Дорога в дивосвіт
Урок 16
Тема. Особливості пристосування до несприятливих умов зими у тварин
Мета: установити взаємозв'язки між змінами в неживій природі, житті рослин та
тварин; розкрити особливості життя тварин узимку; продовжувати формувати вміння
порівнювати тварин за істотними ознаками, класифікувати їх; виховувати бажання
допомагати птахам узимку.
Обладнання: таблиці із зображенням звірів, свійських тварин; плакати «Хто як
зимує», «Зимуючі птахи»; малюнки лося, кабана, лисиці, зайця, білки та їх слідів;
малюнки ведмедя, їжака, борсука.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Вже дзвінок нам дав сигнал: Працювати час настав! Працювати починайте. Щоб урок пройшов не марно, Нам сидіти треба гарно. Не крутись на уроках Як папуга чи сорока.
II. Актуалізація опорних знань
►► Підсумок спостережень
►► Перевірка домашнього завдання
Чому восени більшість дерев скидає листя?
Що захищає рослини від вимерзання?
Під яким снігом рослинам буде тепліше: пухким чи щільним? Чому?
Як падають сніжинки в тихий і вітряний день?
Яким буває сніг у мороз? у відлигу?
Як утворюються сніжинки? Які вони?
Хто їсть без ложки? (Тварина)
На які групи поділяються тварини?
Яких тварин ми називаємо свійськими, а яких — дикими?
Сьогодні надворі холодно. Усе вкрите снігом. Узимку всі намагаються сховатися від морозу, від холодного крижаного вітру, і кожен по-своєму пристосовується до зимівлі.
III. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
1 Слово вчителя
— Сьогодні ми поговоримо про зимуючих птахів, ознайомимося
з умовами життя тварин взимку. З'ясуємо, чим можна допомогти
тваринам узимку. Як почуваються зимуючі птахи? Чому пташки
взимку не співають, ми не чуємо їх веселого щебету?
Сіренький, моторний на соняшник сів, Надзьобався добре й далі полетів. (Горобчик)
В сильні морози птахам потрібно більше корму, щоб не замерзнути. Але вони його не знаходять. У пошуках їжі птахи наближаються до Людської оселі. На подвір'ї можна побачити горобчиків, які стрибають по снігу. Вони настовбурчились, розпушились, стали схожими на м'ячики, стрибають, крихти підбирають. Тут же ворони гуляють перевальцем, між ними метушаться галки — так, дивись, щось їстівне й знайдуть. У селі взимку біля оселі не лише цих пташок можна побачити. Сюди і синиці, і сороки прилітають. Голодно взимку їм у лісі.
2. Робота з таблицею «Зимуючі птахи»
— Назвіть птахів, зображених на таблиці. Яких ви ще знаєте
зимуючих птахів?
3 Розповідь про дятла
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
— Що ви ще можете розповісти про дятла?
4 Гра «Чия це пісенька?»
— Хто не лише знає птахів, але й їх голоси?
Цінь-цвірінь! (Горобчик)
Кар-ро-кх! (Ворона)
Чи-чи-ку! (Синиця)
Чек-чек! (Сорока)
Трр-трр! (Дятел)
5 Бесіда про комах
— Де ж це комахи поділися? їх так полюбляють птахи! (Діти
розповідають.)
6 Робота за малюнком «Хто як зимує»
Є крила, а не доженеш,
Ніг не має, а не доженеш,
Є голова, а шиї немає,
Очі є, а брів немає,
Рот є, а не говорить.
Без ніг, а далеко ходить. (Риба)
— Як же риби та їх сусіди по водоймах — раки та жаби — поводяться взимку?
» Фізкультхвилинка
Сірі зайчики маленькі Вушка є у них довгенькі. В лісі грались, веселились, Працювати вже втомились. Щоб добре працювати, Треба трішки пострибати. Відпочили, розім'ялись — До роботи знов взялись.
IV. Закріплення навчального матеріалу
1 Слово вчителя
— Зима багато клопоту завдає не лише пташкам, рибам, а й усім звірам. У холодну погоду вони ховаються в теплі нори. Але голод змушує їх виходити із домівок у пошуках їжі. На снігу в лісі ми можемо побачити багато слідів.
2 Гра «Плутанка»
На дошці висять малюнки лося, кабана, лисиці, білки, зайця. Під ними, але в хаотичному порядку, — малюнки слідів цих тварин. Потрібно відгадати, де чиї.
3 Розповідь учителя з елементами бесіди
— Зима для тварин — важкий час: холодно, обмаль їжі. Блукають лісом олені, лосі, об'їдають тоненькі гілочки дерев і кущів. А кабани навпаки, тривалий час на одному місці тримаються. Залягають звірі, дрімають, просинаються під кучугурами. Там мороз м'якший, вітру нема.
Прийшла кума із довгим віником На бесіду із нашим півником. Схопила півня на обід, Та й замела мітлою слід. (Лисиця)
4 Повідомлення учнів
— У лисички пухнасте руде хутро. Тіло в неї дуже рухливе. Ноги гнучкі, тонкі. Лапи вкриті шерстю і не мерзнуть навіть у люті морози. Вона їсть мишей, птахів, ягоди, насіння.
Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю,
Через поле навмання перегнав би я коня.
Я — страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі, навкруги — скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду, їм капусту по городах,
Моркву, ріпу, буряки. Відгадайте, хто такий? (Заєць)
— У зайця немає ані нори, ані гнізда. Він ховається то під кущем, то в ярочку виспиться. Інколи ямку у снігу викопає — там і заночує. Шуба у зайця тепла, біла. Удень заєць спить, а вночі виходить на полювання. їсть молоді гілочки дерев, кущів. Інколи в село завітає.
Хвіст трубою, спритні ніжки —
Плиг із гілки на сучок!
В неї очі, як горішки,
Кожушина хутряна,
Гострі вушка, наче ріжки,
Носить все собі горішки
В золотий свій сундучок. (Білка)
— Білка мешкає у дуплі дерева — у гнізді, що будує з хмизу та гілок. У ньому тепло і затишно. Якщо великий мороз, то білка згортається клубочком, укривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа у білки в коморі — жолуді, горіхи, сушені гриби. Шубка у білки взимку сіра.
5 Бесіда
Згадаймо про ведмедя, їжака, борсука. Що спільного між цими тваринами?
Чим ласують ведмідь, їжак?
Чи можна знайти цю їжу взимку?
Як живуть косулі, лосі взимку?
Хто допомагає цим тваринам вижити?
6 Робота в парах
Завдання: відгадати загадку і розповісти про зимівлю цього звіра.
• Я веселенький звірок:
Плиг з ялинки на дубок. (Білка)
Стрункий, швидкий, роги гіллясті. Пасеться весь день. Хто це? (Олень)
Дивний звірок, круглий, мов клубок. Голки стирчать. Спробуй узять! (їжак)
Прийшла вона з довгим віником На бесіду із нашим півником.
Та й замела мітлою слід. (Лисиця)
• По полю, по лісу гасає
Овечок хапає та всіх лякає. (Вовк)
• Я — вухастий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуса,
Я усіх-усіх боюся! (Заєць)
7 Цікавинки на тему «Як звірі готуються до зими»
а) Ведмідь старанно готує барліг під корінням дерев або в сушняку. Бурий ведмідь — усеїдна тварина. Він любить ласувати корінцями, ягодами, дрібними тваринками. Узимку йому не знайти такої їжі. До зими ведмедів відкладається багато жиру під шкірою, і вони залягають у сплячку.
б) Передні лапи кажанів перетворилися на крила. Восени частина кажанів відлітає в теплі краї, а інші зимують у печерах та будівлях. Там кажани сплять, повиснувши вниз головою і склавши крила.
8 Гра «Що? Де? Коли?»
І група — «Які звірі сплять узимку?»
II група — «Кому що до смаку?»
III група — «Які птахи зимують у нас?»
IV група — «Чим живляться лисиці, зайці, лосі?» Учні готують доповідь «Як я допомагаю тваринам узимку».
ПОСПІШИ
Поспіши, дитино мила,
Глянь на світ навкруг:
Все зима запорошила,
Снігом все покрила —
І поля, і луг!
Не зігрітись у промінні,
Не знайти зерна.
Ось лежить там на камінні
Пташка нежива,
Аж тут друга прилетіла,
Жалібно квилить:
«Поможи, дитино мила,
Сю зиму прожить.
Обережно, о дитятко,
Стіл щодня змети —
і кришини перед хатку
Пташці принеси».
І. Кравченко
9 Робота у зошиті {Урок 16)
V. Домашнє завдання
Обладнати разом із батьками годівнички для птахів, постійно насипати туди їжу
VI. Підсумок уроку
— Хочу звернутися, діти, до вас з проханням.
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці,
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
Горю зарадити можемо —
В будку Шаркові настелим соломи,
Зайчикові покладемо під кущик
Кілька морквинок, листочок капусти.
Теплу корівці поставим водичку,
Птицям насиплемо крихт в годівничку...
Як допоможемо дружно, малята, —
Виживуть взимку птахи і звірята.
Л. Левченко
1