Українська література 5 клас |
||
Тема. Картини довколишнього світу, природи в поезії Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…»
I. Організаційний момент. Психологічний настрій учнів. Ти мусиш нам співця назвати, Адже умів лиш він один Рабів німих так захищати. А хто так оспівав, як він, Садок вишневий коло хати? Вчитель . На прикладі поезії Т. Г. Шевченка "Садок вишневий коло хати" ми відчуємо силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків.
I. Повідомлення теми та мети уроку. Учні записують у зошити число і тему уроку
Виразне читання вірша вчителем (учитель читає вірш). Вчитель. Вірш містить опис мальовничої краси весняного надвечір’я на Україні. Тихі сутінки віддзеркалюють гармонію почуттів, спокійну радість буття простої селянської родини. Певне місце у творі займає зображення гармонії материнства, у поетичних рядках автор змальовує жінку, радість її материнських обов’язків: вона вечерю зготувала, доньку навчала, дітей спати повкладала. І все це овіяне спокоєм і гармонією з природою. Читання вірша учнями вголос.
Робота в парах. Ідея: уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю. Основна думка: мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу, щоб праця для нього була насолодою, задоволенням, а не гнобленням, приниженням, тиранією.
Жанр: пейзажна лірика. Художні засоби: епітети «вишневий» (садок), «вечірня» (зіронька), «маленькі» (діточки); пестливі слова: зіронька, діточки, маленькі, соловейко.
Бесіда з учнями. Робота в групах. VІІ. Домашнє завдання. Вивчити вірш « Садок вишневий коло хати». До слова «край» дібрати 1 ряд епітети; 2 ряд метафори. Намалювати власну ілюстрацію до поезії «Садок вишневий колохати» (за бажанням) |
||
Тести. (3 листки)
1. Що робить сім'я коло хати?
А Вечеряють; Б грають; В співають; Г сплять.
2. Який художній засіб використовує поет у рядку «Хрущі над вишнями гудуть»?
А Метафору; Б епітет; В порівняння; Г персоніфікацію.
3. Кого поклала мати коло хати?
А Дочку; Б їжу; В маленьких діточок; Г чоловіка.
4. Хто подає вечерю у вірші «Садок вишневий коло хати»?
А Мати; Б батько; В дочка; Г брат.
5. Що роблять дівчата, коли йдуть з роботи у вірші «Садок вишневий коло хати»?
А Танцюють; Б сміються; В співають; Г розмовляють.
6. Який художній засіб використовує поет у рядку «А мати хоче научати. Так соловейко не дає»? А Метафору; Б порівняння;
В епітет; Г персоніфікація.
Тести.
1. Що робить сім'я коло хати?
А Вечеряють; Б грають;
В співають; Г сплять.
2. Який художній засіб використовує поет у рядку «Хрущі над вишнями гудуть»?
А Метафору; Б епітет; В порівняння; Г персоніфікацію.
3. Кого поклала мати коло хати?
А Дочку; Б їжу; В маленьких діточок; Г чоловіка.
4. Хто подає вечерю у вірші «Садок вишневий коло хати»?
А Мати; Б батько; В дочка; Г брат.
5. Що роблять дівчата, коли йдуть з роботи у вірші «Садок вишневий коло хати»?
А Танцюють; Б сміються; В співають; Г розмовляють.
6. Який художній засіб використовує поет у рядку «А мати хоче научати. Так соловейко не дає»?
А Метафору; Б порівняння; В епітет; Г персоніфікація.
Повідомлення учня. Тарас Шевченко написав поезію «Садок вишневий коло хати…», у 1847 році знаходячись під слідством в камері-одиночці Петропавловської фортеці. Твір надруковали 1859 року в журналі «Народное чтение», а в журналі «Русское чтение» він вийшов за назвою «Вечір» . Він увійшов до поетичного циклу «В казематі». Тут, у казематі, у нестерпному очікуванні вироку письменник провів квітень і травень. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці без терміну заслання рядовим солдатом. Заборона писати і малювати. В ті сумні дні самотності та очікування вироку, він загадував мальовничі картині рідної України, її чудову природу, мирних, працьовитих, доброзичливих людей. Поет не знав, чи побачить він ще землю свого дитинства. У фортеці, в травні, можливо під враженням від прогулянок на тюремному подвір’ї, поет створив один з найбільш сонячних, життєрадісних своїх віршів – «Садок вишневий коло хати…». Цей вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею, покладений на музику багатьма композиторами Я. Степовим, Миколою Лисенком, Петром Чайкоковським та іншими сучасними композиторами.
Поезію «Садок вишневий коло хати» вважають світовим шедевром пейзажної лірики. Вірш перекладено мовами: литовською — Владас Бразюнас; російською — Лев Мей, Микола Ушаков, Ігор Костецький, Арсеній Тарковський, угорською — Ласло Балла;
І пара. Яка тема поезії «Садок вишневи коло хати…»?
показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.
ІІ пара. ВизначитиІ ідею вірша «Садок вишневи коло хати..»: Возвеличення краси української природи та української родини.
ІІІ пара. Основна думка вірша Т. Шевченка «Садок вишневи коло хати..». Мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу, щоб праця для нього була насолодою, задоволенням, а не гнобленням.
ІV пара. Визначит жанр поезії: пейзажна лірика
V пара.Художні засоби епітети у вірші « Садок вишневи коло хати…».
художні засоби епітети — садок вишневий, вечірня зіронька, маленькі діточки;
VІ Які автор метафори використав у поезії. «Садок вишневий коло хати» метафори — хрущі гудуть, зіронька встає, соловейко не дає спати
VІІ пара. Образи – символи: «садок вишневий», «вечірня зіронька», «соловейко»,; сім’я – мати, дочка, плугатарі, дівчата.
Робота в групах
І ряд. Що ми можемо побачити, читаючи поезію? Навести приклади, посилаючись на зміст вірша.
ІІ ряд. Що ми можемо почути, читаючи поезію? Навести приклади, посилаючись на зміст вірша.