5 к л а с
І семестр
Тема. МУЗИКА І МИСТЕЦТВО С Л О В А
Розділ. Музика в літературних творах
Урок 15
Тема уроку. Казкова тема у професійній музиці
Мета:Сприяти розвитку наступних компетенцій:
Навчально-пізнавальної – поглибити знання учнів про важливу роль музики і слова у професійній музиці на знайомому матеріалі балету С.Прокоф᾽єва «Попелюшка», при ознайомленні з музикою балету П.Чайковського «Лускунчик» та про значення слова (тексту) у пісні «Добрий вечір тобі, пане – господарю»;
Ціннісно-смислової - на прикладах музичного матеріалу балетів С. Прокоф’єва «Попелюшка» та П.Чайковського «Лускунчик» розширювати уявлення учнів про роль лібрето в музичному мистецтві.
Виховувати любов до класичної музики;
Компетенції особистісного самовдосконалення – формувати навички самостійного оцінювання музичних творів різної художньої вартості, розвивати уяву, критичне, проблемно-пошукове мислення.
Розвивати вокально-хорові навички, чуття ритму; формувати вміння емоційно і виразно виконувати обрядову пісню колядку «Добрий вечір тобі, пане – господарю»;
Соціально-комуникативної – розвивати почуття партнерства, вміння спілкуватися у групі однокласників, удосконалювати етикетні та етичні норми спілкування;
Загальнокультурної – формувати інтегративне мислення – розуміння учнями зв’язків музики з іншими видами мистецтва та життям, інтересу до народної творчості, класичної музики;
Музичний ряд: С. Прокоф᾽єв балет «Попелюшка», П.Чайковський балет «Лускунчик», Колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю».
Літературний ряд: казки Ш. Перро та Е.Т.А. Гофмана; В.Скуратівський «Народні традиції», загадки.
Візуальний ряд: фрагменти балетів, малюнки,ілюстрації, мультимедійні блоки.
Наочні посібники: портрети С. Прокоф᾽єва та П.Чайковського, поспівки, нотний запис пісні «Добрий вечір тобі, пане-господарю», нотна хрестоматія, презентація, «Запрошення» на урок та «Програмки» ( міні – конспект) для учнів.
Обладнання уроку: музичний інструмент, комп’ютер, фонохрестоматія.
ТИП УРОКУ: к о м б і н о в а н и й з елементами рольової гри.
Структура уроку
І. Організаційний момент.
А) вхід учнів під фрагмент пісні «Попелюшка» з одноіменного мультфільму;
Б) музичне вітання;
В) «вокальна зарядка» після сприймання музики.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
V. Основна частина уроку:
1. Теоретичне та практичне вивчення музичного матеріалу.
VІ. Підсумок уроку:
ХІД УРОКУ
Перед входом до класу вчитель роздає «Ззапрошення» на урок учням.
Учні заходять до класу під музичний супровід (пісня «Попелюшка» з одноіменного мультфільму).
І. Організаційний момент.
Музичне вітання
Вчитель: «Добрий день, добрий час!
Рік новий іде до нас!
Добрий день!
Вчитель: Давайте привітаємо гостей на нашому уроці:
Разом з дітьми співаємо вітання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Мене звуть Євген Миколайович. Я запрошую вас у світ музичної казки. Сьогодні ми з вами відвідаємо театри Англії та Росії, і до новорічних свят розучимо нову пісню.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку (очікувані результати)
А зараз відкрийте ваші запрошення та прочитайте тему уроку. «Казка у професійній музиці» (Слайд № 1)
Хто її виконує?
(відповіді: письменники, поети, композитори, співаки, музиканти, танцюристи)
ІV. Актуалізація опорних знань
( Відповіді: «Тарас Бульба»)
(Відповіді: «Музика в кіно»)
Кіномистецтво це одно з наймолодших серед усіх видів мистецтв. Хто пам’ятає, як Сергій Прокоф'єв створював музику до кінофільму «Олександр Невський»?
(Спочатку переглядав відзнятий матеріал, а потім писав музику.)
(Відповіді: «Па-де-шаль», «Аморозо»)
Рольова гра:
Завдання:
1. Літераторам-лібретистам:
2. Музикознавцям:
- Чи співпадає музика балету Сергія Прокоф᾽єва з кадрами мультфільму?
- Який характер музики «Вальс квітів» із балету «Лускунчик»?
3. Художникам-декораторам:
- Чи відповідали декорації, костюми сюжету в професійному балеті та в мультфільмі?
4. Хореографам:
- Чи поєдналися пластика, рухи з музикою балету?
- Чи передали рухи зміст казки?
5. Режисерам-постановникам:
- Чи відповідали костюми, рухи, жести даній епосі?
(відео фрагмент балету у виконанні професіоналів
театру «Ковен – Гарден»)
Вчитель: - Як звуть давньогрецьку музу покровительку танців?
Вона приготувала для вас подарунки. (Роздати «Програмки» (міні-конспекти)).
V. Основна частина уроку:
Ми з вами побували у лондонському театрі «Ковент-Гарден», а зараз ми помандруємо до Росії у Санкт-Петербург.
(Слайд № 7 Маріінський театр)
(Відповіді учнів)
Петро Чайковський часто із задоволенням гостював в Україні. На Сумщині, у селищі Низи, навіть є музей-садиба великого російського композитора. Мальовнича українська природа, чарівні народні наспіви й привітні люди (а також рідна сестра й племінники) надихали митця на творчість. Саме тут композитор почав працювати над балетом «Лебедине озеро».
Які ще балети Чайковського ви знаєте? (Відповіді учнів)
Зараз ми у Маріїнському театрі… Починається вистава… Ви на уроках етики вивчали правила поведінки у театрі. Подивиться, чи всі глядачі себе поводять відповідно етикетним правилам.
Слайд 8 (Відео)
На прикладі фрагменту увертюри повторюємо поняття: увертюра, диригент, симфонічний оркестр.
«Лускунчик» - це чарівна різдвяна казка про перемогу добра над злом. І зараз переглянемо невеличкий фрагмент з балету.
Слайд 8 (Відео)
( Відповіді: початок свята.)
Який характер цього фрагменту? ( Відповіді: радісний, святковий.)
Який тип музики? ( Відповіді: марш.)
Що ж відбувається далі?
А далі Лускунчик – дерев’яна механічна лялька, яку подарували на Різдво дівчинці Кларі, стає на захист іграшок перед великим військом мишей. Клара допомагає Лускунчикові, проганяючи Мишачого короля черевиком. І Лускунчик, перетворившись на прекрасного принца, запрошує дівчину в казкову країну – царство Солодощів.
Під звучання наспівного і поетичного вальсу в царстві солодощів Клару з Лускунчиком зустрічають квіти. Цей фрагмент із балету відомий під назвою «Вальс квітів».
Ми зараз прослухаємо ще раз ці фрагменти. Уявіть себе «Диригентами», «Музикантами», «Артистами балету». (Пластичне музикування)
Дія в балеті «Лускунчик» відбувається на різдвяні свята.
Розспівування.
А)верхній тетрахорд до мажора
Б) «Зе-е мле –е мо-я» (розспівуємо на два звуки)
В) «Зе-е-е мле мо-я» (розспівуємо на три звуки)
- Ці розспівування характерні для українських народних пісень. З однією з них ми з вами познайомимось.
Демонстрація колядки «Добрий вечір тобі, пане господарю».
Опрацювання І куплету за нотним записом.
Виконання І куплету пісні.
VІ. Підсумок уроку:
А коли б не було казок Перро, Гофмана, не існувало би таких чудових балетів. Сьогодні ми з вами на прикладі музики балетів С. Прокоф'єва та П.Чайковського переконалися, що і музика і мистецтво слова відіграють велику і важливу роль у нашому житті. Казкова тема зажди приваблювала композиторів - професіоналів і у своїх творах вони через казкових персонажів розкривали образи і характери звичайних людей.
Оцінювання роботи учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
«Хай метелиця кружляє, нас щедрівками вітає,
А різдвяне гарне свято піснею дзвенить завзято!»
Вихід з класу під музику колядки.
1