Тема: Павло Тичина « Не бував ти у наших краях», «Гаї шумлять…». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора.

Про матеріал
Конспект уроку української літератури в 5 класі.Урок-подорож, на якому учні поєднують власні враження від навколишнього світу, що їх оточує та творами відомого поета П. Тичини.
Перегляд файлу

Урок – подорож з української літератури в 5 класі

Тема: Павло Тичина « Не бував ти у наших краях», «Гаї шумлять…». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора.

Очікувані результати:

учень знає: факти життя і діяльності поета;

  художні засоби, що допомагають зобразити картину природи;

правила виразного читання віршових творів.

Уміє:  читати вірші про природу з урахуванням особливостей декламації;

   висловлювати в усній або письмовій формі власні почуття, враження,  викликані побаченим; характеризує вплив інтонації та засобів виразного читання на сприйняття змісту тексту;

пояснити  вплив прочитаного тексту на формування власного естетичного смаку;  поєднувати красу рідного краю з описом природи у вірші;

використовувати навички роботи з гаджетами

Компетентності:  спілкування рідною мовою; соціальна компетентність; екологічна, інформаційно-цифрова,  загальнокультурна грамотність.

Перебіг уроку

І Організаційна частина

За вікном сонечко посміхається до нас, даруючи нам тепло,  любов і гарний настрій. Тож і ви візьміться за руки і подаруйте один одному щирі посмішки

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок-подорож  Чи любите ви подорожувати? Як подорожі вам найбільше запам’яталися? Як ви думаєте, куди ми сьогодні з вами відправимося?   Сьогодні ми помандруємо  у природу.

Візьміть зошити, альбоми, олівці . І вирушаємо…

Погляньте навколо себе. Що ви бачите?

Так. Нас оточує неймовірна краса природи. Ми захоплюємося  нею, коли у нас гарний настрій, а інколи і не зважаємо на цю красу, коли стурбовані або заклопотані.

Ми бачимо природу.  А чи можна її  почути ?

На ці питання ми будемо сьогодні шукати відповіді

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Кожна людина, народжуючись, уже має свою маленьку Батьківщину. І скільки б років тобі не було, де б ти не перебував, але серцем ти завжди у тому чарівному куточку, де пройшли твої дитячі роки, де ти був щасливим. Ці місця для кожного з нас є святими. І зараз ми тут, на своїй рідній полтавській землі, на затишному шкільному подвір’ї серед  незвичайної   природи. Кожен з нас по-своєму сприймає навколишній світ, по-своєму відчуває його красу. Але всіх нас об’єднує єдине почуття- любові до рідного краю. Ми багаті на ліси, луки, у нашому селі протікає повноводна річка Псел.  Контакти з красою природи є відмінним джерелом натхнення для нас. Природа така різноманітна у своїх проявах. У будь-який час року і доби вона не перестає дивувати і чарувати нас своїми красотами   Природою можна нескінченно милуватися і захоплюватися. А якою силою володіє вона, раз здатна надихнути митців на великі твори? Адже природа – муза і для художників, і для поетів.  Та й зовсім не обов’язково володіти якимись талантами. Можна просто нескінченно споглядати її. Але, мимоволі все ж спостерігаючи ці природні чудеса, приходять в голову рядки віршів, або виникають образи чудових картин.  Погляньте навколо. Доторкніться своєю душею до кожної травинки, до деревця, відчуйте їх душу,  голос. А свої емоції та враження від споглядання навколишньої краси  передайте на папері.

(Діти малюють або  пишуть власні твори про красу рідного краю)

Презентують свої роботи.

Краса природи не має кордонів, вона дарує людям яскраві незабутні моменти, змушує радіти кожній хвилині, кожному новому дню. Ви багато подорожуєте, споглядаєте природу різних куточків України

Міні-дискусія:    -Чи бачили ви кращий край, ніж наша рідна Полтавщина?

Недаремно українське прислів’я говорить: «В гостях добре, а вдома найкраще». Чи згодні ви з цим висловом? Як ви його розумієте?

Учитель: Саме про таку любов до рідного краю і говорить П.Тичина у своєму вірші «Не бував ти у наших краях». Для нас Полтавщина є найкращим місцем на землі, а для Тичини найкращим місцем на землі є Чернігівщина. Край лісів, полів, лугів. Серед Чернігівських краєвидів пройшли його дитячі роки. А ще серед добрих і веселих людей.  Він мав щире серце і мрійливу душу, бо черства людина не написала б таких чудових віршів. Тільки ніжна І чуйна людина здатна відчувати мелодію життя. Тичина досконало грав на фортепіано, сопілці, кларнеті, писав музику. Мав гарний голос, співав у церковному хорі. А ще володів неабияким хистом до малювання. Цікавився театром. Початкову освіту хлопчик здобув у сільській школі. Потім навчався в бурсі та духовній семінарії, але священником не став. Його приваблювала творчість. Під час навчання в Чернігівській семінарії почав писати вірші. Завдяки його таланту все, що оточувало поета, оживало на папері — чи то за допомогою фарб і пензля, чи то барвами слова, чи намагалося сказати про себе музичними акордами. Павло Тичина володів здатністю по-своєму розуміти й відчувати світ, відкривати в ньому щось нове, ніким не бачене. Чільне місце у творчості Павла Тичини займає тема краси рідної природи.

Прослуховування аудіозапису. Знайомство з віршем «Не бував ти у наших краях» за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=VwYECuOC_9Q

Аналіз поезії.

Чи можна цей вірш назвати патріотичним?

Що означає бути патріотом своєї землі?  (Відповіді дітей. Передбачувані відповіді: Берегти природу, не смітити, не рвати квітів, чистити струмочки…) Яким словами поет передає гордість за свій край?

Робота з підручником.    Зачитати довідку із підручника ст.133

Змагання «Хто швидше?»

Визначте художні засоби у вірші, що допомагають передати красу рідного краю.

А чи можна почути цю красу? (звукові художні образи)

Які звуки ви чули, коли писали свої вірші? (відповіді дітей)

Рефлексія. Наступну поезію П. Тичини  послухайте закривши очі і знявши напругу

«Гаї шумлять» https://www.youtube.com/watch?v=CMGVusDATUs

Вправа «Усне малювання» Яку картину ви уявили? (Діти описують картину за змістом вірша)

Які кольори переважають на вашій картині?

Виразне читання віршів учнями.

Які враження справила на вас поезія Тичини?

Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Закріплення вивченого матеріалу

Вікторина за посиланням https://learningapps.org/17730313

Домашнє завдання. Вивчити один із віршів напам’ять. Скласти сенкан до слова ПРИРОДА

docx
Додав(-ла)
Койнаш Анна
Додано
6 січня 2023
Переглядів
2264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку