Ольга Коваленко, вчитель української мови та літератури
Назарівської ЗФ КЗ «Карлівське НВО» Кропивницького району Кіровоградської області
Урок української мови з використанням творчої спадщини В.О.Сухомлинського
(5 клас)
Тема: Розвиток мовлення № 12. Твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів у художньому стилі.
Мета: удосконалювати вміння аналізувати тексти-роздуми, навички складання монологічного висловлювання; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас мовлення учнів засобами оцінки, розширювати світогляд учнів; виховувати шанобливе ставлення до природи за допомогою оповідань В. О. Сухомлинського.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: мова, література.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Комунікативний практикум
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Камінь
У лузі під гіллястим дубом багато років жила криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні.
Одного разу сюди прийшов хлопчик, який любив пустувати. Він подумав:
- А що то воно буде, коли я візьму оцей камінь і кину його в криницю? Ото, мабуть, булькне дуже.
Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло, та ще й дуже. Хлопчик засміявся і побіг, забувши про свої пустощі.
Камінь упав на дно криниці й закрив джерело.
Вода перестала прибувати. Криниця засохла.
Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце.
На дубі перестав мостити гніздо соловейко. Він полетів на інший луг.
Замовкла соловейкова пісня.
Сумно стало в лузі.
Минуло багато років. Хлопчик став дідусем. Одного разу він прийшов на те
місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила подорожнього студена криниця.
Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки.
- Де ж воно все поділося? – задумався дідусь.
(В. О. Сухомлинський)
1. Заповніть таблицю.
Інша назва тексту |
|
Тема |
|
Тип мовлення |
|
Стиль |
|
Діалогічне чи монологічне мовлення |
|
Виховне значення тексту |
|
2. Продовжіть речення.
3. Упишіть потрібні дієслова замість крапок.
4. Бесіда за змістом почутого
(Роздум - висловлювання про причини якостей, ознак, подій. У роздумі обов’язково присутні три частини: теза, докази, висновок.)
(Розповідь – повідомлення про певні події, що відтворюються в часі. Загальна структура розповіді наступна: початок, розвиток, кінець події. Опис – розповідь про властивості, ознаки певного предмета або явища. В ньому подається характеристика людини, предмету, явища природи шляхом перерахунку їх суттєвих ознак. Саме головне в описі – надати читачу повне, конкретне або цікаве уявлення про головний об’єкт.)
(Для аргументів — тому що; через те, що; по-перше; на мою думку...
Для висновку — тому, отже, таким чином …)
5. Дайте відповідь на запитання дідуся у вигляді твору-роздуму.
V. Систематизація й узагальнення знань умінь і навичок.
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.