Тема Народне декоративно-ужиткове мистецтво – вияв творчості українців. Особливості писанок різних регіонів України. Створення власної писанки

Про матеріал
УРОК №3 Мета: Ознайомити дітей з особливостями писанок різних регіонів України, з технологією виконання писанок; закріпити теоретичні знання учнів з писанкарства, навчити дітей власними руками оздоблювати писанку традиційними візерунками-символами; розвивати навички творчого спостереження, креативного мислення, вміння переносити свої почуття на папір та пояснювати зображуване; запалити в душі учнів вогник цікавості, який допоможе духовно збагатити їх. Тип уроку: майстер-клас. Обладнання : ілюстративний матеріал, зразки писанок, відеоматеріал, папір, фарби, олівці, шаблони писанки. Технічне оснащення: комп’ютер, мультимедійні засоби.
Перегляд файлу

УРОК №3

Тема Народне декоративно-ужиткове мистецтво – вияв творчості українців. Особливості писанок різних регіонів України. Створення власної писанки

Мета: Ознайомити дітей з особливостями писанок різних регіонів України, з технологією виконання писанок; закріпити теоретичні знання учнів з писанкарства, навчити дітей власними руками оздоблювати писанку традиційними візерунками-символами; розвивати навички творчого спостереження, креативного мислення, вміння переносити свої почуття на папір та пояснювати зображуване; запалити в душі учнів вогник цікавості, який допоможе духовно збагатити їх.

Тип уроку: майстер-клас.

Обладнання : ілюстративний матеріал, зразки писанок, відеоматеріал, папір, фарби, олівці, шаблони писанки.

Технічне оснащення: комп’ютер, мультимедійні засоби.

Хід уроку

І. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

Доброго ранку! Доброго дня!

Доброго вечора сьогодні, щодня…

Хай не псується годинник на вежі,

Хай буде все на землі, як належить:

Сонце – як сонце, літо – як літо,

Дощик – як дощик, діти – як діти.

Кожному дому – щастя багато,

Маку – цвітіння, житу – врожаю,

Небові – миру, голубу – неба,

Кожній дитині – всього, чого треба.

Хай усміхаються діти щодня!

Доброго ранку! Доброго дня!

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

1. Лінгвістично-інтелектуальна гра «Решето»

Правила гри:

Учням роздаються аркуші з віддрукованими квадратами, у кожній клітинці яких міститься по літері. У цих квадратах записано по горизонталі й вертикалі певну кількість слів, знати й які мають учні. Самі слова перемежовуються із зайвими літерами, і, щоб виявити їх, учні мають «відсіяти їх на решеті», тобто виділити, відмежувати.

П И С А Н К А Б Ш

Ж С О Н Ц Е Л І К

Х Р И С Т О С С Я

Ш В Д Ь Ї М У Е Б

У І П А С К А Р А

В С Ц Й З Я Л К Н

Є К Х Р Е С Т И К

К Р А П А Н К А А

 

Відповіді: писанка, шкрябанка, бісерки, крапанка, хрест, віск, Христос, паска, сонце.

2. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда

- Що таке писанки?

- Чому до Великодня люди фарбували, розписували саме яйця?

- Які символи використовували при написанні писанок, що вони означали?

- Яке значення мали кольори на писанках?

- Що означав кожний колір?

ІІІ. Мотивування навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку

1. Вступне слово вчителя

- Ось ми і згадали все про писанки. Не сказали тільки, які види писанок ви знаєте?

- Чим вони відрізняються?

- Який вид писанок ми сьогодні будемо робити? (Мальованки)

- А чи знаєте ви, діти, як розписували писанки? Сьогодні на уроці хотілося б з’ясувати, у чому полягає відмінність між писанками різних регіонів України і продемонструвати, як можна розписати пасхальне яйце.

 

ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

1. Перегляд відеоролика (Див. дод.1).

Учитель: Як ви зрозуміли, процес виготовлення писанки непростий, для цього треба особливого терпіння і бажання.

2. Майстер клас:

• Підготовчий етап до практичної роботи

(Розповідь учителя).

- Писанки роблять по всій Україні, але подивіться, які вони різні. Чому? Від чого залежать візерунки, вибір кольорів, товщина ліній? (Від місцевості, де виготовлені ці писанки).

- А які регіони ви можете назвати? (Прикарпаття, Закарпаття, Гуцульщина, Волинь, Буковина, Поділля, Полісся, Подніпров’я, Слобожанщина).

3. Самостійна робота учнів.

- З’ясуйте, які орнаменти на писанках притаманні різним регіонам України, використовуючи матеріал «Особливості писанок різних регіонів України». (Див. додаток 2).

Учитель: Подивіться уважно на писанки, що у вас на партах (писанки із завданням). Визначте, якого регіону ваша писанка. Прикріпіть зображення писанки до відповідного місця на карті України (Див. додаток 3).

V. Удосконалення загально пізнавальних і творчих знань з теми

• Повторення основних символів писанкарства та символіки кольору

Учитель: Зверніть увагу, діти, які гарні писанки у мене на столі. Давайте помилуємося ними. Ми з вами проведемо невеличкий захист. Я викликатиму вас, а ви за бажанням виберете ту писанку, яка найбільше сподобалася вам, і опишете її, вказуючи символи, зображені на писанках та поясните значення кольорів. (Діти описують писанки).

• Виконання роботи

Учитель: Молодці, діти, ви дуже гарно розповіли про писанки. Адже писанка - це один з найкращих та найдовершеніших символів України, маленьке диво, яке кожен може написати сам! Процес виготовлення писанки непростий, і не кожен може розписувати яйця, бо для цього треба особливого терпіння і бажання. Щоб малювати писанку, треба було мати чисту душу, добрі наміри, ні на кого не тримати зла. Діти, давайте пригадаємо з вами, як потрібно було поводитись писанкаркам, щоб писанка вдалася?

Учень 1: Вони мали вгамувати свої думки, заспокоїтися, не тримати зла на когось, не гніватися… Нечисті помисли, гнів, сварка – все це могло вплинути на писанку, і вона не вдавалася.

Учень 2: Щоб писанка вдалася, потрібно бути дуже спокійним, урівноваженим, зосередженим, мати добрий настрій, бо інакше щось забудеш замалювати і все зіпсуєш.

Учень 3: Погані думки під час писання могли принести нещастя тій людині, якій вона пізніше була подарована.

Учитель: На уроці ви намалюєте писанки на аркуші паперу і розмалюєте писанки тими кольорами, які вам найбільше сподобались. А вдома спробуєте створити справжню писанку, розмалювавши яйце.

Учням роздаються зразки писанок. (Додаток 4).

 

Учитель: Перш ніж починати працювати з писанкою, треба зробити ескіз, продумати композицію. У вас на партах є шаблони яйця. Обведіть його на аркуші, продумайте і виконайте ескіз писанки, яку ви задумали. Щоб наша робота не була мовчазною, ми прослухаємо про писанку віршик.

 

Учениця читає вірш «Гарна писанка у мене».

Гарна писанка у мене

Мабуть, кращої нема

Мама тільки помагала,

Малювала я сама.

Змалювала диво-пташку,

Вісім хрестиків дрібних,

І малесенькі ялинки,

Й поясочок поміж них.

Хоч не зразу змалювала –

Зіпсувала 5 яєць

Та як шосте закінчила

Тато мовив: “Молодець!”

Я цю писанку, напевно,

Для Іванка залишу

А для мами і для тата

Дві ще кращі напишу.

Учитель: Діти, сьогодні писанки розписують харчовими барвниками. А чим розписували їх колись? Тільки природними фарбами. З давніх часів виготовляли рослинні барвники з коріння та кори різних дерев, кущів, плодів. Готуючи фарбу, відвар рослин настоювали до двох діб, проціджували і додавали для міцності оцет. Хто з вас знає, з чого виготовляли натуральні барвники?

• Секрети рецептів народних натуральних барвників. (Див. додаток 5)

• Ознайомлення із дитячими малюнками, їх коментарем

• Виставка учнівських робіт.

 

VІ. Рефлексія

1. Чи здійснилися ваші очікування?

2. Найбільші труднощі я відчув…

3. Я не вмів, а тепер умію

4. Я дізнався…

5. Я навчився…

6. Мені допомогли…

VІІ. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку

- Де в побуті ви можете застосувати ці вміння та навики, які ви отримали на уроках.

(Можемо прикрасити житло цими виробами, подарувати їх на свято рідним, показати що ми вміємо робити, заощадити гроші, не купуючи їх у магазині, а створивши власними руками).

- Хто займається у Вашій родині розписом писанок, крашанок?

- Порівняйте особливості писанок Наддніпрянщини і Гуцульщини.

- Що вам найбільше запам’яталось про писанки?

- Чи будете ви вдома з батьками робити писанки?

Учитель: Українська писанка перемагає зло. Вона вічна, як сам український життєлюбний народ. На завершення хочу вам розповісти легенду.

Доля світу залежить від того, скільки писанок кожного року пишеться. Доки пишуться писанки, світ буде існувати, а коли цей звичай зникне, тоді зло знищить світ. Людська любов перемагає найбільше зло. "У світі доти існуватиме любов, доки люди писатимуть писанки" - каже народна мудрість. І справді, тільки велика любов може творити такі дива гармонії й уяви. Для людини, не обізнаної з секретами розпису писанки, може здатися, що справа ця складна, і під силу лише тому, хто гарно малює. Не бійтеся, спробуйте, і ви неодмінно досягнете успіху. Запам'ятайте, писанку пишуть не руки, а душа. Тобто, найголовніше - налаштуватися на відповідний настрій, Отже, пишіть писанки, діти, і даруйте їх одне одному!

Яєчко розмальоване, барвисте,

Ним тішиться і старець, і дитя,

Творіння людських рук, святе і чисте,

Маленький символ нашого життя.

VІІІ. Домашнє завдання Створити власну писанку.

Додаток 2

Особливості писанок різних регіонів України

Прикарпаття – геометричні орнаменти, намальовані тоненькими жовтими і білими контурами.

Поділля – рослинний, рідше геометричний орнамент, на чорному, фіолетовому, коричневому тлі.

Полісся – геометричний візерунок на зеленому, червоному, жовтому тлі.

Наддніпрянщина – чорне тло, рослинний орнамент (квіти).

Гуцульщина – живий візерунок, яскраві кольори (жовтий, білий, червоний).

Запоріжжя – широкі лінії, переважно рослинний орнамент (дубовий чи горіховий листок, зірка, рожа), червоний і чорний колір.

Додаток 4

Автор:

Голуб Софія Миколаївна,

учитель української мови та літератури

Павлоградської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6

Джерело:

О. Воропай "Звичаї нашого народу"

docx
Додано
4 серпня 2022
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку