Тема . Історичні чергування приголосних звуків [г]//[ж],[г]//[з’] у споріднених словах та формах слова.
Мета. Вдосконалювати уміння розрізняти історичні та позиційні чергування звуків.
Встановити особливості історичного чергування приголосних звуків [г]//[ж],[г]//[з’] у споріднених словах та формах слова.
Формувати комунікативні здібності учнів в ходу групової роботи.
Розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас.
Виховувати почуття дружби і взаємодопомоги.
Обладнання. Алгоритм дії, завдання для групової роботи,І.П. Старагіна , О.А.Перепелицина, Н.П.Сосницька «Зошит-посібник №1 з української мови»( 3 клас).
Тип уроку: Вдосконалення знань, умінь і навичок
Основний зміст, структура та методи роботи
Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій. Метод-гра « Прогноз погоди» Форма-фронтальна - Візьміть аркуші паперу і маркери, створіть схематичний малюнок, який відповідає вашому настрою. «Сонечко плаче» (Поганий настрій . Мене не чіпайте.) «Сонечко серйозне» (Мені стало краще. Готовий до роботи) «Сонечко посміхається» ( У мене гарний настрій. Скоріше починаймо урок)
Перевірка готовності до уроку. Мета- перевірити наявність необхідного навчального приладдя II.Мотивація навчальної діяльності. а)Хвилинка каліграфії. Словникова робота. Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки. -А що будемо писати ви дізнаєтесь якщо відповісте на запитання: -Які звуки на письмі позначаються двома літерами? ( дж, дз) -Придумайте слова з цим буквосполученням (джем, дзвоник, джміль…) -А які слова пишемо з великої літери? -Запишемо імена дітей нашого класу, що починаються на букву «Д». б) Формування контрольно-оцінювальних дій. -Діти, подивіться, як красиво і правильно я пишу. (Пишу з помилками. Діти помічають помилки. Я сперечаюсь.) -Чому? -Яка це орфограма ? (Велика буква) Висновок. Ми – люди, поважаємо своїх друзів, дорослих. Якщо ми хочемо, щоб до нас ставились добре інші, то і ми повинні чинити добро, ставитись з повагою до інших. III.Актуалізація знань учнів. Створення « ситуації успіху». Метод-гра «Мікрофон» Форма-фронтальна Мета-підготувати учнів до сприйняття нового матеріалу - Що вивчали на попередньому уроці? -Що знаємо про історичне та позиційне чергування звуків? (1.Один і той же корінь може позначатися різними буквами. 2. Звуки позиційного чергування залежать від позиції звука і позначаються на письмі однією і тією ж буквою. 3. Звуки історичного чергування не залежать від зміни позиції звука і позначаються на письмі різними буквами) Метод-«Визначити звуки, які чергуються та тип чергування звуків – позиційні чи історичні». Форма-індивідуальна Зворотній зв'язок- перевірка та аналіз виконаної роботи.
вухо-вушко рух – рушу берег –бережок коса – кошу
IV.Постановка навчальної задачі. Метод- інтерактивний прийом «Зацікавив» Форма-фронтальна Одного разу з Плямсом трапилось нещастя. Він застудився і захворів. Лежить у ліжку із замотаним горлом, а Петрик, Яринка та Андрійко приносять йому хто малинове варення, хто смородинове, а хто шматочок шоколадки. Плямс настільки буд вдячний друзям, що в нього навіть сльози покотилися з очей. Але , на жаль, сказати він нічого не міг – так боліло горло. І тут Плямс зрадів. Він узяв аркуш і написав: СПРАВЖНІ ДРУЖІ ПІЗНАЮТЬСЯ В БІДІ. -Хто, хто?- запитала Яринка, прочитавши записку. -Напевно, Плямс хотів сказати друзі,-пояснив Петрик. -Так , він вирішив, що в корені слова «друг» відбувається відоме нам історичне чергування звуків [г]//[ж],- здогадався Андрійко. Плямс закивав головою. -А справді, коли звук [г] чергується зі звуком [ж], а коли зі звуком [з’]?- замислилася Яринка. -Давайте спробуємо в цьому розібратися. Робота в парах.(Кооперативно-розподільна діяльність) Метод-пошуковий Форма-індивідуальна Зворотній зв’язок-взаємоперевірка з фронтальним аналізом Визначити корінь та чергування звуків у словах: Друг – дружний друг - друзі луг – лужок луг – у лузі берег – бережок берег – на березі книга – книжка книга – у книзі [ ]//[ ] [ ]//[ ] -Що ви можете сказати про слова записані в першому стовпчику? (Споріднені слова) -Що ви можете сказати про слова записані в другому стовпчику? (Зміни слова ) -Яке чергування відбувається в корені споріднених слів? ( [г]//[ж]) -Яке чергування звуків трапляється у змінах слів? ([г]//[з’]) -Зробіть висновок стосовно питання Яринки. (Слово «друзі» є зміною слова «друг». Отже, тут потрібно писати не «дружі», а «друзі»). V. Фізкультхвилинка Сонечко сяє ,сопілочка грає, Річка тече, човник пливе, Лівим веслом загрібає, правим веслом загрібає, А тепер двома руками Поспішаємо до мами. VІ. Формування дії оцінки та контролю. Метод-інтерактивний прийом «Вулик» Форма-групова Зворотній зв’ язок-фронтальний аналіз Мета:скласти алгоритм дії для визначення історичного та позиційного чергування звуків Перевіримо роботу Плямса: Ольга – Ольгин дорога – дорожній ріг – ріжок Ольга – Ользі дорога – у дорогі друг – дружі -Оцініть роботу Плямса. -Що ви помітили? -Чому так? (Плямс не знав алгоритму дії) -Але це не провина Плямса, бо ви не повідомили йому, як слід записувати слова за алгоритмом. Дайте нашому другові пораду. Метод- «Мозковий штурм» Форма- фронтальна Алгоритм дії.
-Якщо цього не робити – помилка. -Отже, будьте уважні і не забувайте про алгоритм дії. VIІ.Підсумок уроку Метод - «Мікрофон» -Що нового ми дізналися на уроці? Я дізнався , що…. ( у корені споріднених слів відбувається чергування [г]//[ж], а у корені змін слів відбувається чергування [г]//[з‘]). VII. Домашнє завдання. Вправа 29 (стор. 18). Записати текст ,перевіряючи орфограми слабких позицій звуків. Слова,що перевіряли за допомогою словника, записати в «Орфографічний словничок», що в кінці зошита. Кн_жки про пр_ годи Аліси в країні Чудес і Задз _каллі нап_ сав англійський п _сьменник Льюіс Керролл. Він був професором мат_мат _ки. Коли англійська королева Вікторія проч_ тала про Алісу ,їй дуже сподобалося. Вона наказала купити всі кн_ жки, що створив цей автор. Наступного дня на її столі л_ жала купа наукових праць з мат_ мат_ ки. (За Т.Макротенко)
|
Діти пишуть буквосполучення «дж», «дз» та велику літеру «Д» і слова: Діана, Данило.
Завдання виконується самостійно, одна дитина за дошкою.
Діти визначають у словах корінь та чергування звуків.
Дається завдання з помилками. Діти знаходять і виправляють помилки Плямса
Діти записують слова у зошиті самостійно. Після цього - взаємоперевірка виконаної роботи.
Діти пропонують алгоритм дії.
|