поширені в північній частині моря.  Акули бачать світ у чорно – білому зображенні,погано чують, але мають дуже тонкий нюх та бокову лінію, яка дає змогу акулі на відстані 300 метрів почути велику рибину. Зуби акули мають форму трикутника і розташовані у 5 – 6 рядів, а інколи в 15 рядів. За 10 років акула може зносити 24 тисячі зубів, які ростуть зі шкіри. Сила тиснення щелеп акули досягає 18 тонн. Акула – хижак, який атакує все, що їй здається здобиччю: рибу, черепах, морських птахів, братів-акул.

 

-Так, у шлунку великої китової акули було знайдено цілого коня, в іншій – голову та частину тулуба крокодила, трьох птахів та пачку тютюну. До речі, китова акула – справжній велет і мрія кожного дайвера. Це найбільша із сучасних риб. Ця акула живе у відкритому морі, але часто запливає в бухти й до рифів, повільно плаваючи на поверхні в пошуках планктону та рачків.

Вчитель. Ми отримали з вами змістовну інформацію про Червоне море та його неповторний підводний світ. А тепер повертаємося до змісту оповідання « Останній дюйм».

   Англійська родина живе в Єгипті.  Бен – досвідчений американський пілот, від послуг якого відмовилась нафтоекспортна компанія Тексєгипто. Його дружина Джоанна покинула сім’ю і виїхала в Англію, залишивши Бену десятирічного хлопчика Деві. Заради сина Бен готовий на будь - який заробіток, який час від часу йому підкидає Джеффорд, що торгує сенсаційними матеріалами підводних зйомок.

5. Робота з підручником.

Коментоване читання .Читання в особах .

Епізод розмови батька з сином в літаку( с.118, зі слів «От і ця хвилина не була  кращою за інші…» по «Хлопчик опустив голову і тихенько заплакав.»)

 -   Як батько ставився до сина під час польоту?  Підтвердіть словами з твору(Бен не вмів заспокоювати сина, роздратовано сказав)

-  Як почуває себе у польоті хлопчик? .(нещасний вигляд, переляканий хлопчина, тихий і несміливий голос, тихенько заплакав)

  -- Що можна сказати про стосунки в сім’ї героїв, виходячи з прочитаного?

 (У сім’ї усі були байдужими одне до одного. Їх взагалі важко було назвати сім’єю.)

-У чому причина таких стосунків? (Вони не розуміли один одного.)

- Які почуття у батька до сина?

     (Він його зневажає, роздратовує, у батька немає ніякого співчуття до сина . Бена дратував зляканий вид хлопчика. Він не міг цьому зарадити, не знав, як з ним поводитися.)

    «Він знав, що тон у нього різкий, і сам завжди дивувався, чому не вміє розмовляти з сином», «…закричав батько».)с. 119

- Які почуття викликає у хлопчика спілкування з батьком?

     ( Розгубленість, страх, розпач, біль.)

Учитель. Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо глуху стіну відчуження між ними, абсолютне нерозуміння. Таким чином, Джеймс Олдрідж піднімає й загострює увагу читача на проблемі взаємин батьків і дітей.

6.Розв’язування проблемного питання

- Чому виникає непорозуміння, відчуження між дорослими і дітьми? 

- Чому з’явилася тріщина у стосунках між рідними людьми?

Самотність

Недовіра

Байдужість

Зрада

Конфлікт

Непорозуміння

Відчуження

   7.Випереджальні завдання.

- Які поради можна дати Бену, щоб встановити духовний контакт з сином?

- не кричати, говорити спокійно, ніжно;

- запитати, що його цікавить, що він любить;

- чи є у нього друзі, про що він мріє;

- знайти шлях до душі сина….

8. Коментоване читання. Бесіда за запитаннями. Випробування й зближення батька і сина.

Бесіда за змістом твору (продовження):

Вчитель

- А зараз продовжимо працювати над текстом твору, але згадаймо, що ви знаєте  з уроків основ здоров’я про екстремальну ситуацію. (Екстремальна ситуація – надзвичайна ситуація, яка загрожує життю людини). Пригадайте твори, в яких герої потрапляють в екстремальну ситуацію. («Робінзон Крузо», «Жага до життя», «15-річний капітан»).  Наші герої з оповідання «Останній дюйм» теж опинились в екстремальній ситуації.  

Наскільки небезпечним для життя було заняття Бена?

Хто знав про їх подорож ? (Ніхто)

Хто про це хвилювався?  (Син).   Чому?   (Відчував небезпеку)

-Як почувається хлопчик , залишившись наодинці на березі моря?

-Чи подбав про те, щоб сину було не сумно батько у його відсутність?

Роль пейзажу.

.                     Батько вимушений був взяти його під час польоту до моря для зйомок акул під водою лише тому, що хлопчик залишився один, без матері, але не подбав про те, щоб йому було чим зайнятися.

      (шум моря)

         Велике значення автор надає описам природи. Безмежні морські простори, тривожні крики чайок лише посилюють відчуття самотності хлопчика, що лишився один на березі моря, хлопчика, який не відчуває любові й турботи своїх батьків

       Дуже важливо, щоби подолати цей стан нам допомагали близькі люди, наші друзі й особливо батьки

- Що сталося з Беном під час  останньої зйомки під водою?

      (Під час зйомки на нього напали акули, він був тяжко поранений.)

- Як повів себе хлопчик? Що керувало вчинками Деві, коли він побачив свого батька закривавленим?

      ( У Деві виникло бажання допомогти батькові, врятувати його, бути з ним поряд.)

Епізод пораненого Бена з сином ( 123 зі слів « - Це ти , Деві, сказав Бен…» по « Але все повинно йти по порядку.»)

-А як поводив себе Бен? Що змінилося в його ставленні до сина?

        ( Він зрозумів складність ситуації, також хотів допомогти сину.)

-Що змінилося в стосунках  батька і сина?

    (Спільне нещастя зробило їх ближчими один до одного.  Бен намагається зрозуміти, про що думає син, розгледіти вираз його обличчя, підбирає слова, розмовляє з ним лагідно, не хоче його налякати.)

-Як про це говорить автор? Який результат нових взаємин батька й сина?

 (Перші його думки після поранення про сина, допомагає йому, як може – порадами, фізично, не кричить…).

- Бен у критичній ситуації вперше вибачився перед сином за те, що, можливо, буде гримати на нього. Як це характеризує батька?

С.124

- Ні!- крикнув Деві сердито…

- Що не розгледіли батьки в своєму хлопчикові?

- Як змінилося ставлення батька до сина?

Тези з тексту: «Хлопець не хотів, щоб батько помер.» с. 126)

 Епізод посадки літака (с.127-128, « Бен із зусиллям розплющив очі…» по «Він так боявся помирати і не хотів здаватися.»)

-Чи вдалося врятуватися Бенові і Деві?

          (Так, вони врятувалися,  а  єгипетські лікарі зробили диво, поставили Бена на ноги.)

9. Дискусія

     - Чи є майбутнє у стосунках батька й сина?
10. Слово вчителя

- Отже, ми стали свідками, як змінилися стосунки між батьком і сином. Бен зрозумів: щоб врятувати сина, йому потрібно знайти шлях до серця, душі, свідомості своєї дитини.

       І ціною неймовірних, надлюдських зусиль хлопчик із честю вийшов з цього важкого випробування.

11.  Робота з ілюстраціями підручникас. 130

- Яким  епізодам твору вони відповідають?

-Як ви вважаєте, чи здолають батько і син відстань, що розділяє їх?

   (Здолають. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син побачив, що батько любить його.)

  • Чому твір називається «Останній дюйм», якщо брати до уваги сюжетну лінію твору?

(Останній дюйм дуже важливий при посадці літака.)

-Чому твір називається «Останній дюйм», якщо виходити з головної проблеми твору?

(Останній дюйм — це відстань, яка розділяє батька й сина, відстань їхнього непорозуміння.)

  • Якою ситуацією розв’язує автор проблему батька і сина?  (Екстремальною.  Це надзвичайна ситуація, загроза життю людини,її здоров'ю).

-Невже була потрібна екстремальна ситуація, щоб наші герої змогли розгледіти один одного?

 (Так, інколи треба потрапити в таку ситуацію, щоб подолати стіну непорозуміння в стосунках з рідними.)

 (Так. Ніхто нікого вже не боїться, не соромиться, їм треба діяти, і діяти вдвох і швидко. Тільки спільна справа, дуже серйозна, яка потребує напруження всіх сил, здатна зблизити людей і покаже хто є хто.)

  • Яка ж головна думка оповідання? ( на дошці)

 Провідна думка твору «Останній дюйм»  – необхідність боротьби до «останнього дюйма», не впадати у відчай, вірити у себе і свої сили, ніколи не втрачати бажання жити, бо життя – це найголовніше, що є у людини а також подолання «останнього дюйма», що розділяє людей, а саме сина та батька. «У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми, а в пошматованому тілі льотчика знайшлися вирішальні сили, щоб вижити». Ось вам і рецепт досягнення успіху у житті).

Батько та син ціною надзвичайних випробувань знаходять шлях до серця один одного. Ним вони будуть намагатися йти в подальшому своєму житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі Джеймса Олдріджа “Останній дюйм”.Екстремальна ситуація допомагає розкрити сутність людини.

12.Рецепт досягнення успіху у стосунках з рідними:

Дерево порозуміння( на дошці)

-  Поміркуйте,  які поради ви дали б батькові та синові,щоб вони могли подолати останній дюйм відстані в їхніх стосунках? Запишіть їх на листочках і почепіть на «дерево порозуміння».

 -Вчитель. Ось наше дерево  звеселилося барвистими листочками і буде символізувати дерево вирішення проблеми між батьками та дітьми.

На дошці поради від учителя

Знаходити порозуміння

Бути уважними і терплячими одне до одного

Не впадати у відчай

Ніколи не втрачати бажання жити

Вникати в проблеми близьких людей

Найдорожче – це життя

Вірити  у себе

ІV. Узагальнення і систематизація знань

1. Інформація про фанфік та його складання

    - Давайте спробуємо уявити продовження оповідання, де герої зрушують стіну відчуження, долаючи останній дюйм. Творча група отримала випереджальне завданння – скласти фанфік.

-  Що таке фанфік?

Фанфік (також фенфік; від англ. Fan — прихильник та fiction — художня література) - це різновид творчості шанувальників популярних творів мистецтва, літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі, що використовує його ідеї, сюжет або персонажів.

Фанфік може бути продовженням, передісторію, пародією, «альтернативним всесвітом», кросовером («переплетінням» кількох творів) тощо.

2.Бесіда

-Як ви думаєте, чи має місце проблема взаємин батьків та дітей сьогодні?

-     Які висновки в контексті проблеми  «батьки і діти» можна зробити:

1) взаємини між батьками і дітьми завжди були серйозною проблемою;

2) найстрашніше за все байдужість, стіна непорозуміння, незнання одне одного;

3) найбільше залежить від батьків,тому що в них більший життєвий досвід;

4) треба пам’ятати, що кожна людина-це світ. І цей світ потрібно поважати.

3. Якими би ви хотіли бачити ваші стосунки з батьками?

  • Я хотів би, щоб батьки мене розуміли;
  • Хочу, щоб батьки довіряли мені, ставились до мене як до дорослої людини;
  • Я хотіла би, щоб батьки мені вірили;
  • Я хотів би, щоб мені давали змогу бути більш самостійним;
  • Я хотів би, щоб наші стосунки і надалі були такими хорошими як зараз.

4.Складання сенкану на одну із тем («людина», «життя», «вибір»).

Людина

Унікальна, неповторна.

Живе,творить,помиляється

(страждає,розчаровується, йде до мети)

Шукає свій шлях у житті

Особистість.

                Життя

Складне,суперечливе

Навчає,непокоїть, розчаровує

Життя - носій добра і зла.

 Пізнання.

Вибір

Вирішальний, важливий

Непокоїть, розчаровує, захоплює

Його необхідно зробити кожному

Крок у майбутнє.

 

  1. Заключне слово вчителя

      Людина – це досконалий витвір природи. Олдрідж прагнув показати силу і красу людини, її величні можливості…  Письменнику належать слова: «У мене є оповідання «Останній дюйм». Суть у тому, щоб своєчасно зупинитись, не перейти межі. Насправді ж – це метафора. Сьогодні у світі накопичено стільки зброї, що на останньому дюймі перед всесвітньою катастрофою опинилося людство. Кожен повинен усвідомити свою відповідальність за долю світу, за долю цивілізації…Щоб останній дюйм не був пройденим. Щоб були люди на землі…».

   Пробудити у читачів почуття відповідальності за долю людини і за землю, на якій вона живе, - це  загальнолюдське кредо письменника-гуманіста Джеймса Олдріджа.      

«Останній дюйм, який розділяє всіх і все, нелегко подолати, але можливо».

      Оповідання «Останній дюйм» — це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.

-А вам, діти, хочу сказати,  що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, є необхідність вам зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об’єднає вас, щоби врешті-решт ви змогли здолати останній дюйм непорозуміння, який існує між вами.

      Бажаю вам, щоб ваші родини були наповнені затишком, взаєморозумінням, злагодою, добробутом, щоб ви завжди могли подолати останній дюйм у вашому житті – чи то в навчанні, чи в стосунках з друзями.  Будьте завжди впевнені в собі і не забувайте, що потрібно поступатися один одному, не шкодувати слів любові.

Прийдіть додому обніміть своїх батьків, скажіть їм, як сильно ви їх любите.  Оберігайте свої родини!

        V. Оголошення і інструктування домашнього завдання

1.Початковий рівень – виписати крилаті вислови з оповідання;

2. Середній рівень – характеризувати Деві;

3. Достатній рівень – скласти сенкан на тему «Бен», «Деві»;  відповідати на запитання (с.248).

Звучить пісня «Батькам»

                       Вірш  « Коли здається жити неспромога»

Коли здається, жити неспромога,

Коли здається, більше сил нема,

Повір у себе, і твоя тривога

Розвіється , як марево, сама…

Повір у себе, ти багато можеш,

Не опускай безсилої руки.

Ти сам собі найкраще допоможеш –

Лиш тільки спробуй сам себе знайти.

Коли здається, що земля і небо

         Супроти тебе стали на диби,

         Повір у себе , знай, що жити треба,

         Бо ви своєї долі – не раби

         Одвічна тема — це батьки і діти,
        Де всюди поруч радість і жура.
      Тут завжди є причина порадіти
       І місце є для щастя і добра

 

        

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
22 грудня 2021
Переглядів
5123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку