Тема . Історичні чергування приголосних звуків [г]//[ж],[г]//[з’] у споріднених словах та формах слова.

Про матеріал
. Вдосконалювати уміння розрізняти історичні та позиційні чергування звуків. Встановити особливості історичного чергування приголосних звуків [г]//[ж],[г]//[з’] у споріднених словах та формах слова. Формувати комунікативні здібності учнів в ходу групової роботи. Розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас. Виховувати почуття дружби і взаємодопомоги.
Перегляд файлу

Тема . Історичні  чергування приголосних звуків [г]//[ж],[г]//[з’] у споріднених словах та формах слова.

Мета. Вдосконалювати уміння розрізняти історичні та позиційні чергування звуків.

Встановити особливості історичного чергування приголосних звуків [г]//[ж],[г]//[з’] у споріднених словах та формах слова.

Формувати комунікативні здібності учнів в ходу групової роботи.

Розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас.

Виховувати почуття дружби і взаємодопомоги.

Обладнання. Алгоритм дії, завдання для групової роботи,І.П. Старагіна , О.А.Перепелицина, Н.П.Сосницька  «Зошит-посібник №1 з української мови»( 3 клас).

Тип уроку: Вдосконалення знань, умінь і навичок

Основний зміст, структура та методи роботи

 

  1.                     Організація класу. Психологічне налаштування

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Метод-гра « Прогноз погоди»

Форма-фронтальна

- Візьміть аркуші паперу і маркери, створіть схематичний малюнок, який відповідає вашому настрою.

«Сонечко плаче»  (Поганий настрій . Мене не чіпайте.)

«Сонечко серйозне»  (Мені стало краще. Готовий до роботи)

«Сонечко посміхається» ( У мене гарний настрій. Скоріше починаймо урок)

 

 

Перевірка готовності до уроку.

Мета- перевірити наявність необхідного навчального приладдя

II.Мотивація навчальної діяльності.

а)Хвилинка каліграфії. Словникова робота.

Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.

-А що будемо писати ви дізнаєтесь якщо відповісте на запитання:

-Які звуки на письмі позначаються двома літерами? ( дж, дз)

-Придумайте слова з цим буквосполученням (джем, дзвоник, джміль…)

-А які слова пишемо з великої літери?

-Запишемо імена дітей нашого класу, що починаються на букву «Д».

б) Формування контрольно-оцінювальних дій.

-Діти, подивіться, як красиво і правильно я пишу.

(Пишу з помилками. Діти помічають помилки. Я сперечаюсь.)

-Чому?

-Яка це орфограма ? (Велика буква)

Висновок. Ми – люди, поважаємо своїх друзів, дорослих. Якщо ми хочемо, щоб до нас ставились  добре інші, то і ми повинні чинити добро, ставитись з повагою до інших.

III.Актуалізація знань учнів. Створення « ситуації успіху».

Метод-гра «Мікрофон»

Форма-фронтальна

Мета-підготувати учнів до сприйняття нового матеріалу

- Що вивчали на попередньому уроці?

-Що знаємо про історичне та позиційне чергування звуків?

(1.Один і той же корінь може позначатися різними буквами.

2. Звуки позиційного чергування залежать від позиції звука і позначаються на письмі однією і тією ж буквою.

3. Звуки історичного чергування не залежать від зміни позиції звука і позначаються на письмі різними буквами)

Метод-«Визначити звуки, які чергуються та тип чергування звуків – позиційні чи історичні».

Форма-індивідуальна

Зворотній  зв'язок- перевірка та аналіз виконаної роботи.

 

вухо-вушко

рух – рушу

берег –бережок

коса – кошу

 

IV.Постановка навчальної задачі.

Метод- інтерактивний прийом «Зацікавив»

Форма-фронтальна

Одного разу з Плямсом трапилось нещастя. Він застудився і захворів. Лежить у ліжку із замотаним горлом, а Петрик, Яринка та Андрійко приносять йому хто малинове варення, хто смородинове, а хто шматочок шоколадки. Плямс настільки буд вдячний друзям, що в нього навіть сльози покотилися з очей. Але , на жаль, сказати він нічого не міг – так боліло горло. І тут Плямс зрадів. Він узяв аркуш і написав:

СПРАВЖНІ ДРУЖІ ПІЗНАЮТЬСЯ В БІДІ.

-Хто, хто?- запитала Яринка, прочитавши записку.

-Напевно, Плямс  хотів сказати друзі,-пояснив Петрик.

-Так , він вирішив, що в корені слова «друг» відбувається відоме нам  історичне чергування звуків [г]//[ж],- здогадався Андрійко.

Плямс закивав головою.

-А справді, коли звук [г] чергується зі звуком [ж], а коли зі звуком [з’]?- замислилася Яринка.

-Давайте спробуємо в цьому розібратися.

Робота в парах.(Кооперативно-розподільна діяльність)

Метод-пошуковий

Форма-індивідуальна

Зворотній зв’язок-взаємоперевірка з фронтальним аналізом

 Визначити корінь та чергування звуків у словах:

Друг – дружний              друг - друзі

луг – лужок                       луг – у лузі

берег – бережок            берег – на березі

книга – книжка                книга – у книзі

[        ]//[      ]                          [      ]//[      ]

-Що ви можете сказати про слова записані в першому стовпчику? (Споріднені слова)

-Що ви можете сказати про слова записані в другому стовпчику?

 (Зміни слова )

-Яке чергування відбувається в корені споріднених слів? ( [г]//[ж])

-Яке чергування звуків трапляється у змінах слів? ([г]//[з’])

-Зробіть висновок стосовно питання Яринки.

 (Слово «друзі» є  зміною слова «друг». Отже, тут  потрібно писати не «дружі», а «друзі»).

V. Фізкультхвилинка

Сонечко сяє ,сопілочка грає,

Річка тече, човник пливе,

Лівим веслом загрібає,

 правим веслом загрібає,

А тепер двома руками

Поспішаємо до мами.

VІ. Формування дії оцінки та контролю.

Метод-інтерактивний прийом «Вулик»

Форма-групова

Зворотній зв’ язок-фронтальний аналіз

Мета:скласти алгоритм дії для визначення історичного та позиційного чергування звуків

Перевіримо роботу Плямса:

Ольга – Ольгин

дорога – дорожній

ріг – ріжок

Ольга – Ользі

дорога – у дорогі

друг – дружі

-Оцініть роботу Плямса.

-Що ви помітили?

-Чому так?

 (Плямс не знав алгоритму дії)

-Але це не провина Плямса, бо ви не повідомили йому, як слід записувати слова за алгоритмом. Дайте нашому другові пораду.

Метод- «Мозковий штурм»

Форма- фронтальна

Алгоритм дії.

  1.                    Визначити корінь.
  2.                    Визначити споріднені слова чи зміни слів.
  3.                    Якщо споріднені слова, то у корені відбувається чергування [г]//[ж].
  4.                    Якщо зміни слова, то у корені відбувається чергування [г]//[з‘].

-Якщо цього не робити – помилка.

-Отже, будьте уважні і не забувайте про алгоритм дії.

VIІ.Підсумок уроку

Метод - «Мікрофон»

-Що нового ми дізналися на уроці?

Я дізнався , що…. ( у корені споріднених слів відбувається чергування [г]//[ж], а  у корені змін слів відбувається чергування [г]//[з‘]).

VII. Домашнє завдання.

Вправа 29 (стор. 18). Записати текст ,перевіряючи орфограми слабких позицій звуків. Слова,що перевіряли за допомогою словника, записати в «Орфографічний словничок», що в кінці зошита.

Кн_жки про пр_ годи Аліси в країні Чудес і Задз _каллі нап_ сав англійський п _сьменник Льюіс Керролл. Він був професором  мат_мат _ки. Коли англійська королева Вікторія проч_ тала про Алісу ,їй дуже сподобалося. Вона наказала купити всі     кн_ жки, що створив цей автор. Наступного дня на її столі л_ жала купа наукових праць з мат_ мат_ ки.

                                  (За Т.Макротенко)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти пишуть буквосполучення «дж», «дз» та велику літеру «Д» і  слова: Діана, Данило.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання виконується самостійно, одна дитина за дошкою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти визначають у словах корінь та чергування звуків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дається завдання з помилками. Діти знаходять і виправляють помилки Плямса

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти записують слова у зошиті самостійно. Після цього - взаємоперевірка виконаної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти пропонують алгоритм дії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку