Методична розробка з предмета
« Економіка »
Тема «Інфляція та її причини»
\
Анотація.
Знання основ економіки потрібні сьогодні кожному. З певними економічними знаннями, набутими в ПТНЗ, майбутні робітники матимуть змогу здобути вміння і навички у вирішенні конкретних економічних питань на робочому місці та осмислити вплив своєї праці на показники діяльності свого підприємства. Президент України, Уряд України, депутатський корпус наполягають на посиленні уваги роботодавців та громадськості щодо створення належних умов для підготовки висококваліфікованих робітників, конкурентоспроможних на ринку праці, підняття престижу робітничих професій.
Соціальна переорієнтація економіки України на сучасному етапі ставить на одне з головних пріоритетних місць розвиток галузей, які забезпечують різноманітні потреби й інтереси людини. Це виявляється передусім концентрацією зусиль на покращення забезпечення населення в товарах і послугах, житла і особливо в послугах зв'язку та транспорту.
Вивчення теми «Інфляція та її причини» орієнтує учнів на активну участь на ринку в сучасних умовах.
Рекомендується для використання при вивчені предмету “Економіка” з теми програми «Економічні коливання, безробіття та інфляція» для учнів ПТНЗ.
Зміст
Основні теоретичні відомості 4
Розгорнутий план уроку 9
Методи контролю 13
Використана та пропонована література 14
Основні теоретичні відомості
Інфляція є одним із найтяжчих проявів макроекономічної нестабільності. У світі немає країни, яка б на початку XXІ ст. тією чи іншою мірою не зазнала б втрат від інфляції. Особливо негативно відбивається інфляція на всіх сторонах соціально-економічного життя в Україні.
Інфляція є порушенням процесу суспільного відтворення внаслідок перенасичення сфери обігу грошовими знаками понад реальні потреби господарського комплексу та їх знецінення. Розрізняють інфляцію попиту та інфляцію пропозиції (витрат виробництва). Інфляційні процеси викликають стрімке зростання цін, зниження життєвого рівня населення, позбавлення підприємців стимулів, викривлення економічних орієнтирів, загострення економічних і соціальних суперечностей.
Вихід з кризового стану для економіки будь-якої країни містить два основних елементи. По-перше, приборкання інфляції та, по-друге, припинення падіння виробництва. Однак ключовим моментом є саме вирішення питання інфляції, оскільки це - найважливіша умова для поновлення інвестиційної активності, що, в свою чергу, має забезпечити відродження виробництва.
Інфляції та економічних криз не уникнула жодна країна. Навіть найважчі кризи закінчувалися, як правило, оновленням економіки і її підйомом. Тому більшість дослідників роздивляються кризи як переломний момент в науково-технічному, соціальному, політичному і економічному розвитку. Історичні ситуації не повторюються однозначно, і тому навіть власний досвід потребує переосмислення в умовах сьогодення.
Внутрішньо властивим ринковій економіці явищем є інфляція. Цей термін походить від латинського "inflatio", що в перекладі означає "здуття, набухання".
Ознаки інфляції почали виявлятися із широким розповсюдженням грошей в економічному житті. За такими опосередкованими ознаками як стрімке зростання заробітної плати і цін є підстави стверджувати, що інфляція спостерігалась у Стародавній Греції (330 р. до н. е.) при завоюванні Олександром Великим Персії та в Стародавньому Римі (301р. до н. е.), коли Е. Діоклетіан встановив контроль за цінами на близько 1000 найменувань товарів.
Як правило, інфляційні процеси були безпосередньо пов'язані з війнами або такими лихами, як епідемії, тривалі неврожаї, іншими стихійними лихами, що зумовлювало шокові зміни в чисельності населення.
Але поява самого терміна "інфляція", як і теоретичне усвідомлення цього явища, відноситься до значно ближчих нашій історії часів. Остаточно цей термін був введений у науковий обіг з метою теоретичного відображення певного стану економіки після Другої світової війни.
Найпоширенішим є розуміння інфляції як такої ситуації в економіці, за якої кількість грошей в обігу перевищує потребу в них, зумовлену грошовою оцінкою товарної маси. Наслідком такої невідповідності грошової маси сукупній ціні товарів є знецінення грошової одиниці й загальне підвищення цін на товари та послуги
Темпи та характер інфляції є результатом сукупного впливу системи найрізноманітніших чинників, пов'язаних зі змінами всієї системи суспільних відносин та інституцій у перехідний період. І нинішня інфляція в Україні виявила себе як системне утворення, якому притаманні розгалужені зв'язки не тільки з грошовим обігом, а й з усією економічною системою суспільства. Тому і подолати її можна лише при комплексному, системному підході, який ураховує всю сукупність специфічно національних умов.
Однак інфляція в нашій державі, як і в інших країнах СНД, має свої специфічні причини, основними з яких є:
1) глибока деформація основних пропорцій народного господарства, насамперед співвідношення між групами «А» (виробництво засобів виробництва) і «Б» (виробництво засобів споживання);
2) надмірна мілітаризація економіки. За оцінками західних експертів, в СРСР на воєнні цілі витрачалося наприкінці 80-х років XX ст. не 70 (як зазначалось в офіційних джерелах), а до 300 млрд. крб. Така різниця зумовлена тим, що до обсягу військових витрат раніше не включали витрати на виробництво устаткування для воєнних заводів, на метал, енергію, комплектуючі вироби, а також витрати у суміжних галузях (наприклад, для видобування руди, яка йшла на виплавляння металу для військових потреб). Після здобуття незалежності на території України залишилось приблизно 80 % військово-промислового комплексу колишнього Союзу, щодо якого здійснювалась поспішна, необґрунтована політика конверсії. Така політика і надмірні витрати на військові цілі (як це було в першій половині 90-х років XX ст.) призводять до дефіциту державного бюджету, який, у свою чергу, зумовлює зростання внутрішнього боргу і випуск в обіг зайвої маси грошей;
3) значна монополізація економіки України. В Україні у 2014р. частка монополізованої продукції у ВВП становила 40 %;
4) популістські, недостатньо обґрунтовані економічно постанови Верховної Ради у 1992—1994 рр., які збільшували дефіцит державного бюджету. Нічим не забезпечена емісія грошей становила у 1992 р. 1 трлн. 325 млрд. крб., що дорівнювало приблизно 35 % ВНП (при тому, що дієздатною фінансово-кредитна система вважається тоді, коли цей показник не перевищує 5%). Головною причиною інфляції в Україні у 1991—1993 рр. була не виважена грошова емісія;
5) численні посередники між виробниками і споживачами. В Україні може бути до п'яти посередників, внаслідок чого ціна товару зростає у кілька разів. У 2013 р. перепродаж товарів в оптовій торгівлі монополістичними структурами (їх налічувалось 350) становив дві третини оптового товарообігу, внаслідок чого «розкручувались» ціни всього торговельного ланцюга;
6) швидке руйнування старої грошово-кредитної і фінансової системи, запізніле формування нової, до того ж малоефективної, розпад системи безготівкових розрахунків, надмірний податковий прес та ін.
Крім внутрішніх причин інфляції, існують і зовнішні фактори. Це насамперед зростання цін на імпортні товари та послуги. Згідно з оцінками спеціалістів подорожчання нафтогазової групи енергоносіїв на 1 % зумовлює зростання оптових цін у промисловості на 0,23 %, у всій економіці — на 0,22 %, Зовнішніми причинами інфляції в Україні є необґрунтоване встановлення валютного курсу при конвертації валют, доларизація української економіки, Вступ в ЄС вимагає обмеження річного рівня інфляції до 2 %. За високих темпів інфляції впродовж тривалого проміжку часу (що свідчило про нестабільність існуючої грошової системи) уряди багатьох країн проводили грошові реформи. З метою сприяння проведенню радикальних ринкових реформ в Україні, забезпечення економіки стабільною національною валютою та відповідно до Указу Президента України від 25 серпня 1996 року «Про грошову реформу в Україні» вводилась національна валюта – гривня.
Розглядаючи економічну ситуацію, що склалася в Україні за останні декілька років, можемо зробити певні висновки щодо інфляційних процесів, які відбуваються в нашій державі(табл.1.)
Таблиця 1
Индекс потребительских цен по всем категориям в 2017 г. (%) |
||||||||
2017 |
январь |
… |
август |
сентябрь |
октябрь |
ноябрь |
декабрь |
За год |
Все товары и услуги |
101,1 |
… |
99,9 |
102,0 |
101,2 |
100,9 |
101,0 |
113,7 |
Продовольственные товары |
101,9 |
… |
99,4 |
102,0 |
101,1 |
100,9 |
101,5 |
117,7 |
Продукты питания |
102,0 |
… |
99,4 |
102,0 |
101,1 |
100,9 |
101,6 |
118,3 |
Хлебопродукты |
100,9 |
… |
100,7 |
100,9 |
100,5 |
101,0 |
101,0 |
110,7 |
Хлеб |
101,2 |
… |
101,4 |
101,5 |
101,5 |
102,3 |
101,8 |
120,1 |
Макаронные изделия |
100,6 |
… |
100,3 |
100,8 |
100,6 |
100,6 |
101,6 |
109,2 |
Мясопродукты |
100,9 |
… |
102,9 |
103,4 |
100,8 |
99,7 |
100,5 |
129,4 |
Рыбопродукты |
101,2 |
… |
99,6 |
99,1 |
100,1 |
99,7 |
99,5 |
100,5 |
Молоко, творог, сыр, яйца |
101,9 |
… |
103,3 |
106,3 |
105,7 |
105,3 |
103,9 |
121,6 |
Молоко |
103,3 |
… |
101,7 |
102,9 |
105,5 |
105,3 |
104,0 |
123,1 |
Творог, сыр |
102,4 |
… |
100,7 |
101,7 |
102,8 |
103,0 |
102,4 |
119,8 |
Яйца |
97,7 |
… |
118,0 |
131,0 |
114,9 |
111,2 |
106,8 |
121,2 |
Масло и жиры |
101,0 |
… |
101,3 |
102,9 |
103,6 |
102,7 |
101,5 |
119,6 |
Масло сливочное |
102,2 |
… |
101,1 |
101,6 |
104,1 |
103,0 |
102,3 |
120,6 |
Масло подсолнечное |
100,2 |
… |
100,1 |
100,0 |
99,9 |
100,8 |
100,7 |
103,9 |
Прочие жиры |
100,3 |
… |
104,0 |
111,2 |
110,2 |
105,9 |
102,3 |
156,4 |
Фрукты |
103,9 |
… |
94,3 |
99,7 |
95,4 |
97,7 |
102,0 |
134,5 |
Овощи |
114,5 |
… |
78,5 |
96,6 |
99,2 |
99,5 |
107,1 |
124,7 |
Сахар |
100,5 |
… |
100,2 |
99,5 |
94,5 |
94,1 |
96,3 |
92,6 |
Напитки |
100,3 |
… |
100,5 |
100,4 |
100,4 |
100,5 |
100,2 |
106,5 |
Алкоголь, табак |
101,2 |
… |
101,4 |
102,7 |
101,3 |
100,6 |
100,6 |
120,7 |
Одежда и обувь |
95,7 |
… |
97,6 |
108,9 |
102,4 |
99,3 |
97,6 |
100,9 |
Жилье, коммунальные услуги |
100,3 |
… |
100,3 |
100,4 |
100,5 |
100,8 |
100,3 |
110,6 |
Содержание и ремонт жилья |
100,0 |
… |
100,7 |
101,0 |
100,9 |
100,7 |
101,1 |
107,3 |
Водоснабжение |
100,0 |
… |
101,7 |
100,7 |
102,1 |
100,3 |
98,8 |
120,2 |
Канализация |
102,4 |
… |
101,6 |
101,0 |
101,1 |
100,2 |
98,8 |
117,9 |
Содержание домов и придомовых территорий |
102,4 |
… |
100,5 |
101,5 |
100,4 |
101,2 |
100,2 |
147,5 |
Электроэнергия |
100,0 |
… |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
128,1 |
Природный газ |
100,0 |
… |
100,1 |
100,1 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
101,2 |
Отопление и горячая вода |
100,2 |
… |
100,0 |
100,0 |
100,1 |
102,3 |
100,8 |
103,5 |
Бытовая техника и предметы домашнего обихода |
100,4 |
… |
99,9 |
100,7 |
100,3 |
100,7 |
100,2 |
103,1 |
Мебель, ковры и т.п. |
100,4 |
… |
100,6 |
101,2 |
101,2 |
101,0 |
100,9 |
107,6 |
Домашний текстиль |
99,8 |
… |
99,7 |
101,0 |
100,7 |
100,2 |
100,1 |
102,9 |
Бытовая техника |
100,7 |
… |
99,9 |
100,8 |
100,5 |
100,5 |
100,3 |
103,4 |
Охрана здоровья |
100,6 |
… |
100,2 |
100,5 |
101,0 |
100,8 |
100,8 |
107,5 |
Медикаменты и оборудование |
100,3 |
… |
100,1 |
100,4 |
101,0 |
100,8 |
100,9 |
106,1 |
Амбулаторные услуги |
102,1 |
… |
100,6 |
101,0 |
101,2 |
101,3 |
100,7 |
114,9 |
Транспорт |
102,7 |
… |
100,8 |
101,5 |
102,4 |
102,0 |
101,8 |
116,7 |
Покупка транспортных средств |
101,5 |
… |
100,1 |
99,8 |
101,3 |
100,3 |
101,1 |
105,4 |
ГСМ |
102,8 |
… |
100,5 |
102,9 |
104,4 |
103,3 |
102,5 |
120,0 |
Транспортные услуги |
104,1 |
… |
101,4 |
100,6 |
100,4 |
101,7 |
101,4 |
122,7 |
Железнодорожный транспорт |
100,7 |
… |
100,0 |
97,9 |
94,5 |
99,9 |
99,7 |
105,9 |
Автомобильный транспорт |
104,5 |
… |
101,6 |
100,8 |
101,1 |
101,9 |
101,5 |
124,9 |
Связь |
100,4 |
… |
100,0 |
100,4 |
100,8 |
100,9 |
100,6 |
109,1 |
Услуги телефонии |
100,6 |
… |
100,1 |
100,5 |
101,1 |
101,3 |
100,9 |
110,5 |
Отдых и культура |
100,5 |
… |
100,0 |
100,3 |
100,7 |
100,2 |
100,1 |
104,5 |
Аудио- и фототехника, компьютеры |
100,2 |
… |
99,9 |
100,0 |
100,1 |
100,1 |
99,2 |
99,9 |
Услуги отдыха |
101,6 |
… |
100,3 |
101,5 |
100,8 |
101,0 |
100,8 |
116,1 |
Газеты, книги, канцтовары |
100,5 |
… |
100,2 |
100,2 |
100,6 |
100,3 |
100,5 |
104,5 |
Образование |
101,1 |
… |
100,1 |
112,0 |
100,2 |
100,0 |
100,0 |
114,9 |
Дошкольное и начальное образование |
108,8 |
… |
100,1 |
98,1 |
100,2 |
100,3 |
99,6 |
113,4 |
Среднее образование |
101,3 |
… |
100,0 |
118,6 |
100,0 |
100,0 |
99,9 |
121,3 |
Высшее образование |
100,0 |
… |
100,0 |
114,3 |
100,1 |
100,0 |
100,0 |
114,6 |
Рестораны и гостиницы |
101,6 |
… |
101,1 |
101,4 |
101,9 |
101,4 |
101,8 |
117,3 |
Прочее |
100,7 |
… |
100,4 |
100,8 |
100,2 |
102,8 |
103,1 |
107,6 |
Як відомо для характеристики інфляції дуже часто використовують такий показник індекс споживчих цін. Він досить точно виражає не тільки економічні, а й соціальні аспекти інфляції, зокрема її вплив на рівень життя населення.
Проводячи жорстку монетарну політику, з 1994 р. НБУ вдалося скоротити інфляцію. Однак в Україні тривала стагфляція. Кількість грошей у державі характеризується ступенем монетизації - відношенням МЗ до ВВП. Ступінь монетизації офіційної економіки України незмінно знижується. Багато разів в Україні проблему демонетизації намагалися розв'язати емісійними заходами. І кожного разу емісії призводили до наслідків: збільшення пропозиції національних грошей; зростання цін у національній валюті при відносно стабільних доларових цінах; прискорення швидкості обігу національних грошей, «доларизації» економіки; випереджаючого зростання гривневих цін порівняно зі зростанням гривневої маси, що зумовило чергове зниження рівня стану грошових агрегатів і ВВП.
Розгорнутий план уроку.
Тема: Інфляція та її причини.
Мета: Навчальна: з’ясувати суть інфляції, способи вимірювання інфляції; навчити характеризувати такі види інфляції, як інфляція попиту, витрат та грошей; навчити аналізувати причини інфляції.
Розвиваюча: розвивати вміння практично застосовувати набуті знання, щоб свідомо сприймати поточну інформацію про динаміку цін у країні, передбачити наслідки певних дій уряду або змін в економіці щодо зміни цін.
Виховна : продовжити розвивати економічне мислення; поглибити систему знань в учнів про економіку як прикладну науку.
Обладнання: - підручник В.Я.Бобров Основи ринкової економіки та підприємництва, Київ, «Вища школа», 2013р.;
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки: Економічна географія, історія, основи галузевої економіки та підприємництва, література.
Структура уроку
Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
У багатьох країнах із ринковою економікою впродовж останніх двох століть спостерігається економічне зростання, яке забезпечило істотне підвищення життєвого рівня населення. Проте тривале економічне зростання не є рівномірним. Піднесення в ринковій економіці неминуче чергуються зі спадами, інколи настають глибокі економічні депресії з великим безробіттям. Чим зумовлені такі економічні коливання? Чому зростають ціни, а інфляцію проголошують ворогом номер один навіть у найрозвиненіших країнах?
Інфляція – це підвищення загального рівня цін. Частіше за все цей процес відбувається в періоди значних соціальних змін, до яких належать війни, революції, перевороти тощо. Які ж соціальні зміни відбулися в Україні? За статистичними даними, у нашій країні в 1992 р. порівняно з 1990 р. ціни зросли в 31 раз, а якщо 1993 р. порівняти з 1990 р. – то в 1696 разів! Інфляція являє собою одну з найгостріших проблем сучасної економіки не тільки України, а й багатьох країн світу.
Вивчення нового матеріалу
Завдання «Вільне письмо»
Учні мають написати все, що вони знають про інфляцію. Основні думки вчитель записує на дошці.
Інфляція – це підвищення загального рівня цін.
Інфляція є результатом порушення макроекономічної рівноваги, й одночасно вона сама породжує низку соціально-економічних проблем, коли зявляються певні макроекономічні невідповідності.
Інфляція негативно відбивається на економіці будь-якої держави, недарма економісти вважають її найбільшим злом для ринкової економіки. Особливо негативно позначається інфляція на економічній ефективності. Чим вищий темп інфляції, тим більші спотворення в економіці вона викликає.
Інфляція є особливо небезпечною, оскільки ріст цін приводить до росту заробітної плати і відповідно ріст заробітної плати веде до зростання цін і тим самим розширюється інфляція. Крім того, знецінюються доходи населення, знижується його життєвий рівень.
Інфляція - це знецінення грошей внаслідок порушення законів грошового обігу і появи маси грошей, не забезпечених товарною масою. Не слід ототожнювати інфляцію з емісією грошей або із зростанням цін.
Розрізняють інфляцію попиту та інфляцію пропозиції.
Інфляція попиту безпосередньо пов’язана з надлишковою емісією грошей, яка призводить до перевищення попиту над існуючою пропозицією товарів та послуг.
Інфляція попиту виникає в умовах повної зайнятості та повної завантаженості виробничих потужностей. У цих умовах зростання попиту не супроводжується еластичним розширенням пропозиції, тому ціни зростають.
Інфляція попиту може бути спричинена очікуванням населенням підвищення цін. Споживачі починають скуповувати товари «про запас» і скорочують заощадження.
Інфляція пропозиції ( або витрат) проявляється в зростанні витрат виробництва, які випереджають зростання реального доходу та продуктивності праці.
За темпами зростання цін розрізняють:
Причини інфляції попиту:
Головними причинами збільшення витрат є зростання цін на сировину й енергоносії та дії профспілок із підвищення заробітної плати.
Наприклад, ціни зростають, матеріальне становище населення значно погіршується, тому профспілки змушені підвищити заробітну плату. Проте зростання номінальних доходів збільшує витрати, і це призводить до повторного зростання цін, що, у свою чергу, вимагає подальшого збільшення доходів населення.
Крім того, інфляцію пропозиції можуть зумовити й збільшення податкового тиску, олігополістична практика ціноутворення та фінансова політика держави.
Закріплення нових знань і вмінь учнів
Демонстрація слайдової презентації на тему «Інфляція»
Методи контролю
Питання на закріплення теми.
Домашнє завдання
Підготуватись до ітогового уроку з теми «Економічні коливання, безробіття та інфляція»
Використана та пропонована література
1