Тема. Написання есе на одну з тем: «Що таке щастя?», «Неповторна мить життя», «Могутність і чарівність слова

Про матеріал
Урок розвитку зв/язного мовлення. Написання есе на одну з тем. Запропоновано написання есе з прикладами творів з української літератури
Перегляд файлу

1

 

 

Тема. Написання есе на одну з тем: «Що таке щастя?», «Неповторна мить життя», «Могутність і чарівність слова»

Мета: формувати компетентності: предметні:знання про особливості есе, уміння і навички написання есе, орфографічні та пунктуаційні навички; ключові: уміння вчитися: аналітико-синтетичні лінгвістичні навички робити висновки; комунікативні: навички складання власного монологічного висловлювання; загальнокультурні: естетичні почуття, пов’язані з мовленням.

Тип заняття – розвиток мовлення

Обладнання: картки, зразки есе, мультимедійна дошка

Перебіг заняття

І. Організація ліцеїстів до роботи

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Комунікативний практикум

Вчитель. Зараз проведемо комунікативний практикум і за допомогою відео презентації пригадаємо відомості про есе і вимоги до його написання.

- Що ж таке есе?  Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор висловлює власні думки та враження з конкретного приводу. Есе не претендує на вичерпну відповідь чи категоричну позицію відносно певної теми.

- Які є види есе?Вільне. Формальне: інформаційне,критичне,есе-дослідження,есе-аналіз,1-2стор.,800-100 слів)

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань . Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми розмірковуватимемо на одвічні теми, які здавна цікавлять людство: цінність життя, категорія щастя та спілкування і силу слова. Кінцевим продуктом цих міркувань буде написане вами есе.

ІV. Формування практичних умінь і навичок

Вчитель.

На мультимедійній дошці ми бачимо пам’ятку написання есе. Такі ж картки з пам’ятками ви маєте кожен перед собою на парті для чіткості написання есе. Давайте прочитаємо і проаналізуємо кожен з цих пунктів. 

  1. Пам’ятка написання  есе.  Створюючи есе ліцеїст:

– вільно висловлює свою думку;

– показує своє ставлення до того, про кого говорить;

- може лише частково, як у розмові торкатися якихось питань;

- може висловлювати спірні міркування;

– використовує образні вислови, порівняння;

– на початку може сказати про що йтиметься у його висловлюванні, про час, місце й особливості події, може подати вислів, що виражає думку або викликає різне ставлення, можна почати прислів’ям, приказкою чи мудрим висловом;

– продовження може бути схожим на оповідання, під час читання якого виникають особливі відчуття й напрошується важливий висновок;

– останній абзац має завершувати думку;

– речення можуть бути короткі й, навіть, незавершені, питальні й окличні.

Вчитель.

Ліцеїсти, звертає вашу увагу на те, що ми повинні готуватись до написання  власного висловлювання на державній підсумковій атестації. Тому сьогодні ми будемо писати есе на одну із запропонованих тем, використовуючи тезу, аргумент і висновок. У тезі ми повинні подати приклад з української літератури, а аргументом підкріпити подану тезу, тобто пояснити яскравим персонажем з художньої літератури. Таким чином, ми напишемо формальне есе.

Пригадаємо, вимоги до структури есе (структура на картках і на презентації):

вступ

теза, аргументи

  висновок.

При написанні есе важливо також враховувати наступні моменти:

1. Вступ і висновок повинні зосередити увагу на проблемі (у вступі вона ставиться, у висновку — резюмується думка автора).

2. Необхідними є виділення абзаців, червоних рядків, встановлення логічного зв’язку між абзацами (так досягається цілісність роботи).

 3. Стиль викладу: есе властиві емоційність, експресивність, художність.

 

  1. Робота в групах. Аналіз запропонованих зразків есе  

Вчитель

Зараз проводимо безпосередню підготовку до написання есе. Оскільки для написання есе за програмою пропонується три теми за вибором, то для зручності клас поділений на три групи, кожна з яких також поділена на: дослідників, аргументаторів, пошуковців. Ми повинні працювати злагоджено, тільки так ми зможемо скласти креативне есе.

Робота дослідників. Кожна з груп отримала картки з художніми текстами. Вам потрібно опрацювати мовчки текст, дати заголовок та довести, що подані тексти – есе.

 

Щастя

1. Перш за все, це пов’язано з пріоритетами. У дитинстві я раділа новим іграшкам та цукеркам, що купувала мені мама. Щастя для мене було матеріальним, але ж я була дитиною і не зовсім розуміла, що таке щастя і яка людина є щасливою. Напевно, так було у всіх із нас, адже розуміння певних речей приходить з віком, і ми не можемо засуджувати один одного за те, чого не розуміли.

 

Це есе, бо у ньому є міркування, вжито писальні речення, події носять незавершений характер.

Життя

2. Людське життя настільки швидкоплинне, що часом ми навіть не встигаємо зрозуміти, як непомітно проходять дні, місяці, роки. Ми рідко замислюємося над тим, яке ж все-таки це життя коротке. А дріб’язкові сварки, минущі життєві труднощі, щоденне сидіння в Інтернеті – це просто марнування й знецінення власного часу. Лише один раз ми проживаємо такі етапи, як:народження, дитинство, юність, молодість, старість і, як не прикро, смерть. А будь-який з цих етапів своєрідний та неповторний. Коли люди творять добро, допомагають іншим, цінують кожну мить життя і радіють навіть дрібницям, їхнє ставлення до світу набуває яскравості, насиченості, емоційності, а отже, вони й самі стають щасливішими. Мені здається, що головна мета кожного – провести життя гідно, побачити й відкрити для себе якомога більше, не втратити жодної хвилини й не змарнувати її на взагалі непотрібні речі, в це вже не так складно зробити. Варто лише дослухатися до своїх потреб, думок, мрій та цілей.

 

Це есе, бо у ньому є міркування, вжито писальні речення, події носять незавершений характер, вжиті порівняння, є незакінчені речення, тобто есе можна продовжити міркуванням.

 

Сила слова

3. Слово – це сила. Слово – це зброя. Могутність слів вражає. Ними можна серйозно ранити або ж «подарувати путівку в Щастя».  Слова – це реалізація наших думок. А думки матеріалізуються, тому варто позитивно мислити. Хочете я розповім Вам один секрет? Про цей секрет мало хто знає. Ось він: слово – це чарівність, слово – це могутність. Хтось здивовано скаже: «Оце і є секрет?» Я відповідаю Вам: «Однозначно так!» Наша мова, слова, якими ми послуговуємось здатні бути різними. Я зустрічаю багато людей на своєму життєвому шляху, але не часто мова людей співвідноситься із їхнім зовнішнім виглядом.

 

Це есе, бо у ньому є міркування, вжито писальні речення, події носять незавершений характер, вжиті  метафори, епітети.

 

3а. Перший етап складання есе на основі прочитаного тексту

Вчитель

Зараз кожна з груп спробує усно на основі прочитаного тексту скласти два-три речення на задану тему. (Учні усно складають початок есе).

Давайте запишемо їх у зошит.

 

4. Підготовча робота до складання есе

 

Вчитель

Зараз ми продовжуємо роботу над складанням есе. До сьогоднішнього уроку вам потрібно було виписати прислів’я та вислови відомих людей на одну з тем сьогоднішнього есе. Тож, включаються в роботу пошуковці, які повинні зачитати вислів і пояснити його.

 

Робота пошуковців

 

  1. Учень1. Існує тільки один шлях до щастя — перестати турбуватися про речі, що не підвладні нашій волі. Істинне щастя за природою своєю любить самотність; воно — ворог шуму і розкоші і народжується головним чином з любові до самого себе. (Езоп)

 

Пояснення. Людина завжди піклується про матеріальні речі або якісь нагальні їй потреби. Але настає момент, той переломний момент в житті, коли починаєш розуміти, що щастя – це любов. Добре, коли людина перебуває в гармонії з самим собою, з природою, з оточуючими.

 

Вчитель А що для тебе особисто означає «Бути щасливим?»

Учень1. Особисто для мене щастя – це коли я здлолвий і мої ріжні також здорові.

 

Вчитель Хто ще знайшов вислів про щастя?

 

Учень2.  Щастя – це не життя без турбот і печалей, щастя – це стан душі. Сміливість – половина щастя. (Народна мудрість)

 

Пояснення. Я розумію цей вислів так,що справжнє щастя полягає у щоденних турботах, у вирішенні певних задач, які в подальшому ведуть нас до якоїсь мети. Така мета є у кожного на життєвому шляху. Людина щаслива у своїй сміливості до певних вчинків: йти правильним шляхом до мрії, заступитися за когось, допомогти комусь.

 

Вчитель. А що для тебе означає бути сміливим?

 

Учень2.  Для мене сміливість – це мужність і відвага у відстоюванні державних кордонів цілісності нашої України. У нашій державі вже 8-й рік ведеться неоголошена війна і я не можу стояти осторонь. Саме тому я вступив до військового ліцею, щоб у подальшому стати гідним офіцером і захищати Україну.

 

Вчитель. Справлі, гідний приклад. Хочу поділитися з вами цитатою, яка найбільше мені сподобалась.

Щастя — це можливість і талант примножувати навколо себе щасливих!
Щастя — це не життя без турбот і печалей, щастя — це стан душі.
Щастя — це не станція, а спосіб подорожувати.
Щастя — це трикутник, а в нім три боки: віра, надія, любов.

 Богдан-Ігор Антонич

 

Вчитель Зараз попрошу зачитати вислів про мить життя

 

Учень3. 

Життя – неповторне і унікальне. І воно єдине. Кожен має право на власний вибір і на власну думку, говорити чи мовчати. І коли ц е зробити. І сам час розставить усе на свої місця, як воно має бути, а не інакше. (Юлія Мук)

 

Пояснення. Я розумію цей вислів так,що у кожного своє життя і кожен з нас проживає його по-своєму. Але кожен з нас є унікальною людиною, тобто не схожою на іншу, і кожен живе своїм життям так, як хоче.  Мої батьки часто кажуть, що життя швидко пролітає. Лсь вони тальки недавно вчились за шкільми патрами, а зараз працюють і мають вже своїх дітей. Я поки що цього не розумію, бо мені здається. Що роки навчання довжелезні і моє життя складається тільки з уроків і перерв. А самого життя ще не було.

 

 

Вчитель

Цікава теорія. Зараз попрошу зачитати інший  вислів про мить життя

 

Учень4.

Той, хто вміє посміхатись щодня – вміє жити. (Джим Керрі)

 

Пояснення. Я розумію цей вислів так, що у нас часто бувають і хороші і погані мененти в житті. Але нам потрібно бачити і позитивне щодня. Не треба зосереджуватися на негативних якихось моментах, а потрібно радіти кожній миті життя.

 

Вчитель. Справлі, гідний приклад. Хочу поділитися з вами цитатою, яка найбільше мені сподобалась.

 Інколи мені здається, що я не живу, а обуваю життя. У нас всі так живуть. Сьогодні абияк, в надії, що завтра буде краще. А завтра воно та й завтра, і все уже позавчора. А життя як не було, так і нема. (Ліна Костенко)

 

 

Вчитель

Зараз попрошу зачитати вислів про красу і величність слова

 

Учень5.

Ну що б, здавалося, слова.

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива

Як їх почує. (Тарас Щевченко)

 

Пояснення. Я розумію цей вислів так, що у слова і сила і чарівність. Бо добрим словом можна порадувати людину, добрі слова приємні всім, тому серже лживає. А поганим, тобто образливим можна засмутити, образити людину.

 

Учень6.

Зановори, зоб я тебе побачив. (Сократ)

 

Пояснення. Я розумію цей вислів так, що кожна людина говорить по різному: хтось повільно, хтось швидко, хтось гарно, хтось не дуже, хтось улесливо,хтось правдиво, хтось простою мовою, хтось літературною. Тому щоб побачити, яка людина насправді, треба з нею поспілкуватися і тоді буде видно яка вона

 

Вчитель

Дякую за ваші цікаві вислови і пояснення до них. А зараз у якості емоційної розрядки пропоную вправу «Дзеркало».

Вправа «Емоційне дзеркало». Це робота в парах. Один із вас – мовець,а другий – дзеркало (повторює міміку,жести позу мовця). Учасникові треба закінчити вислів: «Привіт,я радий тебе бачити…» А «дзеркалові» - відзеркалити дії учасника.

5 б.Другий етап написання есе – теза

Вчитель

Зараз продовжуємо складати есе. Вступ ми склали і записали, а зараз ми використаємо у якості тези підібраний влучний вислів і озвучене пояснення. Прошу записати у зошити.

 

6.Творче завдання «Захисти свою думку»

Викладач роздає  картки з визначенням поняття «щастя», «прекрасна мить життя», «чарівність і могутність слова».

Завдання кожній групі — навести аргументи на захист думки, яка написана в картці. Опонентами групі, що від­повідає, виступає решта студентів. Вони мають ставити за­питання або висловлювати протилежні думки, пропонуючи групі довести свою правоту.

 

Робота аргументаторів

 

ГРУПА 1 «Найщасливіша та людина, яка потрібна всім».

Можливі-заперечення та запитання опонентів:.

Учень1.  Якщо людина живе проблемами інших, вона не має часу подбати про власне щастя.

Чи можна цей вислів розуміти так: поки інші відчувають у тобі потребу — ти щасливий, коли ж ні — про тебе забувають, і ти втрачаєш щастя?

Існує чимало гуманних професій: лікар, вчитель, рятів­ник та ін. Призначення цих людей — рятувати і допомагати іншим, а допомоги потребують постійно. Невже для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, достатньо отрима­ти,наприклад, фах лікаря?

Одна людина не може допомогти всім, отже не може бути повністю щасливою.

 

Учень2.  Висновок: бути щасливим, значить прагнути бути корисним, не чекаючи на подяку.

«Найщасливіша людина та, яка дає щастя найбільшій кількості людей». (Дені Дідро.)

 

 

ГРУПА 2 «Життя за гроші не купиш».

Можливі заперечення та запитання опонентів:

Учень1.  Існує давня приказка: «Життя і здоровя ні за які гроші не купиш». Чи може  людина бути щасливою без грошей і нещасною з купою грошей? Жити в постійному стресі за своє багатство: згорить, вкрадуть, згниє... Хіба цей страх може бути сумісним із щастям?

 

Учень2.  Висновок:так, гроші ужитті дуже важливі, але зробити людину щасливою вони не можуть. Тому що «Ліпший черствий ку­сок зо спокоєм, ніж дім, повний учти м'ясної зо сваркою», «ліпше добре ім'я за багатство велике, і ліпша милість за срібло та золото». (Із приповістей Соломонових).

 

 

ГРУПА 3 «Могутня сила слова».

Можливі заперечення і запитання опонентів:

Учень1.   У повсякденному житті ми користуємось багатьма, словами, не рахуючи, не відбираючи їх. Часто ми не задумуємось над їх значенням. Також часто ми говоримо ті слова, за які потім шкодуємо. Слово і ранить і виліковує. У цьому могутність слова.

 

Учень2.  Висновок: перемога над Власними недоліками — найкраща, адже Людина таким чином відчуває себе вільною і більш сильною морально. Вміння правильно говорити – це основа основ сучасної цивілізованої людини і важлива складова якостей майбутнього офіцера. Отже, робота над собою, прагнення самовдоско­налення, відчуття власної значимості — в цих факторах теж міститься щастя.

 

  1. Робота з діалогом

Вчитель Опрацюйте діалог і спробуйте дати відповіді  на запитання (на картках).

Діалог про щастя

Олеся цілісінький день чимось засмучена. А може, просто замислена. Дівчинка й сама не змогла б визначити свій настрій. Щоб навести лад у думках і почуттях, вона вирішила порадитися з Богданом.

– Богдане, скажи щиро: ти почувався коли-небудь щасливим?

– Звісно. А ти що, ні? – здивувався хлопець.

– Не так, щоб ні, але я не впевнена, чи то було справжнє щастя. От скажи, коли ти щасливий?

– Що тут мудрувати. Я був щасливий, коли мені подарували айфон. Дуже щасливий, коли немає домашніх завдань і можна увесь вечір грати у футбол...

– Ех, Богдане, це в тебе якесь дитяче щастя. Ще сказав би, що ти щасливий, коли з’їси шоколадну цукерку або надмеш жувальною гумкою бульбашку.

 

– Висловіть свої думки стосовно таких питань:

 

Робота дослідників

Ліцеїст 1 Як ви розумієте щастя?  (Щастя – це коли людина почувається окрилено, прагне щось добре, корисне зробити в житті)

 

Ліцеїст 2. Чи можна, на вашу думку, всіх людей зробити щасливими одночасно? (Ні, не можливо,бо кожен вбачає щастя у чомуь конкретному. Один – у грошах, інший – у новому гаджеті, ще інший – у досягненні високої вершини Евересту).

 

Діалог про прекрасну мить життя

- Як ти вважаєш, життя довге чи коротке?

- Я думаю, що життя довге, хоча декому воно здається коротким.

- Може, якщо цінувати кожну його мить, воно буде довшим?

- Неодмінно. Треба отримувати наслододу від найменшої дрібнички.

- Від чого, наприклад?

- Від дотику метелика, літньої грози, калинового кетяга, жайворонка у небі... Безцінне все те, що ми отримуємо від життя, кожна його мить.

- А чи варто чекати від життя якогось дива?

- Я думаю, що саме життя - це вже диво. Ми народилися! Ми живемо на Землі! Хіба це не чудо?!

- Згоден. Як сказав великий Гете: "Велич людини  в тому, що вона  - єдине з усіх створінь, здатне перетворити мить у вічність».

Робота дослідників

Ліцеїст 1. На вашу думку,чому в юності життя здається довгим, а у зрілі роки – воно коротке? (Я думаю, що коли ми молоді, ми не задумуємося над тим, як живемо. Ми просто живемо, одночасно розважаючись, навчаючиь. А у старші роки люди задумуються, аналізують, як вони прожили. І все більше думають про те, чого не встигли зробити у своєму житті. Може, тому часто здається, що життя – це мить. І багато чого б хотілося ще встигнути в цій миті.

Ліцеїст 2. А яке диво ви пов’язуєте із своїм життям? (Розповідь про якусь дивовижну історіюз власного життя)

Діалог про чарівність слова

  • Як ти вважаєш, Петре, Слово – це сила чи  зброя?
  • Максиме, я важаю, що слова – це і сила і зброя, бо ними можна серйозно ранити або ж «подарувати путівку в Щастя».  3
  • Хочеш я розповім Вам один секрет? Про цей секрет мало хто знає. Ось він: слово – це чарівність, слово – це могутність. Хтось здивовано скаже: «Оце і є секрет?» Я відповідаю Вам: «Однозначно так!» Наша мова, слова, якими ми послуговуємось здатні бути різними.
  • Так, справді. Буває ж таке, що людина приваблива, навіть так – дуже гарна, але як тільки вона починає розмову ви розчаровуєтесь, бо її мовлення надзвичайно бідне або просто забруднене нецензурною лексикою, або ж вульгаризмами. Вона мислить неохайно.
  • Згоден. Але  буває й інше: людина приваблива, словниковий запас не багатий, але її думки здатні зачарувати. Такій людині варто більше працювати над собою. .
  • Знаєш, нерідко трапляється й таке, що людина не є дуже привабливою, але як тільки вона починає говорити, то Вам хочеться її слухати, Вам цікаво,  Ви починаєте помічати те, що раніше не помічали.
  •  Хіба ж це не прекрасно? Ми – це наші думки, ми – це наші розмови і дії. –
  • Якими ви бажаєте бути, чарівними, могутніми чи слабкими та кволими? –
  • Краса і сила починаються з середини, тому думайте про, що говорите і говоріть те, про що думаєте.

 

Робота дослідників

Ліцеїст 1. Чому краса і сила починаються зсередини? (Бо людина здатна не тільки думати, а й говорити, мріяти, втілювати свої думки, мрії на папері, втілювати їх у життя. Саме так втілювалися у життя людські винаходи, якими зараз ми послуговуємось.

Ліцеїст 2. Якими ви бажаєте бути, чарівними, могутніми чи слабкими та кволими? (Звичайно, я хочу бути сильним. Не впевнений щодо могутності, але хочу бути сильним і відважним, щоб я міг захистити і свою подругу, і Батьківщину).

 

  1. Складання «пазлового плану»

 

           Вчитель

Кожна група має так звані пазли, на зворотньому боці яких є речення. Вам потрібно скласти ці речення у тому порядку, щоб спершу було основне, а далі – другорядні. Тобто складаємо пазловий план. По готовності зачитуємо весь план.

 

Колективна робота в групах

 

Перша група «Як стати щасливим»

Щоб стати щасливим, ти маєш:

  1. По-доброму ставитись до інших, завжди бути готовим допомогти людині, яка потребує твого співчуття, поради або допомоги.
  2. Будь-яку працю перетворювати на творчість.
  3. Пам'ятати, що гроші важлива складова твого життя, але не головна.
  4. Дарувати щастя людині, яку любиш і цінувати її щире ставлення до тебе.
  5. Постійно працювати над вдосконаленням власної осо­бистості.
  6. Сприймати життя оптимістично.

 

Друга група «Як радіти життю?»

1.Головне навчитися правильно налаштовуватися на цілий майбутній день, як говорить прислів'я, "як зустрінеш день так і проведеш його цілий день"

2. Всі наші проблеми це наше ставлення до цих проблем, чим чіткіше ми на них сосредатачівается тим більше вони роздуваються і стають в результаті загрозою для нас,

3. Кожен етап в житті несе в собі будь-які спогади, не зліться не засмучуйтеся нема чому, що сталося у вашому житті, радійте і поганого і хорошого, все накопичене це ваше. 

4. Потрібно ставити перед собою тільки конкретні цілі і рухатися до них; варто навчитися жити справжнім, а не минулим або майбутнім;

5. Необхідно більше віддавати, ніж брати, адже цей процес приносить просто колосальне задоволення;

6. Необхідно завжди шукати в своїх діях, те, що гідне похвали;

7. Варто прагнути зробити завтра ще кращим, ніж видався сьогоднішній день.

 

Третя  група «Як зберегти чарівність слова?»

  1. Слово –це стрижень в механізмі спілкування.
  2. Потрібно вдало добирати слова, вчитися правильно говорити.
  3. Потрібно вживати якомога більше епітетів, метафор і порівнянь, щоб мова була багатою.
  4. Потрібно користуватися літературною мовою.
  5. Потрібно дотримуватись норм літературної мови.
  6. Потрібно думати головою і відчувати серцем, щоб наші думки формувалися і вимовлялися осмисленими словами.
  7. Потрібно говорити так, щоб насичувати світ мудрістюі позитивом.
  1. В. Третій етап складання есе – основна частина

Вчитель. Пропоную записати подані речення з пазлів, пояснюючи їх. Це ї буде основна частина  есе.

 

10.Складання «асоціативного куща»

Вчитель.  А зараз спробуємо скласти асоціативний кущ до запропонованих слів. Але намагайтесь віднайти асоціацію тільки у одному-двох словах.

 

Колективна робота

Асоціативний кущ «щастя». Здійснення мрій, задоволення, спокій, достаток, гармонія, добробут, насолода, радість, здоров’я, друзі, взаєморозуміння, кар’єра, кохання.

 

Асоціативний кущ «прекрасна мить життя» Неповторне, радісне й сумне, сповнене глибоких переживань, солодке як мед і гірке як полин, стежина життя, яку треба пройти гідно, життя дається тільки раз, не варто розтринькувати його, треба дорожити життям, життя це дар, це таємниця що дає можливості, треба намагатися залишити щось добре після себе.

 

Асоціативний кущ «чарівність і могутність слова» Найцінніший скарб, супроводжує нас від народження,
це зброя якою можна ранити людину, це обман і кривда, слова бувають гіркі від яких хочеться плакати, слова бувають веселі коли ми сміємося, слова бувають улесливі які приємно чути але вони не щирі, слова багатогранні, слово це думка, слово це фантазія і політ, слово це знання.

 

Вчитель. Створені асоціативні кущі ви можете використати у  написанні есе, замінюючи слова епітетами, метафорами.

 

  1. Відшукування прикладів до заданої теми есе: «Літературна хвиля»

Вчитель. На попередгьму уроці ви тримали виперелжувальне завдання: відшуваки приклади з української літератури, які б слугували аргументами у заланому есе.

 

      Робота літераторів

  1. Приклад з укр. літ про щастя

Карпанко-Карий. П’єса «Сто тисяч», головний герой Герасим Калитка.

Чоловік так захопився мріями про заможне життя, що зовсім забув про найголовніше: родинне щастя та добробут. Свого сина він хоче одружити з багатою дочкою Пузиря, його не турбує те, що Роман кохає іншу. Він думав лише про багатство та легку наживу. Калитка вирішує купити фальшиві гроші й придбати за них багато землі, щоб всі в селі знали його як заможного чоловіка. Проте всі мрії Калитки зруйнувалися в один момент: у мішку з придбаними «грошима» виявився папір. Ця невдача так вразила Герасима, що він вирішив повіситись. На щастя, його було врятовано. Проте сам чоловік тому не зрадів, замість подяки він кричав: «Краще смерть, ніж така потеря!». Я вважаю, що Калитку було справедливо покарано за його меркантильність і скупість. Ця історія вчить читачів тому, що не можна жити лише заради грошей, адже є безліч значно важливіших речей, які роблять тебе щасливим.

Іван Кочерга Твір «Свіччине весілля». Князь Ольшанський

 Меланка не відповідала йому взаємністю, а Ольшанський намагався силою залишити дівчину біля себе. Він не став щасливим від того, бо Меланка загинула під час пожежі в його палаці, яка спалахнула, коли почалось повстання ремісників.

Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»

Михайло Коцюбинський «Тіні забутих предків» — Іван Палійчук

Зображення життя гуцулів у Карпатах на межі 19 – 20 ст. у гармонії з природою, традиціями і звичаями, з язичницькими й християнськими віруваннями. На початку твору розповідається про закохану молоду пару — Івана та Марічку. Вони належали до ворогуючих гуцульських родів Палійчуків і Гутенюків, боротьба між якими тривала уже давно. Проте це не стало на заваді їхньому коханню. Згодом Іван тривалий час змушений перебувати в наймах на полонині, а повернувшись він дізнається про смерть Марічки. Іван важко переживає загибель коханої: Одружився з Палагною та почав «ґаздувати». З часом Палагна стала «любаскою» сусіда Юри. Іван про це знав, проте йому було байдуже, тому що він не міг забути Марічку та змиритися з болем. Якось хлопець пішов у гори й почув там голос Марічки, попрямував за ним і зустрів кохану у вигляді мавки. Після короткої розмови вона зникла, натомість Іван зустрів чугайстра і спробував відволікти його, запросивши у танок, щоб Марічка могла якнайдалі утекти. Після танцю з лісовиком головний герой пішов за голосом коханої і зірвався в урвище. Наступного дня його ледь живого знайшли пастухи. Згодом він помер, і його поховали за місцевими звичаями (з танцями і розвагами).

Іван Котляревський «Наталка Полтавка» — Наталка

Показ життя й побуту українських селян на початку ХІХ ст,; вірність у коханні людей з народу Возвеличення духовної величі людини з народу; засудження покірності долі, владі та застарілим звичаям. Наталка – головна героїня твору Котляревського, ідеальна жінка: 

Не багата я і проста, но чесного роду,

Не стижуся прясти, шити і носити воду.

«Золото – не дівка. Кромі того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, – яке в нї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе й матір на світі держить».Вірна в коханні, чекає на Петра вже чотири роки: «Наталка без душі його любить, через його всім женихам одказує…».

Возний Тетерваковський 0 чиновник, бюрократ, хабарник, «хапун такий, що із рідного батька злупить». Говорить він жахливим суржиком з українських і російських слів, завчених канцеляризмів, часто використовує паразит «теє-то як його». Але навіть у його душі є місце для великодушності (чоловік відмовився від коханої Наталки заради її щастя).

“Тигролови” – Іван Багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)

 

Зображення втечі і побудови нового життя поза тоталітарною системою Григорія Многогрішного. «Сміливі завжди мають щастя». Сміливість протистояти системі – це можливість побудувати своє життя самостійно. Григорій Многогрішний – молодий інженер-авіатор, предком якого є перший український політкаторжник гетьман Дем’ян Многогрішний. Втікає з потяга НКВС, що везе його в Сибір на 25 років каторги. Його девіз: “Ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи”

Родина Сірків – етнічні українці, що живуть в Сибіру і заробляють на життя полюванням на тигрів:

 

  1. Приклад з укр. літ про чарівність і могутність слова

Роман Панаса Мирного «Хіба ресуть воли як ясла повні?» Головний герой – Чіпка Варениченко.

 Грубі й образливі насмішки, які довелося зносити малому Нечипору, жорстоке ставлення матері, пригнобленої безпросвітною роботою, обман і сваволя з боку волосної влади перетворили шукача справедливості на запеклого злочинця. Мудрим і повчальним є й інше прислів’я: «Слово – не горобець: вилетить – не впіймаєш».

 Мотив слова-зброї є одним із провідних у творчості Лесі Українки, Володимира Сосюри.

Драма Лесі Українки «Лісова пісея». Головна героїня – Мавка.

У цьому творі авторка, власне, пропонує єдиний шлях — християнське прощення, відповідь добром на зло. Зазнавши від Лукаша смертельного болю, Мавка все одно милосердна до нього, рятує і дає йому шанс духовного відродження. Мавка зауважує прекрасну, світлу сутність Лукашевого єства, про яку він і сам не здогадується. Саме тому любить його і жаліє тоді, коли він не може «своїм життям до себе дорівнятись».

 

Микола Куліш «Мина Мазайло» — Мина

 

Викриття суспільних антиукраїнських явищ, засудження міщанства, національної упередженості й зверхності(великодержавного шовінізму). метаморфози (трансформації) людини»; ім’я як носій сутності й пам’яті роду й людини», «українізація»; «первенство»; «шовінізм». Мина Мазайло — харківський службовець середніх літ. Він хоче змінити своє українське прізвище на російське, бо не вірить у результативність українізації. Він уособлює уявлення про українську меншовартість. У кінці твору, після зміни прізвища, він дізнається, що звільнений з посади “за регулярний опір українізації”.

 

Володимир Винниченко «Момент» — Ревроюціонер

Історія короткої любові між революціонером і панною в ризи­кованій для життя ситуації. Перехід людей через кордон; життєві перипетії на шляху до щастя. У творі «Момент» В. Винниченко порушив проблему плинності життя й щастя людини. Символічні образи: поле (символ свободи, життя, народження й росту); ліс (символ ворожої стихії (у момент небезпеки) або свободи й кохання (у момент щастя)); комашки (символ відсутності обмежень і правил); зелені мушки, ворон (символ смерті), кордон (символ межі між життям і смертю). Революціонер зустрічається з панночкою в клуні перед спланованим нелегальним переходом через кордон. Панночка так само тікає від переслідування поліції. Герой закохується в панночку — і чи­тач стає свідком народження й розвитку високого почуття. Молоді лю­ди переживають страшний, екстремальний момент: перебігаючи при­кордонну смугу під обстрілом, вони уникають смерті і як переможці святкують радість життя.

Ольга Кобилянська «Людина» — Олена Ляуфлер

 

  1. Приклад з укр. літ про неповторну мить життя

Ідея, до якої йдеш, це:

Валер’ян Підмогильний «Місто» — Степан Радченко

 

Розповідь про підкорення міста колишнім селянином. Психологічна трансформація вихідця з села в умовах міста, народження письменника Розкриття характеру людини, яка підкорює місто. “Вийти в люди», опанувати недосяжну колись науку, набути певний фах і створити повні загони свідомої державотворчої української інтелігенції; завоювати і зробити своїм зрусифіковане українське місто” У місті характер та погляди Степана дуже змінюються. На початку твору, це сільський закомплексований хлопець з доволі наївними, але благородними мріями про служіння народові, рідному селу, то в кінці твору — це доросла людина, молодий інтелектуал, письменник, але він значно віддалився від традиційних моральних норм.

 

«Я (романтика)» — Микола Хвильовий

 Протистояння добра і зла в душі героя, його роздвоєність. Внутрішний світ “Я”- героя між фанатизмом і людяністю “Я( Романтика)”. Герой твору «Я (Романтика)» М. Хвильового вважає себе не тіль­ки чекістом, але й ЛЮДИНОЮ («Я — чекіст, але я і людина».  Суперечність, полярність одвічного ідеалу любові, гуманізму, добра, традиційних етичних цінностей, вироблених християнською цивілізацією — з одного боку, і служінням ідеї абстрактного гуманізму, фанатизму, фальшивої романтики — з другого.
2. Неминучість утрати людської сутності через зраду принципів людяності. Хто вбиває іншого — вбиває себе.

 

«Хіба ревуть воли..» — Панас Мирний

Зображення життя та боротьби українського селянства проти соціального гноблення, зокрема кріпосництва, напередодні і під час реформи 1861 року; зображення життя і еволюції Чіпки Варениченка. символічний образ уярмленого селянства — не ревли б, якби було що їсти й пити. Автори намагалися показати соціальні умови життя селянства і мотивувати поведінку героїв, розкрити, що ж саме штовхало селян на слизьку дорогу, калічило їх душі, нівечило мораль, спричинило трагедію.

 

«Людина» — Ольга Кобилянська

Зображення життя освіченої бідної жінки в глухому провінційному містечку. Мрії Олени постійно розбиваються об мур обивательських уявлень: усі доводять, що жінка має бути тільки придатком і прикрасою чоловіка. Треба створити такі умови, так змінити лад, щоб кожна людина, особливо жінка, змогла відчути себе справді людиною і знайти своє місце в житті. Письменниця поділяла погляди ідеалістичної філософії на те, що в центрі всесвіту стоїть людина, її особиста свобода, її «Я». Ці погляди письменниці простежуються в повісті «Людина». Головна героїня повісті Олена Ляуфлер говорить батькові: «Сама єсмь, тату! Сама, як птиця, як деревина в лісі. Маю сама право йти за собою або проти себе…»

«Момент» — Володимир Винниченко

12.Заключний етап написання есе з прикладом з української літератури та висновком

Вчитель. Один з підібраних вами прикладів з української літератури запишіть у основній частині, обов’язково пояснивши його.

 

13. Написання висновку есе

 Вчитель. А зараз вам потрібно записати висновок – одне-два речення як у вступі зі словом отже….

10.. Зачитування складених есе. Аналіз.

 

 

ІІІ. Підсумок заняття. Оцінювання.

1.Рефлексія

– Що на занятті найлегше вдавалося? А чи виникали труднощі?

– Чи хотіли б ви ще писати есе? На яку тему?

  •  Який момент уроку вас найбільше захопив?

 

2.Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Григаші Еріка
Додано
13 липня 2021
Переглядів
9110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку