Урок №5
Тема. Розв’язування задач
Мета. Формувати вміння розв’язувати
задачі з кінематики, виробляти навички застосовувати знання; розвивати вміння розв’язувати задачі, користуючись відомим матеріалом; ознайомити учнів з алгоритмом розв’язування задач з кінематики, раціональними методами розв’язування задач.
Тип уроку. Урок формування і застосування знань.
Девіз уроку. Якщо хочеш навчитись плавати, то сміливіше заходь у воду, а якщо хочеш розв’язувати задачі, то розв’язуй їх.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
(Тому що на основі спостережень і дослідів учені відкривають фізичні закони)
(Тому що вона складається з двох основних одиниць: метра і секунди)
(Тому що в поняття фізики входить, як його частина, механіка)
(Тому що кінематика – частина механіки, в якій вивчають закони руху матеріальної точки, не розглядаючи причини, що викликають ці рухи)
(Тому що відносно класу стіл нерухомий, а відносно Сонця рухається разом із Землею)
(Тому що будь-яке тіло має незкінченну безліч точок, координати яких треба визначати, що просто неможливо, особливо, якщо тіло ще й рухається)
(Тому що відстані, які вони проходять набагато більші, ніж їхні власні розміри)
( Тому що відстань, яку пробігає ковзаняр у багато разів більша, ніж розміри його власного тіла, а фігурист узагалі не переміщується)
(Якщо на поршні подумки провести пряму, то в процесі руху вона залишається паралельною сама собі)
(Тому що кінематика – це лише частина механіки)
(Тому що ця величина визначається лише числовим значенням)
(Тому що невідомо в якому напрямі рухалося тіло)
(Тому що вона має напрям)
(Тому що тіло повернулося в ту саму точку з якої вийшло)
(Тому що будь-яка векторна величина визначається одночасно числовим значенням і напрямом у просторі)
(Тому що будь-яке тіло рухається відносно безлічі інших тіл, які можна вибирати за тіло відліку і пов’язати цього із системою координат)
(Тому що, якщо, наприклад, два автомобілі рухаються поруч в одному напрямі з однаковою швидкістю, то відносно один одного вони перебувають у спокої)
(Тому що в першому випадку обидва тіла переміщаються відносно один одного в протилежних напрямках, а в другому випадку – в одному напрямі)
(Тому що зміна часу в кілька разів у цтому русі спричинить пропорційну зміну переміщення, а їх відношення залишаться сталими)
(Тому що в прямолінійному русі вектор переміщення збігається з пройденим шляхом, а в інших випадках вектор переміщення завжди менший, ніж пройдений шлях, тому що це найкоротша відстань від початку руху до його кінця)
ІІ. Об’явлення теми та очікуваних результатів.
Тема сьогоднішнього уроку – “Розв’язування задач”. На ньому ви зможете: застосувати знання, отримані на попередніх уроках, при розв’язуванні задач; знаходити раціональні методи розв’язування задач.
ІІІ. Основний матеріал.
Задача 1.
Велосипедист і пішохід рухаються по дорозі до дерева, що росте на узбіччі. В початковий момент часу велосипедист знаходиться на відстані 18 м від дерева, а пішохід на відстані 6 м від дерева. Швидкість велосипедиста 6 м/с, пішохода – 1,2 м/с. За який час велосипедист і пішохід досягнуть дерева? За який час велосипедист дожене пішохода? Розв’язати задачу аналітичним, координатним іграфічним методами.
Перш ніж ми почнемо розв’язувати задачу, я хочу звернути вашу увагу на пам’ятки які лежать у вас на партах.
Пам’ятка
Правила розв’язування задач з кінематики.
10.Зроби відповідний висновок до задачі.
Повернемося до нашої задачі
(розв’язують учні методом “ланцюжка”)
Розв’язання:
Дано: Аналітичний метод.
=6
=1,2
S1=18 м S0
S2=6 м
x01=18 м D C
x02=6 м Х
x1=0 S2
x2=0 S1
x1=x2 1. Якщо швидкість велосипедиста
t1-? t2-? , а відстань від нього до
t3-? х1(t)-? дерева S1=18 м і t1- шуканий час руху,
х2(t)-? то
Підставляючи числові дані, дістаємо
Аналогічно знаходимо час t2 для руху пішохода до дерева: ;
;
У деякий момент часу t= t3 велосипедист дожене пішохода, шлях S1 , пройдений велосипедистом, буде на S0 =12 м більше від шляху S2 , пройденого пішоходом:
S1 = S2 + S0 або · t3 = ·t2 + S0
(S0 - відстань між велосипедистом і пішоходом у початковий момент часу). Знайдемо час t3 , за який велосипедист дожене пішохода:
За час t3 = 2,5 с пішоход пройде відстань від дерева S3= ·t3 ,
S3 =1,2·2,5с=3 м
Таким чином, велосипедист дожене пішохода в точці D, що знаходиться на 3 м ліворуч від дерева.
Координатний метод.
1. Помістимо початок координат в точку С, де знаходиться дерево, і спрямуємо вісь вздовж дороги в напрямі руху. Тоді координати велосипедиста і пішохода в момент часу t = 0 (початкові координати)
х01 = -18 м, х02 = -6 м
Відповідні закони руху матимуть вигляд
х1 = х01+·t, х2 = х02+·t,
де і – проекції швидкостей велосипедиста і пішохода на вісь Х (для вибраного напряму осі Х ці проекції додатні)
Маємо:
х1 = -18+6·t, х2 = -6+1,2·t,
Час, коли велосипедист доїде до дерева, знаходимо з умови х1=хс=0. Звідки
0 = -18+6·t1, t1=3с
Для пішохода час, коли він доїде до дерева, знаходимо з аналогічної умови х2=хс=0, звідки
0 = -6+1,2·t2, t2=5с
Час t3 , за який велосипедист дожене пішохода, знаходимо з умови х1=х2 , оскільки в цей момент координати велосипедиста і пішохода однакові
-18+6·t3 =-6+1,2·t3
6·t3 -1,2·t3 =18-6
t3 =2,5с
Підставимо знайдене значення t3 =2,5с по черзі в кожне з рівнянь
х1 =-18м+6·2,5с=-3м;
х2 = -6м+1,2·2,5с=-3м.
Графічний метод.
Користуючись законами руху х1 = -18+6·t, х2=-6+1,2·t, побудуємо графік залежності х(t)
х1 -18 -12 -6 0 х2 -6 -4,8 -3,6 –2,4 -1,2 0
t 0 1 2 3 t 0 1 2 3 4 5
х,м
1 2 3 4 5 6 7
t,с
А
-6
-12
-18
Моменти часу, в які велосипедист і пішохід досягнуть дерева, знаходяться з умови х1=0 або х2=0.
Ці моменти часу визначаються перетином відповідного графіка х(t) з віссю абсцис. Як видно з графіка t1=3с; t2=5с.
Координату і момент часу, в якій велосипедист дожене пішохода, визначаємо як координату точки А перетину прямих 1 і 2. Бачимо, що точці А відповідають значення t3=2,5с; х3=-3с.
Задача 2.
Двома залізними коліями рухаються вантажний потяг і електричка. Швидкість вантажного потяга 36 км/год, електрички – 72 км/год, довжина потяга разом з вагонами 175 м, довжина електрички – 125 м. За який час вантажний потяг проїде повз пасажира електрички який дивиться на потяг у вікно вагона?
Дано:
=36=10
=72=20
L1=180м
L2=120м
t-?; t1-?
L1 L2
У задачі потяги не можна розглядати як матеріальні точки, слід враховувати їхні розміри. В момент коли потяги розминуться, на одній лінії знаходитимуться їхні останні вагони. Відстань, яку потяги проходять один біля одного, дорівнює сумі їхніх довжин L1 +L2, а модуль швидкості V відн. їхнього відносного руху дорівнює сумі модулей їхніх швидкостей відносно землі, відн = +. Тому час, за який потяги проходять один повз другого,
L1 +L2
t = ;
+
180м+120м
t = .
10 +20
Знайдемо тепер час, за який потяг проходить повз пасажира електрички. У цьому випадку швидкість електрички відносно товарного потяга також дорівнює +, але пасажир “проходить” відносно товарного потяга шлях L1 , що дорівнює довжині товарного потяга ( пасажира можна розглядати як матеріальну точку). Тому час руху пасажира відносно товарного потяга або, що те саме, товарного потяга відносно пасажира:
L1
t1 = ;
+
t1=6с.
ІV. Підсумок (Рефлексія).
(Учитель коментує роботу учнів, та оцінює її)
Наш урок закінчився.
Що вам найбільше сподобалося сьогодні на уроці? Чому?
Що не сподобалося? Чому?
Повторити конспекти лекцій
Задача.
Ескалатор метро піднімає стоячу на ньому людину за t1=1хв; якщо ескалатор не рухається, а людина піднімається по ньому сама, на підйом затрачується t2=3хв. Скільки часу затратиться на підйом, якщо людина буде підніматися по рухомому ескалатору?