Тема. Складнопідрядне речення з підрядними причини, мети та
умови
Мета: познайомити учнів із складнопідрядними реченнями причини, мети та умови, формувати вміння розпізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну, способи приєднання підрядної частини до головної, креслити схеми речень, вживати ці речення у власному висловлюванні; розвивати пунктуаційну грамотність, мовлення, логічне мислення, пам’ять; виховувати у повазі до рідної мови, культури, творчості Г.С. Сковороди.
Обладнання: таблиці, схеми, портрет Г.С. Сковороди, плакат «Афоризми
Г. Сковороди», картки, друковані тексти.
Хід уроку
Психологічне налаштування.
Епіграф: Якщо пошукаєш у книгах мудрості, то знайдеш велику користь
для душі своєї. Нестор Літописець
Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати складнопідрядні речення, ці знання допоможуть вам зробити мовлення більш точним, змістовним, виразним, а також допоможуть добре підготуватися до контрольної роботи.
(Запис епіграфа)
Перевірка домашнього письмового завдання.
Інтелектуальна розминка ( «Карусель» запитань і відповідей).
Індивідуальне завдання (на дошці).
Робота з таблицею. Користуючись таблицею, пояснити, які існують види складнопідрядних речень.
Орфографічна пильність.
Сьогодні ми її перевіряємо грою «Знайди зайве»
«Знайди зайве»
Завдання: пояснити правопис слів, виписати «зайві» слова, підкреслити в
них пропущені букви і розшифрувати закодоване слово.
Робота з тлумачним словником. Усно: скласти речення з цим словом.
Орфографічна пильність
Прочитати, правильно наголошуючи слова на плакаті:
Вимога, вимова, зокрема, теревені, зрання, навпіл, солодощі, поперед, помилка.
Перевірити за словником (Орфоепічний словник).
Підсумок.
Пригадайте, на які питання, відповідають обставини причини, мети, умови? Яка їхня роль у мовленні? (Звернутись до таблиці)
Лінгвістичне дослідження. Робота в парах.
Завдання: порівняйте групи складнопідрядних речень. Визначте, у реченнях якої групи є підрядні причини, мети та умови. З’ясуйте, нащо вказує підрядна частина в кожному виді речень, на які питання відповідає, якими сполучниками приєднується до головної частини.
Група 1. 1. Ніяка в світі сила нас не зламає, бо нас коріння наше в землі
тримає. 2. На березі ставало темно, тому що з берега насувала
важка чорна хмара.
Група 2. 1. Докласти треба руки мозолясті, щоб красувався вбогий переміг
нечувано багатим урожаєм. Для того щоб щаслива літувала доля, я
заступлю дорогу осені й журбі.
Група 3. 1.Як я хочу бути улюбленим, то сам перший люблю.
2. Якби всі слова святкували не було б кому працювати.
- Який висновок можна зробити?
Робота з підручником.
Підсумок.
Вправа 2
Творчий переклад.
Перекласти речення, перебудувати його на складнопідрядне. Запишіть речення, прочитайте вголос, дотримуючись правильної інтонації, визначте його вид, накресліть його схему.
Одному богатому человеку очень тяжело жилось из-за отсутствия душевного покоя. (Одному панові дуже тяжко жилося, тому що він не мав душевного спокою).
Схема:
[ ], (тому що).
Завдання: обговоріть у парі і запишіть відповідь Сковороди, вживаючи речення з підрядними причини, мети або умови.
Підсумок.
- Що дало вам виконання цього завдання?
Учням роздано аркуші з текстом «Г. С. Сковорода»
На межі двох періодів історії українського письменства – давнього і нового – височить постать Г.С.Сковороди. Те, що він залишив нам у спадок,- це цілюще, життєдайне джерело.
Це був один із найчудовіших людей свого часу. Особа настільки ж обдарована, наскільки й оригінальна.
Син простого козака, що пізнав на собі трухлявість схоластичної науки, Сковорода вже однією силою свого морального впливу зробився дуже вдатною людиною серед сучасників і співвітчизників.
Йому пропонували високі посади, та мудрець відповідав на те, що світ подібний театру. Щоб грати в театрі з успіхом і похвалою, беруть ролі за здібностями. Поет же вирішив, що в театрі світу не зможе представляти жодної ролі, крім низької, простої, безтурботної, самотньої. На його думку, коли ти твердо ступаєш обраним тобою шляхом, то ти щасливий.
Філософ уважав себе задоволеним цим, бо таку роль обрав собі сам. Де б він не був, ніде не дався у спокусливі сіті заради «панства великого», заради «лакомства нещасного». Мандрівний педагог жив так, як учив людей, а учив так, як жив.
Схоластична наука – формальна, відірвана від життя та практики.
Завдання:
І група - знайти і виписати складнопідрядні речення з підрядними причини;
ІІ група – з підрядними мети;
ІІІ група – з підрядними умови.
У виписаному реченні підкреслити граматичну основу, виділити сполучник, накреслити схему.
Проблемне питання:
Підсумок.
Уявіть себе редактором, якому потрібно співвіднести речення зі схемами на дошці.
Завдання.
Прочитайте виразно афоризми Сковороди, з’ясуйте їх значення.
У поданих висловах знайти речення, які б відповідали схеми:
1. [ ], (щоб).
2. [ ], (бо).
3. (Якщо), [ ].
Чим глибше ми пізнаємо науки, тим сильніше палять серце наше голод і спрага.
Збери всередині себе свої думки, щоб і в собі самому міг шукати справжніх благ.
Там, де душа вражена якимось пороком, вона не може бути весела.
У твою кров увійде сонце, бо пізнаєш істину.
Якщо не зможу нічим любій Вітчизні прислужити, тоді з усієї сили намагатимусь ніколи ні в чому її не шкодити.
Записати речення, поставити розділові знаки, зробити синтаксичний розбір одного речення.
Підсумок.
Теза: У дітей потрібно виховувати пошану до рідної мови.
Завдання: створити власне висловлювання, в якому аргументувати правильність висловленої тези. Вживати складнопідрядні речення з підрядними причини, мети, умови.
Сьогодні на уроці я…
(учні діляться враженнями від уроку за схемою):
виписати із творів Г. Сковороди по два складнопідрядних речення з підрядними мети, причини, умови;