Тема: Ернест Хемінгуей. «Старий і море» – повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору (урок-занурення)

Про матеріал

Конспект уроку зарубіжної літератури з теми: Ернест Хемінгуей. «Старий і море» – повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору (урок-занурення).

Завдання уроку:

- розкрити філософсько-символічний зміст повісті Е. Хемінгуея «Старий і море»;

- шляхом аналізу тексту повісті визначити її художню своєрідність;

- виявити виховний потенціал твору.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (особистісно орієнтований урок з використанням ІКТ).

Форма уроку: урок-занурення.

Методи і форми навчальної діяльності: слово вчителя, бесіда (навчальний полілог), повідомлення та презентація творчих робіт учнів, дидактичні ігри ( ігрові вправи і завдання), вирішення проблемних завдань, фронтальна і індивідуальна робота.Матеріали підготувала Лупашко Т.О., вчитель російської мови та літератури Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 18 Миколаївської міської ради м. Миколаєва Миколаївської області.

Перегляд файлу

Тема: Ернест Хемінгуей.  «Старий і море»  повість-притча про людину.
«Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору
(урок-занурення)

        Мета уроку:

  •         освітня: показати повість «Старий і море» як підсумок довгих моральних шукань Е.Хемінгуея, розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню своєрідність, дати поняття про «ефект айсберга», показати особливості жанру повісті-притчі;
  •         розвиваюча: сприяти  в оволодінні навичками вести полілог, навчальний діалог, формувати навички аналізу художнього тексту з використанням цитатного матеріалу, уміння визначати засоби художньої виразності і їх роль, робити узагальнення і висновки;
  •         виховна: формувати в учнів потребу у придбанні знань, толерантність у навчальних взаємодіях, виховувати духовну стійкість, силу волі, гуманістичне ставлення до навколишнього світу.

Завдання уроку:

  •         розкрити філософсько-символічний зміст повісті Е. Хемінгуея «Старий і море»;
  •         шляхом аналізу тексту повісті визначити її художню своєрідність;
  •         виявити виховний потенціал твору.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (особистісно орієнтований урок з використанням ІКТ).

Форма уроку: урок-занурення.

Методи і форми навчальної діяльності: слово вчителя, бесіда (навчальний полілог), повідомлення та презентація творчих робіт учнів, вирішення проблемних завдань, фронтальна і індивідуальна робота.

Інструментарій: тексти повісті Е.Хемінгуея «Старий і море», комп’ютер, мультимедіапроектор, дидактичний матеріал «Учнівська сторінка», запис звуків морського прибою.

Хід уроку:

І. Етап організації навчальної діяльності (3 хвилини):

          1.Вчитель читає вірш А.Тарковського:

                    Я человек, я посредине мира,

                    За мною мириады инфузорий,

                    Передо мною мириады звезд.

                    Я между ними лег во весь свой рост –

                    Два берега связующее море,

                    Два космоса соединивший мост.

 

                    Я больше мертвецов о смерти знаю,

                    Я из живого самое живое.

                    И – боже мой! – какой-то мотылек,

                    Как девочка, смеется надо мною,

                    Как золотого шелка лоскуток.

           2.Слово вчителя (1-й слайд):

 У всі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття ... Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Ернеста Хемінгуея. Результатом його моральних шукань стала повість «Старий і море». Цю книгу назвуть вершиною творчості Хемінгуея. За неї в 1954 році письменник отримає Нобелівську премію. А ми сьогодні спробуємо наблизитися до розуміння її змісту.

         3.Оголошення теми уроку (1-й слайд).

ІІ.Етап визначення мети (3 хвилини):

          1.Презентація форми уроку (2-й слайд):

Е.Хемінгуей стверджував: «Гарна проза подібна до айсберга, 7/8 якого приховано під водою». Сьогодні ми проведемо урок-занурення, завдання якого наступні...

          2.Оголошення мети і завдань уроку:                                                                  
- розкрити філософсько-символічний зміст повісті Е.Хемінгуея «Старий і море»;
- шляхом аналізу тексту повісті визначити її художню своєрідність;
- виявити виховний потенціал твору.

III. Етап проектування (2 хвилини):

План роботи на уроці (план  учні читають на  «Учнівській сторінці»):

I рівень. Жанрова специфіка повісті Е. Хемінгуея "Старий і море».
II рівень. Символічне значення назви повісті.
III рівень. Проблематика повісті «Старий і море».
IV рівень. «Я - не звичайний старий» (образ старого рибалки Сантьяго).
V рівень. Символічний сенс сутички старого з рибою.
VI рівень. Образи-символи в повісті.
VII рівень. Ідея повісті Е. Хемінгуея "Старий і море».

