Тема: Сила струму. Амперметр.

Про матеріал
Конспект уроку.Тема: Сила струму. Амперметр. Мета уроку: формувати предметні компетентності на уроці фізики: ознайомити з фізичною величиною, що характеризує електричний струм, та одиницю її виміру, навчити її обчислювати; розглянути прилад для вимірювання сили електричного струму – амперметр; розвивати мислення, пам'ять, увагу, вміння стисло та грамотно висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їхню правильність
Перегляд файлу

Тема: Сила струму. Амперметр.

 

Мета уроку:

 

формувати предметні компетентності на уроці фізики: ознайомити з фізичною величиною, що характеризує електричний струм, та одиницю її виміру, навчити її обчислювати; розглянути прилад для вимірювання сили електричного струму – амперметр; розвивати мислення, пам'ять, увагу, вміння стисло та грамотно висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їхню правильність

       розвивати ключові компетентності:

  • математичну компетентність тобто вміння застосовувати математичні методи для розв’язання фізичних задач;
  • інформаційно- комунікаційну компетентність (уміння розв’язувати прикладні задачі, здійснювати експеримент із використанням електронних програм);
  • навчання впродовж життя(вміння користуватися пошуковою системою та іншими інтернет сервісами);
  • громадські та соціальні компетентності (вміння активно працювати в групах, ефективно співпрацювати в команді);

 

Очікувані результати: учні повинні переводити одиниці вимірювання, обчислювати силу струму, заряд тіла, час проходження заряду по провіднику; знімати показання з амперметра, робити правильні висновки на основі проведених експериментів.

Обладнання: демонстраційні амперметри,  картки з тестами, картки з змістом задач.

Форми і методи роботи: словесні( бесіда, пояснення), наочні (використання мультимедійних засобів навчання, демонстрація дослідів); практичні ( робота з підручником, виконання вправ); «Експрес-контроль», «Встанови відповідність», «Так-ні», «Ланцюжок», «Знайди помилку».

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, перевірка готовності до уроку. З яким настроєм ви прийшли на урок?

 

   

ІІ. ПЕРЕВІРКА  ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Вправа  «Ланцюжок»

  1. Що таке електричний струм? (Електричний струм — це напрямлений рух заряджених частинок.)
  2. Які два типи зарядів існують у природі, як їх називають та позначають?(Позитивний і негативний)
  3. Як взаємодіють тіла заряджені однаковими зарядами?
  4. Як взаємодіють тіла заряджені різними зарядами?
  5. В яких одиницях вимірюється заряд?(Кулон)
  6. Що ми називаємо провідником?
  7. Що ми називаємо діелектриком?
  8. Перелічіть дії електричного струму? (Теплова, світлова, хімічна, магнітна)

 

Робота в групах «Знайди пару»

C:\Users\Tanya\Downloads\5.jpg

      IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вам вже відомо, що різні фізичні величини вимірюють за допомогою різних фізичних пристроїв та в певних одиницях. А які фізичні величини та в яких одиницях можна виміряти за допомогою вашого телефона? Виконаємо наступне завдання: за допомогою мобільного додатка «Науковий журнал» або Sensor Box for Android визначте які фізичні величини та в яких одиницях може виміряти ваш телефон.

Діти проводять дослідження.

Отже, за допомогою наших телефонів можна виміряти:

  1. в люксах кількість світла;
  2. в децибелах інтенсивність звуку;
  3. в герцах висоту звуку;
  4. у м/ прискорення телефона під час переміщення вліво та вправо, вперед і назад, вгору та вниз;
  5. у градусах орієнтацію телефона відносно магнітного поля Землі;
  6. у мікротеслах силу навколишнього геомагнітного поля тощо.

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з фізичним приладом за допомогою якого можна виміряти силу струму.

 

Розгадування ребуса

«Сила струму»

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Ви вже знаєте, що для кількісного опису фізичних явищ, властивостей тіл і речовин фізики використовують фізичні величини. А за допомогою яких фізичних величин можна кількісно описати процес проходження електричного струму в провіднику? Про одну з них ми дізнаємося на цьому уроці.

Ми вже знаємо, що таке електричний струм.

Електричний струм – це напрямлений рух заряджених частинок.

Як кількісно описати процес проходження електричного струму в провіднику?

  V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Сила струму

Досліди показують, що більше електричних зарядів проходить через провідник за певний час, то більше проявляються дії електричного струму – теплова, хімічна, магнітна та світлова.

Для оцінювання й порівняння електричних зарядів, що протікають через провідник, була введена спеціальна фізична величина сила струму.

Сила струму – це фізична величина, що характеризує електричний струм і чисельно дорівнює заряду, який проходить через поперечний переріз провідника за одиницю часу.

 

q  заряд, який проходить через поперечний переріз провідника

t  час

Одиниця сили струму

Одиниця сили струму в СІ –ампер:

Ця одиниця названа на честь французького вченого Андре-Марі Ампера. Ампер  одна з основних одиниць СІ.

 

 2.  Робота з підручником.

---а зараз попрацюємо з підручником відкрийте ст..142 та опрацюйте пункт 2. Знайдіть відповіді на такі питання

  1. Які похідні одиниці вимірювання сили струму використовують?

(Кратні й частинні одиниці сили струму:

1 мкА = 110-6 А (мікроампер);

1 мА = 110-3 А (міліампер);

1 кА = 1103 А (кілоампер))

 

  1. Яка сила струму може пройти через тіло людини і не нашкодити, а яка серйозно нашкодить здоров’ю?

(• сила струму, яка менше 1 мА безпечна для людини

 сила струму 100 мА може призвести до серйозних уражень)

 

3.Яку силу струму споживає мобільний телефон?

 

 

  1. Що потрібно пам’ятати всім, хто має справу з електрикою?

(При роботі з електричним струмом не можна:

  • торкатись оголеного проводу, особливо стоячи на землі, сирій підлозі тощо;
  • користуватися несправними електротехнічними пристроями;
  • збирати, розбирати, ремонтувати електротехнічні пристрої, не від'єднавши їх від джерела струму.)

 

 Учитель звертає увагу учнів на таблицю значень сили струму в деяких електротехнічних пристроях.

 

 

 

 

 

Одиниця електричного заряду.

Знаючи одиницю сили струму, легко одержати означення одиниці електричного заряду в СІ.

 3) Робота з формулою.

Вправа  «Трансформер»

Тепер час попрацювати з новою формулою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тепер які фізичну величину ми хочемо знайти, прикриваємо рукою.

Отже,                        ,                 .

Нові формули запишіть у зошит.

1 Кл це заряд, який проходить через поперечний переріз провідника за 1 с при силі струму в провіднику 1 А.

 

Вимірювання сили струму.

 

4) Робота з приладом.

 

Для вимірювання сили струму виготовлено значну кількість різноманітних приладів (амперметри, міліамперметри, мікроамперметри, мультиметр, тощо). (Демонстрація приладів)

Амперметр – прилад для вимірювання сили струму.

 

Амперметр має корпус, стрілку та шкалу з позначками. Основні позначки підписані. Розгляньте на яку максимальну силу струму розрахований амперметр? (Діти відповідають).

А що робити коли стрілка не покаже на підписану позначку? (Діти відповідають).

---Так потрібно визначити ціну поділки. Згадаємо формулу. Вона написана в вас на партах. Знайшли? ; Знайдемо ВМ – 2А, НМ – 1 А, порахуємо кількість проміжків між цими межами. Отже

=0,1А/под.

Амперметр складається з підковоподібного магніта, між полюсами якого знаходиться металева рамка, яка може обертатися. Якщо в цій рамці йде струм, на неї діють сили Ампера, які намагаються її повернути. Цьому протидіє спіральна пружина, яка рамку закручує, поки вона не зупиниться. Чим більша сила струму йде у рамці, тим на більший кут закручується пружина. До рамки прикріплена стрімка, верхня частина якої рухається над шкалою з поділками. Під час зупинки стрілки на шкалі фіксується значення сили струму.

Вимірювальні прилади, які вмикаються в коло не повинні впливати на значення вимірювальної величини.

Амперметр вмикають коло послідовно і на будь-якій ділянці кола. Завжди з’єднують між собою позитивні клеми джерела струму та амперметра.

На електричних схемах позначається

 

Види амперметрів:

  • демонстраційний;
  • лабораторний із дзеркальною шкалою;
  • шкільний лабораторний;
  • електронний.

5) Робота з підручником ст. 144

Правила, яких необхідно дотримуватися під час вимірювання сили струму амперметром.

1. Амперметр вмикають у коло послідовно

2. Клему амперметра, біля якої стоїть знак «+», потрібно з’єднувати з проводом, що йде від позитивного полюса джерела струму, клему зі знаком «–» із проводом, що йде від негативного полюса.

3. Не можна приєднувати амперметр до кола, в якому відсутній споживач струму.

       VІ. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ .

Практичне завдання

У мобільному додатку Electriciry AR розглянути види амперметрів. Визначити ціну поділки шкали амперметрів.

el1.jpgel2.jpgel9.jpgel7.jpg

Розрахункові задачі

  1. Запишіть в амперах :  3000 мкА =          ;      25 мА=       ;         200 мА=;                   50 кА=

3000 мкА =0,003 А

25 мА=0,025 А

200 мА=0,2 А

50 кА=50 000 А

 

 2. Через спіраль електроплитки за 12 хв пройшло 3000 Кл електрики. Яка сила струму в спіралі?

Дано:

Розв’язання

Відповідь:

3. Струм в електричному паяльнику 500 мА. Яка кількість електрики пройде через паяльник за 2 хв?

Дано:

Розв’язання

 

Відповідь:

 

4. Скільки часу триває перенесення заряду 7,7 Кл при силі струму 0,5 А?

Дано:

Розв’язання

Відповідь:

 

 

5. Скільки електронів пройде за 1 год через поперечний переріз спіралі лампи, якщо сила струму в спіралі дорівнює 5 мА?

Дано:

Розв’язання

Відповідь:

 

 

6. При ввімкненні лампи розжарювання в електричне коло через її нитку розжарення за 0,5 хв проходить 9 Кл електрики, а після того як спіраль максимально нагріється 12 Кл за 1 хв. Як змінюється сила струму в лампі?

Дано:

Розв’язання

 

Відповідь: Зменшилась в 1,5 рази

 

VIІ. САМОСТІЙНА РОБОТА

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Вправа "Так-Ні"

  1. Сила струму – це фізична величина, що характеризує електричний струм і чисельно дорівнює заряду, який проходить через поперечний переріз провідника за одиницю часу.  (Так)
  2. (Ні)
  3. Одиниця сили струму – Кулон     (Ні)
  4. Сила струму вимірюється амперметром    (Так)
  5. Амперметр вмикають в коло паралельно зі споживачем, на якому визначають силу струму   (Ні)
  6. Не можна вмикати амперметр у коло, в якому відсутній споживач струму ( Так)

ІV. Рефлексія. “Оцініть свою роботу”

Рефлексія. (Проведіть стрілки до тих тверджень, які відповідають вашому стану наприкінці уроку).

 

Здивувався

 

http://ped-kopilka.com.ua/images/artikl06/10%2877%29.jpg

Дізнався щось нове

Одержав задоволення

 

Навчився

Нічого не зрозумів

Розчарувався

 

 

V. Домашнє завдання. Опрацювати §27, вправа 27(2)

Пропоную вам ознайомитися із біографічними відомостями Ампера і на їх основі заповнити реєстраційну картку користувача Фейсбуку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 1        

Прізвище, ім’я______________

 

____________________________                                                                                                     

Назва приладу

 

Призначення

 

Ціна поділки

 

Межі виміру

 

Значення при відхиленні стрілки на 12 поділок

 

Який заряд проходить при цьому за 0,2 с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 2      

Прізвище, ім’я______________

 

____________________________                                                                                                                                                                                                          

Назва приладу

 

Призначення

 

Ціна поділки

 

Межі виміру

 

Значення при відхиленні стрілки на 12 поділок

 

Який заряд проходить при цьому за 0,2 с

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
16 березня 2022
Переглядів
6735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку