Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 11 по 20 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 21 серпня.

«Краса,добро і честь—в рядках моїх» Основні теми сонетів Шекспіра .Відображення внутрішнього світу ренесансної людини. Художні особливості сонетів Шекспіра.

Про матеріал

Тип уроку: засідання клубу поціновувачів поетики.

НА УРОЦІ ВИКОНУЄМО ПЕВНІ ЗАВДАННЯ:

Знайомимо учнів з історією створення шекспірівських сонетів; аналізуємо тематику його лірики; характеризуємо основні ліричні образи; розвиваємо образне та критичне мислення ; поглиблюємо навички аналізування поетичного тексту; виразного читання та декламації.

Перегляд файлу

                             Відкритий урок.

Тема: «Краса ,добро і честь—в рядках моїх»

Основні теми сонетів Шекспіра .Відображення внутрішнього світу ренесансної людини. Художні особливості сонетів Шекспіра.

Епіграф:

             Сонети—це книги, котрим Шекспір відкрив своє     серце

                                                       Вільям Вордсворд

                                                            англ.поет

Мета: ознайомити учнів з історією створення шекспірівських сонетів; проаналізувати тематику його лірики; схаракте ризувати основні ліричні образи; розвивати образне та критичне мислення учнів; поглиблювати навички аналізування поетичного тексту; виразного читання та декла мування; прищеплювати учням любов до поетичного слова та світової культури, формувати високі морально-есте тичні якості особистості.

Тип уроку: засідання клубу поціновувачів поетики.

Обладнання: портрет Шекспіра ,видання його сонетів, ілюстрації до них, аудіозаписи художнього читання сонетів; ІКТ.

 

 

                                     Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку та налаштування на роботу.

Учитель. Діти, запишіть , будь ласка, тему заняття.

Думаю ви зрозуміли , що сьогодні мова піде про гені ального Шекспіра і його поетичні шедеври. Згідно з програмними вимогами ви повинні засвоїти основні віхи творчої біографії поета, з’ясувати «шекспірівське питання», дослідити літературну мозаїку його поетичних перлин.

Порадившись , ми вирішили побудувати урок у формі засідання Клубу Поціновувачів Поетичного Слова. Зазвичай до спілкування в клубі готуються заздалегідь і йдуть сюди почути щось нове та поділитися своїм, щоб отримати насолоду від спілкування з прекрасним світом літератури.

  Усмішка—це поцілунок душі, тож посміхнімося один одному, і в дорогу!

   Світове визнання Шекспіра як класика відбулося після його смерті. На деякий час про нього забули,і тільки завдяки священнику Фуллеру, автору «Історії знаменитостей Англії», вдалося зібрати окремі спогади про письменника.Отже:

 Самобутнє плетиво життя і творчості Шекспіра.

Слово архіваріусам-бібліографам.

 Учні , будь ласка, уважно слухайте повідомлення товаришів, щоб зуміти щось доповнити чи поправити.

Архіваріуси:

І. В Англії Відродження почалося значно пізніше, ніж в інших країнах Європи,-- у кінці XVІ ст. У цей час у країні бурхливо розвивалися буржуазні відносини, але дійсність показувала їхній антигуманний характер. Найбільш яскраво нове мистецтво розкрилося у драматургії. Створювали новий театр талановиті драматурги К.Марло,Т.Кід , В.Шекспір.

ІІ та ІІІ учень за підручником.

Учитель. Дякую архіваріусам за змістовну розповідь. Можливо, у кого будуть доповнення?

Бачу хочуть взяти слово активні літературознавці.

Літературознавець І Вважаю за потрібне занотувати:

Творчий доробок митця складає 37 п’єс, 154 сонети і дві поеми. А творчість драматурга поділяють на 3 періоди:

І. 1590-1600 – «оптимістичний»--комедії «Багато галасу з нічого», «Комедія помилок», трагедія «Ромео і Джульєтта», історичні хроніки. Герої творів сміливі життєлюбні.

ІІ.1601-1608—«драматичний», період зрілості «Отелло», «Гамлет», «Король Лір», «Макбет».

ІІІ.1609-1612—«романтичний»-непереможна віра великого гуманіста в торжество всього кращого, що є в людині.

«Зимова казка», «Буря», «Перикла», «Цимбеліна».

Літературознавець ІІ

Мені б хотілося доповнити про «Глобус».

У 1576 році тесляр Джеймс Бербедж побудував один з найперших театрів у Лондоні, а він став керівником трупи. Театр здобув назву «Глобус», бо біля вхідних воріт  стояли стовпи з рекламними афішами, над ворітьми височила статуя Геркулеса, який тримав на плечах небесну сферу,- звідси й назва. На небесній сфері був написаний латиною вислів римського письменника Петронія: «Весь світ лицедіє».

 За архітектурою нагадував поріг готелю, великий овальний простір був огороджений високою дерев’яною стіною. Під час вистави двір заповнювали бідняки—платили за вхід усього 1 пенні. Уздовж внутрішньої стіни було влаштовано галереї для багатих мешканців міста. Дехто міг  сидіти просто на сцені. Передня частина сцени була розташована просто неба ,задня частина –прикрита навісом. Декорації у сучасному розумінні цього слова не було. За часів Шекспіра іноді навіть писали на папері: «Ліс» або «Площа»; вивішували написи, щоб глядачі зрозуміли, де відбувається дія п’єси. Однак дуже багатими були костюми акторів: їх шили з шовку та атласу, прикрашали справжніми перлами. Як і за часів давньогрецьких театрів, в англійському театрі усі ролі виконували чоловіки. Якщо виставу затримували, глядачі жартували: «Королева голиться».

 Єдина закрита дахом частина амфітеатру відновленого театру «Глобус»--це сцена і сидячі місця. Узимку , коли театральний сезон закрито, театр використовують для освітніх цілей. Екскурсії відбуваються цілорічно.

Як і перший «Глобус», сьогоднішній театр має сцену , яка видається у величезний круглий двір, оточений місцями для сидіння на трьох круто нахилених ярусах. Сімсот квитків продається на місця, де глядачі могли дивитися виставу стоячи. Доступ до театру був відкритий кожному як синові фермера, так і студенту. Під час обговорення достоїнств чи недоліків п’єси право голосу мав кожен.

 (Дякую за вдале доповнення)

Учитель. Настав час перевірити , що ви запам’ятали із почутого.

      (на екран)

  1. В якому місті народився Шекспір?

а) Единбурзі; б) Лондоні; в) Стратфорті-на- Ейвоні.

    2. Його батько був:

        а) землероб; б) торговець і чинбар; в) актор.

    3.В якому театрі Шекспір був і актором, і суфлером:

       а) «Традиція»; б) «Земля»; в) «Глобус».

     4. Творчість поета має  … періоди:

        а) 1; б) 3; в) 5.

     5. Сонетів було створено:

         а) 154; б) 181; в) 179.

     6. Розшифруйте напис:

Ретлендбеконсаутгемптоншекспір

Літературознавець 3

Відповідь на шосте питання спонукає нас поговорити про «Шекспірівське питання», сутність якого полягає в тому , чи був насправді драматург  Вільям Шекспір і чи він автор тих п’єс, які уславили його ім’я.

Шекспірівське питання виникло внаслідок недостатньої обізнаності з приводу конкретних фактів біографії В.Шекспіра. Масштаби шекспірівської творчості настільки вражали наступні покоління, що у ХІХ ст. було піддано сумніву сам факт існування такої людини. Поширювалася думка, що автором творів був або великий англійський філософ Ф. Бекон, або хтось із представників британської аристократії кінця ХVІ—XVІІ ст.—лорд Ротленд , граф Дербі, лорд Оксфорд і навіть мореплавець Вальтер Ролей. Свої міркування вчені- дослідники намагалися утвердити за допомогою аргументації , не позбавленої  деякої переконливості. Вони посилалися на те, що син простого торговця не міг  так добре знати деталі придворного життя і світського етикету, які він відтворив у п’єсах. Опираючись на відомий факт, що Шекспір здобув лише початкову освіту, вчені дивувалися, яким чином і коли він міг так грунтовно вивчати стародавню історію та античну літературу, звідки йому були відомі твори зарубіжних авторів, не перекладені на той час англійською мовою. У дослідників викликав подив і той факт, що Шекспір , ніколи не залишаючи Англії, добре розумівся на морській справі, оснащенні кораблів,, навігаційних приладах, що засвідчено у п’єсах. Не зважаючи на наведені аргументи проти авторства Шекспіра, глибокий аналіз його творчості підтверджує, що твори , які друкувалися під іменем Шекспіра, належать одному авторові.

Учитель. Народжує Шевченків і Шекспірів

                 Як знак своєї вічності ,

                 Народ.

                 Був Гамлет.

                 Був народ англійський.

                 Значить,

                 Напевне був Шекспір.

І його сонцесяйні сонети.

