Дорога в дивосвіт
Урок 11
Тема. Осінні сільськогосподарські роботи на навчально-дослідній ділянці. Збирання врожаю. Робота на навчально-дослідній ділянці
Мета: з'ясувати причинно-наслідкові зв'язки між змінами в живій і неживій природі, житті рослин і тварин, а також трудовій діяльності людей; формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів; виховувати дбайливе ставлення до природи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
— Діти, яка пора року настала?
— Як ви дізналися?
— Які зміни відбулися в природі за тиждень?
— Відгадайте загадку: «Невидимка ходить гаєм, всі дерева роз¬дягає». (Осінь)
ОСІНЬ
А осінь вже постукала в вікно. Чарівна осінь, сонячна і світла. Ще гріє серце сонячне тепло, Зелена барва на лугу не зникла.
Ще синє небо радістю цвіте
І хори коників співають стоголосо.
А вдень і не подумаєш про те,
Що вже в дворі стоїть красуня-осінь.
Цвітуть жоржини у моїм краю, — Всі кольори ввібрали диво-квіти! Земля їм віддає красу свою, Та вже не довго їм палахкотіти... Бо над вікном, ось, ластівок нема, Лелеки в небі до тепла майнули. Верба над річкою схилилася сумна, Веселі літні дні давно минули.
II. Актуалізація опорних знань
— Яка є природа? (Жива і нежива)
— Хто належить до живої природи? (Звірі, птахи, комахи, люди)
— Хто ж така людина? (Відповіді дітей.)
— Вона найцікавіша у світі природи! Як і тварина, людина народжується, росте, розмножується, розвивається, старіє, помирає. Людина не може жити без води й повітря, без їжі, тепла, сонця.
III. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Бесіда
— Кому з вас доводилося бути восени в саду? Що роблять люди у саду на початку осені? Коли підбілюють та обкопують дерева? (Роз-глядання малюнків.)
— Що люди роблять восени у полі? (Збирають урожай.)
— Які овочі люди збирають на полях, на городах?
— Що збирають ваші батьки на городах? Чи допомагаєте ви їм? Розкажіть.
►► Інсценізація вірша Т. Маринчук «На городі»
НА ГОРОДІ
На городі грядок — тьма: Тут чого лише нема! Огірочки й помідори, Редька й морква — для комори. Стали соняшники в ряд, Ніби вийшли на парад. Посадила баба трохи Зелененького гороху. Прийде бабин онучок — Зірве повненький стручок! І картопля підростає, Часу слушного чекає. Тут — цибуля і часник, Вкусиш — вхоплять за язик. Буряки розклали листя, Як фартух бабуся Христя. Тут і дині, й кавуни, — Онде зріють вже вони! Гарбузи лежать пихаті, Ніби дід Семен — у хаті.
І пшеничка тут росте, Зріє просо золоте. Топінамбур зріс стіною — Майже врівень з головою! На всі боки пахне кріп, Ледь не лопне стиглий біб. Ось квасоля заплелася, Вусом вгору потяглася. Баклажани, кабаки Полягали на боки. Кукурудза розквітає, Коси радо розплітає. Квітне де-не-де мачок, Наче полум'я свічок. А капуста головата Плаче: «Де ж хусток набрати?» Жовтий перець ніс здійняв, ї червоний засіяв. Наливається редиска, Наверху — зелена кіска. Рахувати вже скінчив. Скільки ж всього налічив? Ну й врожай буде, нівроку, У бабусі цього року!
— Що люди роблять на полях, городах, коли зберуть урожай? (Переорюють лани, деякі поля засівають озиминою.)
2 Робота у зошиті (Урок 11)
3 Рольова гра «Ходить гарбуз по городу»
Учитель роздає дітям маски овочів, діти за словами пісні ходять по колу і ведуть діалог.
Ходить гарбуз по городу, Питається свого роду:
— А чи живі, чи здорові,
Всі родичі гарбузові?
Обізвалась жовта диня, Гарбузова господиня:
— Іще живі, ще здорові
Всі родичі гарбузові!
Обізвались огірочки, Гарбузові сини й дочки:
— Іще живі, ще здорові,
Всі родичі гарбузові!
Обізвались бурячки, Гарбузові своячки:
— Іще живі, ще здорові
Всі родичі гарбузові!
Обізвалась бараболя, А за нею ще й квасоля:
— Іще живі, ще здорові
Всі родичі гарбузові!
Обізвався старий біб:
— Я іздержав увесь рід,
Ой ти, гарбуз, ти перистий,
З чим тебе ми будем їсти?
— Миска пшона, шматок сала,
— От до мене вся приправа!
4 Робота на навчально-дослідній ділянці, збирання врожаю
V. Підсумок уроку
— Доведіть, що між тваринами, рослинами й людиною існують зв'язки (на прикладі підготовки до зими).
VI. Домашнє завдання
Дібрати загадки про осінній урожай
1