Тема: Що таке Конституція? Структура Конституції України.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з Основним Законом держави, структурою і основними положеннями Конституції України; висвітлити роль Конституції у житті нашої держави; розкрити структуру і повноваження законодавчої, виконавчої і судової влади; розвивати вміння працювати з юридичними документами; виховувати в учнів поважне ставлен¬ня до законів, закріплених Конституцією України Обладнання й матеріали:підручник,посібник, мультимедійна презентація, Конституція України, ноутбук Базові поняття й терміни: конституція, законодавча влада, виконавча влада, судова влада Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

 

УРОК №__

Тема: Що таке Конституція? Структура Конституції України.

Мета: ознайомити учнів з Основним Законом держави, структурою і основними положеннями Конституції України; висвітлити роль Конституції у житті нашої держави; розкрити структуру і

повноваження законодавчої, виконавчої і судової влади; розвивати вміння працювати з юридичними документами; виховувати в учнів поважне ставлен­ня до законів, закріплених Конституцією України

Обладнання й матеріали:підручник,посібник, мультимедійна  презентація, Конституція України, ноутбук

Базові поняття й терміни: конституція, законодавча влада, виконавча влада, судова влада

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

 І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

III. Вивчення нового матеріалу

  1. Основний закон держави.
  1. Структура Конституції України і зміст її окремих положень.
  1. Влада та її повноваження.

ІV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

V. Самостійна робота учнів

VІ. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

Хід уроку

І.   Організаційний етап

  Перевірка домашнього завдання:

а) учитель проводить експрес-опитування щодо визначення понять: юридична відповідальність, види юридичної відповідальності;

б) перевіряє у зошитах заповнену вдома таблицю щодо видів юридичної відповідальності в пропонованих ситуаціях.

На цьому етапі уроку можна скористатися методом «Виграш у лоте­рею». «Виграш у лотереї»

    Цей прийом доцільно використовувати на початку кожного уроку для того, щоб нагадати учням матеріал минулого уроку. Картки з іменами і прізвищами учнів класу складаються у коробку. У перший день проведен­ня «лотереї» вчитель сам на початку заняття нагадує матеріал минулого уроку, потім дістає з коробки одну з карток і проголошує ім'я учня, якому дістався «виграш у лотереї». Цей учень починатиме наступне заняття, а по­тім вибиратиме картку з прізвищем учня, кому випаде наступний «виграш у лотереї».

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

 Розповідь учителя

Конституція посідає особливе місце серед інших законів держави. Цей документ закріплює основні права, свободи та обов'язки громадян, дер­жавного ладу, розбудови держави; він визначає, як утворюються і діють органи влади. Конституція — фундамент для всіх законів у державі, най­важливіший нормативно-правовий акт, який завжди допомагає захистити наші права.

III. Вивчення нового матеріалу

 Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Основний  закон держави

     Слово «конституція» у сучасну мову прийшло з латинської мови. Воно перекладається як «затвердження». У Стародавньому Римі конституціями називали окремі документи, які видавали імператори.

      У сучасному розумінні конституція — це політичний, нормативної правовий акт держави (основний закон), який закріплює основи суспільного ладу, державний устрій, систему, порядок утворення, принципи організації та діяльності державних органів, права та обов'язки громадян.

Конституція посідає особливе місце серед усіх законів держави. Це документ закріплює основні права, свободи та обов'язки громадян, основи державного устрою, визначає, як утворюються та діють органи влади. Конституція — це фундамент для всіх законів у державі, найважливіший нормативно-правовий акт, який має особливі властивості:

  • Конституція визначає права та обов'язки суб'єктів права, перспективу державного й суспільного розвитку; звертається до загальноприйнятих людських цінностей та виховує людину в дусі їх пошани.
  • Конституція має високий ступінь стабільності, уносити до неї зміні можна тільки за дотримання певної процедури.
  • Конституція — юридична база для українського законодавства. Закони не повинні вступати у суперечність з конституцією.
  • Конституція має специфічний предмет правового регулювання — найважливіші суспільні відносини в державі.
  •             Конституція розробляється та приймається в особливому порядку
  •             Конституція має високий рівень захисту з боку держави.

 2.  Структура Конституції України і зміст її окремих положень.

Конституція України складається з преамбули (вступ), основної частини, яка охоплює тринадцять розділів, прикінцевих положень (розділ XIV та перехідних положень (розділ XV), 161 статті.

Наша країна обрала шлях демократичного розвитку. Найважливішим етапом на цьому шляху і в державотворчому процесі стало прийняття на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року Конституції — Основного Закону України. У преамбулі Конституції України визначено мету державного будівництва: «розвивати, укріплювати демократичну, соціальну, правову державу».

Демократична — це така держава, в якій народ бере участь в управлінні її справами.

Соціальна держава забезпечує кожній людині можливість повноцінного, здорового життя з гідним рівнем добробуту. Правовою називають державу, яка відповідає перед людиною за свою .діяльність згідно із законом Своєю Конституцією Україна проголосила, що вона прагне стати такою державою.

У Конституції записано, які права і свободи людини гарантовані державою, які органи влади є в Україні, що саме вони повинні робити, як територіально побудована наша держава, які обов'язки мають громадяни та ін.

Конституцією України закріплюється право кожного громадянина держави на життя, працю, власність, освіту, медичне обслуговування, свобод віросповідання, свободу слова, право обирати й бути обраним до органів влади та інші. З положень цього документа витікають усі інші закони дер­жави, і жоден з них не може суперечити Конституції України. Конституція України — основний та юридично найсильніший закон нашої держави.

 3.  Влада та її повноваження

Конституція України закріплює принцип розподілу влади на законо­давчу, виконавчу та судову.

Законодавча влада приймає закони. У Верховній Раді України пра­цюють депутати, обрані народом. Шляхом голосування вони приймають, змінюють чи скасовують закони, за якими живуть усі люди в Україні.

Виконавча влада забезпечує виконання цих законів; управління державою; підтримання порядку в державі; займається розвитком економіки. Найвищим (центральним) органом виконавчої влади в Україні є уряд — Ка­бінет Міністрів України.

У районах та областях управління здійснюють місцеві органи вико­навчої влади — обласні та районні державні адміністрації. Такі ж органи є і в містах.

Судова влада забезпечує правосуддя в державі, що здійснюється суда­ми. Суди розглядають будь-які спірні питання, що виникають між людьми, підприємствами, організаціями. Суди виносять вироки громадянам, вин­ним у скоєнні злочинів.

IV. Узагальнення й систематизація  знань та вмінь учнів

Запитання для повторення й обговорення

  1. Що таке Конституція?
  1. У чому полягає відмінність Конституції від інших законодавчих актів?
  2.              Коли прийнято чинну Конституцію України?
  3.              Дайте характеристику структури Конституції України.
  4. Які загальні засади існування української держави закріплено в Конституції України?
  5.              Яка роль і повноваження влади в державі?

Завдання

Дайте характеристику нашої держави згідно з Конституцією України.

V. Самостійна робота учнів

Робота з документом

  1. Прочитайте розділ І Конституції України. Дайте визначення понять: суверенітет, правова держава, демократія

VІ. Підсумки уроку

Вправа «Мікрафон»

1. Поясніть що означає «Конституція – найвищий закон країни»?

2. Чому Конституція складена саме так?

3. Які пункти з життя ви б внесли або змінили в Конституції України.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф у підручнику

Підготувати повідомлення: «Коституція України – шлях до її підписання», «Конституція Пилипа Орлика»

 

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
11 березня 2020
Переглядів
3089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку