Тема: Сила струму. Амперметр.
Мета уроку:
формувати предметні компетентності на уроці фізики: ознайомити з фізичною величиною, що характеризує електричний струм, та одиницю її виміру, навчити її обчислювати; розглянути прилад для вимірювання сили електричного струму – амперметр; розвивати мислення, пам'ять, увагу, вміння стисло та грамотно висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їхню правильність
розвивати ключові компетентності:
Очікувані результати: учні повинні переводити одиниці вимірювання, обчислювати силу струму, заряд тіла, час проходження заряду по провіднику; знімати показання з амперметра, робити правильні висновки на основі проведених експериментів.
Обладнання: демонстраційні амперметри, картки з тестами, картки з змістом задач.
Форми і методи роботи: словесні( бесіда, пояснення), наочні (використання мультимедійних засобів навчання, демонстрація дослідів); практичні ( робота з підручником, виконання вправ); «Експрес-контроль», «Встанови відповідність», «Так-ні», «Ланцюжок», «Знайди помилку».
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, перевірка готовності до уроку. З яким настроєм ви прийшли на урок?
ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
Вправа «Ланцюжок»
Робота в групах «Знайди пару»
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вам вже відомо, що різні фізичні величини вимірюють за допомогою різних фізичних пристроїв та в певних одиницях. А які фізичні величини та в яких одиницях можна виміряти за допомогою вашого телефона? Виконаємо наступне завдання: за допомогою мобільного додатка «Науковий журнал» або Sensor Box for Android визначте які фізичні величини та в яких одиницях може виміряти ваш телефон.
Діти проводять дослідження.
Отже, за допомогою наших телефонів можна виміряти:
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з фізичним приладом за допомогою якого можна виміряти силу струму.
Розгадування ребуса
«Сила струму»
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Ви вже знаєте, що для кількісного опису фізичних явищ, властивостей тіл і речовин фізики використовують фізичні величини. А за допомогою яких фізичних величин можна кількісно описати процес проходження електричного струму в провіднику? Про одну з них ми дізнаємося на цьому уроці.
Ми вже знаємо, що таке електричний струм.
Електричний струм – це напрямлений рух заряджених частинок.
Як кількісно описати процес проходження електричного струму в провіднику?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Сила струму
Досліди показують, що більше електричних зарядів проходить через провідник за певний час, то більше проявляються дії електричного струму – теплова, хімічна, магнітна та світлова.
Для оцінювання й порівняння електричних зарядів, що протікають через провідник, була введена спеціальна фізична величина – сила струму.
Сила струму – це фізична величина, що характеризує електричний струм і чисельно дорівнює заряду, який проходить через поперечний переріз провідника за одиницю часу.
q – заряд, який проходить через поперечний переріз провідника
t – час
Одиниця сили струму
Одиниця сили струму в СІ –ампер:
Ця одиниця названа на честь французького вченого Андре-Марі Ампера. Ампер – одна з основних одиниць СІ.
2. Робота з підручником.
---а зараз попрацюємо з підручником відкрийте ст..142 та опрацюйте пункт 2. Знайдіть відповіді на такі питання
(Кратні й частинні одиниці сили струму:
1 мкА = 110-6 А (мікроампер);
1 мА = 110-3 А (міліампер);
1 кА = 1103 А (кілоампер))
(• сила струму, яка менше 1 мА безпечна для людини
• сила струму 100 мА може призвести до серйозних уражень)
3.Яку силу струму споживає мобільний телефон?
(При роботі з електричним струмом не можна:
Учитель звертає увагу учнів на таблицю значень сили струму в деяких електротехнічних пристроях.
Одиниця електричного заряду.
Знаючи одиницю сили струму, легко одержати означення одиниці електричного заряду в СІ.
3) Робота з формулою.
Вправа «Трансформер»
Тепер час попрацювати з новою формулою.
Тепер які фізичну величину ми хочемо знайти, прикриваємо рукою.
Отже, , .
Нові формули запишіть у зошит.
1 Кл – це заряд, який проходить через поперечний переріз провідника за 1 с при силі струму в провіднику 1 А.
Вимірювання сили струму.
4) Робота з приладом.
Для вимірювання сили струму виготовлено значну кількість різноманітних приладів (амперметри, міліамперметри, мікроамперметри, мультиметр, тощо). (Демонстрація приладів)
Амперметр – прилад для вимірювання сили струму.
Амперметр має корпус, стрілку та шкалу з позначками. Основні позначки підписані. Розгляньте на яку максимальну силу струму розрахований амперметр? (Діти відповідають).
А що робити коли стрілка не покаже на підписану позначку? (Діти відповідають).
---Так потрібно визначити ціну поділки. Згадаємо формулу. Вона написана в вас на партах. Знайшли? ; Знайдемо ВМ – 2А, НМ – 1 А, порахуємо кількість проміжків між цими межами. Отже
=0,1А/под.
Амперметр складається з підковоподібного магніта, між полюсами якого знаходиться металева рамка, яка може обертатися. Якщо в цій рамці йде струм, на неї діють сили Ампера, які намагаються її повернути. Цьому протидіє спіральна пружина, яка рамку закручує, поки вона не зупиниться. Чим більша сила струму йде у рамці, тим на більший кут закручується пружина. До рамки прикріплена стрімка, верхня частина якої рухається над шкалою з поділками. Під час зупинки стрілки на шкалі фіксується значення сили струму.
Вимірювальні прилади, які вмикаються в коло не повинні впливати на значення вимірювальної величини.
Амперметр вмикають коло послідовно і на будь-якій ділянці кола. Завжди з’єднують між собою позитивні клеми джерела струму та амперметра.
На електричних схемах позначається
Види амперметрів:
5) Робота з підручником ст. 144
Правила, яких необхідно дотримуватися під час вимірювання сили струму амперметром.
1. Амперметр вмикають у коло послідовно
2. Клему амперметра, біля якої стоїть знак «+», потрібно з’єднувати з проводом, що йде від позитивного полюса джерела струму, клему зі знаком «–» із проводом, що йде від негативного полюса.
3. Не можна приєднувати амперметр до кола, в якому відсутній споживач струму.
VІ. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ .
Практичне завдання
У мобільному додатку Electriciry AR розглянути види амперметрів. Визначити ціну поділки шкали амперметрів.
Розрахункові задачі
3000 мкА =0,003 А
25 мА=0,025 А
200 мА=0,2 А
50 кА=50 000 А
2. Через спіраль електроплитки за 12 хв пройшло 3000 Кл електрики. Яка сила струму в спіралі?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
3. Струм в електричному паяльнику 500 мА. Яка кількість електрики пройде через паяльник за 2 хв?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
4. Скільки часу триває перенесення заряду 7,7 Кл при силі струму 0,5 А?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
5. Скільки електронів пройде за 1 год через поперечний переріз спіралі лампи, якщо сила струму в спіралі дорівнює 5 мА?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
6. При ввімкненні лампи розжарювання в електричне коло через її нитку розжарення за 0,5 хв проходить 9 Кл електрики, а після того як спіраль максимально нагріється 12 Кл за 1 хв. Як змінюється сила струму в лампі?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: Зменшилась в 1,5 рази |
|
VIІ. САМОСТІЙНА РОБОТА
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вправа "Так-Ні"
ІV. Рефлексія. “Оцініть свою роботу”
Рефлексія. (Проведіть стрілки до тих тверджень, які відповідають вашому стану наприкінці уроку).
Здивувався
|
|
Дізнався щось нове |
Одержав задоволення
|
Навчився |
|
Нічого не зрозумів |
Розчарувався |
V. Домашнє завдання. Опрацювати §27, вправа 27(2)
Пропоную вам ознайомитися із біографічними відомостями Ампера і на їх основі заповнити реєстраційну картку користувача Фейсбуку.
|
Варіант 1 Прізвище, ім’я______________
____________________________ |
Назва приладу |
|
Призначення |
|
Ціна поділки |
|
Межі виміру |
|
Значення при відхиленні стрілки на 12 поділок |
|
Який заряд проходить при цьому за 0,2 с |
|
|
Варіант 2 Прізвище, ім’я______________
____________________________ |
Назва приладу |
|
Призначення |
|
Ціна поділки |
|
Межі виміру |
|
Значення при відхиленні стрілки на 12 поділок |
|
Який заряд проходить при цьому за 0,2 с |
|