Основні поняття: «культура», «освіта», «наука», «мистецтво», «архітектура», «живопис», «греко-католицька церква».
Обладнання: документи, ілюстрації, портрети діячів культури, мультимедійний проектор.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроків
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда за питаннями
1. Яким був стан освіти в Україні у ХІХ ст.?
2. Н азвіть відомих діячів української культури другої половини ХІХ ст. Який внесок вони зробили в розвиток культури?
3. Визначте найпомітніші досягнення українського живопису та архітектури.
4. Що вам відомо про діяльність церков, які діяли в Україні в ХІХ ст.? Яку роль вони відігравали в українському національному русі?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання уроку
Наприкінці вивчення теми дайте відповідь на запитання:
Уроки 9–10. Розвиток культури в Україні на початку XX ст.
Мета: охарактеризувати особливості розвитку культури України на початку ХХ ст., детально розглянувши розвиток української освіти та науки, музики і театру, архітектури й живопису, з’ясувати, яку роль відіграла католицька церква та діяльність національно-спортивних товариств в піднесенні національної свідомості населення Західної України; розвивати в учнів уміння аналізувати та систематизувати матеріал, робити висновки, здійснювати порівняння історичних явищ та подій, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, давати історичну характеристику діячам культури; сприяти патріотичному вихованню учнів, а також виховувати в них естетичні смаки та уподобання.
Основні поняття: «культура», «освіта», «наука», «мистецтво», «архітектура», «живопис», «греко-католицька церква».
Обладнання: документи, ілюстрації, портрети діячів культури, мультимедійний проектор.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроків
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда за питаннями
1. Яким був стан освіти в Україні у ХІХ ст.?
2. Н азвіть відомих діячів української культури другої половини ХІХ ст. Який внесок вони зробили в розвиток культури?
3. Визначте найпомітніші досягнення українського живопису та архітектури.
4. Що вам відомо про діяльність церков, які діяли в Україні в ХІХ ст.? Яку роль вони відігравали в українському національному русі?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання уроку
Наприкінці вивчення теми дайте відповідь на запитання:
• Чи простежуються в українській культурі початку ХХ ст. ознаки європейського модернізму? Свою думку аргументуйте.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Учні поділяються на групи і починають розгляд питань з даної теми. Кожна група працює над одним із питань теми. На чолі групи призначається учень-експерт, який готував відповідне питання вдома.
Учням дозволяється користуватися підручником. Також групам для опрацювання пропонуються джерела інформації. В кінці роботи кожна група демонструє результати своєї роботи.
Освіта
Наука. Видатні вчені
2-а група
Література. Українська преса та видавництва
3-я група
Завдання
1. У чому полягала історична заслуга української літератури? Прокоментуйте останнє речення документа.
2. Чому слово нація автор вживає з великої літери? О. Олесь «Вони — обідрані, розбуті…»
Завдання
1. Як ви думаєте, коли був написаний даний вірш О. Олеся? Чому?
2. Які мотиви звучать у цьому творі?
Здобутки майстрів мистецтва
4-а група
Завдання
1. Споруди якого призначення переважали в українській архітектурі на початку ХХ ст.?
2. Чи можна стверджувати, що на початку ХХ ст. в українській архітектурі поширився новий національний стиль? Охарактеризуйте його основні ознаки.
Робота з ілюстраціями
Учні працюють з ілюстраціями і характеризують їх за нижченаведеним планом.
• М. Пимоненко «Перед грозою»
• М. Ткаченко «Весна»
• О. Кульчицька «Діти на леваді»
• С. Васильківський «На греблі»
Працюючи з ілюстраціями, на яких зображені картини відомих українських художників початку ХХ ст., учні характеризують їх за планом:
1. Як називається картина?
2. Хто є її автором? Що ви знаєте про його творчість?
3. До якого жанру живопису належить?
4. Опишіть картину:
• Що на ній зображено (на передньому плані, на задньому, ліворуч, праворуч, чому саме так, а не інакше)?
• Які художні засоби і кольори використано художником? Чому саме такі?
5. Як ви вважаєте, яка головна ідея цього твору? Що хотів показати автор?
6. Які думки та почуття викликає у вас ця картина? Зміни у побуті та звичаях українців
Діяльність національних і спортивно-фізкультурних організацій
6-а група
Робота з таблицею
Утворення українських громадських організацій
• Кінець 90-х років — у Львові засновано спортивно-фізкультурну організацію «Сокіл», яка діяла також у багатьох селах. Організатором такого молодіжного руху був Іван Боберський.
• 1900 р. — виникає спортивно-фізкультурна організація «Січ» у Снятинському повіті, яка згодом поширює свою діяльність на всю Галиину.
• 1911 р. — створення таємного гуртка «Пласт».
• 1912 р. — утворено «Український Січовий Союз» для керівництва молодіжними організаціями.
• 1913 р. — утворюється товариство «Січові Стрільці»
Завдання
Помірокуйте, яку роль відігравали молодіжні організації Західної України в українському національному відродженні.
Духовні цінності українців. Церковне життя
7-а група
V. Узагальнення та систематизація знань
Учні виконують завдання, яке прозвучало перед вивченням теми:
• Чи простежувалися в українській культурі початку ХХ ст. ознаки європейського модернізму? Свою думку аргументуйте.
Завдання виконується методом «Уявний мікрофон». Учні передають одне одному по черзі предмет, який нагадує собою мікрофон, і висловлюють свою думку з даного питання.
Висновок. Отже, головною ознакою української культури початку ХХ ст. можна назвати зіткнення, з одного боку, прагнень національного самовизначення, з другого — модернізації культури, самозбереження на засадах національної окремішності та пошуку шляхів виходу в європейський культурний простір. Якщо перша з них базувалася на розробленій ще в ХІХ ст. ідеології народництва, то нова течія модернізму так остаточно і не утвердилася. Вчені виділяють кілька ознак, що вияскравлюють феномен українського модернізму:
• значна увага до естетичних, художніх вартостей, а не тільки до суспільних потреб, звільнення сценічного мистецтва від служіння позаестетичним потребам (партіям, ідеологічним установам), ствердження права митця творити за законами краси й довершеності;
• європеїзація української сцени, орієнтація на нові тенденції в усьому світовому театральному процесі, відживання концепції про «елітарність», або панськість, театру, наголошення на потребі всебічного розвитку і поширення нових художніх стилів, заперечення реалізму як єдиного методу мистецького осягнення навколишнього світу;
• відстоювання пріоритету індивідуального над колективним, прав конкретної особистості, а не абстрактних інтересів громади, в жертву якій приносилися особисті почуття;
• відсутність зневаги до трудівника, його тривог і надій; заклик іти в ногу з сучасністю, бути стійким, справжнім громадянином на своїй землі з «вірою у можливість раціонального пізнання й пояснення світу».
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Скласти історичний портрет одного із діячів культури України.