Тема: Словосполучення. Головне і залежне слово в словосполученні.
Мета: дати учням поняття про словосполучення; формувати вміння визначати головне і залежне слово в словосполученні; правильно вживати словосполучення; розвивати вміння правильно і точно добирати слова для вираження своєї думки, розвивати вміння будувати тексти – розповіді; виховувати розуміння прекрасного, любов до природи.
Хід уроку
І.Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Пояснення нового матеріалу.
- Установіть зв’язок слів у реченні: Наді мною плакала осінь золотими сльозами беріз.
Зразок
Осінь(що робила?) плакала;
Плакала(де?) наді мною;
Плакала(чим?) сльозами;
Сльозами (якими?) золотими;
Сльозами (чиїми?) беріз
Речення будуються не тільки з окремих слів, а й з цілих словосполучень.
Слова у словосполученнях поєднуються за змістом і за допомогою закінчень та прийменників або без них.
Буйний вітер, стояла непорушно, дивляться з неба.
У словосполученні одне слово головне: від нього ставимо питання, друге – залежне: воно відповідає на поставлене питання.
2.Опрацювання матеріалу підручника.
ІІІ.Виконання вправ на закріплення.
1.Виконання вправи підручника.
2.Гра «Допиши словосполучення»
Змагання між двома варіантами.
Завдання: дописати словосполучення.
І варіант
Осінь(яка?)…
Вивчити(що?)…
Читати (як?)…
Здобути(що?)…
ІІ варіант
Сонце(яке?)…
Користуватися(чим?)…
Працювати(де?)…
Ставитися(як?)…
3.Індивідуальна робота.
Зробити синтаксичний розбір утворених словосполучень.
4.Робота в групах.
Виписати словосполучення та сполучення слів з речень.
І група: Осінні розтеклись думки туманом сивим над полями.(Є. Гуцало.)
ІІ група: Вогкий вуж через стежку повзе лісову.(Є.Гуцало.)
5.Конструювання речень.
Поширити зміст головного слова, утворивши словосполучення. Словосполучення увести в речення.
Дякую(кому?)…
Дякую (як?)…
Дякую( за що?)…
Співає (кому?)…
Співає(коли?)…
Співає(що?)…
6. Творча робота.
Скласти текст – розповідь, по можливості, використовуючи дані словосполучення: золота осінь; надійти непомітно; устеляти землю; осіння пора; нічна прохолода; вересневе сонечко; чарувати зір.
ІV.Підсумок уроку.
Бліц – опитування:
-Що ми вивчали на уроці?
-Якою була мета нашого уроку?
-Чи досягли ми її?
-Які види робіт вам сподобалися на уроці? Чому?
-Що ми зрозуміли?
Підготувала Донець Ольга Андріївна
Лукашівський НВК «ЗНЗ – ЗДО»
(урок для 5 класу).