Відділ освіти Канівської райдержадміністрації
Районний методкабінет
Авторські програми, підручники, методичні посібники,
узагальнений передовий педагогічний досвід
Лук’яненко Валентина Миколаївна
Учитель-методист української мови та літератури
Межиріцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Розвиток зв’язного мовлення.
Твір-оповідання про випадок із життя
Обсяг матеріалу 7 сторінок
Матеріали схвалені педагогічною радою школи в грудні 2019 року
2019
Тема. Розвиток мовлення. Твір-оповідання про випадок із життя
Мета:формувати загальні текстотворчі вміння (визначення теми й головної думки майбутнього тексту,прогнозування зав’язки, кульмінації та розв’язки оповідання, обґрунтований вибір типу мовлення і стилю); розвивати усне та письмове мовлення, логічне й образне мислення, уточнювати й активізувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи,до «братів наших менших».
Обладнання: таблиця « Будова оповідання» , пам’ятка « Як працювати над твором», підручник, презентація «Твір – оповідання про випадок із життя»
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда з учнями
1.Які оповідання ви вивчали на уроках української та світової літератури?
2.Назвіть оповідання,прочитані самостійно.
3.Пригадайте визначення оповідання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Вступне слово вчителя.
Із вами, діти,безперечно, траплялися різноманітні пригоди: неймовірні, веселі , сумні, повчальні, небезпечні і вам хочеться поділитися тим, що відбулося, розповісти про ці пригоди, щоб усі про них дізнались.
Отже, сьогодні на уроці ми будемо вчитися розповідати про те, що трапилося із кожним із вас.
2. Пояснення вчителя.
Види тексту називаються жанрами. Найпоширенішими жанрами є такі : казка, легенда, оповідання, повість, роман, поема, нарис, відгук. Кожен жанр має свої особливості щодо змісту, форми та обсягу.
3. Показ презентації.(слайд №1,№2,№3,№4,№5)
4.Робота з картками.
Прочитайте текст, визначте його тему й основну думку. Доведіть свою думку, що це оповідання. Який тип мовлення покладено в основу тексту? До якого стилю належить текст. Обґрунтуйте.
Чому не спиться Пилипкові?
Пилипко по дорозі до школи знайшов ручку. Писала вона двома кольорами – синім і червоним. Треба тільки по черзі натискати.
Прийшов до школи та й став писати знайденою ручкою.
На перерві до нього підходить Петрик . Подивився пильно на ручку та й каже:
-У мене така була… Загубив…
Пилипко відчув, як усе тіло його немов жаром обсипало. Він боявся підвести очі. Ледве дочекався, доки Петрик відійшов.
Після уроків Пилипко рушив додому не тією дорогою, що завжди ходив. Ішов берегами, через греблю. На мосту зупинився. Вийняв з кишені ручку. Довго дивився на бурхливий водопад, за яким чорнів вир. Кинув ручку у той вир і побіг додому.
Наступного дня на перерві до нього знову підходить Петрик.
-А де ж твоя ручка ?- питає.
-Я теж її загубив,- каже Пилипко.
- Як це дивно…- прошепотів Петрик.
- Тієї ночі Пилипко майже не спав. ( В. Сухомлинський ).
Простежте за послідовністю перебігу подій:
- Із чого починається розвиток усіх подальших подій ?
- Як розгортаються події в оповіданні?
- Знайдіть момент найвищої напруги в розвитку дії. Які слова і вирази допомагають його відтворити й уявити?
5. Пояснення вчителя.
В основі розповіді лежить подія (випадок, пригода). Тому в оповіданні розрізняють частини, пов’язані з перебігом цієї події : зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка.
У вступі роз’яснюється де, коли і з ким відбулася пригода, а в заключній частині автор розмірковує з приводу події, підсумовує, чого навчив випадок, який слід залишив у пам’яті.
6. Робота із тлумачним словником.
Знайдіть слово «випадок», прочитайте словникову статтю,випишіть у зошити, зверніть увагу на наголошення слова.
Презентація ( слайд №6)
Випадок ,- дку. Те, що сталося, трапилося, ( звичайно, несподівано), казус, епізод, пригода.
Презентація (слайд№7)
Структура твору – оповідання
1.Вступ (коли і де відбулася подія; стисла характеристика персонажів ).
2. Основна частина ( докладна розповідь про подію ).
3.Закінчення ( враження від побаченого; власні зауваження чи побажання).
ІV.Роботанад усним складанням оповідання
1.Робота з картками.
Прочитати уривок. Чи міг би він стати початком оповідання? Використавши уривок, як зав’язку, усно продовжити й завершити оповідання, придумавши кульмінацію та розв’язку (колективно ).
Чиможнасказати, щоскладене вами оповідання, є оповіданням про випадокізжиття?Пояснити, в якомустилівискладатиметеоповідання? Чому? До складеногооповіданнядібрати заголовок. Складіть план тексту (письмово ) і перекажітьйого ( усно ) за цим планом.
Коли татоприйшов з роботи, усясім’я, крім Василька, чекаланавколо стола. Ладнали вечерю.
Раптомпідвікнамипочувся шум,тієїсамоїмитівсіпобачили собаку Йогурта. Заскочивши на підвіконня, вінголосно загавкав.
- Нарешті повернулись!- зраділамати.-Васильку ! Ходи вечеряти!
Дідусьпоклав перед собакою шматочокковбаси,але частування Йогурт навіть не понюхав. Вінвистрибнув є вікна на вулицю й завив.
Матизблідла, батькорізко встав і вийшов на вулицю. Йогурт гавкав десь у темряві, ведучи до річки…( За В. Дудочкіним ).
2.Прочитайте теми творів:
-Знахідка у лісі.
-Випадок на річці.
-Витівкамогощеняти (кошеняти).
-Пам’ятний день (цікавий епізод ) зі шкільного життя.
-Як я навчився (навчилася ) плавати,кататися на ковзанах, їздити на велосипеді.
Згадайте один із смішних, сумних, повчальних, захоплюючих випадків із свого життя.Розкажіть про нього. На одну із тем усно скласти оповідання. Намагайтеся за допомогою основного тону висловлювання, темпу, гучності, міміки й жестів передати своє ставлення до того, про що розповідатимете.
3. Презентація (слайд № 7, № 8,№9)
4. Робота в парах.
Продумайте своє висловлювання, потім проговоріть його; попросіть свого товариша вислухати вас, врахуйте його зауваження і виправте зазначені недоліки. Стежте за своїм мовленням, тоном, темпом, гучністю, жестами й мімікою.
5.Робота з підручником.
Виконання вправи 528.
V.Конкурс на кращу усну невигадану історію та кращого оповідача
VІ.Домашнє завдання
Підручник , ст. 239.Скласти невеликий твір – оповідання на одну із поданих тем або пригадайте цікаву історію, яка трапилася із вами. Намагайтеся якомога точніше відтворити факти, події, переконливо передати свої враження , думки з приводу того, що відбулося, зацікавити тих, кому адресоване ваше оповідання – друзів, однокласників, рідних,викликати інтерес до твору. Додержуйтеся основних структурних частин оповідання. Скористайтеся пам’яткою « Як працювати над твором.»
Презентація ( слайд №10)
Оберіть тему ( про що ви писатимете).
Визначте основну думку твору ( що стверджуватимете ).
Подумайте : кого, в чому і як переконуватимете.
Визначте, який тип мовлення ( розповідь , опис чи роздум ) буде основним у творі.
Визначте стиль висловлювання, продумайте його особливості.
Доберіть потрібний матеріал, уникаючи зайвого, що не стосується теми висловлювання.
Зміст майбутнього твору підпорядковуйте темі й основній думці висловлювання.
Стежте за послідовністю викладу думок. Використовуйте різноманітні засоби зв’язку між реченнями в тексті (займенники, синоніми ,спільнокореневі слова тощо ).
Додержуйтесь композиції, типу і жанру мовлення.
Використовуйте мовні засоби, характерні для конкретного стилю мовлення.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Література:
1.Стельмахович М .Г. Система роботи з розвитку зв’язного мовлення. Київ. Радянська школа. 1981.
2.Глазова О. Робота над твором- оповіданням у 5- 9 класах // Дивослово.-2005.-№5.- С.32-33 (стаття з журналу).
3. Глазова О. Вивчення типів мовлення //Дивослово.- 1998.- № 2 .-С.-28 -30 (стаття з журналу).
4.Бондаренко Н. Уроки зв’язного мовлення в 5 класі // Дивослово.-2003.-№ 3.-С.42 43. (стаття з журналу).
5. Заболотний О. В. Українська мова 5 клас. Київ.Генеза. 2013.
6. Тлумачний словник.
Інтернет –ресурси:
http//uk.wikipedia.org/wiki
1