IV. Етап організації і виконання плану роботи (30 хвилин):

         1.Робота над сюжетом повісті:

а.) Вчитель:  Вершиною «айсберга» повісті «Старий і море» є її сюжет. Відновити  основні події нам допоможе дайджест (короткий зміст).

б.) Учень читає дайджест повісті (випереджальне домашнє завдання) на тлі 3-го слайду з ілюстраціями до повісті.

                                       

                        Дайджест повісті Е.Хемінгуея "Старий і море"

    Уже 85 днів старий рибалка безрезультатно намагається зловити велику рибу. Удача відвернулася від нього, тим більше що рибалити доводиться одному, без хлопчика, який раніше допомагав йому. Але старий не здається і продовжує свою справу. Завзятість винагороджено: гігантський марлін взяв його приманку. Три дні триває поєдинок старого з довгоочікуваною великою рибою. Він здобув перемогу: рибу вдалося загарпунити і убити. Тепер належить доставити її додому. Під час зворотного шляху на човен з прив'язаним до неї марліном нападають акули. Старий мужньо бореться з ними, але що він може зробити сам зі зграєю стерв'ятників?! Акули залишають від прекрасної риби тільки скелет. Старий, знесилений боротьбою, але не зломлений, повертається додому ні з чим. Хлопчик втішає його й говорить, що вони знову будуть рибалити разом.

в.) вчитель:

Як бачимо, сюжет повісті досить простий, життєподібний і, здається, не містить у собі особливої мудрості. Вершина «айсберга» не відкриє секретів. Починаємо занурення.

         2. Визначення жанрової специфіки повісті:

а.) Вчитель:

Почнемо з визначення жанрової специфіки повісті (4-й слайд), для цього перечитаємо перші два речення.

б.) Учень читає вголос два перші речення повісті.

в.) бесіда (полілог):
- У чому, на вашу думку, незвичайність початку повісті?
- Що ви знаєте про Гольфстрім?

г.) Вчитель:

  Образ старого, самотньо покинутого в Гольфстрімі, виростає в якийсь казковий образ сміливого рибалки, чиї сили гідні цієї теплої течії. Автор точно називає, скільки днів старий виходив у море. Атмосфера незвичайності посилюється тим, що старий за ці 84 дні не спіймав жодної риби... Це початок не оповідання XX століття, а притчі.

     - Згадайте, у чому особливості притчі як літературного   жанру?

д.) Учні дають своє визначення жанру притчі, порівнюють його з визначенням на слайді і на «Учнівських сторінках», заповнюють схему:

  НРОВА СПЕЦИФІКА ПОВІСТІ  Е.ХЕМІНГУЕЯ «СТАРИЙ І МОРЕ»

                                                     повість-притча     

      3 . Визначення символічного значення назви повісті та її проблематики:

а.) Вчитель: У притчі використовується символічний сенс предметів, дій, імен. У повісті «Старий і море» символічна вже сама назва. «Розшифруємо» її (5-й слайд).

      Завдання 1. «Асоціативний кущ»:

     Доповніть дану схему можливими змістовними парами-асоціаціями (вашими уявленнями), які викликає у вас назва повісті (у разі ускладнення  використовуйте довідковий матеріал, розміщений на «Учнівських сторінках»).

 б.) Учні працюють над складанням схеми на «Учнівських сторінках», потім представляють результати своєї роботи.

(смислові пари-асоціації: «людина й природа», «смертне і вічне», «потворне і прекрасне», «людина і Всесвіт», «людина і суспільство»; самоконтроль здійснюється за допомогою матеріалу, представленого на 5-му слайді).

     в.) Вчитель: Назва повісті вказує на ті проблеми, які  у ній  розкриває автор (6-й слайд):

- взаємовідносини людини і природи;
- сенс буття, життя і смерті;
- співвідношення добра і зла у світі і душі людини;
- місце людини в суспільстві і Всесвіті;
- непорозуміння між людьми.

   У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий  рибалка Сантьяго.

    4. Робота над образом старого (7-й слайд):

а.) Повідомлення учня про можливий прототип головного героя повісті (випереджальне домашнє завдання; 7 слайд):

                        З історії створення повісті Е.Хемінгуея «Старий і море»

   Повість "Старий і море" була написана Хемінгуеєм на прекрасно знайомому матеріалі. З 1948 року письменник жив у містечку Фінка-Віхіі, недалеко від Гавани, столиці Куби, і був постійним гостем у найближчих селищах, де спілкувався з кубинськими рибалками. Хемінгуей пізніше згадував, що відобразив у повісті «риси характеру одного знайомого старого рибалки з Касабланки» - Карлоса Гутьересса.  Можна сказати, що Сантьяго - збірний образ рибалки з північного узбережжя острова Куби, в районі Кохімар.  Разом з тим, це образ - символ, який увібрав в себе кращі якості людської душі.

 б.) Бесіда з прочитаного (полілог):

- Сантьяго говорить про себе: «Я – незвичайний старий». З'ясуємо, у чому унікальність цього героя. Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить головним героєм повісті стару людину?

- Прочитайте портрет рибалки Сантьяго: який контраст лежить в його основі? Про що говорять очі героя?

- Звідки старий Сантьяго черпає силу, мужність і стійкість? Щоб з'ясувати це, згадаємо, чим він жив у молодості і чим живе зараз.

 Завдання 2. За даними ключовими словами відновіть минуле і сьогодення героя (8 слайд).

Минуле Сантьяго: юнга на човні; берега Африки; це були дні перемог і досягнень; Чемпіон; переможе будь-якого супротивника; не знав, що таке самотність.

Сьогодення Сантьяго: скінчилися дні перемог і досягнень; немає домашнього вогнища; спогади про Африку; сни про левів; глузування; надія; хлопчик Манолін; море.

- За що любив старого хлопчик Манолін?

- Був у цього дивного рибака ще один незвичайний друг – море. Послухаємо, що воно  «розповість» про старого.

     в.) Рольова гра «Про що розповість море?..» (монолог від імені моря читає заздалегідь підготовлений учень випереджальне домашнє завдання; на тлі звуків морського прибою):

                                                     Монолог моря

Я - безмежне і вільне море. Мільйони років я кочу свої хвилі, розбиваючи їх в бризки, до земної суші. За ці мільйони років я збагнуло безліч загадок і таємниць нашого світу. А ще я багато дізналося про дивну істоту, яка називає себе «Людина» і бачить себе центром Всесвіту. Але є серед цих людей один, який здивував навіть мене. Це старий рибалка Сантьяго. Ми знайомі вже не один десяток років. Він  не звичайний. Подумки старий кличе мене la mar, як звуть мене по-іспанськи ті з людей, які відчувають до мене любов: як жінку, в жіночому роді. Рибалки молодші називають мене el mar, тобто в чоловічому роді, і говорять про мене як про простір, як про суперника або навіть ворога. Старий же постійно думає про мене як про жінку, яка дарує великі милості або відмовляє в них, а якщо і дозволяє собі необдумані або недобрі вчинки, що поробиш, така ж її природа. «Луна хвилює море, як жінку,» - так часто думає про мене старий.  Старий Сантьяго називає мене добрим і прекрасним. Він любить зелених морських черепах, відчуває ніжну прихильність до летючих риб, вважаючи їх кращими своїми друзями тут, в морі. Він розмовляє з рибами, яких ловить. Він шкодує птахів, особливо маленьких і крихких ластівок, які вічно літають у пошуках їжі і майже ніколи її не знаходять. Що ж, старий прав, кажучи про те, що я буваю жорстоким для птахів, адже вони, дійсно, надто крихкі для мене. До старого я теж буваю жорстоким. Але я ніколи не чуло від нього ремствування. Довіряючи мені, старий зробив мене свідком своїх розмов із далекими зірками і місяцем, яких називає своїми друзями. Це дивовижний старий, і іноді я ним по-справжньому захоплююся.

    г.) Бесіда з прочитаного (продовження):
           - Що ж таке природа для старого Сантьяго?

   д.) Вчитель:

 Мотив єднання людини з природою в повісті пов'язаний з ідеєю рівності людини і природи. Але тут все не так просто. Звернемося до ключового епізоду повісті  сутичці старого з рибою.

 5. Аналіз епізоду «Сутичка старого з рибою» (9-й слайд):

   а.) Бесіда з прочитаного (полілог):

- Що змусило старого на 85-й день вийти в море?
          - Прочитайте, яким виявився марлін (9 слайд).

- Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення. У боротьбі з нею Сантьяго говорить: «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести». З ким, на вашу думку, бориться герой – з рибою чи з самим собою?

 - Завдяки чому старий витримав важке випробування?

 - Які особисті якості йому допомогли?

 - Про що він думав?

 - З ким подумки розмовляв?

 - Який сон бачив, коли дозволив собі ненадовго заснути?

б.) Узагальнення:

      - Фінал епізоду звучить як гімн мужності людини, її волі і силі. Однак на цьому Хемінгуей не закінчує повість. Чому старий досвідчений рибалка не зміг доставити марліна додому?

     - Під час поєдинку з акулами старий відчуває розплату за гріх: який? (знайдіть відповідь на питання в словах самого героя – 10-й слайд).

     - На вашу думку, старий рибалка – переможений чи переможець?

  V.Етап контрольно-оцінювальний:

1. Підведення підсумків:
         а.) Вчитель:

Останні рівні нашого занурення допоможуть нам зробити висновки і підвести підсумки нашої роботи.

Завдання 3. «Встановити відповідність». З'єднайте образи-символи, що використовуються в повісті, з їх значеннями (11-й слайд).

б.) Учні працюють на «Учнівських сторінках» самостійно, потім представляють результати своєї роботи  (самоконтроль за допомогою 11-го слайда).
                 ОБРАЗИ-СИМВОЛИ В ПОВІСТІ Е. ХЕМІНГУЕЯ «СТАРИЙ І МОРЕ»

1.Старий.            1.Успіх, перемога.
2.Море.               2.Майбутнє.
3.Риба.                3.Досвід людиниі в той же час його обмеженість.
4.Велика риба.   4.Мрії про щастя, відновлення життєвих сил.
5.Акули.              5.Життя.
6.Хлопчик.         6.Володіння світом.
7.Леви.                7.Невблаганність  і верховна влада природи.

                        (Ключ: 1-3, 2-5, 3-1, 4-6, 5-7, 6-2, 7-4).

Завдання 4.  «Прочитати» морально-філософський зміст повісті, розкривши значення пар символів:
1.Людина і море (... властиве бажання ...).
2.Море і старий (в ... людина набуває ...).
3.Старий і риба (... допомагає людині домагатися ...).
4.Старий і велика риба (... обмежений, коли людина прагне до ...).
5. Велика риба і акули (бажання ... тягне ...).
6.Старий і хлопчик (..., якого потребує ..., наповнює життя людини сенсом).
7.Людина і леви (у людини завжди залишається ..., яка надає йому ...).

в.) учні працюють на «Учнівських сторінках, потім представляють результати своєї роботи

(1.Людині властиве бажання жити.

2.В житті людина набуває досвід.

3.Досвід допомагає досягати успіху.

4.Досвід обмежений, коли людина прагне до володіння світом.

5.Бажання володіти світом викликає невблаганність природи.

6.Досвід, в якому потребує майбутнє, наповнює життя людини сенсом.

7. У людини завжди залишається надія, мрія про щастя, яка надає йому нові сили.)

г.) Вчитель: Останній рівень нашого занурення –  визначення ідеї повісті Е. Хемінгуея "Старий і море». Сформулюйте її.

(Після відповідей учнів –  12 слайд зі словами Е. Хемінгуея: «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, а здолати не можна».)

2.Рефлексія:
а.) Вчитель: Прочитайте ще раз завдання уроку.

 - Чи зуміли ми їх вирішити?
- Оцініть свою роботу на уроці з урахуванням критеріїв, зазначених на «Учнівській сторінці»
(Критерії самооцінки учнів:
        - активність;

- змістовність відповідей;

- повнота відповідей;
         - точність відповідей;

  - конкретність відповідей.)

б.) Учні оцінюють свою роботу на уроці й озвучують свої оцінки;
в.) Вчитель ставить учням оцінки за роботу на уроці.

VI. Етап постановки домашнього завдання:

Виконати одне з творчих завдань (за вибором):

- «Про що б я хотів поговорити з морем (рибою, старим, хлопчиком Маноліном)?» (Взяти інтерв'ю у одного з героїв повісті, використовуючи цитатний матеріал).

- Дати розгорнуту відповідь на питання:

«Е. Хемінгуей назвав свою повість «Старий і море» «посланням молодому поколінню». Які цінні роздуми про життя і людину письменник адресував молоді?»

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку