Тема:«Сміливі завжди мають щастя…» Гуманістична ідея перемоги добра над злом. Урок літератури в 11 класі

Про матеріал

Урок за романом І. Багряного «Тигролови» допоможе

виховувати патріотичні почуття, інтерес до історичного минулого нашого народу, прагнення стати сильною духом людиною.

Перегляд файлу

Тема уроку: «Сміливі завжди мають щастя…»

Гуманістична ідея перемоги  добра над злом.

                   (за романом  І. Багряного «Тигролови»)

Мета уроку: 1)поглиблювати вміння учнів аналізувати художній текст, розкривати ідейний зміст твору, звернути увагу на розкриття гуманістичної ідеї перемоги добра над злом, з’ясовувати символічний зміст образів

                        2) розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, пам’ять, логічне і критичне мислення, вміння доводити власну думку і обґрунтовувати, формувати світогляд школярів

                        3)виховувати патріотичні почуття, інтерес до історичного минулого нашого народу, прагнення стати сильною духом людиною

Тип уроку: засвоєння знань.

Форма: робота в групах

 Епіграф. Добро завжди перемагає;

               За зло рано чи пізно

               доведеться відповідати.

                                               (народна мудрість)

I.  Повідомлення теми, з’ясування завдань уроку.

Дорогі діти! Я рада бачити вас сьогодні , ваші радісні усмішки, сяючі очі, сподіваюся , що ви готові зі мною до співпраці.

         Ми з вами почнемо ще одну сторінку нашої історії , яка постане перед нами з роману «Тигролови »

-         Запишіть тему уроку:

Гуманістична ідея добра над злом

-         Діти , що ви очікуєте від нашого уроку?

Підготовка до сприйняття нового матеріалу

-         Діти , ви прочитали твір «Тигролови»? Яке враження він на вас справив? (нелегка доля змушувала українців у різні часи покидати рідний край і шукати щастя в далеких  світах, проте за будь –яких обставин вони зберегли національну ментальність, мову , культуру)

-         Що ви знаєте з історії про так звані «сталінські» репресії? Можливо вам щось розповідали батьки , дідусі?

-         А чи хочете знати більше про той період нашої держави, коли «знищувався цвіт нашої нації»?

Постановка завдань

Ми спробуємо розв’язати такі завдання :

-         Розкривати ідейний зміст твору, акцентувати увагу на розкриття гуманістичної ідеї перемоги добра над злом,

-         Намагатися довести або спростувати думку, закладену в словах, які я взяла за епіграф

-         З’ясувати символічний зміст образів

Як завжди на партах лежать катки само оцінювання та вражень від уроку , постарайтесь протягом уроку їх заповнити. А за вашими відповідями спостерігатимуть мої помічники. На найактивнішого учня чекає сюрприз.

Пригадайте яке було домашнє завдання.

II. Перевірка домашнього завдання

На двобій я запрошую  2 учнів

(правильна відповідь оцінюється в  1 бал, за відповідями слідкуватимуть мої помічники).

1.     Справжнє прізвище І. Багряного (Лозов’ягін)

2.     Учасником якого угрупування був І. Багряний (МАРС – майстерня революційного слова)

3.     Початкова назва роману («Звіролови»)

4.     Як було написано твір «Тигролови»(восени 1543, за 14 діб,)

5.     Якщо б довелося визначати  3 основні події, якими вони б були, і до яких елементів композиції ви б їх віднесли?

6.     За жанром твір «Тигролови»? (авантюрно – пригодницький роман)

7.     Які романи належать перу І. Багряного?(«Сад Гетсиманський», «Буйний  вітер», «Людина біжить над прірвою»)

Обов’язково прочитайте,оскільки всі романи цінні,вражаючі, цікаві.

Помічники підводять підсумки, визначають кількість набраних балів.

 Діти , як ви зрозуміли, сьогодні ми будемо працювати в групах.

Для того щоб аналізувати твір, нам необхідно з’ясувати тему, ідею, основну думку твору. Спробуємо це зробити.

Оберіть , будь – ласка завдання.

Тема:зображення драматичної долі  українського  юнака  Григорія, його боротьби за  найвище благо в цьому жорстокому і бездушному світі бути  вільним

Ідея: возвеличення людини, яка за будь – яких обставин намагається боротися за своє щастя і перемагає,засудження сталінського терору, який калічить людей,  позбавляє права на життя.

Основна думка:1) український народ (Григорій  Многогрішний)- невмирущий, незнищенний, мучений, гнаний, але непокорний.

2)Сміливі завжди мають щастя

3) «Ліпше вмирати, біжучи, ніж жити гниючі»

Після того як всі групи зачитали, записуємо в зошити.

 Демонстрація відеоролика

Всепоглинаюча ідея перемога добра над злом втілюється через промовисту символіку.

Роман «Тигролови» наскрізно насичений  образами – символами. Давайте спробуємо розкрити деякі з них.

Уявіть собі:

Височенна тайга буйна  і непролазна . Залізна дорога. Вирячивши огненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючі ревом пустелі  і нетра, вогняним хвостом замітаючи слід, летів дракон, найбільший і найстрашніший  з усіх драконів. Не з китайських казок, а з чорного пекла землі людоловів і мчав понад просторами. Над безмежжям Уралу… Через хащі Сибіру… Через грізний похмурий Байкал… Через дикі кряжі Забайкалля… І розступалися скелі, і розбігалися злякано сосни і смереки…

-         Як ви вважаєте, що символізує цей потяг – дракон?

 Робота в групах

-         З’ясуйте  символічне значення вагонів – суглобів . Скільки їх?

Зачитайте ,як про це сказано в тексті?(домовини)

-         Чи вдалося Григорію втекти з ешелону? Символом чого він стає?

(символом нескореності, волелюбності)

 -Куди мчить потяг – дракон?

(за тридив’ять земель , на край світу, у небуття,до тієї прірви ,що десь утворилась і що її від років уже-----людськими кістками та душами і не можуть ніяк загасити. І не хто їх уже не визволить і не врятує, ніхто навіть нічого не знатиме про них)

-         Символом  чого є кінцева зупинка  потяга Дракона? ( символом смерті)

Зачитайте опис тих ,хто перебував у вагонах потяга Дракона ст.42

-         Що ще  за два світи  на колесах?Символом чого вони є ?

-          (символом суспільного розшарування)

-         Чому  інший експрес названий утворі чудом цивілізації,вершиною людської вибагливості і  фантазії?

(Віз, заколисуючи пасажирів , десь у невідомий і вимріяний казковий край, в дивне золоте ельдорадо)

-         Що уособлює в творі майор Медвин? ( тоталітарну систему)

-         Як же розправився  Григорій з Медвином?

-         Чи вартий Медвин такого покарання?

Сподіваюся , що висвітити  це питання нам допоможе діалог між ---- і Медвином !

-         Рішення  вбити Медвина  у григорія виникло спонтанно?

«Коло думок»

-         Як ви гадаєте, чи мав право Григорій  вбивати Медвина, адже він теж людина , а вбивство вважається великим гріхом?

(отже вбивство Медвина  - це лише знищення зла , щоб воно не розповсюджувалось)

Зробимо висновок

-         Символом чого є перемога Григорія над Медвином? (перемогою волелюбного українського народу над жорстоким  тоталітарним режимом, що калічив людей фізично, але не зміг подолати  їхню духовність. Многогрішний  убиває  свого колишнього слідчого іменем усіх замучених, вважаючи , що має на це моральне право)

-         Діти ,  може ви самі хочете поставити питання ( товаришам , мені)?

-         А ,можливо ,  хочете розкрити  якийсь інший символічний образ? (Родина Сірків  - символ духовного  відродження нації)

-         Ми розкрили деякі символічні образи, акцентували на таких поняттях як добро і зло, а тепер спробуємо створити

 

Робота в групах «» Інформаційне Гроно»

(кожна група пропонує свій варіант)

                                             ЖИТТЯ

 

         ДОБРО                                                          ЗЛО

 

 

 

          1.     Боротьба  Г. Многогрішного

 

2.     Волелюбний дух

3.     Порятунок дівчини

4.     Кохання Григорія і Наталки

             1.Арешт

                  2.Тортури   енкавеесівців

                            3.Відплата  за зло

                            4.Розлука з рідним краєм

                            5.Любов до України

 

 

      -Яке ваше ставлення до епіграфу уроку?

(цей твір боротьба добра і зла, яка є в житті одвічною)

                                  Перевірка  домашнього  завдання

-         Яке історичне коріння  роману «Тигролови»?

(Уже з першого розділу ми дізнаємося про те, що Григорій – нащадок Дем’яна Многогрішного, який свого часу побував у Сибіру)

-          Що показує на генетичну спорідненість Д. Многогрішного та його далекого предка?

(Отже Д. Многогрішний  - це один із тих гетьманів , який не хотів  підкорятися Росії )

-         Чи можна сказати, що текст роману «Тигролови» - це хроніка народження героя  і чи заслуговує цей герой носити високе звання – Людина?

-         Чого нас вчить цей роман, як впливає на нашу самосвідомість?

Кого роман залишає байдужим?

(герой є прикладом наслідування, вчить бути життєлюбними , гордими , цілеспрямованими,уміти протистояти випробуванням долі, бути гідним нащадком  своїх предків)

-         Тайга змиває з Григорія втому, оновлює,вливає по краплинам силу, а значить надію на життя. Він іде стежкою звірів і вона таки привела його в Україну, що аж сам вжахнувся  з цього відкриття . Привела до родини Сірків, у яких знайшов спокій, щастя ,життєву мудрість.

-         Що ж відомо про моральні основи родини Сірків?

-         Чи була Сірчиха , як це прийнято в українського народу, берегиною родинного вогнища?(працьовита, лагідної вдачі, турботлива, любляча)

-         Які це дві України жили у її серці?

-         У якій атмосфері зростали діти Сірків?

(росли сміливими, працьовитими, не боялися суворого життя, уміли захистити себе і допомагати іншим)

-         Як же відбувався у тайзі обряд колядування?

-         Які ще особливості родини Сірків свідчать про справжній український менталітет, який панував у тайзі?

Висновок:

Іван Багряний утверджує думку ,що  плекаючи  родинний світ, ми йдемо до духовного відродження нації

Підсумок уроку:

-         Чи справдилися ваші сподівання?Які форми роботи вас зацікавили?

-         Картки самооцінювань

-         Картки вражень

-         Супер приз (хто був найактивнішим)

Домашнє завдання:

1.Виписати або помітити закладками цитати для характеристики героїв

2.Сворити модель сильної особистості українця , опираючись на текст

 -         Діти , ви всі зараз знаходитесь на порозі самостійного дорослого життя, що ж ви найбільше маєте цінувати в житті зараз і тут , на рідній землі?

(родину, школу, рідний край, Україну)

В Німеччині вже багато років існує звичай : у родині на 18- річчя синові дарують книгу зі словами: «Пам’ятай ,що у цьому світі ти багато чого вартий, а для цього ти завжди повинен залишатися Людиною»

         Думаю, що було  б чудово, коли б цей звичай прийшов і до нас. Ви станете дорослими і свого часу обов’язково подаруйте своєму синові І.Багряного « Тигролови».

         Самі ж у будь – якій життєвій ситуації залишайтесь людиною, пам’ятайте, що саме ви є будівельниками своєї долі, ніколи не забувайте стежки до батьківської хати.

Людське безсмертя з роду і до роду

Увись росте з коріння родоводу.

 І тільки той, у кого серце чуле,

 Хто знає, береже минуле

І вміє шанувать сучасне, -

 Лиш той майбутнє

Вивершить прекрасне!

 

Додатки до уроку

Довідкове бюро

Ознаки пригодницького роману:

-         динамічне, напружене розгортання подій;

-         уміння героїв знаходити вихід з численних складних, екстремальних ситуацій;

-         зображення людини всесильної своїм інтелектом та єдністю з природою;

-         благородство поведінки героїв;

-         торжество справедливості.

Авантюрний - пов'язаний із ризикованими діями, розрахований на випадковий успіх.

Символ (гр. - знак, прикмета) - це умовне позначення

якогось предмета, поняття, явища, процесу;

художній образ, який відтворює певну думку, ідею, поняття.

Два світи на колесах

Ешелон «Дракон»

Вагони - суглоби

Втікач (Григорій Многогрішний)

Кінцева зупинка потяга

Експрес «Чудо цивілізації»

Майор Медвин -...

Тести

1.  Казковим краєм, золотим ельдорадо назвав письменник:

А) Крим;

Б) Кавказ;

В) Сибір;

Г) Закарпаття.

2.  Втілення « могутності, сили і гонору своєї пролетарської держави» у

романі є:

А) майор Медвин;

Б) усі пасажири експреса;

В) охоронці потяга - дракона;

   Г) газета «Правда»

3.  Згадуючи замордованого на допитах Многогрішного, Медвина

найбільше вразили його:

А) очі краплинами крові; Б) потріскані губи;

В) синці на руках;

Г) мужність і витримка.

4.  Для якої тварини тайги Многогрішний був диковинкою?

А) ведмедя;

Б) рисі;

В) тигра;

Г) бурундука.

5.  Що допомогло герою долати хащі тайги?

А) особисті амбіції;

Б) воля до життя;

В) жах від переслідування Медвином;

Г) бажання смачно поїсти.

6. Старий Сірко був вдячним Многогрішному за те, що

А) розповів йому про Україну;

Б) виявив до нього чемність і доброту;

В) урятував життя Наталці;

Г)*Допомагав йому полювати.

7.Пучечок яких квітів нагадував Сірківні про Україну?

 А) васильків;

Б) чорнобривців;

В) горицвітів;

8. Хто з героїв твору вважав, що у сміливих завжди є щастя?

А) Медвин;

Б) Сірко;

В)мати Наталки;

Г)брат Наталки.

9.На щастя - долю Сірківна подарувала Наталці

А) червону хустку;

Б) срібну обручку;

 В) золотий хрест;

Г) в'язану спідницю.

10. Під час полювання разом із Сірками Григорій

А) намагався не думати про своє минуле;

Б) мав можливість вдосконалювати знання і навички мисливства;

В) постійно відчував якусь небезпеку;

Г) був уважним і кмітливим.

11. 3 яким прохання звернулася Наталка до брата залишаючи родину?

А) писати їй листи;

Б) оберігати батьків;

В) бути уважним під час полювання;

Г) погано не думати про неї.

12. Яким чином Наталка намагалася поінформувати батьків про успішний

перетин кордону?

А) поштою;

Б) за допомогою Заливая;

В) за допомогою емігрантів;

Г) за допомогою військових.

                                    Літературний диктант

«Герой роману І. Багряного «Тигролови»

1.  «Високий, дебелий красень. Молодий - років 25. На ньому військовий, старенький френч. На ногах ічаги, на голові набикир кепка, а з - під неї буйний чуб кучерявиться.»

2.           «Чорнобривий, з м'ясистим носом, віком понад 30 літ... виглядає, як саме втілення могутності, сили і гонору своєї «пролетарської держави.»

3.           «Не дід, а вусатий дідуган, дебелий, високий, червоновидий, волохаті груди випихаються з білої пазухи. На ногах пропотілий кашкет, ватяні штани на нім, дарма що така спека, при боці мисливський ніж.»

4.           «І летить туди, куди й чоловік не насмілиться . звели їй до відьми в зуби полізти - і полізе. її би треба хлопцем родитись.»

5.           « їй понад 50 років, а вона виглядає ще молодо й бадьоро. І голос у неї такий, як у дочки, тільки не такий гострий, якийсь тепліший, ближчий.»

6.           « Почорніле обличчя з міцно стиснутими щелепами заросло щетиною. На крутому лобі дві глибокі зморшки сторч між крилами брів, а в зморшках сіль від поту. Одна брова тремтить, і від того таке враження, ніби брови ті пориваються полетіти.»

7.           « Бравий герой і грізний суддя та володар душ людців і плюгавий злодюжка, порушник закону нетрів.»

8.           « В очіпку і в рясній стародавній спідниці, посміхаючись, несе тарілки.»

9.           « Людина його крові: така юна, квітуча - і така сувора, гартована і гонориста.

10.« Я не знаю, хто ти, але моя хата - твоя хата. Лежи ж собі. Такий закон

тут.»

11.«Піти уторованим шляхом і добиватися приязні, залицятися,

зваблювати, зачаровувати він не смів і не міг.»

 12.«Не журися, синку. Вір у своє щастя! Воно в тебе є... У сміливих щастя

завжди є...»

doc
Додано
25 грудня 2018
Переглядів
4718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку