Тема : Пробудження весни. Складання твору - опису за даним початком і кінцівкою (3 клас)

Про матеріал

Мета:вчити дітей описувати природу; висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати образне мислення, мовлення; розвивати спостережливість, творчі й естетичні смаки; знайомити з традиціями українського народу, вчити записувати власні висловлювання; збагачувати словниковий запас, виховувати доброту, любов до природи.

Перегляд файлу

Тема :

 Пробудження весни. Складання твору -  опису за даним початком і кінцівкою

(3 клас)

 

 

 

 

 

 

 

Тема : Пробудження весни. Складання твору -  опису за даним початком і кінцівкою

Мета:вчити дітей описувати природу; висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати образне  мислення, мовлення; розвивати спостережливість, творчі й естетичні смаки; знайомити з традиціями українського народу, вчити записувати власні висловлювання; збагачувати словниковий запас, виховувати доброту, любов до природи.

Обладнання: запис музики П.І Чайковського «Пори року» «Квітень», репродукція картина Саврасова «Граки прилетіли» , І.Бродский «Весна», картки для індивідуальної роботи груп.

Тип уроку: Інтегрований  урок (розвиток зв’язного мовлення з елементами природознавства і народознавства)

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

1. Передбачення теми:

- Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого українського поета Максима Рильського, а чому саме ми з вами з’ясуємо протягом нашого уроку:

 « Люби природу не як символ душі своєї. Люби природу не для себе. Люби для неї.»

                                                                                  

2. Заглянемо у «Віконце  природи".

-  Що відбувається у живій природі? ( день став довшим,  сонце піднялось вище над обрієм, розтають бурульки, повертаються з вирію птахи  , оживає природа,  прокидаються тварини від зимового сну).             

3. Вірно все це ознаки того Що до нас прийшла, а хто ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

 

                         У зеленому намисті

                        Синьоока, чарівна

                        Стеле килими барвисті,

                        Йде дібровами …. (Весна).

  • Так це чарівниця Весна. Багато можна говорити про красу цієї пори року. Наші пращури ретельно спостерігали за всіма явищами навесні. І сьогодні наша група «дослідників» розкаже, що саме вони дізнались про весну.

4. Сторінками «Народного календаря»

Виступ дітей

І учень:   Назва березень закріпилась за місяцем у середині XIX століття. Походить від назви промислу — березол (заготівля березового попелу для виготовлення скла). До того в літературних джерелах місяць називався март (на честь латинського бога Марса). У народі його також звали: капельник, протальник, запалі сніги, з гір потоки, соковик, полютий, красовик. Оскільки весняне рівнодення припадає на 21 березня, у багатьох народів березень був першим місяцем нового року (а не січень, як тепер). Ймовірно, що з цієї ж причини до 15 століття і в Україні березень уважався першим місяцем громадського року.

Учитель: Народ уважно спостерігав за усіма ознаками березня, бо від нього залежав врожай і погода влітку. Березень зиму ламає -  весні стежку  прокладає.

     На уроках природознавства ми з вами вивчали прислів’я і прикмети про березень. Прошу вас згадати їх.

    ІІ учень: Квітень носить свою назву з 16 століття. Саме в цей час земля починає квітувати. Вужитку були й інші народні назви: краснець, лукавець, дзюрчальник, водолій та латинська назва апріль, на честь богині Афродіти.

Учитель: Сільські трударі цінували життєдайну силу квітня, тому намагались не втратити на другорядні справи бодай хоч один час, тому кожну годину витрачали на упорядкування свого господарства. Існувало навіть прислів'я: „Квітневий день рік годує». Згадайте прислів’я і прикмети квітня.

ІІІ учень: Традиційну назву його як «травень» в Україні останнього місяця весни офіційно було повернуто в у ХХ столітті з відродженням мови народу Київської Русі як письменної української мови. Назва походить від слова трава. Саме так період відповідний квітню називали наши пращури ще до виникнення Київської Русі і саме так він називається в інших слов,янських мовах. Прихід на Київску Русь кирилиці ознаменувався розповсюдженням церковниками болгарської назви місяця травень.Лише потім за візантійською традицією він став називатися «май» — від імені давньоримської богині весни Майї.

Учитель: Наші пращури казали:»У травні і пень зацвітає».  Дякуємо нашім «дослідникам» за інформацію.

   Весну в народі називають «благодатна», «всеоживляющая». Весна коротше літа, але триваліше осені та зими. В народі кажуть «Весна красна квітами, а осінь пирогами».

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Бесіда про спосіб вираження почуттів засобами мистецтва.

Учитель: Кожна людина по – своєму сприймає весну. Пропоную вам заглянути у світ мистецтва . Письменники, поети, художники і музиканти в своїх творах оспівували її красу.  В нашій галереї ми з вами познайомимося  з репродукціями відомих художників Пурвіт Вільгельма «Останній сніг» і Івана Бродського «Весна». Подивиться уважно на ці картини і скажіть

- які кольори використовували майстри?

- які почуття викликають ці картини?

- які слова або словосполучення можна дібрати до цих картин?

- порівняйте ці дві картини і скажіть, чи вони різняться, а чим схожі?

2.  Світ мистецтва різнобарвний . Майстер музики, великий композитор Петро Ілліч Чайковський, розкаже нам як звучить Квітень.

 3. Релаксація. Прослуховування композиції «Пори року «Квітень». Обмін враженням.

4. На уроках літературного читання  ми з вами знайомились і вивчали творчість українських письменників, які багато віршів присвятили саме весні. Хто з вас може згадає і зачитає нам ці вірші.

Декламування віршів учнями

Цвітуть бузки, садок біліє...

Максим Рильський

Цвітуть бузки, садок біліє

І тихо ронить пелюстки,

Напівзабуте знову мріє,

Як помах милої руки.

 

У небі вітер кучерявий

Колише теплую блакить,

І на землі гойдає трави,

І затихає, й знов шумить.

 

І раптом схоплює на крила

Хвилясті співи журавлів, —

І давня казка, вічно мила,

Зринає крізь хвилястий спів.

Весна

Дмитро Павличко

 

До мого вікна

Підійшла весна,

Розтопилася на шибці

Квітка льодяна.

 

Крізь прозоре скло

Сонечко зайшло

І поклало теплу руку

На моє чоло.

 

Видалось мені,

Що лежу я в сні,

Що співає мені мати

Золоті пісні,

 

Що мене торка

Ніжна і легка,

Наче те весняне сонце

Мамина рука.

 

ІІІ. Усвідомлення теми

  1. Сьогодні на уроці ми з вами пишемо твір – опис , а допоможуть нам набутті знання, підказку нам вже дали письменники, музиканти і художники.

 

  1. Мозкова атака. Складання асоціативного куща.
  • Що вам спадає на думку, коли ви чуєте слово ВЕСНА.

 

Блакитне небо                    Перші квіти                           Тепле повітря

                                 

 

Тане сніг                                 Весна                        Сонячне проміння    

 

           Повернення                         Зелена травичка              Природа оживає

  1. Словникова робота.
  • Ми з вами дивились на весну очами художників, письменників, поетів. Які саме слова, словосполучення допоможуть вам у написанні твору.

Чисте небо, прозоре повітря, небо, вище, тепле, яскраве, тане, струмочки, дзвенять, повернулися, поселились, шпаківні, з'являться, незабаром, перші квіти, розпускаються, проталини, калюжі.

IV. Фізхвилинка

- Ось іде до нас весна,

- Все навколо ожива:

- Підсніжники прокидаються,

- Проліски посміхаються,

- Діти вибігають,

- На луках стрибають,

- Птахи прилітають.

 

 

 

V.Написання твору.

- От ми і підійшли до написання твору. Але ви  помітили, що ви сидите групами, то і завдання у вас будуть групові.

І. група. Вам потрібно скласти основну частину твору, маючи початок  і кінець твору.

ІІ група. Ваше завдання відновити основну частину(деформовані речення), цього ж тексту.

ІІІ. група. У вас найцікавіша робота. Ви отримуєте повний текст, уважно його прочитайте і намалюйте весну, які ви прочитали.

 

Твір-опис  «Весна»

      Навесні природа пробуджується від зимового сну. Поступово сходить сніг, та земля недовго лишається чорною та голою.

      Тільки-но теплішає, звідусіль починає пробиватися молода яскраво-зелена трава, на деревах набухають бруньки.. На водоймах швидко тане лід. Весняне небо зазвичай чисте, блакитне, і по ньому швидко пливуть сніжно-білі  хмаринки.  Усюди розпускаються квіти – проліски, фіалки, кульбабки. Звідусіль лунає спів та щебет птахів, які повернулися з далеких країв і тепер, здається, розповідають одне одному про свої пригоди.

       Навесні все навколо наповнюється кольорами, звуками, запахами, і мені стає весело на душі.

VI. . Підсумок.

Зачитування творів (2-3 учні).

 Аналіз текстів, поради щодо удосконалення текстів.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
10 січня
Переглядів
642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку