Тема. МУЗИКА І МИСТЕЦТВО С Л О В А Розділ. Музика в літературних творах Урок 15

Про матеріал
Мета:Сприяти розвитку наступних компетенцій: Навчально-пізнавальної – поглибити знання учнів про важливу роль музики і слова у професійній музиці на знайомому матеріалі балету С.Прокоф᾽єва «Попелюшка», при ознайомленні з музикою балету П.Чайковського «Лускунчик» та про значення слова (тексту) у пісні «Добрий вечір тобі, пане – господарю»; Ціннісно-смислової - на прикладах музичного матеріалу балетів С. Прокоф’єва «Попелюшка» та П.Чайковського «Лускунчик» розширювати уявлення учнів про роль лібрето в музичному мистецтві. Виховувати любов до класичної музики; Компетенції особистісного самовдосконалення – формувати навички самостійного оцінювання музичних творів різної художньої вартості, розвивати уяву, критичне, проблемно-пошукове мислення. Розвивати вокально-хорові навички, чуття ритму; формувати вміння емоційно і виразно виконувати обрядову пісню колядку «Добрий вечір тобі, пане – господарю»; Соціально-комуникативної – розвивати почуття партнерства, вміння спілкуватися у групі однокласників, удосконалювати етикетні та етичні норми спілкування; Загальнокультурної – формувати інтегративне мислення – розуміння учнями зв’язків музики з іншими видами мистецтва та життям, інтересу до народної творчості, класичної музики
Перегляд файлу

5 к л а с

І  семестр

Тема. МУЗИКА І МИСТЕЦТВО С Л О В А

Розділ. Музика  в  літературних  творах

Урок 15

Тема  уроку.   Казкова  тема  у  професійній  музиці

Мета:Сприяти розвитку наступних компетенцій:

Навчально-пізнавальної    поглибити знання учнів про   важливу роль    музики  і  слова  у професійній музиці на знайомому матеріалі балету С.Прокоф᾽єва «Попелюшка», при ознайомленні з музикою балету П.Чайковського «Лускунчик» та про значення слова (тексту) у пісні  «Добрий вечір тобі, пане – господарю»;

Ціннісно-смислової - на прикладах музичного матеріалу  балетів  С. Прокоф’єва   «Попелюшка»  та  П.Чайковського  «Лускунчик»  розширювати  уявлення  учнів  про  роль  лібрето  в  музичному  мистецтві.

             Виховувати любов до класичної музики;

Компетенції особистісного самовдосконалення – формувати навички самостійного оцінювання музичних творів різної художньої вартості, розвивати уяву, критичне, проблемно-пошукове мислення.

            Розвивати  вокально-хорові  навички,  чуття  ритму;  формувати  вміння  емоційно і виразно  виконувати обрядову  пісню колядку «Добрий вечір тобі, пане – господарю»;

Соціально-комуникативної – розвивати почуття партнерства, вміння спілкуватися у групі однокласників, удосконалювати етикетні та етичні норми спілкування;

Загальнокультурної – формувати інтегративне мислення – розуміння учнями зв’язків музики з іншими видами мистецтва та життям, інтересу до народної творчості, класичної музики;

              

Музичний  ряд: С. Прокоф᾽єв   балет «Попелюшка», П.Чайковський балет «Лускунчик»,      Колядка «Добрий  вечір  тобі, пане  господарю».

Літературний  ряд: казки Ш. Перро  та Е.Т.А. Гофмана; В.Скуратівський «Народні  традиції», загадки.

Візуальний  ряд: фрагменти  балетів, малюнки,ілюстрації, мультимедійні  блоки.

Наочні  посібники: портрети С. Прокоф᾽єва  та  П.Чайковського, поспівки, нотний запис пісні «Добрий вечір тобі, пане-господарю», нотна  хрестоматія, презентація, «Запрошення»  на урок та «Програмки» ( міні – конспект) для учнів.

Обладнання  уроку: музичний  інструмент, комп’ютер, фонохрестоматія.

ТИП   УРОКУ:  к о м б і н о в а н и й з елементами рольової гри.

Структура  уроку

 І. Організаційний  момент.

       А)  вхід  учнів під фрагмент пісні «Попелюшка» з одноіменного мультфільму;

       Б)  музичне  вітання;

       В) «вокальна зарядка»  після сприймання музики.

 ІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності.

ІІІ.  Повідомлення  теми  і  мети  уроку.

ІV.  Актуалізація  опорних  знань.

V. Основна  частина уроку:

 1. Теоретичне  та  практичне  вивчення  музичного  матеріалу.

 VІ. Підсумок  уроку:

  1. Висновки.
  2. Оцінювання.
  3. Домашнє  завдання.

ХІД   УРОКУ

Перед входом  до класу вчитель роздає «Ззапрошення» на урок учням.

Учні  заходять  до класу  під музичний  супровід (пісня «Попелюшка» з одноіменного мультфільму).

І.  Організаційний  момент.

       Музичне  вітання

              Вчитель:                 «Добрий день, добрий час!

                                               Рік новий  іде до нас!

                                              Добрий день!

  Вчитель:  Давайте привітаємо гостей на нашому уроці:

                                        Разом з дітьми співаємо вітання.

 ІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності

 Вчитель:  Мене звуть Євген Миколайович. Я запрошую вас у світ музичної казки. Сьогодні ми з вами відвідаємо театри Англії та Росії, і до новорічних свят розучимо нову пісню.

ІІІ. Повідомлення  теми  і  мети  уроку (очікувані  результати)

А зараз відкрийте ваші запрошення та прочитайте тему уроку. «Казка у професійній музиці» (Слайд № 1)

  • Улюблений літературний жанр дітей і дорослих Підкажіть мені, який? Правильно, казка. Підніміть, будь ласка, руку хто з вас читає казки?
  • А тепер підніміть руку хто сам складає казки?
  • А хто такі професіонали, хто пише казки, вірші, хто створює музику?

Хто її виконує?

(відповіді: письменники, поети, композитори, співаки, музиканти, танцюристи)

  • Сьогодні ви перетворитеся на професіоналів «Лібретистів», «Музикознавців», «Художників – декораторів», «Режисерів – постановників», «Хореографів» і  на прикладах балетів композиторів Чайковського та вже знайомого вам Прокоф’єва, ми завершуємо тему семестру. Давайте прочитаємо її всі разом: «Музика і мистецтво слова» . Розгляньте схему на дошці. (Слайд № 2)

ІV. Актуалізація  опорних  знань 

  • Музика і слово… Вони звично і природно поєднуються у пісні, думі, романсі, опері… А що таке опера? (Слайд № 3)
  •  Пригадайте однойменну оперу українського композитора Миколи Лисенка на сюжет видатного письменника Миколи Гоголя?

                                ( Відповіді:  «Тарас Бульба»)

  •  Але є музичні жанри, в яких література присутня безсловесно, ніби таємнича невидимка. Зміст передається рухами, пантомімою, танцями (тобто хореографією) – це…     балет. Так що таке балет? (Слайд № 4)
  •  Для написання пісні що потрібно? Правильно, вірш. А для написання таких крупних творів як опера,балет, мюзикл, потрібно… лібретто. А що таке лібретто? (Слайд № 5)
  • Правильно, це літературний текст опери або балету.
  • Пригадаймо,  якою  була  тема  минулого  уроку.

                    (Відповіді: «Музика в кіно»)

  • Для створення фільму потрібен…. сценарій.

Кіномистецтво це одно з наймолодших серед усіх видів мистецтв. Хто  пам’ятає, як Сергій Прокоф'єв створював музику до кінофільму «Олександр Невський»?

(Спочатку переглядав відзнятий матеріал, а потім писав музику.)

  • Зараз ми переглянемо фрагмент мультфільму. Пригадайте його назву.                          Слайд 6 («Попелюшка»)
  • Музику до мультфільму написав композитор Цветков. На  сюжет казки Шарля Перро  композитор Сергій Прокофє'в написав одноіменний балет. Які фрагменти ви слухали?

(Відповіді: «Па-де-шаль», «Аморозо»)

Рольова гра:

Завдання:

1. Літераторам-лібретистам:

  • Чим різняться казка та лібрето?
  • Прослідкуйте відповідність змісту казки та образів мультфільму

2. Музикознавцям:

- Чи співпадає музика балету Сергія Прокоф᾽єва з кадрами мультфільму?

- Який характер музики «Вальс квітів» із балету «Лускунчик»?

3. Художникам-декораторам:

- Чи відповідали декорації, костюми сюжету в професійному балеті та в мультфільмі?

4. Хореографам:

- Чи поєдналися пластика, рухи з музикою балету?

- Чи передали рухи зміст казки?

5. Режисерам-постановникам:

- Чи відповідали костюми, рухи, жести даній епосі?

(відео фрагмент балету у виконанні професіоналів

театру «Ковен – Гарден»)

Вчитель: - Як звуть давньогрецьку музу покровительку танців?

  • Терпсихора.

Вона приготувала для вас подарунки. (Роздати «Програмки» (міні-конспекти)).

V. Основна  частина уроку:

Ми з вами побували у лондонському театрі «Ковент-Гарден», а зараз ми помандруємо до Росії  у Санкт-Петербург. 

(Слайд № 7 Маріінський театр)

  • Розгляньте першу сторінку, яка будівля намальована на ній? Так це Дніпропетровський державний театр опери та балету. Саме в ньому 35 років тому вперше відбулася прем’єра балету П. І. Чайковського «Лускунчик», а  у Петербурзькому Маріїнському театрі - 120 років тому. Давайте відкриємо програмку. Розглядаємо афішу. Назвіть авторів казки, музики, лібрето.

(Відповіді учнів)

Петро Чайковський часто із задоволенням гостював в Україні. На Сумщині, у селищі Низи, навіть є музей-садиба великого російського композитора. Мальовнича українська природа, чарівні народні наспіви й привітні люди (а також рідна сестра й племінники) надихали митця на творчість. Саме тут композитор почав працювати над балетом «Лебедине озеро».

Які ще балети Чайковського ви знаєте? (Відповіді учнів)

  • Чайковський написав три балети на казкові літературні сюжети: «Спляча красуня» та «Лускунчик».

Зараз ми у Маріїнському театрі… Починається вистава… Ви на уроках етики вивчали правила поведінки у театрі. Подивиться, чи всі глядачі себе поводять відповідно етикетним правилам.

Слайд 8  (Відео)

На прикладі фрагменту увертюри повторюємо поняття: увертюра, диригент, симфонічний оркестр.

  • Як себе поводили глядачі?

«Лускунчик» - це чарівна різдвяна казка про перемогу добра над злом. І зараз переглянемо невеличкий фрагмент з балету.

                                             Слайд 8  (Відео)

  • Про що йдеться у цьому епізоді?

( Відповіді: початок свята.)

Який характер цього фрагменту? ( Відповіді: радісний,  святковий.)

Який тип музики? ( Відповіді: марш.)

  • Так, першу дію відкриває святковий марш. Музика вдало  передає  світлий, радісний  настрій  дітвори. Весело і  бадьоро  звучить  мелодія  маршу, починається  свято  ялинки.

Що ж  відбувається далі?

А далі Лускунчик – дерев’яна механічна лялька, яку подарували на Різдво дівчинці Кларі, стає на захист іграшок перед великим військом мишей. Клара допомагає Лускунчикові, проганяючи Мишачого короля черевиком. І Лускунчик, перетворившись на прекрасного принца, запрошує дівчину в казкову країну – царство Солодощів.

Під звучання наспівного і поетичного вальсу в царстві солодощів Клару з Лускунчиком зустрічають квіти. Цей фрагмент із балету відомий під назвою «Вальс квітів».

  • Який характер твору? Цей вальс свято краси, ніжності, захоплення. Цей вальс – гімн любові, гімн - танцю.

Ми зараз прослухаємо ще раз ці фрагменти. Уявіть себе «Диригентами», «Музикантами», «Артистами балету».    (Пластичне музикування)

  • Ви помітили, у яку пору року та перед якими святами відбувається дія балету «Лускунчик»?

Дія  в  балеті  «Лускунчик»  відбувається  на  різдвяні  свята.

  • Коли  починаються  ці  свята? (з 7  до  19  січня).
  • Які  пісні  співають  в  цей  період? (колядки  та  щедрівки).
  • Пригадайте, коли співають колядки а коли щедрівки?
  • Які ви знаєте пісні зимових свят?

Розспівування.

  1. «Коляд, коляд, колядниця» (на одному, двох, трьох звукам.)
  2. За нотним записом «Земле моя»

А)верхній тетрахорд до мажора

Б) «Зе-е мле –е  мо-я» (розспівуємо на два звуки)

В) «Зе-е-е мле  мо-я» (розспівуємо на три звуки)

- Ці розспівування характерні для українських народних пісень. З однією з них ми  з  вами познайомимось.

  Демонстрація  колядки   «Добрий  вечір  тобі,  пане господарю».

  Опрацювання   І  куплету за нотним записом.

 Виконання  І  куплету  пісні.

  • Якби не було таких пісень – колядок, щедрівок, ми б не знали про святкування, звичаї та обряди українського народу.

VІ. Підсумок  уроку:

А коли б не було казок Перро, Гофмана, не існувало би таких чудових балетів. Сьогодні ми з вами на прикладі музики балетів С. Прокоф'єва та П.Чайковського переконалися, що і музика і мистецтво слова відіграють велику і важливу роль у нашому житті. Казкова тема зажди приваблювала  композиторів - професіоналів  і у своїх творах вони через казкових персонажів розкривали образи і характери звичайних людей.

      Оцінювання роботи  учнів. 

VІІ.  Домашнє  завдання.

  • На канікулах відвідайте театр опери та балету та перегляньте балет «Лускунчик». Проспівайте батькам та родичам пісню – колядку. Запрошую вас також відвідати ХХ–тий ювілейний фестиваль «Від Різдва до Різдва», який традиційно проходить у нашому місті у театрі російської драми імені М.Горького.

«Хай метелиця кружляє, нас щедрівками вітає,

А різдвяне гарне свято піснею дзвенить завзято!»

Вихід  з  класу  під  музику колядки. 

1

 

docx
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
1019
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку