Тема:Правопорушення. План конспект.

Про матеріал
План конспект уроку з теми. Поняття правопорушення. Склад правопорушення. Види правопорушень. Передбачає визначити поняття та ознаки правопорушення та юридичної відповідальності. Потім аналіз правових задач.
Перегляд файлу

Тема : Поняття правопорушення. Склад правопорушення. Види правопорушень.

Мета:

-          Розкрити зміст понять «правопорушення», юридична відповідальність , їхні ознаки і види.

-          формувати соціальну та комунікативну компетентності; розвивати вмінні пояснювати, що таке правопорушення, юридична відповідальність описувати їх ознаки, розрізняти види правопорушень; розв’язувати юридичні задачі, застосовувати отримані знання в життєвих ситуаціях;

-          виховувати поважне ставлення до правомірної поведінки, законів і законності.

Основні  поняття:  правопорушення,  склад  правопорушення,  об’єкт  правопорушення,  суб’єкт  правопорушення,   об’єктивна  сторона  правопорушення,  суб’єктивна  сторона  правопорушення,  злочин,  проступок ,  форми  вини.

Обладнання :  схеми  « Ознаки  правопорушення»,   « Форми  вини »,    картки  із завданнями, юридичні задачі,  мультимедійний проектор; презентація.

Тип уроку: комбінований урок

Методи організації пізнавальної діяльності учнів :

словесні ( бесіда, обговорення, пояснення);

наочні ( Схеми, презентація)

практичні ( проблемні запитання, аналіз правових задач)

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

          пояснювати поняття «правопорушення»; називати ознаки правопорушення; пояснювати та застосовувати поняття «правопорушення»; 

          називати види та складові правопорушень;

          розв’язувати правові ситуації з використанням знань про правопорушення;

           застосовувати засвоєні поняття та вміння під час розв’язування простих правових ситуацій та при регулюванні власної поведінки відповідно до норм права; 

          оцінювати власну поведінку й поведінку інших осіб щодо її правомірності.

 

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань учнів.

ІІІ. Мотиваційна пізнавальна діяльність.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поняття правопорушення та  ознаки.
  2. Види правопорушення.
  3. Форма вини.

       4.   Складові правопорушення.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

VІ. Рефлексія.     

VII. Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф уроку

« Моя свобода розмахувати руками закінчується там, де починається ніс мого сусіда.»

 

 

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація знань учнів.

На минулому уроці, ми з вами опрацювали тему правовідносини, як ви її засвоїли я перевірю.

Дайте відповіді на запитання:

 1. Розшифрувати поняття і дати йому визначення. ( правовідносини)

2. Потрібно заповнити схему назвати що відноситься до  фізичної  та юридичної особи. (Складаємо схему на дошці.)

                         Фізична особа             Юридична особа

 

 

 

 

 

Громадяни України, іноземці.             Організації, установи, підприємства.

3. Порівняйте поняття, визначивши  спільне й відмінне між фізичною та юридичною особа.

      III. Мотивація навчальної діяльності.

Один із відомих людей сказав: « Моя свобода розмахувати руками закінчується там, де починається ніс мого сусіда.» Спробуйте пояснити ці слова. (Обговорення) Так, дійсно, кожна людина має право висловлювати свою думку, аргументувати її словами чи рухами, але в жодному разі не порушуючи  права інших людей.

Результат кожного вчинку набуває певного значення для інших людей, а це завжди накладає відповідальність на особистість..

Тому тема сьогоднішнього уроку є « Що таке правопорушення. Склад та види.     

 Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового навчального матеріалу.

1. Поняття та ознаки правопорушення.

Розповідь вчителя

Поведінка людини може  узгоджуватися з положеннями чинного законодавства, або порушувати його.

Скажіть, як ви розумієте поняття « правопорушення».

Учитель разом з учнями формулює поняття « правопорушення».

Правопорушення – це протиправне , винне діяння (або бездіяльність) , що завдає шкоди людям, суспільству, державі й спричиняє юридичну діяльність.

Учні записують визначення в зошити.

Метод « Мозковий штурм»

Назвати ознаки, притаманні правопорушенням

Учитель разом з учнями складають схему (на дошці) :

ОЗНАКИ ПРАВОПОРУШЕННЯ

Робота з текстом підручника і складання схеми.

Залежно від ступеня суспільної небезпечності всі правопорушення поділяють на злочини і проступки (провини).

Робота з підручником . Пояснення понять

Метод « Обговорення в загальному колі»

  1. Що є  відмінним між  злочином і проступком?

Злочинами визнаються правопорушення передбачені Кримінальним кодексом. З ними пов'язана найбільша небезпека для суспільства та особи.

Проступки — винні протиправні діяння деліктоздатної особи, що відрізняється від злочину меншим ступенем суспільної небезпеки.

Отже, відмінність між проступком (несе меншу суспільну небезпеку) та злочином (несе більшу суспільну небезпеку ).

«Правовий практикум»

У групах проаналізуйте наведені ситуації і поясніть, які діяння – проступки, а які – злочини. Спробуйте визначити, до якого виду належать зазначені проступки. На ст. 48.

  1. Види правопорушень

В залежності від того в якій галузі суспільних відносин було здійснено правопорушення їх ділять на такі види. Більш детально ми будемо розглядати правопорушення у різних сферах нашого життя під час вивчення окремих галузей права, а саме трудового, сімейного, адміністративного, цивільного та кримінального.

Визначте, до чого призводить вчинення будь якого правопорушення. ( До юридичної відповідальності.)

Як ви ввжаєте , що таке відповідальність людини? ( Це обовязок особи відповідати за свої вчинки)

Робота в парах . Робота з підручником  ст. 48.

Види правопорушень:

1. дисциплінарні — порушення навчальної або виробничої дисципліни, внутрішнього розпорядку підприємства, організації, установи;

2. майнові (цивільно-правові) — нанесення матеріального збитку, порушення інших майнових або особистих немайнових прав і інтересів людей, які захищені законом;

3. адміністративні — порушення правопорядку в громадських місцях, порядку управління всіма сторонами суспільного життя, що передбачені законодавством про адміністративні правопорушення;

4. кримінальні – злочини — це суспільна небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб'єктом злочину, за яке передбачено кримінальне покаранння.

Правовий практикум

Визначте,який вид юридичної відповідальності застосовують за кожне із зазначених правопорушень.

1.Безквитковий проїзд у транспорті.

2.Продаж наркотичних засобів;

3.Прогул

4. Крадіжка

5. Керування автомобілем у нетверезому стані..

6. Нецензурна лайка.

7. Ухиляння від сплати податків.

8. Знищення памятки архітектури, охоронюваних державою.

9. Убивство.

10. Розтрата матеріальних цінностей.

3.Форма вини.

Складання схеми « Форми вини»

Робота з підручником

Вина — психічне ставлення особи до вчиненого правопорушення та його наслідків.

Умисел — одна з форм вини, що полягає в усвідомленні правопорушником

протиправного характеру та наслідків свого діяння та у бажанні або свідомому допущенні їх виникнення.

Необережністьправопорушник не усвідомлював наслідків діяння. Хоча мусів би це зробити.   Приклад умислу : зловмисник наніс удар палицею по голові потерпілого, попередньо вибравши з двох наявних(палиць) важчу. Приклад необережності: водій  не вибрав безпечної дистанції при русі в потоці машин, в результаті різкого гальмування пошкодив автомобіль, який рухався попереду.

Соціальна суть правопорушення (провини або злочину) полягає у спричиненні шкоди особистим, груповим або загальносоціальним інтересам, які юридичне захищені державою.

Завдання робота в парах:

«Правовий практикум» (робота в парах)

Я пропоную вам зараз спробувати визначити форму вини особи.

Прокоментуйте форму вини.

1.Грабіжник вихопив сумку у жінки (прямий умисел)

2.Дві машини змагалися у швидкості на проїзній частині дороги. Один з них збив дитину (непрямий  умисел)

3.Діти залишившись вдома без догляду батьків, гралися сірниками, сталася пожежа (легковажність)

4.Водій маршрутки перевищив швидкість. Сталося ДТП. Були травмовані пасажири (непрямий  умисел)

5.Власник комп’ютерного клубу установив у приміщені надмірну кількість комп’ютерів, що загороджували  вихід. Через велику напругу сталося замикання, виникла пожежа,  внаслідок якої постраждали люди (недбала необережність)

6. Громадянин Богдан довгий час не міг знайти роботи, щоб купити  продукти харчування грабував перехожих (прямий умисел)

2. Складові правопорушення

Розповідь вчителя

Правопорушення має чотири складових частини:

суб’єкт, правопорушення;

об’єкт правопорушення;

суб’єктивна сторона правопорушення;

об’єктивна сторона правопорушення

 Склад правопорушення — це система об’єктивних та суб’єктивних ознак, які визнають певне діяння як правопорушення.

1. Суб’єкт — це осудна і дієздатна особа, яка вчинила правопорушення.

2. Суб’єктивна сторона — наявність вини у формі умислу або через необережність.

3. Об’єктивна сторона — діяння у формі дій або бездіяльності, а також умови, обставини, засоби, наслідки тощо.

4. Об’єкт — цінності, що охороняються правовою нормою.

Робота з текстом підручника  і складання схеми

Опрацювати текст вказаного підручника стор. 49 і заповнити порожні сегменти схеми:

СКЛАДОВІ ПРАВОПОРУШЕННЯ

Перевірка результатів роботи учнів.

Завдання практичного характеру   для « юристів – практиків»

Завдання передбачає аналіз правових ситуацій.

1.Визначте склад правопорушення.

Ситуація 1.

Мама з донькою ( 5 років), поспішаючи до садочка, перейшла  вулицю у нестановленому місці,  хоча неподалік був пішохідний перехід. Їх зупинив співробітник дорожньо – патрульної служби.

  1. Чи є ці дії правопорушенням?
  2. Кого буде притягнуто до відповідальності?

Відповідь. Ці дії містять юридичний склад адміністративного правопорушення.

Об’єкт – правила дорожнього руху для пішоходів.

Об’єктивна сторона – незважання пішоходів на сигнали регулювання дорожнього руху.

Суб’єкт – мати, нестиме відповідальність, дочка не є деліктоздатною особою.

Суб єктивна сторона – вина матері, яка вчинила протиправну дію, свідомо порушивша правила пішоходів.

Ситуація 2.

Непоснолітні особи С. (15 років) та К. ( 17 років ) у парку відпочивали вживали спиртні напої.

Відповідь.

Такі дії містять склад адміністративного правопорушення.

Об’єкт – громадський порядок.

Об’єктивна сторона – розпивання спиртних напоїв у громадських місцях.

Cуб’єкт – К. ( 17 р.) – деліктоздатна особа, що підлягає адміністративній відповідальності, щодо якої можна застосовувати адміністративні стягнення. С (15 р.) – неделіктоздатна особа. До адміністративної відповідальності притягнуті можуть батьки.

Суб’єктивна сторона – діяння осіб у формі дії, вина у формі умислу.

Cитуація 3.

Д. ( 19 років) вирішила самостійно замінити у своєму паспорті фотографію. Попередня, на якій їй було 16 років, їй не сподобалося. При цьому пошкодила сторінку паспорта.

Відповідь

Дані дії містять склад адміністративного правопорушення .

Об’єкт – встановлений порядок управління

Об’єктивна сторона – псування паспорт

Cуб’єкт – Д. ( 19 р) особа, що підлягає адміністративній відповідальності.

Суб’єктивна сторона – діяння у формі дії, вина у формі умислу.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Що таке  правопорушення? Назвати  склад  правопорушення.
  2. Якими  є форми  вини? 
  3. Чому люди скоюють правопорушення??

Підсумок   уроку,  рефлексія.       ( 11 хв.)

Що  на  уроці  було  важливим  для  вас? 

 Що  нового  для  себе  ви  дізналися? 

Чому, на  вашу  думку,   треба  дотримуватись  правових  норм  у  повсякденному  житті? (Наприклад: матеріальна незебезпеченість, бажання уславитись, прагнення панувати над іншими, прагнення самостійності).

 Висновок.

Таким чином, « ніхто не може поліпшувати своє становище своїм же правопорушенням». Тож ви як члени суспільства, як громадяни держави, маєте дотримуватися чинних правових норм.

     Домашнє завдання:

 1. Опрацювати   §7 с.46-51

2. Виконати завдання 3 на ст. 51.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Правознавство, 9 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
19 листопада 2023
Переглядів
1406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку