Анкетування охоплювало психологічний та операційний, організаційний зміст діяльності класного керівництва, а саме:
бачення учнями основної ролі класного керівника в НВП;
визначення учнями найважливіших психологічних характеристик педагога;
очікування вихованців стосовно дій класного керівника в конфліктних ситуаціях;
висловлювання дітьми своїх побажань щодо проведення класних заходів.
Доповідь на педагогічній раді
Дата: 17.11.2015 р.
Тема: «Роль класного керівника очима учнів»
(за результатами анкетування учнів за анкетою «Класний керівник очима учнів»)
Обгрунтування актуальності опитування. Освіта є основою інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку особистості, суспільства, нації і держави. Це – процес формування знань, духовного обличчя людини під впливом інтелектуальних надбань, моральних і духовних цінностей, процес виховання і самовиховання. Вирішальну роль у забезпеченні якості освітніх послуг відіграють класні керівники, які безпосередньо взаємодіють зі своїми вихованцями і повинні максимально пристосовуватися до їх освітніх запитів. Тому одним із важливих відомостей для класних керівників є знання основних освітніх потреб учнів, задоволення яких безпосередньо залежать від нього. Для отримання такої інформації було проведено анкетування в молодшій та середній ланках навчального закладу. Контингент дослідження. В дослідженні взяло участь 13 учнів 2 класу, 23 учні 3-4 класів, 21 учні 6-7 класів та 20 учнів 8-9 класів. Основною метою анкетування стало виявлення потреб та очікувань учнів від класного керівника з метою вибору ним найбільш оптимальної педагогічної позиції у процесі взаємодії з учнівським колективом. Зміст анкетування. Анкетування охоплювало психологічний та операційний, організаційний зміст діяльності класного керівництва, а саме:
Аналіз результатів проведеного анкетування показав наступні результати:
Питання: Якою, на ваш погляд, має бути роль класного керівника?
Роль класного керівника учні різних вікових категорій вбачають по-різному. Найбільше учнів хочуть бачити у вчителеві другу маму в 6-7 класах (55%) (здебільшого такі результати зумовлені виборами дітей 6 класу), далі – у молодших учнів (13%), і, як і передбачалося (це закономірність у підлітковому віці, який характеризується прагненням підлітків до відсутності контролю з боку рідних), найменше хочуть бачити другу маму в класному керівнику – у 8-9 класах. По 5% опитуваних учнів 3-4 класів та 6-7 класів і 10% учнів 8-9 класів вважають, що класний керівник має відігравати роль старшого товариша. 5% молодших школярів, 25% учнів 6-7 класів і 57% учнів 8-9 класів хотіли б бачити в педагогові наставника і порадника. Це також зумовлено віковими особливостями дітей, адже саме в підлітковому віці особистість виявляє бажання (хоча й частіше це приховує) мати мудрого і авторитетного порадника. Зовсім інша ситуація з кількістю позитивних виборів ролі «контролера успішності та дисципліни». Молодші школярі звичайно ще потребують і не відмовляються, і навіть охоче приймають контроль з боку педагога, що й підтверджується кількістю виборів учнями даної ролі (77%). У молодшому підлітковому віці (6-7 класи) ця потреба різко знижується (в нашому дослідженні до 15 % опитуваних) і трохи зростає у 14-15-річному віці (до 28% опитуваних учнів 8-9 класів).
Таблиця 1. Бачення учнями основної ролі класного керівника в НВП
Відповіді |
Клас (3-4) |
Клас (6-7) |
Клас (8-9) |
Друга мама (%) |
13 |
55 |
5 |
Старший товариш (%) |
5 |
5 |
10 |
Наставник, порадник (%) |
5 |
25 |
57 |
Контролер успішності та дисципліни (%) |
77 |
15 |
28 |
Діаграма 1. Бачення учнями основної ролі класного керівника в НВП
Питання: Яка риса характеру, на вашу думку, є найважливішою для класного керівника?
Оптимізм цінується учнями також в залежності від віку. Як ми можемо побачити, чим старша молода особистість, тим більше вважають важливою рисою для людини оптимізм. Хоча в порівняні з іншими характеристиками, оптимізм посідає найменше серед вибраних рис учнями всіх вікових категорій. Так, лише 9% учнів молодших класів, 15% і 19% школярів середніх класів вважають її провідною серед інших запропонованих в анкеті рис (хоча й передбачалися трохи вищі показники в підлітків). Терпимість теж займає незначне місце серед вибраних рис молодшими школярами (13%), тоді як у середніх посідає досить значне місце (40% у 6-7 класах і 43% у 8-9 класах). Товариськість педагога однаково, як видно, важлива для молодших учнів ( 26% )та молодших підлітків (25 %), у 8-9 класах рівноцінна оптимізму. «Розумна» вимогливість визначається у початковій ланці як найважливіша риса класного керівника в більшості учнів (52%). «Розумної» вимогливості очікують від вчителя 20% учнів 6-7 класів. Для 8-9 класів ця характеристика займає місце поряд з оптимізмом та товариськістю (19%).
Таблиця 2. Визначення учнями найважливіших психологічних характеристик педагога
Відповіді |
Клас (3-4) |
Клас (6-7) |
Клас (8-9) |
Оптимізм (%) |
9 |
15 |
19 |
Терпимість (%) |
13 |
40 |
43 |
Товариськість (%) |
26 |
25 |
19 |
«Розумна» вимогливість (%) |
52 |
20 |
19 |
Діаграма 2. Визначення учнями найважливіших психологічних характеристик педагога
Питання: Хтось з учнів здійснив поганий вчинок (розбив вікно, зіпсував меблі, нагрубив вчителеві). Що, на вашу думку повинен зробити класний керівник?
Покарання винуватця від педагога очікують більша половина молодших школярі (56%), невелика частина учнів 6-7 класів теж притримуються такої думки (10 %), і четвертина (24 %) учнів 8-9 класів. В однаковій мірі вважають, що педагог повинен зробити вигляд, що не помітив провини винуватця (10%). Очікують захисту класного керівника від докорів адміністрації навчального закладу лише невелика частина молодших школярів (9 %).
Таблиця 3. Очікування вихованців стосовно дій класного керівника в конфліктних ситуаціях
Відповіді |
Клас (2-4) |
Клас (6-7) |
Клас (8-9) |
Покарати винуватця (%) |
56 |
10 |
24 |
Зробити вигляд, що не помітив (%) |
9 |
10 |
10 |
Захищати від докорів адміністрації (%) |
9 |
|
|
Поговорити з винуватцем на одинці (%) |
26 |
80 |
66 |
Діаграма 3. Очікування вихованців стосовно дій класного керівника в конфліктних ситуаціях
Питання: Винуватець знову завинив. Яка реакція класного керівника, на вашу думку, повинна бути?
Знову покарати винуватця висловлюють побажання приблизно однаково учні 3-4 класів та учні 8-9 класів (13% і 10%). Учні 6-7 класів вважають, як бачимо, уже недоречним такий спосіб вжиття заходів при повторній конфліктній ситуації з боку того ж винуватця. Невеликі розбіжності в думках дітей бачимо при визначенні правильної реакції вчителя у вигляді «читання довгих нотацій» винуватцю – 13% (3-4 класи), 20 % (6-7 класи) і 24 % (8-9 класи) вибрали як правильні дії педагога учні. Очікують виклик винуватця до директора навчального закладу тільки 9% учнів 3-4 класів, 25% учнів 6-7 класів і 38 % учнів 8-9 класів . Найбільш доцільними заходами покарання винуватця вважають запрошення батьків до школи учні молодших класів (65%) та молодші підлітки (55%). Трохи більше четвертини учнів 8-9 класів (28%) теж вважають вплив на порушників дисципліни через їхніх батьків хорошим виховним заходом.
Таблиця 4. Очікування вихованців стосовно дій класного керівника в конфліктних ситуаціях
Відповіді |
Клас (3-4) |
Клас (6-7) |
Клас (8-9) |
Знову покарати винуватця (%) |
13 |
|
10 |
Прочитати довгу нотацію (%) |
13 |
20 |
24 |
Викликати до директора школи (%) |
9 |
25 |
38 |
Викликати батьків до школи (%) |
65 |
55 |
28 |
Діаграма 4. Очікування вихованців стосовно дій класного керівника в конфліктних ситуаціях
Питання: Які класні заходи, на вашу думку, були б цікавішими?
Як бачимо, 30% учнів 3-4 класів позитивно ставляться до бесід на цікаві та важливі теми, що є досить непоганим для дітей даної вікової категорії і свідчить про їхню допитливість, прагнення розширити свої знання з певної тематики. З невеликою розбіжністю такі побажання виявляють учні середньої ланки (20% і 24%). Для підлітків – це досить низькі показники, що є, варто зазначити, не промахом педагогів навчального закладу, а найймовірніше, наслідком надмірної включеності сучасної молоді в мультимедійний простір (комп’ютерні ігри, спілкування в соціальних мережах, сприйняття будь-якої інформації з Інтернету як правдивої без її аналізу та доступної перевірки на достовірність). Бажання проводити колективні заходи разом з батьками виявила зовсім незначна частина тільки учнів молодших школярів та молодших підлітків (9% і 5% відповідно). Для учнів початкової ланки очікувалися трохи більші показники. Походи приваблюють учнів все більше з їхнім дорослішанням. 22 % дітей 3-4 класів, 40% учнів 6-7 класів і помітно більша частина (71%) учнів 8-9 класів виявили бажання ходити в походи. Очікування учнів щодо проведення різного роду шкільних конкурсів та вікторин протилежні очікуванням щодо походів. Чим старші діти, тим меньше вони виявляють бажання брати участь у конкурсах, вікторинах. Так, 39% і 35% учнів 3-4, 6-7 класів вважають цікавими подібні види проведення класних та шкільних виховних заходів, тоді, як зовсім небагато учнів, а саме 5% виявили таке ж бажання.
Таблиця 5. Висловлювання дітьми своїх побажань щодо проведення класних заходів
Відповіді |
Клас (3-4) |
Клас (6-7) |
Клас (8-9) |
Бесіди на цікаві теми (%) |
30 |
20 |
24 |
Колективні заходи разом з батьками (%) |
9 |
5 |
|
Походи, прогулянки (%) |
22 |
40 |
71 |
Різні конкурси, вікторини (%) |
39 |
35 |
5 |
Таблиця 5. Висловлювання дітьми своїх побажань щодо проведення класних заходів
Рекомендації:
Адміністрації:
Класним керівникам:
Психологу:
1