Тема: Обчислення виразів зручним способом. Віднімання суми від числа трьома способами
Мета: пояснити спосіб віднімання суми від числа трьома способами; закріплювати вміння обчислювати значення виразів зручним способом; формувати в учнів уміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення, кмітливість; виховувати культуру поведінки, прагнення добре навчатись.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація.
Хід уроку
I.Організація класу
Відпочинок наш кінчається,
Робота починається.
Старанно будемо ми працювати,
Щоб чогось навчитися.
IІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1.Вступне слово вчителя
- Сьогодні на уроці ми закріпимо вміння обчислювати значення виразів зручним способом та дізнаємось як віднімати суму від числа трьома способами. Але перед тим, як ми розпочнемо працювати, я хочу дещо вам розповісти. Сьогодні, коли я йшла в школу, я зустріла гарненького песика. Подивіться на екран, ось він. Це песик із мультфільму «101 далматинець». І він розповів мені сумну новину – песик загубився, він розгубив всіх своїх родичів. Але, якщо ми будемо плідно працювати, ми зможемо знайти його родичів, адже собачки сховані в нашій презентації. Допоможемо песику?
IІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
- Як називаються компоненти дії додавання? (перший доданок, другий доданок, значення суми)
- Як знайти невідомий доданок? (треба від суми відняти відомий доданок)
- Як називаються компоненти дії віднімання? (зменшуване, від'ємник, значення різниці)
- Як знайти зменшуване? (щоб знайти зменшуване треба до значення різниці додати від'ємник)
- Як знайти від'ємник? (щоб знайти від'ємник треба від зменшуваного відняти значення різниці)
- Молодці, от ми і знайшли першого песика.
2)хвилинка каліграфії
- Вам потрібно зобразити 3 геометричні фігури, які ви знаєте, не використовуючи лінійки.
- Скільки в трикутнику кутів?(3)А в чотирикутнику? (4)
- Які числа ми можемо скласти використовуючи ці числа 3 і 4? (34 і 43)
- Що ми знаємо про числа 34 і 43? (34-парне, двоцифрове, містить 3 десятки і 4 одиниці; 43-непарне, двоцифрове, містить 4 десятки і 3 одиниці)
- Молодці, відшукали братиків нашому далматинцю. Крокуємо далі.
3) Математичний диктант із взаємоперевіркою
- Батьки нашого песика принесли із собою такі завдання:
• Суму чисел 27 і 12 зменшіть на 15.
(27+12)-15=24
•Різницю чисел 48 і 8 зменшіть на 40.
(48-8)-40=0
•Суму чисел 51 і 9 збільшіть на 15.
(51+9)+15=75
•Різницю чисел 13 і 4 збільшіть на 11.
(13-4)+11=20
• Невідоме число збільшили на 22 й одержали 48. Запишіть невідоме число.
48-22=26
• Довжина старшого далматинця 75 см. Друга далматинець на 9 см коротший. Чому дорівнює довжина другого далматинця?
75-9=66
• Маса мами-далматинця 29 кг, а тато на 12 кг важчий. Яка маса тата?
29+12=41
- Обміняйтесь зошитами з сусідом по парті. Взаємоперевірка.
Відповіді: 24; 0; 75; 20; 26; 66; 41.
- Знайдіть парні числа (24, 20, 26, 66) Непарні? (75,41)
- Яке число зайве? (0)Чому? (це порожня множина, воно нічого не означає)
4) Закріплювати вміння обчислювати значення виразів зручним способом
- Обчисли вирази зручним для тебе способом
47 – (24 + 3) = 47 – 27 = 20 54 – (24 + 20) = 54–24-20=10
58 – (38 + 1) = 58 – 38 – 1 = 19 (60 – 10) + 5 = 50+5=60
95 – (37 + 5) = 95 – 5–37 = 53 97 – (5 + 2) = 97–7=90
IV. Формування нових знань і способів дії
1.Робота з підручником
1)Гра «Хто швидше досягне вершини» (завдання 405 ст.70)Усно
- Два хлопчика вирішили забратися на Говерлу. Давай дізнаємось, хто зробить це першим?
37-8=29 27-27=0
23+8=31 54-44=10
12+56=68 18+6=24
38-17=21 85-40=45
94-70=24 42-37=5
5+28=33 36+6=42
2) Завдання 408. Самостійна робота
— Розставте, де потрібно, дужки так, щоб рівності стали істинними.
54 - (24 + 20) = 10 (60 - 10) + 5 = 55
97 - (5 + 2) = 90 (68 + 20) - 8 = 80
3)Робота над задачею
Під час вивчення теми розглядається правило віднімання суми від числа, яке вводиться за допомогою розв’язання задачі різними способами.
Задача
Зірвали 15 червоних і білих троянд. Для букета взяли 4 червоних і 3 білих троянди. Скільки троянд залишилося?
Вивчення задачі:
1)Про що йдеться в умові задачі? (про троянди, які зірвали, а потім з них склали букет)
2)Що нам відомо з умови задачі? (що зірвали 15 червоних і білих троянд, потім взяли 4 червоних і 3 білі троянди для букета )
3)Скільки всього зірвали троянд??(15)
4) Скільки взяли червоних? (4)
5) Скільки взяли білих? (3)
6) Що нам потрібно знайти? (Скільки троянд залишилося)
Коротка умова:
Зірвали - 15тр.
Взяли - 4 червоних тр. і 3 білі тр.
Залишилось - ? тр.
Пошук розв’язування задачі (синтез):
План розв’язування задачі:
Розв’язання:
- Запишемо розв'язання виразом і спробуємо обчислити його трьома способами.
1 спосіб 15-(4+3)=15-7=8 (тр)
2 спосіб 15-(4+3)=(15-4)-3=11-3=8 (тр)
3 спосіб15-(4+3)=(15-3)-4=12-4=8 (тр)
Відповідь: 8 троянд залишилось
Перевірка:
4+3+8=15 (тр) – зірвали всього
- Можна зробити висновок, що щоб відняти суму від числа, досить відняти від цього числа перший доданок, від знайденої різниці – другий доданок і т.д.
4) розв'язання задачі за малюнком (задача 410 с.71)
— Розгляньте малюнок. Складіть і розв'яжіть задачу за малюнком. Для розв'язання цієї задачі можна скласти вираз і відняти суму від числа.
Задача
На склад привезли 3 коробки з печивом. В першій коробці 35 кг печива, в другій 24 кг печива, а в третій невідомо скільки кг. Але сказано, що в трьох коробках разом було 73 кг печива. Скільки печива в третій коробці?
Вивчення задачі:
1)Про що йдеться в умові задачі? (про печиво, яке завезли на склад)
2)Що нам відомо з умови задачі? (що завезли 3 коробки печива)
3)Скільки кг печива завезли всього?(73 кг)
4) Скільки в першій коробці? (35 кг)
5) Скільки в другій коробці? (24 кг)
6) Скільки в третій коробці? (невідомо, але сказано, що разом в ттрьох коробках 73 кг)
7) Що нам потрібно знайти? (Скільки печива в третій коробці)
Коротка умова:
I к – 35 кг
II к – 24 кг 73 кг
III к - ? кг
Пошук розв’язування задачі (синтез):
1) Знаючи, що всього завезли 73 кг печива, в першій коробці 35 кг, а в другій 24 кг, про що ми можемо дізнатись? (скільки печива в першій і другій коробці разом)
2) Скільки в третій коробці? ( невідомо, але сказано, що решта).
3) Як знайти решту? (від загальної маси печива відняти масу першої і другої коробки)
4)Якою дією знайдемо загальну масу першої і другої коробки разом? (дією додавання)
5)Чи можемо ми тепер знайти масу третьої коробки? Якою дією? (так,дією віднімання)
План розв’язування задачі:
1)Скільки печива в першій і другій коробці разом?
2) Скільки печива в третій коробці?
Розв’язання:
- Запишемо розв'язання виразом і обчислимо зручним способом
73 - (35 + 24) = 73-59=14 (кг)
Відповідь: 14 кг печива в третій коробці.
Перевірка:
35+24+14=73(кг) - печива в трьох коробках разом
5)робота над виразами (вирази 412 с.71)
Учні «ланцюжком» пояснюють обчислення зручним способом.
47-(24 + 3) = 47-27 = 20
58 - (38 + 1) = 58 - 38 - 1 = 19
95 - (37 + 5) = 95 - 5 - 37 = 53
Забавлялись цуценята, (встають, руки піднімають вгору)
Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)
Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)
Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)
Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)
Так — так — так! (стрибають на місці).
V. Закріплення вивченого. Формування вмінь та навичок
67 - (36 + 27)=67-27-36=40-36=4
63-(36+27)=63-63=0
85 - (5 + 50) =85-5-50=80-50=30
77 - (17 + 30) = 77-17-30=60-30=30
• Братові 18 років, а сестрі — 10. Скільки років буде братові, коли сестрі стане стільки, скільки йому зараз? (18 —10 = 8; 18 + 8 = 26)
• Богдан, Максим і Руслан — брати. Богдан не старший за Максима, а Руслан не молодший за нього. Хто з них найстарший? (Богдан молодший за Максима, Руслан старший за Максима. Отже, Руслан — найстарший,)
• У сім'ї 2 матері, 2 дочки і бабуся з онукою. Скільки всього членів у родині? (Троє: бабуся, мама і дочка.)
• Сходинки в будинку ведуть від першого поверху до останнього. Хлопчик пройшов половину шляху і відпочиває на 5 поверсі. Скільки поверхів у будинку? (Всього 9 поверхів: перед 5 — чотири і після 5 — чотири. 4 + 4 + 1=9.)
- Відступи 6 клітинок зверху і 6 клітинок зліва. Постав математичну крапку і починай малювати
- Тепер у кожного з вас в зошиті є свій далматинець. Домалюйте йому плямки та вигадайте ім'я.
VI.Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
- А наш урок підходить до завершення. А я вам пропоную згадати, про що ми з вами говорили на уроці? (про обчислення виразів зручним способом, про правила віднімання суми від числа)
- Що важливе для подальшого навчання ми сьогодні вчилися виконувати? (розв'язували задачі за допомогою віднімання суми від числа трьома способами)
— Що означає вислів «обчислити зручним способом»? (знайти той спосіб, за допомогою якого ми зможемо швидше обчислити вираз)
- Що вам вдалося краще?
- Над чим ще слід попрацювати?
- Отож, ми закінчуємо наш урок. Наша мета досягнута. Подивимось, чи допомогли ми песику знайти родину?
(Розглядаємо на слайді картинку з песиками. Виставляємо оцінки в журнал і щоденники).
VII. Домашнє завдання
№413,414 с.72
Державний вищий навчальний заклад
«Криворізький державний педагогічний університет»
Психолого-педагогічний факультет
Кафедра змісту і методики початкового навчання
КОНСПЕКТ УРОКУ З МАТЕМАТИКИ
В 2-А класі
На тему: «Обчислення виразів зручним способом. Віднімання суми від числа трьома способами»
Підготувала:
студентка-практикантка
групи ПНПм-12
Іщенко Анна Василівна
Методист:
Дика Наталя Дмитрівна
______________________
(оцінка, підпис)
Учитель:
Лук'яненко Жанна Станіславівна
______________________
(оцінка, підпис)
Кривий Ріг-2016