Мета: повторити й поглибити знання семикласників про способи творення дієслів, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису дієслів з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієслова з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовний етикет семикласників.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці.
Дати відповідь на такі питання:
IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру
Пошукова робота
Доповнити узагальнювальну схему власне дібраними прикладами.
3.Фізкультхвилинка.
Я буду вам зачитувати словосполучення, якщо у них не з дієсловами пишеться окремо, ви плескаєте в долоні, якщо разом – то ні.
Не кажи поганого про людину, вона скаже це ж саме й про тебе. Не заживає рана від лихого слова. Заживає рана від опіку, та не вщухає біль, завданий словом. Сваритися не слід, бо від сварки не злічиш бід, вона не одного забрала, на погибель скарала. Язик кісток не має, але кістки ламає.
4.Творчий вибірково-розподільний диктант
Утворити від поданих дієслів за допомогою частки не нові дієслова. Записати до однієї з колонок таблиці.
Може, спочивати, їсти, лежати, здоровиться, здужати, славити, боятися, довантажити, доопрацювати, волити, розповісти.
Окремо |
|
|
|
5.Фразеологічна хвилинка. Відтворити пропущені дієслова. Пояснити значення фразеологізмів у реченні (усно). З двома з них скласти речення і записати.
= … лицем в болото; комар носа …; … відбою; ні за холодну воду …; слова обценьками …; палець об палець …; … Бога в серці.
Відповіді: не впасти, не підточить; немає, не братися, не витягнеш; не вдарити; не має.
Виконання тестових завдань для самоконтролю.
Завдання на вибір однієї правильної відповіді.
1. Вказати рядок із правильним написанням НЕ з дієсловами:
а) не розумієш, не хочеш, невийшло, не допомогла;
б) не читав, не готувала, немогла, не знали;
в) не зачекаємо, нестало, не ходив, не фарбував;
г) не буду, не передали, не захотів, не думала
а) не смійся, ненавидиш, не спати;
б) не давали, неволити, незрозумів;
в) не треба, непритомніти, нежив.
а) не спіши, не їж, неволити;
б) нетямити, не додавати, не носили;
в) ненавидіти, непокоїти, непритомніти
а)не сідайте, не давати, не розуміти;
б) не видавали, небуло, не знала;
в) не відповів, не захотіли, не змогла
а) не хочуть, не бачуть, не прагнуть;
б) незчувся, не прогнозувало, не спалося
в) не стій, не бачеш, не хочеш
6. В якому з рядків всі дієслова є виключеннями:
а) нетерпеливитися, нездужатися, нетямитися,
б) не радіти, не радити, нехтувати;
в) не сподіватися, не хворіти, непланувати
V. Систематизація й узагальнення знань з теми
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Коли частка не з дієсловами пишеться окремо?
2. За яких умов не з дієсловами слід писати разом? Навести приклади.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
1. Підготувати зв’язну розповідь у науковому стилі на тему «Не з дієсловами».
2. Вивчити $6, виконати вправу 60.