Тема. Перший раз у перший клас. Моя Україна.
М е т а: Дати дітям уявлення про те, що у школі здобуваються знання, необхідні всім людям у житті, і що знання - це великий і неоціненний скарб, який робить людину сильною, а вміння вчитися - це той ключик, який відкриває скарб і дає людині світло.
Розвивати пізнавальні інтереси. Виховувати повагу до школи та її правил.
Розширити знання дітей про Україну; формувати громадські якості: патріотизм, людяність, працьовитість; заохочувати творити добро, здобувати знання, вирости гідним громадянином своєї держави.
О б л а д н а н н я: Таблиця з державними символами України, карта України, розтяжка «День знань», гімн України.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вступне слово вчителя.
- Цей дзвіночок сповістив вам про те, що починається у вас перший у житті
шкільний урок.
- А чи знаєте ви яке сьогодні число?
- Який місяць?
- Який день?
- Сьогодні особливий день.
- Я від щирого серця вітаю вас з цим святковим і особливим днем. Коли ви
вперше сіли за парти, як учні.
Ось і початок вашого шкільного життя. Сьогодні ми здійснимо уявну подорож на нашому чарівному теплоході «Знань» до найбільшої країни Європи -України. В чарівну країну вирушаємо разом.
Девіз нашого уроку: «Всі перешкоди подолаємо, багато нового й цікавого узнаємо».
І подорож на ньому розпочнеться із знайомства. Тож подаруйте один одному
посмішку, і давайте знайомитись!
2. Знайомство.
- Я хочу, щоб ми з вами ближче познайомились і коротенько
розповіли про себе і про свої захоплення.
- У вас на партах лежать квіточки і імена, які я хочу, щоб ви наклеїли в
серединки квіточок.
- А зараз візьміть квіточки і підійдіть до мене.
- Мене звати Ірина Петрівна, я дуже рада, що маю таких гарних діточок,
успіхів і наснаги вам у навчанні. (прикріпила на ватман сонечко)
- Тепер ви будете називати своє ім′я і коротенько про себе розповідати, а потім квіточку свою поставимо біля сонечка, щоб у нас утворився віночок.
- Скажіть, чи однакові у вас квіточки?
- Так, вони різні, так як ви всі різні прийшли у школу.
- Тепер ми візьмемося за руки ,посміхнемося один одному і міцно потиснемо
руки. Ось так у нас народилася шкільна родина і скажемо всі голосно «З днем народження».
- Але щоб наша родина була міцною і дружньою нам потрібно що робити? (не сваритись, не битись…)
- Щоб була веселою (посміхатись, радіти один за одного…)
- Щоб була розумною (потрібно добре вчитись, у злагоді жити…)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Я чи не я».
Усі за літо відпочили?
А набралися ви сили?
У школу всі із вас хотіли?
А на сонці засмагали?
Хто улітку грався?
Ну, а хто купався?
У таборі хто із вас був?
А хто букви всі забув?
Хто з вас їздив до бабусі?
Хто допомагав матусі?
Хто книжку нову прочитав?
А хто лише в м’яча ганяв?…
ІII. Основна частина
1. Оголошення теми та мети уроку
Учитель. Тема нашого сьогоднішнього уроку «Перший раз у перший клас. Моя Україна».
Сьогодні на уроці ми поговоримо про країну, в якій ми живемо.
Дізнаємося, що у нас на Україні є не тільки релігійні храми та собори, а ще є храми «Науки» або їх ще називають школами. Складемо правила класу, які потрібно виконувати та поважати. А ще, з’ясуємо, що будемо робити на уроках.
2. Відгадування загадок.
- Дам вам маленьку підказочку, відгадки будуть пов’язані зі школою або шкільним приладдям.
Є чарівник у школі в нас,
Ану впізнайте, хто він?
Озветься — тиша йде у клас,
Озветься ще раз — гомін.
Щоб не спізнитись на урок,
Нам голос подає...(дзвінок)
Він без мене ні на крок:
Зі мною йде він на урок.
Для мене залюбки,
І ручку носить і книжки
Мій друг і помічник -... (портфель)
Дуже я потрібна всім –
І дорослим, і малим,
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу (книга)
Букви в книжці цій вивчай
Та докупи їх складай.
Як їх гарно поскладаєш –
Що завгодно прочитаєш! (Буквар)
Книжечки маленькі,
Аркуші біленькі.
В них вчимося ми писати,
І складати, і віднімати. (Зошит)
Довгі палички кругленькі –
Сині, жовті, червоненькі.
На папері походили,
Кольори свої лишили…
Звуться палички оці
Кольорові… (Олівці)
3. Україна – наш рідний край.
Учитель. Україна - держава, на території якого знаходиться географічний центр Європи, найбільша за площею країна, кордони якої не виходять за європейські рамки. За населенню вона займає шосту позицію. Розташована в різних географічних зонах, Україна надзвичайно цікава для туристів в силу свого природно - ландшафтного різноманіття: тут є і степи, і ліси, і гори, і рівнини. Україна має вихід до двох морів - Чорного і Азовського, а по її території протікає третя за величиною європейська річка - Дніпро. Будь-яке сучасне держава - це перш за все її міста. Вони свого роду осі, на які нанизується вся решта життя країни.
3.1. Вікторина
- Якими іншими словами можна замінити вираз «рідний край»?
- Як називається наша держава?
- Яке головне місто, столиця нашої держави?
- Яка головна річка нашої країни?
- Які символи має наша держава?
- Який колір має прапор?
- Яке свято нещодавно святкувала наша країна?
3.2. Національні символи України.
Учитель. Кожна держава має свої національні символи. У нас також вони є. Це прапор, гімн України, тризуб.
- Розгляньте зображення Герба України. На що він схожий?
Число «три» завжди вважалося казковим, чарівним. У народних казках йдеться про трьох богатирів, три бажання, які виконують чарівники, три дороги, що лягають перед казковими героями. Отже, у тризубі відображено триєдність життя. Це Батько - Мати - Дитя. Вони символізують собою Силу – Мудрість - Любов.
- Розгляньте зображення Прапора України. Якої він форми? Які кольори ви бачите на українському прапорі?
- Пригадайте, що означають ці кольори?
Жовтий колір – це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі, це колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б хліб. Це символ достатку українського народу. Синій колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. Це колір води, без якої не дозрів би хліб. І ще – це колір миру.
- Що таке Гімн?
- Як називається Гімн України?
Гімн – це найголовніша пісня держави. З гімну починають урочисті збори, свята, надзвичайні масові події, гімном їх і закінчують. Це хвалебна пісня своїй Батьківщині, в якій народ висловлює побажання бути вільним, щасливим, жити в достатку.
Учитель. Звучить державний гімн України « Ще не вмерла Україна…»
Фізкультхвилинка
4. Ознайомлення з правилами класу
Учитель. Щоб усі вас поважали,
Щоб любили і пишались.
Не багато, і не мало —
Треба знати й поважати
Класні правила усі.
4.1. Правила для учнів.
- До школи приходь вчасно.
- Будь охайним.
- У класі ходи спокійно.
- Відповідай за свої вчинки.
- Тримай у порядку свої речі та робоче місце.
- Уважно слухай, коли хтось говорить, не перебивай.
- І – найголовніше: стався до людей так, як хочеш, щоб ставилися до тебе!
Забороняється:
- На перерві бігати коридорами, у класі, а також сходами рідної школи.
4.2. Гра ″Так чи ні″
- А зараз перевіримо, чи знаєте ви правила поведінки, яких треба
дотримуватись у школі.
-Пограємо у гру ″Так чи ні ?″
- Якщо так, то плескаємо у долоні, якщо ні - тупотіть.
- Треба гарно вам читати?
- Треба менших ображати?
- Усі парти пописати?
- Друга треба виручати?
- Треба слухати матусю?
- Чи дратуєте бабусю?
- В школі вибити шибки?
- Вчитись треба залюбки?
- Брудне взуття несіть до школи?
- Книги кидайте додолу?
- Завжди старших поважайте
- І малюків не ображайте!
- Молодці! Всі правила для учнів ви знаєте.
4.3. Складання портфеля.
- А скажіть чи придбали ви портфелі до школи? А чи все туди поклали?
Ой щось я вірю не охоче, перевірити вас хочу.
Я знаю хлопчика одного, і зараз розповім про нього.
А ви послухайте мене, а раптом хто впізна й себе.
Перший раз малий Микола
Став збиратися до школи
Олівця поклав у сумку
Книги, ручку, зошит, гумку,
М′яч, перо, граблі, подушку,
На обід м′яку пампушку,
Двох ведмедиків, лопату
Білочку руду, хвостату
Лук і стріли, і рушницю
Ще й стільця, стола і парту,
І географічну карту,
Трактора, машину, мило,
Вже й надворі звечоріло.
Сів Микола, дума думку:
«Чи усе поклав у сумку?»
- Уважно слухали весь час? Нема такого серед вас? Зараз перевіримо. По черзі ви будете вибирати серед речей тільки предметами шкільного приладдя і класти їх до портфеля.
- Ой які ж ви молодці! Взяли до школи речі всі. Усі відважні та кмітливі, тож
будьте ви завжди такими!
ІV. Підсумок уроку
Учитель:
- Підростаюче покоління - майбутнє нашої країни. Ви діти не просто України, а діти європейської родини. А в родині повинні панувати мир і злагода, достаток і радість. Чого я і вам всім бажаю.
Я щиро вітаю усіх
у стінах рідного класу,
Cьогодні школа прийняла вас
у свою дружню шкільну родину.
Бажаю міцного здоров'я,
Й щастя – радості , любі мої.
Школа двері для вас відкрила,
І запрошує вчитись вас,
Бо знання – це велика сила!
То ж навчайтеся! В добрий час!