Учень: Хто приховується під образом юного друга? Чому йому присвячено віршів більше , аніж коханій? Як Шекспір ставиться до людської дружби?( Шекспірознавці вважають , що прототипом юнака став граф Саутгемпнон , меценат, покровитель, близький друг поета … Джонсон Лілі, англійський драматург доби Відродження, сказав: Чоловіча дружба не похитно стоїть серед бур та не приємностей життя. Немає нічого кращого за неї.” Яким товаришем був Шекспір? Друг Шекспіра, драматург Сеттль, підкреслював щирість Шекспіра  у поводженні з людьми. Отже,поет був чесним і вірним товаришем .Дружба приносить людині щастя, бо щастя – це коли ти відчуваєш, що не байдужий комусь . Що в будь-яку хвилину друг готовий прийти тобі на допомогу ,а значить- ти не самотній в світі. Тому вірш Шекспіра актуальний особливо зараз, коли світ наповнився заздрістю, ненавистю, насильством.               А відомо, що дружба та любов можуть врятувати світ.

 

НАОДИНЦІ З ГЕНІАЛЬНИМИ ШЕДЕВРАМИ

(поки не звучав сонет, на фоні музики сказать)

Діти, вірте в звук слів:

Звук таємниці в них чарівний.

(на фоні музики, читання сонетів Шекспіра англійською мовою)

Право насолоджуватися цими літературними перлинками подарували нам перекладачі: Д. Павличко, Паламарчук, Г.Кочур, Б.Тен, М.Рильський, Мисик, Бажан.

  Краса, добро і честь—в рядках моїх,

  Краса, добро і честь—пісень основа.

  На всі лади відмінюючи їх,

  Влучнішого я не знаходив слова.

Вдома ви працювали над художньою канвою сонетів. І що помітили?

Літературний дослідник

За літературознавчою теорією англійський сонет має шекспірівську форму: abab cdcd efef gg

Присвячений одній темі, перші чотири рядки, визначають тему твору; другі—її розвиток; треті ведуть до розв’язки, останні  два рядки 2 рядки в афористичній лаконічній формі підбивають підсумок, або ж різко протиставляються тому, про що йшлося раніше. Тематика різноманітна, тема поезії, філософські роздуми, кохання та дружби. Сонетів присвячених другові набагато більше(1—126), « Смаглявій леді» значно менше (127—152), оспівується також радість і краса кохання (153—154).Використовуються символи, метафори, яскраві порівняння.

   ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ СОНЕТІВ

№55 –паралель Горацій «До Мельпомени»

Аналіз сонети 55 Шекспіра:

Поет висловлює впевненість, що образ коханої людини, збережений у його віршах, переживе камятники. У памяті людей його поезій  залишиться жити, незважаючи на смути і  війни. Людина знаходить безсмертя в своїх нащадках, вони залишаються жити, коли предок вже спочиває в могилі. Пам'ять про  померлого залишається  в люблячих серцях, у віршах поета, і буде жити там до Страшного суду, що в поданні  Шекспіра асоціюється з кінцем світу і воскресінням з мертвих за велінням бога. 

Сонет 66

Аналіз сонета 66 Шекспіра

  • Яка тема прочитаного сонета 66? (Філософські роздуми про життя.)
  • Яким ліричний герой бачить світ?( На думку ліричного героя, у світі панує багато зла, яке йому здається нездоланним.)
  • У чому виявляється це зло?( В усьому: у приниженні чеснот, у фальші, у глумлінні над дівочою честю, у зраді, у тому  що мистецтво підвладне владі, у відсутності порядності.)
  • За допомогою якого прийому досягається  надзвичайно емоційність сонета?(За допомогою анафори: 5 рядків починається з ‘’на…’’ і 4-з ’’і… ‘’.)
  • Який стан героя ?(Пригнічений, навіть депресивний . Герой невимовно страждає . Звідси й зявляються думки про смерть ).
  • Що тримає ліричного героя на цьому світі ? (Любов.)

Учитель: Ми присвячуємо урок сонетам Шекспіра , але , на жаль , є люди , які зневажливо ставляться до поезії , вважають, що вона застаріла,  вийшла з моди. Ви самі іноді зустрічалися з такими, кажуть, цінителями. Один них несподівано зявився у нас.

Ігровий момент : До класу звертається учень , який заздалегідь підготував свій монолог . Одягнений за молодіжною ‘’модою’’. На шиї – плеєр . Він може сказати приблизно таке:’’Віршики зібралися читати . Кому це потрібно? Далася вам ця пое-е-зія? Зараз час інший – крутий . Реп, рок- оце річ , це круто ! Ваші сонети тільки диваки можуть читати.’’

 

 

Насолоджуємось  неповторною красою сонету(читають напам’ять)

Сонет 130

Аналіз сонета 130 Шекспіра:

  • Якою постає кохана в сонеті В. Шекспіра? ( Звичайно земною жінкою . В ній немає нічого  божественного ).
  • Що кидається у вічі в портреті коханої.( Мов з дроту чорного коса густа, білосніжні пліч її овали ).
  • Які художні засоби використовує автор ?(Порівняння : мов з дроту чорного коса густа ,корал ніжніший за її уста , дише так вона, як дишуть люди; антитеза : не знаю про ходу богинь із неба , а кроки милої – цілком земні; анафора: і дише так вона …, і голос її рівняння не треба …, і все ж вона – найкраща поміж тими …; епітети: білосніжні пліч  овали , з дроту чорного, диких трав.  )

Усі переклади досить точно передають переживання, страждання і навіть глибокий відчай героя, викликаний пануванням зла і несправедливості у світі . Перекладачі використовуть прийом анафори: в оригіналі 10 разів (and).

Найкраще це  зробив Д. Паламарчук(теж 10 разів рядок починається  з “I…”)У перекладі Д. Павличка не зовсім зрозумілими є останні рядки ( Кого лишити в самотині?). А  переклади І.Франка та Д. Паламарчука точніше відповідають оригіналові). І.Франко  підкреслював : “Лаконізм і суворі закони сонета не дають місця порожній балаканині, дисциплінують думки поета і владно вилять йому зосередитися на головному образі ”

Учитель. Учні гарно підготувалися, відчуваю що запали в душу вам сонети. Ви полюбили їх так , як люблю їх я.

   Словесний портрет смаглявої леді. Нагородіть її цитатами.

Художній портрет. Лялька –мотанка. Міні твір –есе.
Учитель. Хто вона «смаглява леді сонетів», котру Шекспір увічнив у своїх поезіях? Якою була її зовнішність? Чи походила вона під тодішній ідеал краси єлизаветинської Англії, возвеличений придворними одописцями? Які переживання принесло ліричному герою кохання до «смаглявої леді сонетів»?
Мистецтвознавець 1.  Жінка, яку оспівує Шекспір, отримала в літературі назву «смаглява дівчина». Митці часу зображували (втілювали) свій ідеал у прекрасних портретах. Увесь світ захоплюється відомими шедеврами Рафаеля і Леонардо да Вінчі, репродукції яких перед вами. (Відповідає учениця, яка виконувала завдання за карткою 2)
На цих картинах я бачу загадкові, піднесені образи жінок. У більшості це мадонни, художнє втілення Діви Марії. Митці доби Відродження втілювали у численних мадоннах індивідуальні уявлення про земну жіночу красу. Глядач відразу потрапляє в полон до образу, піднятого на п’єдестал ідеалу. Досконалі пропорції обличчя цих прекрасних жінок виражають тиху радість, материнську ніжність, внутрішній спокій. Вони сповнені смирення перед життям.

                                              ДІАГРАМА ВЕНА

 

ПЕТРАРКА                      спільне                              ШЕКСПІР

  Італія                             Сонети                                 Англія

 Небесне                         Любов                                  Земне

 кохання                                                                      кохання

 Поема                                                                    Тема дружби

 Дослідницькі                                                             Трагедії

  Праці                                                                           комедії

                        ОЦІНЮВАННЯ

Рада клубу вирішила, що на сьогоднішньому засіданні  байдужих, без емоційних не було. До речі, змушена визначити, що ті в кого зачерствілі душі , наших посиденьок і не відвідують. Бали розділили так:

Вручення медалей « Майбутній диктор», « Кмітливий дослідник», «Вдалий критик», « Юний сценарист», «Знавець вікіпедії» …. 

 

Учитель. Велике спасибі діти за роботу , приємно що саме сонет був сьогодні посередником співпраці, а кожен з вас відчув себе рівним серед рівних і отримав певний рівень навчальних досягнень та радість успіху від отриманих знань та результатів.(на фоні музики « Як добре, що сьогодні ми із вами тут зібрались»)

Домашнє завдання.

 Вивчити визначення термінів, вивчених на уроці. Знайти, проаналізувати  та принести зразки сонетів зарубіжних авторів, у т.ч. українських поетів( Що є спільного в них із сонетами Шекспіра?). Написати власний сонет (за бажанням)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
16 травня
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку