Тема: «Фізико-географічна характеристика природного комплексу Азовського моря. Проблеми використання і охорона вод» (8 клас)

Про матеріал
Публікація містить конспект уроку з географії в 8 класі. Урок із використанням мультимедійних дидактичних вправ, створених за допомогою освітнього сервісу Learning.Apps.org ,генератора ребусів та Google - карт. Урок супроводжується мультимедійною презентацією, яку створено за допомогою зні́мків екра́на ( screenshot, скриншот), що дає можливість виконувати завдання за відсутності Інтернету.
Перегляд файлу

Тема:  «Фізико-географічна характеристика природного комплексу Азовського  моря. Проблеми використання і охорона вод» (8 клас)

Цілі уроку:

навчальна:  сформувати знання про особливості розташування, розміри, основні гідрографічні характеристики, природно-ресурсний потенціал Азовського моря, порівняти його з Чорноморським; акцентувати увагу на екологічних проблемах Азовсько-Чорноморського регіону; продовжити формувати навички роботи з тематичними картами.

розвиваюча: підвищувати пізнавальну цікавість та розвивати творчість учня, розвивати навички комп’ютерної грамотності;

виховна: сприяти формуванню інтересу учнів до навчання, пізнання, здійснювати умови для розвитку здібностей учнів до індивідуальної та групової роботи,   результативності у роботі.

Формувати групи комптентностей: уміння вчитися, інформаційну,  екологічну грамотність, загально-культурну.

Очікувані результати: учні показують на карті елементи  берегової   лінії  Азовського моря, характеризують Азовське море, оцінюють природні ресурси моря, наслідки впливу на нього господарської діяльності людини.

Тип уроку:  урок  формування компетентностей.

Обладнання та наочність: підручник, мультимедійні засоби,  девайси учнів, атлас, фізична карта України, фотографії та   моря.

Опорні та базові поняття: море, затока, протока, острів, півострів, водні маси, солоність, рухи води, шельф, планктон, нектон, бентос.

Географічна номенклатура: затоки — Сиваш,

Таганрозька, Арабатська, Обитічна, Бердянська, Темрюцька; Утлюцький лиман; коси — Арабатська Стрілка, Обитічна, Бердянська, Білосарайська, Бирючий острів; Керченська протока.

Епіграф уроку

Море – одвічна загадка,

що турбує людину.

Жюль Верн

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Продзвенів уже дзвінок, починається урок.

Він незвичний і цікавий, гостей багато завітало.

Давайте повернемось до гостей і привітаємось: «Добрий день!»

 

ІІ. Формулювання теми, мети та завдань уроку.

Вправа «Берег очікування» .

На плакаті намальоване море…. «Діти напишіть на корабликах, що б ви хотіли дізнатися сьогодні на уроці».

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

 Виконання вправи в LearningApps.org  «Чорне море»

IУ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів.

• Назвіть види риб, які надходять на наш ринок. Які з них виловлюють в Азовському морі?

• Чому Азовські курорти часто називають дитячими?

 

У.Мотивація навчальної діяльності

Гідрологія часто має справу з природними об’єктами, які складно відокремити один від одного, межі, особливо в океані, дуже умовні. Тож складно буває класифікувати деякі об’єкти. От і Азовське море дехто з дослідників називає затокою Чорного моря. Спробуємо знайти своє рішення.

 

 VІ. Вивчення нового матеріалу.

Випереджальне індивідуальне завдання. ( Кожному учневі на попередньому  уроці було запроповано  вибрати одну з ролей: математик, картограф, кліматолог, гідролог, еколог).

 Для кожної ролі визначені свої завдання, які необхідно буде виконати і надати звіт про виконану роботу в указаному в завданнях вигляді.)

«Математик»

1. Географічне положення, розміри, берегова лінія , S ≈ 39 тис. км2, V ≈ 290 км3, пересічна глибина — 7,4 м, максимальна — 15 м (наймілкіше на Землі). Південні береги погорбовані, урвисті, інші переважно низовинні, місцями заболочені. Багато заток, деякі виокремлюється піщаними косами. Островів мало.

2. «Картограф»

Геологічна історія утворення, рельєф котловин .

Западина моря є залишком мезозойського басейну. Виникла в місці зчленування Середземноморського рухливого поясу та Східноєвропейської платформи. Структурна основа западини сформувалася на Скіфській платформі. Виділяють три частини: Північно-азовський прогин (між Східноєвропейською та молодою Скіфською платформами), Азовський вал (підняття фундаменту Скіфської платформи), Південноазовський прогин (частково в межах Індоло-Кубанського прогину). З мезозойськими породами пов’язують відклади нафти та газу, з пізнішими — залізних руд.

3. «Кліматолог», «Гідролог».

Кліматичні умови та водні маси.

Клімат помірний з континентальними ознаками. Зима холодна (-16 °С), літо жарке (+22 - +24 °С), пересічна кількість опадів зменшується із заходу на схід (500—340 мм).

Водні маси формуються за рахунок водообміну з Чорним морем та стоку річкових вод, значна частина випаровується. Пересічна температура       +11,5 °С, взимку — 0 - 3 °С, влітку - +25      - +30 °С. Повністю замерзає лише в суворі зими.

Пересічна солоність — 13,7 %о, менші показники біля гирл річок, в Сиваші — 250 %. Солоність зростає внаслідок зменшення річкового стоку.

Рухи води в морі: вітрові хвилі круті, з невеликім періодом (до 1 м, взимку — понад 2 м), течії (за циклональним типом). Згінно-нагінні процеси змінюють рівень моря в окремих його частинах за сезонами.

4.«Еколог»

4. 1. Життя в морі

Рослинний і тваринний світ характеризується високою продуктивністю. Але внаслідок збільшення солоності видовий склад біднішає. Прогрівання вод сприяє багатству фіто- та зоопланктону, зообентосу (водорості, ракоподібні, молюски). Промислове значення мають тюлька, хамса, судак, камбала, бички тощо.

4.2. Ресурси моря та їх охорона.

Нещодавно основними ресурсами моря були рибні (виловлювали величезних осетрових), зараз ці показники знижуються. Зберігається транспортне значення. Судноплавство, на жаль, супроводжується аваріями, інколи катастрофічними (2008 р). Недостатньо освоєні та нераціонально використовуються рекреаційні, перспективні енергетичні та мінерально-сировинні ресурси.

Заходи охорони спрямовані на очищення стічних вод, нормалізацію сольового складу вод, збереження та відновлення біоресурсів, уникнення аварійних ситуацій на узбережжі та на суднах тощо.

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Робота з порівняльною таблицею.

• Порівняйте розміри та глибинні характеристики Чорного та Азовського морів (таблиця).

2.Картографічний практикум.

• Позначте на контурній карті елементи берегової лінії моря.

•Визначити маршрут від м. Ромни до м. Кирилівка ( за допомогою лінійки, курвиметра,  Google-карти).

 

3.Географічна мозаїка.   

Слова записані в хаотичному вигляді. Учні повинні вибрати слова у логічній послідовності (визначенням або вислів) , використовуючи цифри-коди,  що є над кожним словом. Вірна відповідь – це код )

13      10      2           6     11                 3           7                9         5             4            1           12               8                14

Море  -  групами  дна або  відокремлена океану   частина  яка ділянками суходолу островів підвищенням це.

(Море – це частина океану, яка відокремлена ділянками суходолу, групами островів або підвищенням дна) Відповідь :13  10  14  9  7  5  3  4  1  2  12  11  8  6  .

 Ребуси (скіфська платформа)

       

VIІІ. Підсумки уроку

«Чи справдилися  ваші очікування? »   

Оцінюється робота учнів, робляться записи у журналі та

учнівських щоденниках.

 

Релаксація

Візьміть у руки мушлю, притуліть до вуха і послухайте, море – говорить. Що воно вам каже? А мені говорить, продиктуй учням домашнє завдання.

 ІХ. Домашнє завдання

1. Опрацювати §45.

2. Підготувати повідомлення «Шляхи подолання екологічних проблем Азовського моря»

 

 

 

 


Використана література

 

  1. Географія: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / [В.М.Бойко, Л.І. Дітчук, Л.В.Заставецька]; 
  2. LearningApps.org [Електронний ресурс] : [веб-сайт]. – Режим доступу: http://learningapps.org/.
  3.   Генератор ребусів  [Електронний ресурс] : [веб-сайт]. – Режим доступу:

http://rebus1.com/ua/index.php

 

docx
Додав(-ла)
Shevchenko Svitlana
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
1431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку