Урок. "Джеймс Олдрідж "Останній дюйм". Символічність назви оповідання. Утвердження сімейних цінностей".

Про матеріал
Матеріал містить роботу з текстом, питання з теорії літератури. Застосовано роботу в парах, в групах.
Перегляд файлу

Клас:   7

Предмет:   зарубіжна література

Тема уроку:   Символічність назви оповідання Джеймса Олдріджа «Останній 

                       дюйм». Утвердження сімейних цінностей.

Задачі уроку: 

навчити бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження, актуалізувати знання з теорії літератури;

розвивати навички текстологічного аналізу твору, культуру зв’язного мовлення, логічність, послідовність, доказовість власної думки, уміння аргументувати власні твердження;

виховувати моральні та сімейні цінності: любов і повагу, взаєморозуміння, відповідальність за свої вчинки та долю тих, хто поруч, милосердя.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: портрет Дж.Олдріджа, презентація до уроку, роздатковий матеріал.

                                                        «Останній дюйм, який розділяє всіх і вся,

                     нелегко подолати…».

                                      Дж.Олдрідж «Останній дюйм»

                                     «З родини йде життя людини».

                 Народна мудрість.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. - Який твір ми з вами прочитали?                                                      

- Хто його автор? Так, ви бачите портрет Джеймса Олдріджа.                                    

Ми вже знайомі з його життям. А сьогодні він саме завітав до нас, ви можете поставити йому запитання.  

2. Інсценізація «Інтервью з Джеймсом Олдріджем».

 -Шановний Джеймсе Олдрідж, розкажіть, будь ласка, про свою родину.

Я народився в австралійському штаті Вікторія. Зростав у великій багатодітній родині, був молодшою п’ятою дитиною.
- Скажіть, будь ласка, де Ви навчалися.

-Я здобув добру освіту: навчався в комерційному коледжі, потім у Лондонському університеті, у 1938 році переїхав в Англію і вступив до університету в Оксфорді.


-Чим Ви цікавитесь?

- О, я цікавлюсь і журналістикою, і полюванням, і риболовлею, і полюбляю літати на літаку. 
- А Ви любите подорожувати?

-Звичайно. В 1957 році я відвідав Україну, був в Києві, зустрічався з читачами, давав інтерв’ю. Того ж року написав оповідання «Останній дюйм».

-Який Ваш творчий доробок?

- Я пишу оповідання романи, повісті, статті в газети, журнали.

- А яка тема Ваших творів?

 -У моїх книгах головна тема завжди одна й та сама – вибір. Вибір шляху, вибір дії, вибір світогляду.

-Шановний Джеймс Олдрідж, щоб Ви хотіли побажати вашим шанувальникам?

-Бути уважним. Терплячим один до одного, не втрачати взаєморозуміння, бути людиною.

- Дякуємо Вам за те, що погодились зустрітися з нами і дати інтерв’ю. 

 ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

   Тож сьогодні ми з вами поговоримо саме про це: про вибір, про людські цінності. А ще зверніть увагу на епіграф до уроку. І сьогодні річ піде саме про сімейні цінності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Давайте дамо визначення жанру цього твору, пригадавши: що таке оповідання, повість і роман.

То ж за жанром це – (оповідання, бо… в цьому прозовому творі описаний один епізод із життя двох героїв).

Але цей епізод  дає дуже багато для розуміння , чому відносини між рідними людьми  зайшли в глухий кут і чи можливо змінити цю ситуацію.

2.Давайте пригадаємо сюжет оповідання. Візьміть картки і з завданням.  Ви бачите запис частин сюжету, але  не у вірній послідовності. Визначте послідовність подій. Позначте, яка подія 1,2, 3 і так далі.

Зйомки акул.

Сім′я Деві.

В Акулячій бухті.

 Останній дюйм.

Літак піднімається у небо.

У лікарні.

Поранений Бен.

Деві намагається посадити літак.

 (2, 3, 1, 7, 5, 4, 8, 6, 4)

 IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з текстом.

- Що ви позначили першим пунктом? (Сімя Деві) . Які ж стосунки склалися в цій родині?

- Якими ми бачимо стосунки між батьком і сином? (Вони не розуміють один одного. Батько розмовляє з сином грубо, наказовими реченнями, не знає, про що з ним говорити, бо ніколи не розмовляв з ним раніше, жалкує, що взяв сина з собою, хоче якнайскоріше віддати його матері. Зовсім не знає сина.)

- Що відчуває Деві до батька? Що його лякає більше: управляти літаком чи залишатися з батьком наодинці?

- На фоні якої природи ми спостерігаємо відносини між Деві і його батьком?

-Знайдіть і зачитайте опис пустелі, якою її бачить Ден.

- Якими словами передає автор безживність степу? (величезна мертва пустеля, усе було нерухоме й мертве)

-Знайдіть і зачитайте опис тієї ж пустелі, якою її бачить Деві.

-Що побачив Деві? (голі пагорби, як і все навколо)

-Автор показує нам цю пустелю очами обох героїв невипадково. Який зв'язок між цим безживним випеченим степом і батьком і сином?

Автор підкреслює відсутність любові, порозуміння, взагалі життя в стосунках батька і сина.

- То образ пустелі є символом чого? (Стосунків між батьком і сином).

- В чому причина таких стосунків?

Давайте ще раз звернемося до пунктів відновленого вами плану.

-Назвіть в хронологічному порядку ключові події, які показують нам на ці зміни. (Політ Бена і Деві до бухти; поранення Бена і поведінка героїв; політ та приземлення; лікарня).

- В кожній з цих ключових подій  відносини між батьком і сином змінюються. Як?

-В оповіданні згадується про пустельний вітер. Символом чого виступає вітер? (символом змін).

- Чи намічаються зміни в їх стосунках?

2. Зясування образів-символів і символічності назви оповідання.

Одним із пунктів був «Останній дюйм». Цікаво, яким пунктом ви його позначили?

- Скажіть і покажіть, що таке «дюйм»?

 В оповіданні неодноразова вживається вираз «останній дюйм».

- Яке значення має цей вираз на початку оповідання? (відстань від землі при посадці літака).

- Яке значення набуває цей вираз в кінці оповідання?

- У яку ситуацію потрапляють батько і син? (В екстремальну, небезпечну)

- Як змінилося ставлення батька до сина?

- На плечі Деві лягла справа дорослої людини, яку він з честю виконав. Що давало йому сили в цій ситуації ? (він зрозумів, що батько його любить).

- Деві зробили сильним обставини, чи батько просто не знав характеру  свого сина?

- Чи є надія, що їхні стосунки зміняться на краще?

- Що дає можливість це стверджувати?

- Як про це говорить батько? ( Я доберуся до його серця, на це варто витрачати час)

-Так чому автор назвав оповідання «Останній дюйм». Що символізує ця назва?

(екстремальна ситуація, в якій опинилися батько і син, показала їм обом важливість подолання відстань недовіри і непорозуміння, яка існувала між ними. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не помічав у сина і про які не здогадувався. Син побачив, що батько його любить. Ціною надзвичайних випробувань і величезних зусиль вони знаходять шлях до серця один одного. І ми віримо, що отой «останній дюйм» вони обов’язково подолають, бо обидва прагнуть цього!)

3. Вправа «Ціннісні орієнтири»

«Останній дюйм» є символом

Для батька (остання надія найти порозуміння з сином)

Для сина (останній дюйм під час посадки літака допоміг , щоб батько побачив в ньому справжнього чоловіка: кмітливого, сильного, вправного, витривалого)

Для автора (допомога читачам усвідомити значення в житті людини віри у внутрішні можливості, подолання життєвих випробувань, утвердження сімейних цінностей)

Для мене

- Назвіть ще раз символи, які зустрічаються в оповіданні. Запишіть.

V. Узагальнення знань.

1. Робота в парах «Поради героям оповідання».

Давайте обєднаємося в пари і спробуємо допомогти цій родині. Надамо їм поради для покращення стосунків:

1.Поради матері Деві.

Як ви думаєте, це поради тільки для матері Деві, чи для всіх матерів?

2. Поради Деві, як покращити стосунки з батьком. 

А поради Деві тільки для Деві чи для всіх дітей?

3. Поради Бену, як покращити стосунки з сином.

А поради Бену стосуються всіх батьків?

2.Вправа «Хмарка».  (Родина – опора щастя. Який дуб, такий тин, який батько,такий син.)

Прочитайте закодовані фрази і поясніть їх.

2. Вправа «Родинне дерево»

- В українській міфології дуб символізує міцну, дружню родину. Дуб, посажений батьком у дворі, символізував міцний рід.  Давайте ми зараз закладемо основи вашої майбутньої міцної, дружньої родини. У вас є листочки, візьміть їх і напишіть, що найнеобхідніше в сімейних стосунках, на вашу думку.  Прикріпіть листочки на дерево, поясніть свій вибір.

Наш дубочок поки ще молоденький, але вже такий красивий. Впевнена, що з роками ви будете додавати якостей до дерева вашої родини, і вона буде міцною і дуже гарною!

Бажаю вам бути уважними , терплячими  в стосунках з батьками, цікавитися проблемами рідних та близьких людей, прагнути допомогти в цьому,  не допускати конфліктних ситуацій, краще не «зводити останніх дюймів», ніж потім їх долати.

Інколи, може, вам здається, що батьки приділяють вам замало часу. У дорослих дуже багато справ і проблем. Та ви повинні розуміти, що всі батьки люблять своїх дітей і піклуються про вас. Інколи, можливо, вам потрібно зробити перший крок, виявити свою любов, терплячість, щоб не утворився той «дюйм непорозуміння», або подолався, якщо такий є. Дякуйте своїм батькам за те, що вони у вас є, що вони піклуються про вас і захищають. Давайте просто приносити одне одному щастя. Це так мало і так багато водночас. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

VI. Рефлексія.

1.Сьогодні я дізнався…

2.Було цікаво…

3.Я спробую…

4.Мені захотілося…

5.Урок дав мені для життя…

 

VII. Оцінювання учнів.

 

VIIІ. Домашнє завдання.

Написати сторітеллінг, продовження оповідання.

 

docx
Додано
23 грудня 2021
Переглядів
5521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку