Тема. «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Ідеал воїна-захисника в билині. Елементи фольклору. Зображення героїв билин у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.)
Мета (формувати компетентності):
предметні – вміння аналізувати зміст твору, визначати його художні особливості, характеризувати героя, висловлювати власне враження стосовно прочитаного;
ключові – спонукати учнів до самостійного пошуку; розвивати навички самостійної роботи, роботи з підручником, уміння критично оцінювати матеріал;
інформаційну – уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її;
загальнокультурну – вчитися поважати загальнолюдські чесноти, героїзм, виховувати почуття патріотизму та гуманізму.
Теорія літератури: билина, її характерні ознаки.
Тип уроку: урок-екскурсія
Епіграф
Кто сей витязь, богатырь младой?...
Тонок, прям и величав собой.
Взор его быстрей орлиного,
И светлее ясна месяца.
Кто сей рыцарь? - Илья Муромец.
М. Карамзін
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку( слайд 5 хмари)
Звернення вчителя до учнів
— «Ілля Муромець,— пише літературознавець А. М. Астахова,— це образ величезної, яка усвідомлює себе розумною, доцільно спрямованої сили. Численні подвиги Іллі Муромця, описані у билинах, завжди пов’язані виключно із завданням служіння народові, він зображений у билинах перш за все як охоронець батьківщини. Ілля Муромець бореться з іноземними загарбниками, рятує рідну землю від ворожих полчищ, перемагає чужоземних богатирів, які приїжджають на Русь із ворожими намірами. Йому також приписують подвиги в боротьбі з насильниками всередині країни, з розбійниками, від яких він очищає «прямоїжджі» дороги, охороняючи мирну працю і добробут народу». Про цього героя та билини, у яких він виступає, і йтиметься на уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Скласти інформаційне гроно « Ілля Муромець»(слайд 6-7)
2. А зараз я пропоную здійснити подорож в минуле. Це буде екскурсія в ті часи, коли жили богатирі. Познайомимось з їхнім побутом, культурою, традиціями. Прошу особливу увагу звернути на героїв фрагменту, їх одяг, поведінку. Про що вони нам говорять? ( посилання 1)
3. Що таке «сенкан»І ?
Пропоную на основі побаченого скласти сенкан «Ілля Муромець» (слайд 9)
ІV. Застосування знань та вмінь.
Ілля Муромець — воїн, захисник батьківщини. В одній із билин він говорить:
У мене зроблені заповіді...
Зберігати мені треба стольний Київ-град,
Зберігати я буду церкви Божиї,
Зберігати буду віру православну.
На відміну від більшості епічних героїв, Ілля Муромець наділений не тільки силою і хоробрістю, а й цілком сталим світоглядом. До князя Володимира Ілля ставиться критично і визначає сенс свого життя таким чином:
Я йду служити за віру християнську,
Та за землю руську,
Та за славний за Київ-град,
За вдів, за сиріт, за бідних людей.
Безсумнівно, центральною фігурою богатирського епосу є Ілля Муромець. Про нього існує найбільша кількість билин. Близько тринадцяти самостійних сюжетів про Іллю є тільки в класичному билинному епосі. Які моральні цінності зберіг народ і проніс їх через віки в образі Іллі Муромця? Безкорисну і самовіддану любов до своєї землі, бажання зберегти і захистити живу душу народу. Справедливість і повага до людей праці, почуття поваги до себе, хоробрість і мужність. Ілля Муромець – захисник народу, рідної землі. А рідна земля для нього це – міста, народ – вдови і сироти, бідні люди. За них він готовий битися з будь-яким ворогом. Невипадково саме він став улюбленим народним героєм. Адже сила має служити добру. Тож недаремно народна думка здавна ототожнює богатиря Іллю з печерським святим, мощі котрого спочивають у Антонієвій печері, а пам’ять святкується 19 грудня
Образ Іллі Муромця пережив значну еволюцію. Ілля — селянський син та Ілля-козак — це більш пізні образи, створені в XVI-XVII ст. на північно-руському ґрунті . У реальності ж він, напевне, був київським воєводою чи великокняжим дружинником непевні часи наклали на нього свій відбиток, зробивши його «козаком», і, нарешті, на далекій Півночі він виявився селянським сином
5. Як щодо екскурсії в студію анімаційних фільмів? З недавніх пір нам усім подобається спостерігати за мультяшними героями-богатирями. Ми в захваті від їх пригод, гумору, та дотепності. Отже вперед!
V. Домашнє завдання ( слайд 14)
Поміркуйте, чи можливо за один день здійснити таку мандрівку й подолати таку відстань?
VІ. Підбиття підсумків уроку ( слайд 16)
Селянський син, шанує батька-матір. Уособлення простого народу |
|
Нещадний до ворогів - загарбників
|
|
|
Відрізняється винятковою фізичною силою та моральною чистотою. Покладається на віру в Бога та підтримку рідної землі |
|
|||
З князем поводиться з повагою, але зберігає власну гідність |
|
|
||
Наділений народною мудрістю, обачністю та гумором
|
|
|||
Єдине бажання й життєва мета - захищати рідну землю від ворогів |
|
|||