ТЕМА: Основні випадки чергування у — в, і — й.
МЕТА: навчальна - пояснити учням особливості чергування у — в, і — й; на практиці продемонструвати милозвучність української мови;розвивальна - розвивати творчі здібності дітей, мовний смак, уміння вдосконалювати своє мовлення,
виховна - виховувати у школярів повагу до краси рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
Діти , ви любите свою мову? А яка наша мова?
Співуча, калинова, барвінкова,рідна ,милозвучна….
1. Ви вже знаєте, що наша українська мова є однією з наймилозвучніших мов світу. На попередніх уроках ми вже ознайомилися із явищем , яке сприяє милозвучності. Давайте пригадаємо, що це за явище (Відповіді учнів.Це спрощення)
Перевірка домашнього завдання.
«Сміливець» виходить до дошки, на якій прикріплено магнітний «Дартс». Робить 6 кидків в мішень, чим ближче до центра, тим складніше питання за темою домашнього параграфа «Спрощення в групах приголосних».
1. Що таке спрощення в групах приголосних? 2.Назвіть групи, в яких відбувається спрощення.
3.Як передається результат спрощення на письмі? 4.У яких словах не відбувається спрощення? Слова винятки. (Власне українські слова: зап’ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, хворостняк, шістнадцять). (Контрастний, форпостний, компостний, аванпостний, баластний).
5. Прийом заміни. Замініть речення прикметником.
1)Графік,що склали на тиждень. 2)Перемога,що принесла радість. 3)Робота,що дає користь. 4)Людина,яка любить хвастатись. 5)Риба, в якої багато кісток.
Сьогодні ми ще раз переконаємося в милозвучності нашої мови, побачимо, як задля легкості у вимові одні звуки чергуються з іншими.
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Прочитайте подані у двох стовпчиках словосполучення.
Дуб і береза ------- дуб й береза.
Почав іти ------- почав йти.
Працюють у нас ------- працюють в нас.
Побачив усіх ------- побачив всіх.
Які з них було легше вимовляти? Чому?
ІV. Оголошення теми й мети уроку
Отже ,що таке милозвучність?
Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови сполук звуків. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути як за допомогою спрощення в групах приголосних, так і за допомогою чергування прийменників У - В та сполучників І – Й. На уроці ми маємо навчитися правильно вживати у-в, і-й в усному мовленні й на письмі.
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Робота з таблицею. Теоретичний матеріал.
Приголосний У / І Приголосний
Зайшов у кав’ярню, замовив чай і тістечко.
Голосний В / Й Голосний
У мами вдома їла молоко й оладки.
Голосний У в, ф, льв, св., тв., зв
Гарно у Львові!
Голосний В приголосний (крім в, ф, льв, св., тв., зв)
Ходімо в кіно!
, . – (пауза) У / І
В озері купалися діти, і чути було їхній захват і регіт.
І перед я, ю, є, ї, й
Марина і її брат їдять груші і яблука.
і зіставлення понять:
зима і літо, батьки і діти
У — В не чергуються
У словах, що вживаються тільки
з в або тільки з у:
воротар, усмішка.
У власних назвах, словах іншомовного походження: Ворскла, Врубель
у словах , де зі зміною букви змінюється значення: вправа – управа
2. Робота зі слайдами. Вставте пропущені у - в , і-й.
3. Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу .
Виконання вправи 362 , 364 (біля дошки) Учні ланцюжком записують сполучення слів, обирають правильний варіант і обґрунтовують свій вибір.
4. Робота з картками.
Доберіть з дужок прийменник або сполучник. Поясніть свій вибір.
Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.
Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі. (В, у) пісні наша доля. Вік учням (в, у)читись, а (в, у)чителям — навчать. (В, у) вікнах перші вогні.
(В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками. Пісня (й, і) праця — великі дві сили. Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави. А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.
VI. Закріплення знань, умінь і навичок
Кожен учень отримує на аркуші два слова, які слід поєднати за допомогою у,в або і,й. Аркуші з цими літерами закріплені в різних місцях класу, щоб учні мали змогу, навчаючись, зробити розминку, підійти до необхідної літери, зачитати вголос утворений вислів і обґрунтувати свій вибір.
озимина в полі, риба у воді,
багаж у автобусі, обвал у кар'єрі,
ураган в океані, ніде у світі,
ураган у пустелі, іскра в попелі,
був у театрі,
виступала у філармонії, нагадують і закликають,
пішов і зробив, батьки і діти,
лежати й читати, день і ніч,
Ольга й Андрій
Був в Львові, Сашко і Івась, навчався в Вінниці,
у одному зошиті, поїхав взимку, повторив все,
випустила у озеро, полем йшов
3. Кодовий диктант.
А зараз ми напишемо шифрований диктант.
1 – сполучник І
2 – сполучник Й
3 – прийменник В
4 – прийменник У
Гори…долини, освіта…Україні, прийшов…ліс, працює…будні, читати…міркувати, вогнем…мечем, батько…матір, поклав…кошик, іти…село, спокій…тиша, сьогодні…завтра, озеро…горах.
(ключ: 1, 3, 4, 3, 2, 1, 2, 4, 3, 1, 2, 3)
VII. Підсумок уроку. Схема уроку. Заповнити
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон». На уроці я навчився (навчилася)
VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання Оцінювання.