Тема "Словосполучення"

Про матеріал
Урок української мови у 5 класі на тему "Словосполучення. Головне та залежне слово у словосполученні".
Перегляд файлу

Тема: Словосполучення. Головне і залежне слово в словосполученні.

Мета:    дати учням поняття про словосполучення; формувати вміння визначати головне і залежне слово в словосполученні; правильно вживати словосполучення; розвивати вміння правильно і точно добирати слова для вираження своєї думки, розвивати вміння будувати тексти – розповіді; виховувати розуміння прекрасного, любов до природи.

Хід уроку

І.Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ.Сприйняття й засвоєння учнями навчального  матеріалу.

1.Пояснення нового матеріалу.

- Установіть зв’язок слів у реченні:  Наді мною плакала осінь золотими  сльозами беріз.

Зразок

Осінь(що робила?) плакала;

Плакала(де?) наді мною;

Плакала(чим?) сльозами;

Сльозами (якими?) золотими;

Сльозами (чиїми?) беріз

  • Які функції виконують слова у реченні? (Називають предмет, дію, ознаки).
  • Яку функцію виконують словосполучення? (Ширше, конкретніше  позначає дію, предмети, вказуючи на їх ознаки).

Речення  будуються не тільки з окремих слів, а й з цілих словосполучень.

Слова у словосполученнях поєднуються за змістом і за допомогою закінчень та прийменників або без них.

    Буйний вітер, стояла непорушно, дивляться з неба.

У словосполученні одне слово головне: від нього ставимо питання, друге – залежне: воно відповідає на поставлене питання.

2.Опрацювання матеріалу підручника.

ІІІ.Виконання вправ на закріплення.

1.Виконання вправи підручника.

2.Гра «Допиши словосполучення»

Змагання між двома варіантами.

Завдання: дописати словосполучення.

І варіант

Осінь(яка?)…

Вивчити(що?)…

Читати (як?)…

Здобути(що?)…

ІІ варіант

Сонце(яке?)…

Користуватися(чим?)…

Працювати(де?)…

Ставитися(як?)…

3.Індивідуальна робота.

Зробити синтаксичний розбір утворених словосполучень.

4.Робота в групах.

Виписати словосполучення та сполучення слів з речень.

І група: Осінні розтеклись думки туманом сивим над полями.(Є. Гуцало.)

ІІ група: Вогкий вуж через стежку повзе лісову.(Є.Гуцало.)

5.Конструювання речень.

Поширити зміст головного слова, утворивши словосполучення. Словосполучення увести в речення.

Дякую(кому?)…

Дякую (як?)…

Дякую( за що?)…

Співає (кому?)…

Співає(коли?)…

Співає(що?)…

6. Творча робота.

Скласти текст – розповідь, по можливості, використовуючи дані словосполучення: золота осінь; надійти непомітно; устеляти землю; осіння пора; нічна прохолода; вересневе сонечко; чарувати зір.

ІV.Підсумок уроку.

Бліц – опитування:

-Що ми вивчали на уроці?

-Якою була мета нашого уроку?

-Чи досягли ми її?

-Які види робіт вам сподобалися на уроці? Чому?

-Що ми зрозуміли?

 

 

Підготувала  Донець Ольга Андріївна

Лукашівський НВК «ЗНЗ – ЗДО»

(урок для 5 класу).

 

docx
Додано
30 березня 2021
Переглядів
855
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку