Тема. Історичні та позиційні чергування звуків у корені споріднених слів.

Про матеріал
Вдосконалювати вміння перевіряти орфограми слабких позицій звуків. Створити проблемну ситуацію на розрізнення історичного та позиційного чергування звуків. Формувати комунікативні здібності учнів в ході групової та парної роботи. Розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас. Виховувати почуття любові та поваги до рідної мови, краси українського слова.
Перегляд файлу

Тема. Історичні та позиційні чергування звуків у корені споріднених слів.

Мета. Вдосконалювати вміння перевіряти орфограми слабких позицій звуків.

Створити  проблемну ситуацію на розрізнення історичного  та позиційного  чергування  звуків. Формувати комунікативні здібності учнів в ході групової та парної роботи.

Розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас.

 Виховувати почуття любові та поваги до рідної мови, краси українського слова.

Обладнання. Алгоритм дії, завдання для групової та парної роботи, І.П. Старагіна,О.А. Перепелицина, Н.П. Сосницька «Зошит- посібник №1 з української мови»( 3 клас).

Тип уроку: постановка навчальної задачі 

Основний зміст, структура та методи роботи

І. Організація класу. Психологічне налаштування

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи, швидше в клас!

Біля парти станем чемно

Хай мине час недаремно

Будемо уважні і старанні всі

Сядем ми рівненько на місця свої

Метод- інтерактивна вправа «Вітер дме…»

Форма- фронтальна

-Якщо ви згодні, підніміть обидві  руки і похитайте ними вліво-вправо, а якщо-ні, руки залишаються на столі

Вітер дме для тих, хто хоче навчатись.

Вітер дме для тих, кому подобається осінь.

Вітер дме для тих,хто чекає цікавого уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

  • Чим займаємося на уроках української мови?

( Вчимося грамотно писати )

-     Для чого це потрібно?

(Щоб нас могли зрозуміти інші люди, щоб ми могли спілкуватися)

  • Давайте перевіримо чи вміємо ми правильно розмовляти.

Метод-вправа «Так-ні»

Форма- індивідуальна

Зворотній зв'язок-заповнення таблиці та обговорення іі змісту

  1.                  Завдання. Відредагувати речення.

НЕВІРНО:

ВІРНО:

В готелі «Києві»

В готелі «Київ»

Дві неділі                                                          

Два тижні

Йти коло години                                            

Йти близько години

По адресу                                                        

На адресу, За адресою

Сама найкраща дитина   

Найкраща дитина

В сім годин               

О сьомій годині

Півтора мільйони

Півтора мільйона

Поштовий адрес

Поштова адреса

У диктанті зустрічаються помилки

Диктант написаний з помилками

Подай, будь ласка, полотенце

Подай, будь ласка, рушник

 Але для того щоб нас зрозуміли нам потрібно вчитися ще й грамотно та каліграфічно писати.

  1.                  Хвилинка каліграфії:

А а

  1.                  Словникова робота:

Айсберг - велика крижана брила, яка пливе морем.

ІІІ. Постановка навчальної задачі

Метод-інтерактивний прийом «Зацікавив»

Форма- фронтальна

  • Наш давній знайомий Плямс, звертаючись до друзів якось промовив:

Мені так подобається ваша планета. Улітку тепло, можна купатися у річках та морі. Узимку сніг, але це теж дуже приємно, бо можна покататися на санчатах і ковзанах.

  • Але так приємно не на всій планеті,-відповіла  Плямсові Яринка.
  • У деяких місцях дуже холодно. Там навіть айсберги плавають,- приєднався до розмови Андрійко-всезнайко.
  • Що плаває?- не зрозумів Плямс, бо на Плямсиді жодних айсбергів немає.

І тоді Андрійко йому розповів те, що сам недавно прочитав у книзі. Розповідь виявилася такою цікавою, що  Петрик, Яринка та Плямс вирішили її записати.

а) Робота в парах:

Мета' ясувати рівень засвоєння навчального матеріалу.

Зворотній зв'язок-взаємоперевірка, фронтальна перевірка.

Самооцінювання за критеріями «легко-важко»

Завдання 1 (стор.14). Запишіть розповідь хлопчика,  перевіряючи орфограми слабких позицій звуків:

На крайньому півдні та півночі нашої планети дуже холодно. Там усе вкрите кригою. Іноді здоровезна кр_жана гора пров_сає над морем. Згодом вона з гуркотом падає у воду. І ось уже пл_ве  морем  айсб_рг.

  • Чи з усіма словами ви впоралися?

IV. Формування контрольно – оцінювальних дій.

          Метод -«Займи позицію»

         Форма-фронтальна

  • А ось у Яринки і Петрика виникла суперечка відносно слова кр_жана.

Петрик перевірив так:  кр_жана- крига- крижана

Яринка так: кр_жана- крига- крижана

Плямс погодився з перевіркою, але замислився, чи онаковий корінь у словах крига та крижана.

  • Чи погоджуєтесь ви з тим, що орфограму в слові кр_жана можна перевірити словом крига?
  • Чому?
  • Доведіть свою думку за допомогою тлумачення значень цих слів.

(крига-це товстий міцний шар замерзлої  води (лід), крижана - утворена з криги).

Висновок: слова походять одне від одного. Отже, споріднені.

а)Формування поняття «позиційне чергування»

Метод-пошуковий

Форма - фронтальна

Мета-забезпечити розуміння учнями поняття «позиційне чергування»

  • Яка частина в цих словах вказує, що слова утворились одне від одного? (Корінь)
  • Визначте корінь у кожному з цих слів:

Крига- крижана

  • Чи однакова робота  кореня в цих словах? (Так).
  • Отже, який висновок можна зробити?
  • (Один і той самий корінь може позначатися різними буквами)
  • Таке явище називається чергуванням звуків.
  • Порівняйте парами  звуки кореня кожного слова.
  • Скільки чергувань відбулося? (Два)
  • У чому причина першої зміни? (Змінилась позиція звука)
  • Як назвемо це чергування? (Позиційним)

б)Формування поняття «історичне чергування»

Метод-створення проблемної ситуаціі

Форма-фронтальна

Мета-забезпечити розуміння учнями поняття «історичне чергування»

  • Чи пов’язане зі зміною позиції звука друге чергування? (Ні)
  • Отже, це чергування має якусь іншу назву. Воно не залежить від зміни позиції звука, а збереглося з давніх часів, тому науковці назвали його історичним.
  • Давайте запишемо на історичне чергування яких звуків ви натрапили ([г]//[ж])
  • У якій частині слова відбулося це чергування? (У корені)
  • Хто ж  мав рацію: Петрик чи Яринка? (Яринка)
  • Як позначаються на письмі звуки позиційного чергування? (Однаковими літерами)
  • Як позначаються на письмі звуки історичного чергування? (Різними літерами)

в) Складання алгоритму дії.

Форма-фронтальна

Мета-скласти алгоритм діі при визначенні чергувань звуків

  • Давайте складемо алгоритм дії при визначенні чергувань звуків.

Алгоритм дії: 

  1.                  Дивимося чи споріднені слова
  2.                  Визначаємо корінь та чергування звуків
  3.                  Якщо звуки залежать від позиції звука і позначаються однією і тією ж буквою – позиційне чергування.
  4.                  Якщо звуки не залежать від позиції звука і позначаються різними буквами –історичне чергування.

Фізкультхвилинка

V.Застосування нового способу дії. Формування дії оцінки та контролю.

Метод-групова робота по типу «Вулик»

Форма – фронтальна.

Спочатку попрацюємо разом.

Завдання. Визначте  тип чергування звуків, застосовуючи алгоритм дії.

Книга – книгарня-позиційне,бо….

Книга – книжка-історичне,бо….

Сніговик – сніжок-історичне , бо….

Робота в групах. ( Кооперативно-розподільна діяльність)

Метод- «Естафета»

Форма-групова

Завдання. Вправа 24.

 Знайдіть пари слів , у корені яких відбулося чергування звуків. Запишіть спочатку ті пари слів у корені яких відбулося позиційне чергування, а потім ті пари слів, у корені яких відбулося історичне чергування звуків. Покажіть яке саме історичне чергування звуків відбулося в кожному корені  теиповий] – [степ]

[сн’іговик]- [сн’іжок]-[г]//]-історичне чергування

[проз’ба]-[прос’ат’] –[з‘]//[с‘] – позиційне чергування

іка]-[річеичка] – [к]//[ч ]- історичне чергування

[молодба]-[молот’ат] – [д‘]//[т‘]– позиційне чергування

[пух] - [пушинка] –[х]//[ш] - історичне чергування

VI. Контроль і оцінка наявного способу дії.

Метод-пошуковий

Форма-індивідуальна

Вправа 22. (Стор.15.) Спишіть прислів’я. Випишіть слова у корені яких відбулося історичне чергування. Визначте в них корінь. Доведіть, що чергування, яке відбулося є історичним.

  1.                  Нема друга – шукай, а знайшов – бережи.
  2.                  Де дружніші – там сильніші.

VI. Підсумок уроку.

Вправа «Мікрофон»

  • Що встановили на уроці?

(1.Один і той же корінь може позначатися різними буквами.

2. Звуки позиційного чергування залежать від позиції звука і позначаються на письмі однією і тією ж буквою.

3. Звуки історичного чергування не залежать від зміни позиції звука і позначаються на письмі різними буквами.)

VII.Домашнє завдання

Вправа 23 (стор.16). Записати текст, перевіряючи орфограми слабких позицій звуків. Підкреслити споріднені слова, у корені яких відбулося історичне чергування звуків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти пишуть слово в транскрипції, знаходять слово в орфографічному словнику, роблять звуко-буквенний аналіз , шукають тлумачення слова в тлумачному словнику

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Одна пара працює біля дошки.

Один учень записує текст, а другий-робить перевірку написаного.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти  висловлюють гіпотези. Кожна гіпотеза фіксується та аналізується.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фіксування в опорній таблиці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фіксування в опорній таблиці

 

 

Один учень працює біля дошки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах:

1-визначає споріднені слова та корінь

2-визначає чергування звуків

3-визначає якими буквами позначається це чергування

4.-визначає  тип чергування

 

 

 

 

 

Обов’язково  проінструктувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку