ТЕМА: Основні випадки чергування у — в, і — й.

Про матеріал
Пояснити учням особливості чергування у — в, і — й; на практиці продемонструвати милозвучність української мови; розвивати творчі здібності дітей, мовний смак, уміння вдосконалювати своє мовлення, виховувати у школярів повагу до краси рідної мови.
Перегляд файлу

ТЕМА:   Основні випадки чергування  у — в, і — й.

МЕТА:    навчальна - пояснити учням особливості чергування у — в,     і — й; на практиці продемонструвати милозвучність української мови;розвивальна - розвивати творчі здібності дітей,  мовний смак, уміння вдосконалювати своє мовлення,

виховна - виховувати у школярів повагу до краси рідної мови.

Тип уроку:  урок  засвоєння нових знань та формування практичних  умінь і навичок.

 ХІД  УРОКУ 

  1.               Організаційний момент         
  2.            Мотивація навчальної діяльності

Діти , ви любите свою мову? А яка наша мова?

Співуча, калинова, барвінкова,рідна ,милозвучна….

  1.        Актуалізація опорних знань учнів

1. Ви вже знаєте, що наша українська мова є однією з наймилозвучніших мов світу. На   попередніх уроках ми вже ознайомилися із явищем , яке сприяє милозвучності. Давайте пригадаємо, що це за явище (Відповіді учнів.Це спрощення)

   Перевірка домашнього завдання.

 «Сміливець» виходить до дошки, на якій прикріплено магнітний «Дартс».  Робить 6 кидків в мішень, чим ближче до центра, тим складніше питання за темою домашнього параграфа  «Спрощення в групах приголосних».

1. Що таке спрощення в групах приголосних?                      2.Назвіть групи, в яких відбувається спрощення.

3.Як передається результат спрощення на письмі?                             4.У яких словах не відбувається спрощення?                                                     Слова винятки. (Власне українські слова:  зап’ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, хворостняк, шістнадцять).  (Контрастний, форпостний, компостний, аванпостний, баластний).

5. Прийом заміни.    Замініть речення  прикметником.

1)Графік,що склали на тиждень. 2)Перемога,що принесла радість. 3)Робота,що дає користь. 4)Людина,яка любить хвастатись. 5)Риба, в якої багато кісток.                                                                                                                 

Сьогодні ми ще раз переконаємося в милозвучності нашої мови, побачимо, як задля легкості у вимові одні звуки чергуються з іншими.

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

 Прочитайте подані  у двох стовпчиках словосполучення.

 

Дуб і береза                -------         дуб й береза.

Почав іти                     -------         почав йти.

Працюють у нас        -------         працюють в нас.

Побачив усіх               -------         побачив всіх.

Які з них було легше вимовляти?  Чому?

ІV.    Оголошення теми й мети уроку

Отже ,що таке милозвучність?

Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови  сполук звуків. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути як за допомогою спрощення в групах приголосних, так і за допомогою чергування прийменників У - В  та  сполучників      І – Й.    На уроці ми маємо навчитися правильно вживати у-в, і-й в усному мовленні й на письмі.

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.  Робота з таблицею. Теоретичний матеріал. 

Приголосний   У / І   Приголосний 

Зайшов у кав’ярню, замовив чай і тістечко. 

Голосний   В / Й   Голосний

У мами вдома їла молоко й оладки.

 Голосний   У   в, ф, льв, св., тв., зв

Гарно у Львові!   

Голосний   В   приголосний (крім в, ф, льв, св., тв., зв)

Ходімо в кіно!

, . – (пауза)  У / І

В озері купалися діти, і чути було їхній захват і регіт.

І    перед      я, ю, є, ї, й

Марина і її брат їдять груші і яблука.

і   зіставлення понять:

     зима і літо, батьки і діти

У — В  не чергуються

У словах, що вживаються тільки

з в або тільки з у:

воротар,  усмішка.

У власних назвах,  словах іншомовного походження:  Ворскла,  Врубель

у словах , де зі зміною букви змінюється значення: вправа – управа

2.  Робота зі слайдами. Вставте пропущені  у - в , і-й.

3.   Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу . 

Виконання вправи 362 , 364   (біля дошки)                                                         Учні ланцюжком записують сполучення слів, обирають правильний варіант і обґрунтовують свій вибір.                                                                                                                           

4.   Робота з картками.  

Доберіть  з дужок  прийменник  або сполучник. Поясніть свій вибір.

Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.                        

 Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.                                                 (В, у) пісні наша доля.                                                                                         Вік  учням (в, у)читись, а  (в, у)чителям — навчать.                                                                                                                                                 (В, у) вікнах перші вогні.                                                                         

(В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками.                                                                                                        Пісня (й, і) праця — великі дві сили.                                                           Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави.                                                                                                                         А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.

VI.  Закріплення знань, умінь і навичок

  1.   Інтерактивна гра «Займи позицію».

Кожен учень отримує на аркуші два слова, які слід поєднати за допомогою у,в або і,й. Аркуші з цими літерами закріплені в різних місцях класу, щоб учні мали змогу, навчаючись, зробити розминку, підійти до необхідної літери, зачитати вголос утворений вислів і обґрунтувати свій вибір.

озимина    в     полі,        риба   у       воді,

багаж    у     автобусі,       обвал        у        кар'єрі, 

 ураган    в       океані,    ніде    у     світі,

ураган    у       пустелі, іскра    в        попелі,

  був        у      театрі,

виступала      у     філармонії,    нагадують     і    закликають,

пішов     і       зробив,      батьки    і         діти,

лежати     й    читати,          день     і       ніч, 

Ольга     й        Андрій

  1.   Лінгвістична гра  «Редактор».

Був  в  Львові,  Сашко  і  Івась,  навчався  в  Вінниці,

у  одному  зошиті, поїхав   взимку, повторив   все,

випустила   у озеро, полем    йшов                                                                                                                        

3.   Кодовий   диктант.         

      А зараз ми напишемо шифрований диктант.

1 – сполучник І

2 – сполучник Й

3 – прийменник В

4 – прийменник У

Гори…долини, освіта…Україні, прийшов…ліс, працює…будні, читати…міркувати, вогнем…мечем, батько…матір, поклав…кошик, іти…село, спокій…тиша, сьогодні…завтра, озеро…горах.

(ключ: 1, 3, 4, 3, 2, 1, 2, 4, 3, 1, 2, 3)

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               VII.  Підсумок уроку.              Схема уроку.  Заповнити

1.   Інтерактивна  вправа  «Мікрофон».                                                  На  уроці  я навчився  (навчилася)

VIII.  Домашнє завдання,  інструктаж щодо його виконання                                                                                                                    Оцінювання.                                                                                                                  

 

docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку