Мета:вчити дітей описувати природу; висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати образне мислення, мовлення; розвивати спостережливість, творчі й естетичні смаки; знайомити з традиціями українського народу, вчити записувати власні висловлювання; збагачувати словниковий запас, виховувати доброту, любов до природи.
Тема :
Пробудження весни. Складання твору - опису за даним початком і кінцівкою
(3 клас)
Тема : Пробудження весни. Складання твору - опису за даним початком і кінцівкою
Мета:вчити дітей описувати природу; висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати образне мислення, мовлення; розвивати спостережливість, творчі й естетичні смаки; знайомити з традиціями українського народу, вчити записувати власні висловлювання; збагачувати словниковий запас, виховувати доброту, любов до природи.
Обладнання: запис музики П.І Чайковського «Пори року» «Квітень», репродукція картина Саврасова «Граки прилетіли» , І.Бродский «Весна», картки для індивідуальної роботи груп.
Тип уроку: Інтегрований урок (розвиток зв’язного мовлення з елементами природознавства і народознавства)
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
1. Передбачення теми:
- Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого українського поета Максима Рильського, а чому саме ми з вами з’ясуємо протягом нашого уроку:
« Люби природу не як символ душі своєї. Люби природу не для себе. Люби для неї.»
2. Заглянемо у «Віконце природи".
- Що відбувається у живій природі? ( день став довшим, сонце піднялось вище над обрієм, розтають бурульки, повертаються з вирію птахи , оживає природа, прокидаються тварини від зимового сну).
3. Вірно все це ознаки того Що до нас прийшла, а хто ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
У зеленому намисті
Синьоока, чарівна
Стеле килими барвисті,
Йде дібровами …. (Весна).
4. Сторінками «Народного календаря»
Виступ дітей
І учень: Назва березень закріпилась за місяцем у середині XIX століття. Походить від назви промислу — березол (заготівля березового попелу для виготовлення скла). До того в літературних джерелах місяць називався март (на честь латинського бога Марса). У народі його також звали: капельник, протальник, запалі сніги, з гір потоки, соковик, полютий, красовик. Оскільки весняне рівнодення припадає на 21 березня, у багатьох народів березень був першим місяцем нового року (а не січень, як тепер). Ймовірно, що з цієї ж причини до 15 століття і в Україні березень уважався першим місяцем громадського року.
Учитель: Народ уважно спостерігав за усіма ознаками березня, бо від нього залежав врожай і погода влітку. Березень зиму ламає - весні стежку прокладає.
На уроках природознавства ми з вами вивчали прислів’я і прикмети про березень. Прошу вас згадати їх.
ІІ учень: Квітень носить свою назву з 16 століття. Саме в цей час земля починає квітувати. Вужитку були й інші народні назви: краснець, лукавець, дзюрчальник, водолій та латинська назва апріль, на честь богині Афродіти.
Учитель: Сільські трударі цінували життєдайну силу квітня, тому намагались не втратити на другорядні справи бодай хоч один час, тому кожну годину витрачали на упорядкування свого господарства. Існувало навіть прислів'я: „Квітневий день рік годує». Згадайте прислів’я і прикмети квітня.
ІІІ учень: Традиційну назву його як «травень» в Україні останнього місяця весни офіційно було повернуто в у ХХ столітті з відродженням мови народу Київської Русі як письменної української мови. Назва походить від слова трава. Саме так період відповідний квітню називали наши пращури ще до виникнення Київської Русі і саме так він називається в інших слов,янських мовах. Прихід на Київску Русь кирилиці ознаменувався розповсюдженням церковниками болгарської назви місяця травень.Лише потім за візантійською традицією він став називатися «май» — від імені давньоримської богині весни Майї.
Учитель: Наші пращури казали:»У травні і пень зацвітає». Дякуємо нашім «дослідникам» за інформацію.
Весну в народі називають «благодатна», «всеоживляющая». Весна коротше літа, але триваліше осені та зими. В народі кажуть «Весна красна квітами, а осінь пирогами».
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Бесіда про спосіб вираження почуттів засобами мистецтва.
Учитель: Кожна людина по – своєму сприймає весну. Пропоную вам заглянути у світ мистецтва . Письменники, поети, художники і музиканти в своїх творах оспівували її красу. В нашій галереї ми з вами познайомимося з репродукціями відомих художників Пурвіт Вільгельма «Останній сніг» і Івана Бродського «Весна». Подивиться уважно на ці картини і скажіть
- які кольори використовували майстри?
- які почуття викликають ці картини?
- які слова або словосполучення можна дібрати до цих картин?
- порівняйте ці дві картини і скажіть, чи вони різняться, а чим схожі?
2. Світ мистецтва різнобарвний . Майстер музики, великий композитор Петро Ілліч Чайковський, розкаже нам як звучить Квітень.
3. Релаксація. Прослуховування композиції «Пори року «Квітень». Обмін враженням.
4. На уроках літературного читання ми з вами знайомились і вивчали творчість українських письменників, які багато віршів присвятили саме весні. Хто з вас може згадає і зачитає нам ці вірші.
Декламування віршів учнями
Цвітуть бузки, садок біліє... Максим Рильський Цвітуть бузки, садок біліє І тихо ронить пелюстки, Напівзабуте знову мріє, Як помах милої руки.
У небі вітер кучерявий Колише теплую блакить, І на землі гойдає трави, І затихає, й знов шумить.
І раптом схоплює на крила Хвилясті співи журавлів, — І давня казка, вічно мила, Зринає крізь хвилястий спів. |
Весна Дмитро Павличко
До мого вікна Підійшла весна, Розтопилася на шибці Квітка льодяна.
Крізь прозоре скло Сонечко зайшло І поклало теплу руку На моє чоло.
Видалось мені, Що лежу я в сні, Що співає мені мати Золоті пісні,
Що мене торка Ніжна і легка, Наче те весняне сонце Мамина рука. |
ІІІ. Усвідомлення теми
Блакитне небо Перші квіти Тепле повітря
Тане сніг Весна Сонячне проміння
Повернення Зелена травичка Природа оживає
Чисте небо, прозоре повітря, небо, вище, тепле, яскраве, тане, струмочки, дзвенять, повернулися, поселились, шпаківні, з'являться, незабаром, перші квіти, розпускаються, проталини, калюжі.
IV. Фізхвилинка
- Ось іде до нас весна,
- Все навколо ожива:
- Підсніжники прокидаються,
- Проліски посміхаються,
- Діти вибігають,
- На луках стрибають,
- Птахи прилітають.
V.Написання твору.
- От ми і підійшли до написання твору. Але ви помітили, що ви сидите групами, то і завдання у вас будуть групові.
І. група. Вам потрібно скласти основну частину твору, маючи початок і кінець твору.
ІІ група. Ваше завдання відновити основну частину(деформовані речення), цього ж тексту.
ІІІ. група. У вас найцікавіша робота. Ви отримуєте повний текст, уважно його прочитайте і намалюйте весну, які ви прочитали.
Твір-опис «Весна»
Навесні природа пробуджується від зимового сну. Поступово сходить сніг, та земля недовго лишається чорною та голою.
Тільки-но теплішає, звідусіль починає пробиватися молода яскраво-зелена трава, на деревах набухають бруньки.. На водоймах швидко тане лід. Весняне небо зазвичай чисте, блакитне, і по ньому швидко пливуть сніжно-білі хмаринки. Усюди розпускаються квіти – проліски, фіалки, кульбабки. Звідусіль лунає спів та щебет птахів, які повернулися з далеких країв і тепер, здається, розповідають одне одному про свої пригоди.
Навесні все навколо наповнюється кольорами, звуками, запахами, і мені стає весело на душі.
VI. . Підсумок.
Зачитування творів (2-3 учні).
Аналіз текстів, поради щодо удосконалення текстів.