Урок № 8 клас Дата__________
Тема: Площа трапеції
Мета:
навчальна: вивести формулу площі трапеції, формувати навички і вміння користуватися нею при розв’язуванні задач;
розвивальна: розвивати у дітей уміння узагальнювати, логічно мислити, застосовувати у своїх думках аналогію, спостережливість, раціонально використовувати свої знання ;
виховна: виховувати інтерес до предмету, знайомити учнів з історичними фактами, пов’язаними з даною темою.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання і наочність: конспект уроку, підручник, роздатковий матеріал, комп’ютерна презентація, проектор, набір демонстраційного креслярського приладдя.
Структура уроку:
І. Організаційний етап. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація і корекція опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку, мотивація учіння.
IV. Сприйняття та первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення
зв’язків і відношень в об’єктах вивчення.
V. Узагальнення і систематизація знань.
VI. Підведення підсумків, повідомлення домашнього завдання.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація і корекція опорних знань.
Перевіримо домашнє завдання. Задачу № _____ розв’яже один учень біля дошки, інші працюють усно, даючи відповіді на запитання.
Усне опитування
Розгорніть свої зошити, перевірте письмову домашню роботу.
№ _________
ІІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку, мотивація учіння.
Запишіть дату, класна робота у зошити.
Сьогодні на уроці випала така нагода, бо математика є дивовижною вчителькою у мистецтві спрямувати думки, наводити порядок, викорчовувати безглуздя. Мислити правильно треба всім: і робітникові, і інженерові, і вченому, і художнику, і архітектору, і поету, тому покажемо, як математику застосувати у практичному житті.
Задача 1. Актова зала школи має форму трапеції з основами 20 м і 10 м та висотою 8 м. Чи вистачить 9 кг фарби, щоб пофарбувати підлогу актової зали, якщо витрати фарби становлять 1 кг/10 м2?
Що необхідно, щоб розв’язати дану задачу?
Правильно, потрібно знайти площу трапеції.
Ми вже знаємо, як знаходити площу квадрата, прямокутника, паралелограма, трикутника, ромба. А зараз виведемо формулу для обчислення ще одного многокутника, а саме трапеції. Тож тема нашого уроку «Площа трапеції»
Тема уроку. Площа трапеції.
Софія Ковалевська сказала: «У математиці є своя мова – це формули».
Повторимо відомості про трапецію.
Перевір себе.
При виконанні різного виду робіт (покрити дах будинку, пошити спідницю, пофарбувати стіл) потрібно обчислити площу трапеції.
Трапеція навколо нас (Презентації учнів)
IV. Сприйняття та первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивчення.
Завдання. Побудуйте трапецію з основами . Проведіть висоту . Знайдіть її площу.
Проведіть діагональ і висоту . Відрізки і є висотами трикутників і відповідно, в свою чергу дані висоти мають однакову довжину, тому . Вам відомо, як знайти площу трикутника, якщо відомо його сторону та висоту, проведену до неї. Площа трикутника дорівнює половині добутку його сторони та проведеної до неї висоти.
,
.
Повернімось до трапеції. Трапеція складається з двох даних трикутників. Вам відомо, що якщо многокутник складено з кількох многокутників, то його площа дорівнює сумі площ цих многокутників, тому площа трапеції дорівнює:
.
Виділіть одержану формулу рамочкою, підпишіть її назву, вкажіть, що означають букви – основи, - висота.
Слайд 6. Формула площі трапеції
Розв’язання до Задача 1:
(м2)
120 : 10 =12 (кг) – фарби потрібно для пофарбування підлоги актової зали
Відповідь. Не вистачить 9 кг фарби для пофарбування підлоги
Розгорніть підручник на сторінці 195, теорема у формулі площі трапеції – півсума основ.
Практична робота
Хто впорався № 984
Чому дорівнює півсума основ? (Півсума основ дорівнює середній лінії ). Тобто площа трапеції дорівнює добутку її середньої лінії на висоту. Про це свідчить наслідок з теореми на сторінці 195.
Запитання до учнів: 1. Як знайти площу трапеції?
2. Які відрізки потрібно мати для цього?
V. Узагальнення і систематизація знань.
Що ж мабуть прийшла пора трохи відпочити, хочу на фізкультхвилинку вас запросити.
Фізкультхвилинка (ВІДЕО)
А зараз ми з вами спробуємо розв’язати задачі практичного змісту. Задачі отримуємо по рядах, в кожному ряді є учні-консультанти, які допомагатимуть всім іншим виконати завдання та прокоментують його.
І група. Поперечний переріз траншеї має форму трапеції. Обчислити площу цього поперечного перерізу, якщо глибина траншеї 1,5 м, ширина в землі 0,8 м, на поверхні землі 1,2 м.
ІІ група. Для захисту ґрунту від ерозії в районі джерела спроектуйте дамбу, що являє собою трапецію, висотою 3 м і шириною зверху і знизу 2 м і 4 м відповідно. Знайти площу поперечного перерізу дамби.
ІІІ група. Площа лісу має форму трапеції. Обчисліть скільки дерев загинуло під час лісової пожежі, якщо відомо, що ширина вужчої частини лісу була 3 км, ширшої – 5 км, довжина лісу – 2 км, на 1 км2 росло приблизно 200 дерев.
– дерев загинуло під час лісової пожежі
Задачі практичного змісту
А зараз ми з вами познайомимось із формулою Піка.
Історична довідка. Формула Піка
Георг Пік – австрійський математик. Народився 10 серпня 1859 року у Відні. Теорема Піка – класичний результат в комбінаторній геометрії і геометрії чисел. Формула Піка була відкрита Георгом Піком в 1899 році. За цією формулою площа многокутника з цілочисловими вершинами рівна сумі:
,
де – кількість цілочислових точок усередині многокутника, – кількість цілочислових точок на межі многокутника.
Точка координатної площини називається цілочисловою, якщо обидві її координати цілі числа. В прикладі на малюнку отже площа рівна
А зараз ви спробуйте обчислити площу трапеції, використовуючи формулу Піка. Задачі виконуємо по варіантах і колективно коментуємо.
VI. Підведення підсумків, повідомлення домашнього завдання.
Додаткове завдання.
Робота з підручником за готовим рисунком.
№ 986, 988
Підсумок уроку
Ви з кожним днем все більше переконуєтесь, що навколишній світ – це
світ геометрії. А куди в геометрії, без формул. Тож «У математиці є своя мова – це формули.»
Домашнє завдання
Вивчити: § 26.
Письмово: Початковий і середній рівень: № 975, 977.
Достатній і високий рівень: № 985, 987.
Творче завдання: Скласти і розв’язати 2 задачі практичного змісту із використанням формули площі трапеції.
Рефлексія
Психологічний тренінг
На аркуші намалюйте смайлик у вигляді геометричної фігури. Подивіться на дошку, з якою із трьох запропонованих асоціюється ваша фігура.
Квадрат – асоціюється з такими рисами характеру, як наполегливість, упертість, твердість характеру.
Трикутник – наполегливість, упевненість у собі, уміння вислуховувати іншого, прислуховуватися до порад та впевнено йти до поставленої мети.
Коло – означає емоційність, схильність перейматися проблемами інших як власними, співчувати, виявляти доброзичливість, відвертість.
1