Тема : Написання слів з пів –
Мета: формувати вміння правильно писати слова з пів-, уміти доречно використовувати їх у мовленні; узагальнити і систематизувати знання з теми «Словотвір», розвивати в учнів уміння самостійно здобувати знання, спонукати їх до пошукової діяльності, сприяти розвитку активного мислення школярів, стимулювати прагнення до відкриттів, викликати інтерес до програмового матеріалу, бажання глибше пізнавати мовні скарби; виховувати любов до рідного слова, до природи.
Тип : Комбінований
Обладнання : фонограма із записом шуму дощу , сигнальні картки, мультимедійна установка .
Хід уроку
І. Організаційний момент. Релаксація.
- Добрий день , діти. Дуже рада новій зустрічі з вами. Я, Олена Миколаївна, буду сьогодні вашим учителем. Бажаю вам успіхів у вивченні нової теми, нових творчих злетів. А зараз подивіться один на одного , посміхніться, побажайте подумки успіхів на сьогоднішній день.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Гра « Так чи Ні».
1.Словотвір – це розділ, який вивчає частини мови.(Ні)
2.Основних способів творення шість (Так)
3.Слово «прадід» утворено суфіксальним способом (Ні)
4.Словозміна – це творення граматичних форм слова( Так)
5.Слово « річечка» утворене префіксальним способом (Ні)
6.Суфіксальний спосіб утворюється за допомогою префіксів (Ні)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Тема уроку « Написання слів з пів – » . Ми з вами навчимось правильно писати слова з пів-. Сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Давайте подумки покинемо клас і опинимось на лоні природи. Заплющить очі і скажіть з чим у вас асоціюється цей звук. Так, це звук дощу.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Виразне читання поезії «Дощ»
Закрило хмарою півнеба
І так раптово дощ полив.
Спочатку тихо, у півсили,
А потім як з відра полив.
Пів’ яблучка зосталось зовні –
Не все сховалось під листком.
І вже води по вінця повні
Стоять калюжі під вікном
Півсвіту вкрито пеленою,
Немов прорвались небеса!
Гримлять громи над головою…
Яка печаль, яка краса!
Все мокре: луки і долини,
Від сліз дощу на серці щем.
Здається нам, пів - України
Враз опинилось під дощем.
- Які почуття викликав у вас твір?
2. Створення проблемної ситуації. Розглянути виділені слова з пів- і з’ясувати їх правопис.
- Назвіть виділені слова.
- Що у них є спільного?
- Чим відрізняються?
- Як ви думаєте, чому деякі слова записані разом, а деякі окремо і через дефіс ?
А зараз ми подивимось, чи вірно ви думаєте.
3 . Робота з опорною таблицею на екрані. Учні з вчителем опрацьовують нову тему.
4. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу на стор. 83
- Як ще можуть писатися слова з пів-?
- Отже, як пишуться слова з пів - ? Наведіть приклади. А кому важко, скористайтесь картинками на екрані.
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.
1. Знайти зашифровані слова за схемою( вправа 189).
2. Фізкультхвилинка.
3.Розподільний диктант. Вправа с ключем.
Розподілити слова у три колонки . Перша – разом, друга – через дефіс, третя – з апострофом. Якщо ви виконаєте вірно , то отримаєте словосполучення.
Півріки, пів – Москви, півісторії, пів´яру, пів – Одеси, пів – Вінниці, пів´ящика, півдороги, півниви, пів – Алушти, пів ´юрби, півабрикоси, пів´ їдальні.
- А тепер, будь ласка , підкресліть четверту букву кожного слова першої і другої колонки.
- Яке словосполучення у вас вийшло ? ( Рідна мова)
4. Гра «Лови помилку»
Записані слова з помилками. Виправте їх.
Пів – аркуша, півзеленоголистка, півАмерики, півтарілки, півна сьому, пів´Артемівська, пів – столу, пів – яблука, півїдальні.
VІ. Систематизація й узагальнення знань.
1. Робота в парах. Творче завдання. Скласти діалог на тему нашого уроку, використовуючи слова з пів – .
VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 24,стор.83-84, виконати вправу І група -192,ІІ група – 191. За бажанням написати твір-мініатюру «Наодинці з природою»,використовуючи слова з пів -
VІІ. Підсумок уроку
1. Інтерактивна вправа « Мікрофон»
- Так, як пишуться слова з пів -?
- Чи вам подобаються слова з пів - ?