Урок "Кліматотвірні чинники та їх взаємодія"

Про матеріал
Матеріал дозволяє визначити загальні особливості клімату України, систематизувати знання учнів що до основних чинників формування клімату; розкрити поняття розподілу сонячної радіації на території України; оцінити характер поверхні української території з точки зору його впливу на клімат; продовжити формувати навички роботи з географічними картами;розвивати вміння аналізувати, логічно мислити, робити висновки і висловлювати свої думки, розвивати вміння працювати в парі.
Перегляд файлу

Урок № 22                  Географія 8 клас                       Дата…../…../…..

 

ТЕМА: Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія та вплив на клімат України.

МЕТА

навчальна: визначити загальні особливості клімату України, систематизувати знання учнів що до основних чинників формування клімату; розкрити поняття розподілу сонячної радіації на території України; оцінити характер поверхні української території з точки зору його впливу на клімат; продовжити формувати навички роботи з географічними картами;

розвивальна : розвивати вміння аналізувати, логічно мислити, робити висновки і висловлювати свої думки, розвивати вміння працювати в парі;

виховна : виховувати зацікавленість кліматологією.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Методи і методичні прийоми: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково-пошуковий, творчий.

Обладнання:  кліматична карти України, атласи, схеми, додатковий матеріал, комп’ютери, м/д проектор, презентація «Кліматотвірні чинники».

Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: з попередніми уроками географії, кліматологією, фізикою, біологією.

Опорні та базові поняття: клімат, погода, кліматичний пояс, кліматична область, сонячна радіація, циркуляція атмосфери, циклон, антициклон, атмосферний фронт, пряма сонячна радіація, розсіяна сонячна радіація, відбита сонячна радіація, альбедо, чинники формування клімату.

Очікувані результати: учні повинні: давати загальну характеристику клімату;  вивчити поняття «сумарна сонячна радіація», «пряма сонячна радіація», «розсіяна сонячна радіація», «поглинута сонячна радіація», «радіаційний баланс», «альбедо».

 

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок  учнів
  3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
  4. Вивчення нового матеріалу
  5. Узагальнення та систематизація знань
  6. Підбиття підсумків уроку
  7. Домашнє завдання

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

За вікном осінь. Холодно. Нас  найкраще зігріють посмішки. Посміхніться один одному, передайте тепло своїх сердець та побажайте успіху.

Діти, в народі говорять: «Добрий гість – дому радість». Привітайтеся з нашими гостями! Подаруйте  їм свої ніжні посмішки.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Прийом «Географічний кінозал» Діти, пропоную Вам проглянути відеоролик і сказати з яким природним компонентом пов’язані явища, чи відбуваються на нашій території? Чому?

  Отже давайте згадаємо: (Інтелектуальна розминка)

Прийом «Інтелектуальна розминка»

1.Що називається кліматом?

2. Що називається погодою?

3. Чим відрізняється погода від клімату?

4. Які кліматотвірні чинники Вам відомі?

5. Які існують кліматичні пояси?

6. В якому переважно кліматичному поясі знаходиться більша частина території України?

7. Що характерно для помірного поясу?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Останнім часом у засобах масової інформації дедалі частіше говорять про зміну клімату на Землі. А чи міняється клімат в Україні або її окремих регіонах? Якщо це так, то які саме причини формування клімату змінилися? Щоб аналізувати ці питання, треба згадати, що саме формує кліматичні особливості певної території.

   Прийом    «Проблемне питання»

  • Чому людство постійно займається вивченням питань клімату?

Вислови учнів:

Клімат – це явище, що належить до природних умов, та безпосередньо впливає на життя та здоров’я людей. Тому з давніх-давен людина приділяла багато уваги спостереженням за погодою та її змінами. Вивченням клімату займається наука кліматологія, значне місце якої серед географічних наук затвердив видатний український вчений Олександр Іванович Воєйков. Клімат – один з найважливіших компонентів природного комплексу, зміна якого може призвести до зміни всього комплексу.

  • Окремі напрямки: кліматологія і метеорологія.
  •  Неконтрольована людська діяльність веде до глобальних не тільки кліматичних змін, а й в цілому географічної оболонки.

 Кожного дня ідучи до школи, на роботу ми звертаємо увагу, яка на вулиці погода. У будь – якому куточку нашої планети вона різна і змінюється протягом року, сезону, певного часу. Спостерігаючи за змінами у будь – якій місцевості протягом десятки років, можна помітити основні її риси для кожної пори року.

Повідомлення теми, мети, завдань та очікуваних результатів уроку

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Найголовніший чинник, що впливає на клімат України – Сонячна радіація.

 Сонячна радіація є основним рушієм природних процесів, що відбуваються в географічній оболонці. Її кількість, яка надходить на земну поверхню, залежить від географічної широти, а отже від висоти Сонця над горизонтом, хмарності, прозорості атмосфери. Тому протягом доби, року, кількість та розподіл сонячної радіації змінюється.

Прийом  « Словничок» ( учні записують в зошит нові терміни)

Сонячна радіація – тепло і світло, що випромінюється Сонцем і потрапляє на Землю.

З сонячною радіацією пов’язані такі поняття, як радіаційний баланс, пряма радіація, розсіяна,

Радіаційний баланс – різниця між сумарною і відбитою сонячною радіацією.

Пряма радіація – сонячне випромінювання, що надходить прямо на земну поверхню.

Розсіяна радіація – сонячне випромінювання . що розсіюється в атмосфері в результаті відбиття та вбирання тепла і світла.

Альбедо – показник відбитої сонячної радіації.

Як ви гадаєте, які чинники будуть впливати на інтенсивність сонячної радіації?

 

 

Кут падіння                                 

сонячних променів                  Тривалість дня                Хмарність

2. Вплив повітряних мас. Циркуляція атмосфери.

Що таке повітряні маси?

Які бувають повітряні маси?

Що ще пов’язано з циркуляцією атмосфери? ( циклони, антициклони, формування атмосферних фронтів)

3.Вплив підстилаючої поверхні на клімат України.

Підстила́юча пове́рхня, підст́ильна пов́ерхня — сукупність природних і перетворених (змінених та створених людиною) ландшафтів на земній поверхні, що знаходяться у взаємодії з атмосферою в процесі обміну теплом і вологою.

Прийом «Творча  лабораторія» (складавння схеми)

Як впливає кожен з цих факторів на клімат України розглянемо  працюючи в групах.

Прийом «Мозковий штурм» (Робота в групах).

Станції отримують завдання, протягом 3 хвилин, користуючись атласом, підручником готують відповідь.

1 метеорологічна станція розкриє вплив сонячної радіації на клімат України.

Як змінюється сонячна радіація на території України?

Коли найбільше надходить сонячної радіації і де саме?

Коли найменше надходить сонячної радіації і де саме? Чому?

Де і коли найбільше      альбедо і чому?

Який радіаційний баланс на території України – додатній чи від’ємний?

2 метеорологічна станція пояснює  вплив повітряних мас на формування клімату України.

Які повітряні маси панують на території України?

Які атмосферні фронти?

Циклональна чи антициклональна діяльність переважає на території України?

3 метеорологічна станція розкриває роль підстилаючої поверхі на формування клімату України.

Як впливають гори на клімат?

Як впливає рівнинний характер поверхні України на клімат?

Як впливають водні ресурси, рослинний, тваринний світ, грунти на клімат України?

1 група. Сонячна радіація (надходження сонячного тепла до поверхні Землі) є одним з визначальних факторів клімату. Найменші її показники в північній частині – 3500-4000 МДж/м2 на рік, найбільші на півдні – 4700-5200МДж/м2. Більша частина сонячної радіації припадає на теплий період року, особливо на травень — вересень.

  2 група.

На території України переважає західне перенесення помірних повітряних мас з океану. Восени і взимку це зумовлює похмуру погоду зі снігом і туманами, відлигами або дощем. Континентальні повітряні маси з Азії приносять суху погоду: спекотну влітку і морозну взимку. Тропічні повітряні маси формуються над Середземним морем (морські) та Азією (континентальні). Морські зумовлюють теплу дощову погоду влітку і потепління взимку. Арктичні повітряні маси холодні, з низькими температурами.

Переміщуючись повітряні маси трансформуються: змінюють свою вологість, температуру, насиченість, прозорість утворюючі атмосферні фронти. Холодна повітряна маса, що рухається на теплу, формує холодний фронт. Влітку він зумовлює дощі з грозами, градом, узимку – інтенсивні снігопади. Тепла повітряна маса, що переміщується на охолоджену територію, формує теплий фронт, зумовлює потепління.

Характер атмосферної циркуляції на території України визначається частою зміною циклонів та антициклонів. Циклони надходять на територію України протягом року з заходу. Завдяки їм взимку настає відлига, випадає сніг, а влітку – дощ. Вторгнення антициклонів з Азії зумовлює взимку різке похолодання, а влітку – посушливу погоду. У середньому за рік в Україні буває 63% днів з антициклонами і 37% - з циклонами.

3 група.

Підстилаюча поверхня впливає на всі кліматичні показники. На­приклад, гірські хребти Карпат і Криму захищають відповідно Закарпат­тя і Чорноморське узбережжя від холодних арктичних повітряних мас. Підстилаюча земна поверхня має значний вплив на погодні процеси і на клімат. Гори, височини затримують вітри, впливають на розподіл опадів. Ліси сповільнюють рух повітря в нижніх шарах атмосфери; в степу, навпаки, повітряні маси рухаються з великою швидкістю. Сніговий покрив відбиває до 94 % сонячної радіації, внаслідок чого взимку поверхня України ще більше охолоджується. Трава, грунт відбиває 26 % сонячної радіації.

Значний вплив на клімат узбережної частини країни мають Чорне та Азовське моря. Вони викликають підвищення вологи в повітрі, зменшують коливання температури, знижують спеку влітку і морози взимку. Великі водосховища й озера, заболочені масиви, річки впливають на кліматичні умови прибережних територій. Рослинність і ґрунтовий покрив впливають на величину альбедо і поглиненої сонячної радіації. Свіжий сніг має відбивну здатність 80-90 %, а ліси, чорноземні ґрунти — лише 5-15 %. Наявність різних угідь (лісів, лук, орних земель), водойм, населених пунктів зумовлюють неоднорідності в розподілі сонячної радіації, радіаційного балансу, впливають на місцеву циркуляцію повітря. У прибережних районах на погоду впливають вітри, які дмуть з моря на суходіл і навпаки – бризова циркуляція.

2. Характеристика тематичної кліматичної карти України

На якій карті ми можемо побачити різні кліматичні показники.

         Прийом «Географічний практикум»

a)     Робота з атласом, «Кліматичною картою України» та підручником.

          Про які основні кліматичні показники ми можемо дізнатись з кліматичної карти України? За допомогою яких способів виконані зображення на карті?

b)    Аналіз даних кліматичної карти (самостійна робота в парах).

Проведення інструктажу виконання завдання.

Завдання 1. За допомогою кліматичної карти атласу дослідити зміни температури повітря в січні із заходу на схід між містами Львів і Луганськ. Зробити висновки про зміни температури повітря в січні. (-4…-80С, температура повітря зменшується)

Завдання 2. За допомогою кліматичної карти атласу дослідити зміни температури повітря в січні з півночі на південь між містами Чернігів та Сімферополь. Зробити висновки про зміни температури повітря в січні. (-7…-10С, температура повітря підвищується)

Завдання 3. За допомогою кліматичної карти атласу дослідити зміни температури повітря в липні з півночі на південь між містами Чернігів та Сімферополь. Зробити висновки про зміни температури повітря в липні. (+19…+210С, температура повітря підвищується)

Завдання 4. За допомогою кліматичної карти атласу дослідити зміни температури повітря в липні із заходу на схід між містами Львів і Луганськ. Зробити висновки про зміни температури повітря в липні. (+17…+210С, температура повітря підвищується)

Завдання 5. За допомогою кліматичної карти атласу дослідити зміни річної кількості опадів із заходу на схід. Зробити висновки про зміни річної кількості опадів. Указати територію України з максимальною кількістю опадів. (700-800…500-600мм, кількість опадів зменшується. Гори Карпати, кількість опадів понад 1500мм/рік, Кримські гори, кількість опадів 1000-1200мм/рік)

Завдання 6. За допомогою кліматичної карти атласу дослідити зміни річної кількості опадів із півночі на південь. Зробити висновки про зміни річної кількості опадів. Указати територію України з мінімальною кількістю опадів. (700-800…300-450мм, кількість опадів зменшується. Південь України, Азово-Чорноморське узбережжя)

Завдання 7. За допомогою кліматичної карти атласу дослідити напрям вітру. Зробити висновки про переважаючий напрям вітру.

 (Учні звітують про виконання завдання з аналізу кліматичної карти, наносять дані спостережень на контурну карту).

3. Створення прогнозу: «Що очікує Україну в результаті глобального потепління». (Учні висловлюють свою думку, аналізуючи той матеріал , який розібрали).

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Створення коміксу (діти малюють матеріал вивчений на уроці за допомогою коміксу).

 Прийом «Експрес-тест» (2 бали за правильну відповідь)

1.Більша частина території України розташована в кліматичному поясі:

a.      Помірному

b.     Субтропічному

c.     Тропічному

2. Кількість сумарної сонячної радіації зменшується в напрямку:

a.      З півдня на північ

b.     З півночі на південь

c.     Із заходу на схід

3. Континентальність клімату на території України:

a.      Зростає з півночі та північного заходу на південь та південний схід

b.     Зменшується з півночі та північного заходу на південь  та південний схід

c.     Зростає з півночі на південь

4. В Україні середня температура повітря в січні збільшується з півночі на південь, тому що:

a.      Зменшується сумарна сонячна радіація

b.     Збільшується сумарна сонячна радіація

c.     Збільшується континентальність клімату

5.До основних кліматотвірних чинників належать:

a.      Сончяна радіація, характер підстилаючої поверхні, циркуляція атмосфери

b.     Фази активності Сонця, ступінь господарського освоєння території.

Відповіді: 1-а,2-а, 3-а, 4-б, 5-а.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

А зараз давайте підсумуємо знання отримані сьогодні на уроці.

Прийом «Роблю висновок» Сьогодні на уроці я дізнався…

РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф 19.

Підготовити прогноз погоди на основі народних прикмет.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Прийом «Географічна лабораторія».  (Робота в парах).

Завдання

Група 1

Чому в Криму, у місті Ялта, ростуть кипариси, а в місті Севастополі – пірамідальні тополі? (різні кліматичні пояси – помірний і субтропічний; Кримські гори – перешкода для холодних північних повітряних мас)

Група 2

Чому навесні в Криму спостерігаються часті заморозки, навіть на південному березі Криму? (рівнинний рельєф, холодне повітря з півночі)

Група 3

Учні нашої школи на зимових канікулах збираються їхати до Південний Берег Криму. Який одяг ви порадите їм узяти із собою? Чому?

Група 4

Учні нашої школи на літніх канікулах збираються їхати в Карпати. Який одяг ви порадите їм узяти із собою? Чому?

Група 5

Чому зима в Передкарпатті (-4…-50С) тепліша, ніж у нашій місцевості, а літо прохолодніше? (ближче до Атлантичного океану, західне перенесення повітряних мас)

Група 6

Чому на узбережжі Чорного й Азовського морів зима настає пізніше та триває менше, ніж на прилеглих ділянках суходолу? (моря утримують тепло, південне розташування морських територій зумовлює меншу тривалість зими)

Група 7

Чому найсильніші вітри бувають в горах? (перепад атмосферного тиску)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відділ освіти Барвінківської районної державної адміністрації

опорний заклад Барвінківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1

Барвінківської районної ради  Харківської області

 

 

 

Урок  з географії на тему:

«Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія та вплив на клімат України»

C:\Documents and Settings\Administrator\Рабочий стол\klimapua.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель  географії

Опорного закладу

Барвінківська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

Молгачова М.Ю.

 

docx
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
10467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку