Тема. Розвиток культури в Україні на початку XX ст.

Про матеріал

Основні поняття: «культура», «освіта», «наука», «мистецтво», «архітектура», «живопис», «греко-католицька церква».

Обладнання: документи, ілюстрації, портрети діячів культури, мультимедійний проектор.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроків

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за питаннями
1. Яким був стан освіти в Україні у ХІХ ст.?
2. Н азвіть відомих діячів української культури другої половини ХІХ ст. Який внесок вони зробили в розвиток культури?
3. Визначте найпомітніші досягнення українського живопису та архітектури.
4. Що вам відомо про діяльність церков, які діяли в Україні в ХІХ ст.? Яку роль вони відігравали в українському національному русі?

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності

Проблемне запитання уроку
Наприкінці вивчення теми дайте відповідь на запитання:

• Чи простежуються в українській культурі початку ХХ ст. ознаки
Перегляд файлу

Уроки 9–10. Розвиток культури в Україні на початку XX ст.

Мета: охарактеризувати особливості розвитку культури України на початку ХХ ст., детально розглянувши розвиток української освіти та науки, музики і театру, архітектури й живопису, з’ясувати, яку роль відіграла католицька церква та діяльність національно-спортивних товариств в піднесенні національної свідомості населення Західної України; розвивати в учнів уміння аналізувати та систематизувати матеріал, робити висновки, здійснювати порівняння історичних явищ та подій, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, давати історичну характеристику діячам культури; сприяти патріотичному вихованню учнів, а також виховувати в них естетичні смаки та уподобання.

Основні поняття: «культура», «освіта», «наука», «мистецтво», «архітектура», «живопис», «греко-католицька церква».

Обладнання: документи, ілюстрації, портрети діячів культури, мультимедійний проектор.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроків

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за питаннями
1. Яким був стан освіти в Україні у ХІХ ст.?
2. Н азвіть відомих діячів української культури другої половини ХІХ ст. Який внесок вони зробили в розвиток культури?
3. Визначте найпомітніші досягнення українського живопису та архітектури.
4. Що вам відомо про діяльність церков, які діяли в Україні в ХІХ ст.? Яку роль вони відігравали в українському національному русі?

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності

Проблемне запитання уроку
Наприкінці вивчення теми дайте відповідь на запитання:

• Чи простежуються в українській культурі початку ХХ ст. ознаки європейського модернізму? Свою думку аргументуйте.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Учні поділяються на групи і починають розгляд питань з даної теми. Кожна група працює над одним із питань теми. На чолі групи призначається учень-експерт, який готував відповідне питання вдома.

Учням дозволяється користуватися підручником. Також групам для опрацювання пропонуються джерела інформації. В кінці роботи кожна група демонструє результати своєї роботи.

Освіта

Наука. Видатні вчені

2-а група

Література. Українська преса та видавництва

3-я група

Завдання
1. У чому полягала історична заслуга української літератури? Прокоментуйте останнє речення документа.
2. Чому слово нація автор вживає з великої літери? О. Олесь «Вони — обідрані, розбуті…»

Завдання
1. Як ви думаєте, коли був написаний даний вірш О. Олеся? Чому?
2. Які мотиви звучать у цьому творі?

Здобутки майстрів мистецтва

4-а група

Завдання
1. Споруди якого призначення переважали в українській архітектурі на початку ХХ ст.?
2. Чи можна стверджувати, що на початку ХХ ст. в українській архітектурі поширився новий національний стиль? Охарактеризуйте його основні ознаки.

Робота з ілюстраціями

Учні працюють з ілюстраціями і характеризують їх за нижченаведеним планом.
• М. Пимоненко «Перед грозою»
• М. Ткаченко «Весна»
• О. Кульчицька «Діти на леваді»
• С. Васильківський «На греблі»

Працюючи з ілюстраціями, на яких зображені картини відомих українських художників початку ХХ ст., учні характеризують їх за планом:
1. Як називається картина?
2. Хто є її автором? Що ви знаєте про його творчість?
3. До якого жанру живопису належить?
4. Опишіть картину:
• Що на ній зображено (на передньому плані, на задньому, ліворуч, праворуч, чому саме так, а не інакше)?
• Які художні засоби і кольори використано художником? Чому саме такі?
5. Як ви вважаєте, яка головна ідея цього твору? Що хотів показати автор?
6. Які думки та почуття викликає у вас ця картина? Зміни у побуті та звичаях українців

Діяльність національних і спортивно-фізкультурних організацій

6-а група

Робота з таблицею

Утворення українських громадських організацій

• Кінець 90-х років — у Львові засновано спортивно-фізкультурну організацію «Сокіл», яка діяла також у багатьох селах. Організатором такого молодіжного руху був Іван Боберський.
• 1900 р. — виникає спортивно-фізкультурна організація «Січ» у Снятинському повіті, яка згодом поширює свою діяльність на всю Галиину.
• 1911 р. — створення таємного гуртка «Пласт».
• 1912 р. — утворено «Український Січовий Союз» для керівництва молодіжними організаціями.
• 1913 р. — утворюється товариство «Січові Стрільці»

Завдання
Помірокуйте, яку роль відігравали молодіжні організації Західної України в українському національному відродженні.

Духовні цінності українців. Церковне життя

7-а група

V. Узагальнення та систематизація знань

Учні виконують завдання, яке прозвучало перед вивченням теми:
• Чи простежувалися в українській культурі початку ХХ ст. ознаки європейського модернізму? Свою думку аргументуйте.
Завдання виконується методом «Уявний мікрофон». Учні передають одне одному по черзі предмет, який нагадує собою мікрофон, і висловлюють свою думку з даного питання.
Висновок. Отже, головною ознакою української культури початку ХХ ст. можна назвати зіткнення, з одного боку, прагнень національного самовизначення, з другого — модернізації культури, самозбереження на засадах національної окремішності та пошуку шляхів виходу в європейський культурний простір. Якщо перша з них базувалася на розробленій ще в ХІХ ст. ідеології народництва, то нова течія модернізму так остаточно і не утвердилася. Вчені виділяють кілька ознак, що вияскравлюють феномен українського модернізму:
• значна увага до естетичних, художніх вартостей, а не тільки до суспільних потреб, звільнення сценічного мистецтва від служіння позаестетичним потребам (партіям, ідеологічним установам), ствердження права митця творити за законами краси й довершеності;
• європеїзація української сцени, орієнтація на нові тенденції в усьому світовому театральному процесі, відживання концепції про «елітарність», або панськість, театру, наголошення на потребі всебічного розвитку і поширення нових художніх стилів, заперечення реалізму як єдиного методу мистецького осягнення навколишнього світу;
• відстоювання пріоритету індивідуального над колективним, прав конкретної особистості, а не абстрактних інтересів громади, в жертву якій приносилися особисті почуття;
• відсутність зневаги до трудівника, його тривог і надій; заклик іти в ногу з сучасністю, бути стійким, справжнім громадянином на своїй землі з «вірою у можливість раціонального пізнання й пояснення світу».

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. Скласти історичний портрет одного із діячів культури України.

 

docx
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
764
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку