Тема. Осінь щедра, осінь золотава. Василь Чухліб «Чи далеко до осені», Олена Роговенко «Осінь».
Мета: розширювати знання учнів про пору року – осінь, про засоби зображення її поетами, письменниками, художниками. Узагальнити знання про прикмети осені. Вчити спостерігати за змінами в природі; вживати у власному мовленні прислів’я та приказки, красиво висловлювати свою думку. Розвивати у другокласників вміння ділитися своїми враженнями про прочитане, працювати над художніми творами, робити аналіз прочитаного. Розвивати у школярів зв’язне мовлення, читацькі навички, інтерес до читання, логічне мислення, уяву, творчі здібності, спостережливість. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати у дітей любов до рідної природи, бережливе ставлення до неї; прищеплювати їм любов до книги, здатність сприймати красу природи.
Обладнання: мультимедійна презентація, вірш О. Роговенко «Осінь», оповідання В. Чухліба «Чи далеко до осені», відеосупровід вірша «Осінь» О. Роговенко.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи
Ось і дзвоник пролунав,
Для навчання час настав.
Дітки,сядьте всі рівненько,
Ручки покладіть гарненько,
Бо урок у нас читання
Чарівний і незвичайний.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
То ж гаразд, часу не гаєм
І урок наш починаєм.
II. Актуалізація опорних знань
1. Очікування
Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів)
Яким має бути урок? (повчальним, цікавим,веселим)
А якими маєте ви бути на уроці?
(на дошці літери, на них потрібно придумати слова)
У – уважними
Р – розумними
О – організованими
К – комунікабельними
Отже, якщо ви будете такими, то ми з вами проведемо цікавий, творчий і чарівний урок.
Щоб наша праця була успішною, слід дотримуватись таких правил:
Правило піднятої руки
Дружня робота в парах
Уважно слухати пояснення вчителя та учнів
Активно і творчо працювати.
2. Вправи для подиху
До нас на урок залетів листочок. Він сьогодні поважний гість у нашому класі.
А) Дивимось на нього, вдихаємо повітря і видихаємо на звук [а], на звук [о] – видихаємо. Приготувалися. Починаємо.
Б) А тепер уявіть собі, що листочок пролітає над нами і може впасти на парту. Подмемо на нього і повернемо назад.
В) Покажіть, як дме холодний рвучкий вітер восени.
2. Вправи для очей
Потренуємо наші очі, щоб добре бачили.
А) На слайді бачите листочок, що рухається. Прослідкуйте очима за його рухом.
Б) Робота з таблицею.
У презентації бачите таблицю із зашифрованими словами, знайдіть слова, підніміть руку і прочитайте їх.
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку
Діти, у нас – незвичайний урок.
У клас завітала красуня одна.
Я знаю, що люба всім дітям вона.
А що за красуня, вам треба вгадати,
Для цього потрібно старання додати.
1. Розгадування загадки
— Які слова вам допомогли відгадати загадку?
— Що ви знаєте про осінь?
Отже, діти, наш урок присвячений цій порі року і називається «Осінь щедра, осінь золотава».
Багато письменників, поетів, художників, музикантів зверталися у своїй творчості до зображення осені. І на сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з творами, присвяченими цій порі року.
ІV. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу
1. Знайомство з осінніми місяцями
- Діти, скільки осінніх місяців знаєте?
- Назвіть назви осінніх місяців.
- Перегляньте презентацію, прочитайте інформацію про осінні місяці.
-
Осінні місяці принесли завдання. Ми маємо пригадати все, що знаємо про осінь. Об’єднаймось у три команди (по рядах). Місяці будуть капітанами команд. За кожну правильну відповідь ви отримаєте осінній листочок, і наприкінці уроку ми зробимо справжній осінній букет. (Жовті листочки – відповідь повна, розгорнута, коричневі – відповідь добра, але потрібне доповнення, червоні – відповідь правильна, але є неточності.)
2. Конкурс «Фарби осені»
А) Складання опису картини
Роздивіться картини Йосипа Бокшая – українського живописця, заслуженого діяча мистецтв, народного художника України. Який настрій вони
передають? Якими словами і виразами можна описати картини художника Йосипа Бокшая?
3. Робота над віршем «Осінь» Олени Роговенко
А) Первинне прослуховування вірша за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=hMHIC8VZpBU
Який настрій створює цей вірш?
Б) Повторне виразне читання вірша дітьми
Про які ознаки осені йдеться у вірші?
Які вислови використовує автор?
В) Читання вірша з різною інтонацією
1 ряд – здивовано.
2 ряд – радісно.
3 ряд – сумно.
4. Фізкультхвилинка. (Вірш І. Блажкевича «Кленові листки»)
Осінь, осінь. Лист жовтіє, (Руки піднімають вгору, махають.)
З неба часом дощик сіє. (Руками показують рух дощика.)
Червонясте, золотисте
Опадає з кленів листя. (Роблять «ліхтарики».)
Діти ті листки збирають,
У книжки їх закладають. (Присідають, імітують збирання листочків.)
Наче човники, рікою
Їх пускають за водою. (Показуть руками рух води.)
З них плетуть вінки барвисті –
Червонясті, золотисті. (Кружляють.)
5. Робота над оповіданням Василя Чухліба «Чи далеко до осені»
А) Вправа «Живі звуки»
Прочитайте оповідання. Виберіть слова і словосполучення, які передають звуки осені.
Б) Гра «Небо і земля». Читання із зупинками
Після команди вчителя «земля» учні починають читати, стежачи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда «небо», учні припиняють читати, очі піднімають угору. За командою «земля» учні мають продовжити читати з того місця, де зупинилися. І так – кілька разів протягом читання всього тексту.
В) Бесіда з елементами вибіркового читання
Про кого це оповідання?
Яку пору року любить хлопчик?
Куди батько запросив хлопчика?
Прочитайте, як хлопчик чекав на прогулянку?
Прочитайте, який сон побачив хлопчик?
Як ліс зустрів хлопчика?
Які були дерева? Прочитайте.
Чи сподобалась прогулянка хлопчикові? Прочитайте.
Чому хлопчикові стало шкода півня?
Г) Гра «Хто швидше?»
Знайдіть і прочитайте речення, у яких ужито слова, що написані на слайді.
Д) Технологія «Мозковий штурм»
Як ви вважаєте, чому прогулянка до лісу приносила стільки задоволення хлопчикові?
6. Вправа «Народознавці»
7. Конкурс «Майстри художнього слова». (Робота в групах)
Складіть розповідь з 5-6 речень про осінь, використовуючи слова з нашого куща, вирази, прикмети, які звучали на уроці.
План
V. Підсумок уроку
1. Узагальнююча бесіда
Назвіть трьох синів осені. Чому в них такі імена?
Яку роботу виконує кожен із синів осені?
2. Складання осіннього віночку
Давайте складемо з листя, яке ви отримали на протязі уроку осінній віночок.
Ось і уроку кінець.
Хто працював – молодець!
За роботу – по заслузі!
Щиро дякую вам, друзі!