Тема. Соціальна компетентність. Стосунки та рівні спілкування.

Про матеріал
Мета: визначити навички ефективного спілкування, рівні спілкування, принципи міжособистісних стосунків; формувати вміння ефективно спілкуватися з однолітками та дорослими, працювати в групах, робити висновки та аналізувати різні ситуації. Обладнання: інструктивна картка, папір, олівці. Тип уроку: тренінг
Перегляд файлу

Тема. Соціальна компетентність. Стосунки та рівні спілкування.

Клас 9

Мета: визначити навички ефективного спілкування, рівні спілкування, принципи міжособистісних стосунків; формувати вміння ефективно спілкуватися з однолітками та дорослими, працювати в групах, робити висновки та аналізувати різні ситуації.

Обладнання: інструктивна картка, папір, олівці.

Тип уроку: тренінг

Хід уроку

І. Організаційний етап

(Створення позитивного настрою)

Вчитель. Чарівний день, неначе казка,
Синіє небо угорі.
Нас гріє сонечкова ласка
І спів синички на дворі.
Цвіркоче зграйка горобина
У днину радісну таку.
Пливе сімейка лебедина
По вільних водах на ставку.
Берізка біла мріє в небо,
Вночі пливуть до неї сни.
Чарівний день! Усе, як треба…
Не так далеко й до весни.

 /Надія Красоткіна/

 

  • Нехай сьогодні на уроці у душах всіх нас буде справжня весна.

ІІ. Основна частина тренінгу

На цьому уроці ви дізнаєтеся:

• про важливість спілкування;

• про рівні спілкування;

• про навички ефективного спілкування.

Пригадайте!

  • Чи може людина повноцінно жити без спілкування з іншими людьми? Висловлюємо свою думку
  • Як ви розумієте народну мудрість: «Умій вчасно сказати й вчасно замовкнути»?

Важливість спілкування. Спілкування відіграє величезну роль у житті суспільства. Без нього неможливі процеси виховання, формування й розвитку особистості, міжособистісні контакти й навіть управління, обслуговування, наукова й інші види діяльності в усіх галузях, де необхідні передавання, засвоєння інформації та обмін нею. А життя людини в сучасному суспільстві немислиме без щоденних контактів з іншими людьми. Від того, як здійснюються ці контакти, як поводяться в стосунках люди, залежить дуже багато. Адже майже третина життя кожного індивіда проходить у спілкуванні, а від спілкування залежить його психічне здоров’я. Повноцінне спілкування між людьми створює стан душевного підйому. При цьому дуже важливо розуміти один одного. Чи звертали ви увагу на те, що є люди, спілкуючись з якими, ви легко вирішуєте складні проблеми, у вас по ліпшується настрій. Ці люди завжди готові допомогти. Такий стиль спілкування називають позитивним .Позитивне спілкування — джерело душевної та психологічної задоволеності, станів радості й щастя, радість дружнього, творчого спілкування, радість спілкування з природою та мистецтвом.

На жаль, можна навести також багато прикладів негативного спілкування ,коли людина створює навколо себе умови для непорозуміння, сварок, пліток, неповаги. Таке спілкування — джерело негативних емоцій, що руйнівно діють на загальний психічний стан людини. Спілкування формує міжособистісні та ділові стосунки, є своєрідним ланцюжком між індивідами, між групами людей, між краї нами. Спілкування — життєва потреба людини будь якого віку.

 

Вправа «Знайомство»

Інструкція: Я - ведучий, починаю, а ви продовжите по колу:«Я –Лариса, я – доброзичлива», наступний учасник повторює ім'я попереднього і називає своє ім'я і якість «Ти Лариса – доброзичлива, а я Вася – веселий» і так далі по колу.

Висновок: Кожна людина унікальна, і тому треба вчитися говорити про себе позитивно. Це в свою чергу надає впевненості. Треба любити себе і поважати, і тоді людям поважати тебе буде легше.

Бесіда:

  1. Чи легко вам було казати про себе гарні слова?
  2. Чи легше казати добрі слова про іншу людину?
  3. А про кого з тих людей, що вас оточують легше за все казати гарні слова?

Вчитель. Дійсно, нам легше за все казати про тих, кого ми краще за все ми знаємо. Тобто з різними людьми у нас різні види стосунків. На занятті ми познайомимося з навичками ефективного спілкування, рівнями спілкування, принципами міжособистісних стосунків.

Коли люди знайомляться, спілкуються, разом живуть, навчаються або працюють, між ними виникають стосунки. Іншими словами, стосунки – це зв’язок між людьми, які добре знають одне одного.

Деякі стосунки формуються за нашим бажанням, інші – незалежно від того, хочемо ми цього, чи ні.

Якщо між людьми склалися здорові стосунки, вони відчувають потребу у спілкуванні і сумують, коли змушені розставатися. Здорові стосунки ґрунтуються на взаємній повазі, довірі, турботі й чесності.

Для нездорових стосунків характерні підозрілість, егоїзм, бажання контролювати і підкоряти.

Якщо ранжувати стосунки від «шапкового знайомства» до найбільш довірливих стосунків, то можна розподілити людей, що входять з нами в контакт, на три категорії – знайомі, друзі і близькі люди.

Знайомі – це люди, яких ми знаємо по імені та при нагоді можемо поговорити. Це, наприклад, сусід, однокласник або колега по роботі. Такі стосунки зазвичай складаються самі по собі і носять поверхневий характер.

Друзі – це люди, з якими ми добровільно встановлюємо тісний особистий контакт. Бажаючи подружитися, люди можуть вийти за рамки формальних стосунків, щоб краще пізнати один одного. Якщо вони відчують, що їм приємно спілкуватися, вони можуть стати друзями.

Близькі – це люди, з якими у нас встановилися найбільш довірливі стосунки. Стосунки з близькими людьми відрізняються найбільшою ступенем відданості і відкритості. Близькі люди проводять разом багато часу, довіряють один одному найпотаємніші таємниці і вважають такі стосунки особливими.

В любих стосунках люди мають розуміти один одного, тобто мати навички ефективного спілкування.

 

Вправа «Мозковий штурм» Об’єднання учнів у 4групи; П с.100

  • Які є навички ефективного спілкування? презентувати
  1. Уміння говорити.
  2. Уміння слухати.
  3. Уміння використовувати невербальні сигнали.
  4. Уміння уникати непорозумінь.

 (Обговорення роботи груп)

Висновки: навички ефективного спілкування допомагають отримувати нові знання, знаходити нових друзів тощо.

Запам'ятайте!

Людина, що передає інформацію, називається комунікатором, а та, що одержує її, — реципієнтом.

Спілкування — це процес установлення й розвитку контактів між людьми, що виникає як потреба в спільній діяльності.

Виокремлюють декілька типів спілкування:

• за характером зв’язку: безпосереднє (контакт один на один); опосередковане (телефонна розмова, лист, передавання інформації через радіо, теле -бачення, книжки);

• за формою існування мови: усне, письмове;

• за кількістю учасників: міжособистісне (особисте), масове;

• з погляду ситуації спілкування та стосунків тих, хто спілкується: при -ватне, офіційне.

Розрізняють два види спілкування — вербальне (мовленнєве) і невербальне.

 

Вправа Тест «вмієте ви слухати?» 
Відзначте ситуації, що викликають у вас незадоволення, досаду або роздратування при бесіді з будь-якою людиною, будь то ваш товариш, учитель,  випадковий співрозмовник. 

1. Співрозмовник не дає мені висловитися, постійно перериває мене під час бесіди. 
2. Співрозмовник ніколи не дивиться на мене під час розмови. 
3. Співрозмовник постійно метушиться: олівець і папір займають його більше, ніж мої слова. 
4. Співрозмовник ніколи не посміхається. 
5. Співрозмовник завжди відволікає мене питаннями та коментарями. 
6. Співрозмовник намагається спростувати мене. 
7. Співрозмовник вкладає в мої слова інший зміст. 
8. На мої запитання співрозмовник виставляє Контрзапитання. 
9. Іноді співрозмовник перепитує мене, роблячи вигляд, що не розчув. 
10. Співрозмовник, не дослухавши до кінця, перебиває мене лише потім, щоб погодитися. 
11.Співрозмовник при розмові зосереджено займається стороннім: грає в телефоні, протирає скельця окулярів і т. Д., І я твердо впевнений, що він при цьому неуважний. 
12. Співрозмовник робить висновки за мене. 
13. Співрозмовник завжди намагається вставити слово в моє оповідання. 
14. Співрозмовник дивиться на мене уважно, не кліпаючи. 
15. Співрозмовник дивиться на мене, ніби оцінюючи. Це турбує, 
16. Коли я пропоную що-небудь нове, співрозмовник каже, що він думає так само. 
17. Співрозмовник переграє, показуючи, що цікавиться бесідою, занадто часто киває головою, ахає і підтакує. 
18. Коли я говорю про серйозне, співрозмовник вставляє смішні історії, жарти, анекдоти. 
19. Співрозмовник часто дивиться на годинник під час розмови. 
20. Співрозмовник вимагає, щоб всі погоджувалися з ним. Будь-яке його висловлювання завершується питанням: «Ви теж так думаєте?» Або «Ви не згодні?» 
Підіб'ємо підсумки. 14-20 - ви поганий співрозмовник, і вам необхідно наполегливо працювати над собою і вчитися слухати. 
8-14 - вам притаманні деякі недоліки, ви критично ставитеся до висловлювань, але вам ще бракує деяких достоїнств гарного співрозмовника, уникайте поспішних висновків, не загострювати уваги на манері говорити, що не вдавайте, шукайте прихований сенс сказаного, що не монополізуйте розмову. 
2-8 - ви гарний співрозмовник. Але іноді відмовляєте партнеру в повній увазі. Повторюйте ввічливо його висловлювання, дайте час висловити свою думку повністю, пристосовуйте свій темп мислення до його мови і можете бути впевнені, що спілкуватися з вами буде ще приємніше. 
0-2 - ви відмінний співрозмовник. Ви вмієте слухати. Ваш стиль спілкування може стати прикладом для оточуючих.

 

Вправа «Знайди відповідність»

(Кожна група отримує інструктивну картку та за допомогою підручнику знаходить відповідність)П.с.101-102

                          Інструктивна картка  

Перший рівень                     Людина ділиться інформацією, але не коментує її.             

                                     Спілкування формальне.

Другий рівень                       Людям комфортно разом, вони довіряють один       

                                                одному.

Третій рівень                          Рівень знайомства

Четвертий рівень                   Обмін не тільки думками, а й почуттями.

П’ятий рівень                          Діляться думками, дізнаються про смаки та

                                                  погляди, як ставляться до одних і тих самих

                                                  подій.

  

Релаксаційна вправа «Бурулька»

Учитель. Станьте, заплющте очі, руки підніміть угору. Уявіть, що ви – бурульки. Напружте усі м’язи вашого тіла. Запам’ятайте це відчуття. Необхідно завмерти в цій позі на 1-2 хв. Потім уявіть, що під дією сонячного тепла ви починаєте поволі танути, розслаблюючи поступово кисті рук, потім м’язи плечей, шиї, корпусу, ніг тощо. Запам’ятайте свої відчуття в стані розслаблення. Виконуйте вправу доти, доки не досягнете оптимального емоційного стану.

Учитель. Здорові стосунки – запорука щасливого і успішного життя. Вчені стверджують, що вони сприяють зменшенню числа стресів і хвороб, зростання популярності і впевненості в собі. У дорослому житті вони сприяють авторитету, вищого рівня фінансового благополуччя, стабільності в подружньому житті, самоповазі і усвідомлення сенсу життя. Люди, яким вдалося встановити здорові міжособистісні взаємини, краще задовольняють власні потреби, повніше реалізують себе, легше долають труднощі і вирішують проблеми.

 Принципи формування здорових стосунків описує формула трьох «К»

 Здорові стосунки = Кооперація + Комунікація + Компроміс

 

Кооперація — означає діяти як одна команда, використовувати синергію для досягнення спільної мети.

Комунікація — означає бути відкритим до спілкування, не замикатися в собі, завжди обговорювати з близькими те, що вас хвилює.

Компроміс — означає необхідність розв’язувати проблеми у стосунках шляхом взаємних поступок.

 

Робота в групах(Об’єднання в 3групи)

Завдання для груп:

1 група – Поясніть, як ви розумієте вислів: «Заговори, щоб я тебе побачив» (Сократ) ;

2 група – Як ви розумієте слова Ліни Костенко:

«І в житті, як на полі мінному,
я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
– Люди, будьте взаємно ввічливі! –
і якби на те моя воля,
написала б я скрізь курсивами:
– Так багато на світі горя,
люди, будьте взаємно красивими!»

3 група – Як ви розумієте ствердження «Уміння спілкуватися з людьми – це товар, і я заплачу за таке вміння більше, ніж за що-небудь інше у світі».

ІІІ. Підсумки тренінга

Вправа «Мікрофон»

 1. Яку роль у житті людини відіграє спілкування?

2. Які є рівні спілкування?

3. Які життєві навички необхідні для ефективного спілкування?

Закінчіть речення: «Для мене цікавим сьогодні було дізнатися…» 

 

Вправа «Оплескі»

Якщо тепло у серці є
Та світло — то прекрасно!
І їх людина роздає —
Шоб стало тепло й ясно

Усім, хто поруч з нею є
І жити світло хоче,
Кому тепла не дістає —
З тим ділиться охоче.

Учитель. Подаруємо оплески за гарну спільну працю.

 

ІV. Домашнє завдання: § 21

 

Додатки

 Проаналізуйте, які рівні спілкування властиві вам. Які життєві навички спілкування потрібно вам розвивати, щоб бути успішною людиною в усіх сферах життя?

 

 

 

 

Залежно від того, як і між ким відбувається спілкування, розрізняють такі рівні спілкування:

примітивний — коли партнера розглядають як перешкоду, що потребує усу нення (один — постійний комунікатор, а інший — постійний реципієнт). Співбе сідник налагоджує контакт, не особливо турбуючись, наскільки адекватно й пра вильно ви його сприймете. Він уважає за краще більше говорити, ніж слухати;

маніпулятивний — коли партнера сприймають як засіб для досягнення певної мети. Один із співрозмовників через визначену соціальну роль намагається викликати співчуття, жалість партнера, нав’язати власну думку тощо. Часто ма -ніпуляція характеризується імітацією — зацікавленості, чемності.

стандартизований — справжнє ставлення ховається за «масками», які демонструють партнеру певні стандартні норми поведінки. Наприклад, партнер мимоволі вдягає маску привітності, серйозності, увічливості через те, що іноді психологічно не може вкладати в спілкування всі свої розумові ресур си, чарівливість. Або коли говорить не зовсім щирий комплімент, він одягає маску, щоб приховати нещирість. У деяких ситуаціях настрій не варто пока -зувати, оскільки будь який відступ від норми може бути неправильно сприй нятий;

конвенційний — нормальна партнерська взаємодія випадкових (чужих) людей, коли враховуються потреби, інтереси, цінності обох сторін;

діловий — партнерська взаємодія, що не виходить за межі ділових стосунків, спрямована на взаємодопомогу, взаєморозуміння. Партнер уважний до ваших особистих поглядів, смаків, він звертає увагу на ваш характер, вік. У вас є спіль -на мета, що вас об’єднує;

ігровий — взаємодія між досить близько знайомими людьми, які чуйно й щиро намагаються «грати партнера», створювати оптимальну атмосферу спілкування. Цей рівень спілкування безпосередньо пов’язаний з почуттям гумору, він дуже важливий для будь яких неформальних стосунків;

духовний — обмін духовними цінностями, доступ до найпотаємніших пере -живань, мрій, «розкриття» душі перед партнером. Це вищий рівень людського спілкування. При такому спілкуванні партнер сприймається як носій духовного начала, й усвідомлення цього пробуджує в співрозмовника почуття особливої поваги, шанобливості.

У реальній взаємодії партнери переходять з рівня на рівень. Важливо, щоб вони не опускалися нижче конвенційного рівня.

Працюємо разом

Рольова гра. Об’єднайтесь у групи з умовними назвами за рівнями спілкування: «Маніпулятивний», «Примітивний», «Стандартизований», «Конвенційний», «Діловий», «Ігровий» і «Духовний». Обговоріть інформацію, подану вище, і змоделюйте життєві ситуації за умов, коли людина застосовує ці рівні. Проаналізуйте їх.

Ефективне спілкування. У процесі спілкування відбувається взаємодія лю -дини з іншими людьми, здійснюється обмін уявленнями, ідеями, інтересами, на строями. А чи можна зробити спілкування кращим? Так, і в цьому вам допоможе ефективне спілкування — елементарні правила поведінки людини під час спіл -кування, які сприятимуть порозумінню, спрямовуватимуть потік інформації в потрібному напрямку, допомагатимуть співрозмовникам подолати бар’єри спіл кування й залучатимуть до відкритої дискусії; стимулюватимуть їх діяти задля досягнення поставленої мети; передаватимуть інформацію, заохочуючи людину думати по новому.

 

П’ять основних принципів спілкування з людьми (за Д. Карнегі)

1. Замість того щоб звинувачувати, спробуйте зрозуміти людину. Це набагато корисніше, бо виховує здатність ставитись одне до одного терпимо, із співчуттям і добротою.

2. Передусім важливо зацікавити людину, щоб змусити її саму захотіти зробити що-небудь.

3. Вирішуючи свої проблеми, ми витрачаємо 95 % часу на думки про себе. Це неправильно. Припиніть думати про власні бажання й чесноти, спробуйте пізнати позитивні якості інших людей та відверто й щиро висловте їм схвалення, удячність, будьте щедрими на похвалу.

4. Кращий спосіб впливати на людину — говорити з нею про те, що вона хоче, і намагатися допомогти їй досягти бажаного.

5. Потрібно завжди враховувати думку інших людей, їхні сумніви та плани.

Шість способів сподобатися людям:

• виявляйте до людей щирий інтерес;

• частіше всміхайтеся;

• пам’ятайте, що ім’я людини для неї є найкращим словом, тож не забувайте його повторювати;

• учіться уважно слухати й заохочувати співбесідника до розмови;

• говоріть про те, що більше цікавить вашого співбесідника, ніж вас;

• намагайтеся дати людині відчути її перевагу над вами, робіть це щиро й природно.

 

Що ми втрачаємо, коли не вміємо ефективно спілкуватися

Одного разу в приймальню Оксфордського університету зайшли незаможно вдягнені чоловік і жінка. І на питання секретаря:

«Що ви хотіли?»

жінка відповіла: «Нам потрібно зустрітися з директором університету».

Секретар оглянула їх скептичним поглядом і сказала: «Директор зайнятий і навряд чи зможе вас прийняти. Приходьте пізніше».

 «Добре, — сказала жінка, — ми почекаємо стільки, скільки потрібно».

За 2 години все-таки директор зміг їх прийняти, і тільки-но вони зайшли, одразу сказав: «Панове, у вас є одна лише хвилина, я дуже зайнятий».

 Жінка подякувала йому за те, що він зміг їх прийняти, і сказала: «Ви знаєте, наш улюблений син учився у вашому університеті, йому дуже подобалося тут навчатися. Але так склалися обставини, що рік тому він трагічно загинув. Ми дуже любили нашого сина і в пам’ять про нього хотіли поставити пам’ятник на території університету».

Директор перебив її на півслові та сказав: «Панове, про що ви говорите? Це не кладовище, а університет. Ідіть, я дуже зайнятий».

«Ви, напевно, нас неправильно зрозуміли. Ми хотіли б за свої гроші побудувати корпус, подарувати його університету й назвати цей корпус ім’ям нашого сина».

Директор знову перебив і сказав: «Панове, про що ви думаєте? Одна тільки лабораторія коштує 7 мільйонів фунтів. Ідіть, я дуже зайнятий».

Вони встали й тихо пішли до виходу. Біля самих дверей чоловік, який мовчав увесь цей час, сказав жінці: «Слухай, якщо так недорого коштує лабораторія, може, є сенс нам побудувати свій університет?»

Увечері того ж дня вони сіли в потяг, який йшов у місто Стенфорд, і побудували свій Стенфордський університет.

 Довідка Університет імені Ліленда Стенфорда-молодшого (англ. Leland Stanford Junior University), або Стенфордський університет — приватний вищий навчальний заклад міста Стенфорд, Каліфорнія, США. Стенфордський університет був заснований залізничним магнатом, колишнім губернатором Каліфорнії та сенатором США Лілендом Стенфордом із дружиною Джейн Летроп Стенфорд. Засновуючи університет, Стенфорди намагалися зберегти в людях пам’ять про свого сина Ліленда Стенфорда-молодшого, який помер у 16-річному віці від тифу в Європі. Грант на заснування університету був підписаний 11 листопада 1885 року, через три дні, 14 листопада, він був прийнятий Радою опікунів. Будівництво почалося 14 травня 1887 р. Університет було відкрито 1 жовтня 1891 року. На той час у ньому навчалося 559 студентів та працювало 15 викладачів. Зараз у Стенфорді навчається за бакалаврською програмою приблизно 6800 студентів та 8300 аспірантів. Університет розділений на кілька шкіл, наприклад: Стенфордська школа бізнесу, Стенфордська школа права, Стенфордська школа медицини, Стенфордська школа інженерної справи тощо. Університет розташований у Кремнієвій долині, його випускники заснували такі визначні компанії, як Nike, Hewlett-Packard, Sun Microsystems, Nvidia, Yahoo!, Cisco Systems, Silicon Graphics та Google.

 

 

 

 

 

1 група – Поясніть, як ви розумієте вислів:

 «Заговори, щоб я тебе побачив» (Сократ) ;

 

2 група – Як ви розумієте слова Ліни Костенко:

«І в житті, як на полі мінному,
я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
– Люди, будьте взаємно ввічливі! –
і якби на те моя воля,
написала б я скрізь курсивами:
– Так багато на світі горя,
люди, будьте взаємно красивими!»

 

3 група – Як ви розумієте ствердження

«Уміння спілкуватися з людьми – це товар, і я заплачу за таке вміння більше, ніж за що-небудь інше у світі».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        Інструктивна картка

Перший рівень                      > Людина ділиться інформацією, але не коментує її.             

                                      Спілкування формальне.

Другий рівень                        > Людям комфортно разом, вони довіряють один       

                                                одному.

Третій рівень                           > Рівень знайомства

Четвертий рівень                     > Обмін не тільки думками, а й почуттями.

П’ятий рівень                          > Діляться думками, дізнаються про смаки та

                                                  погляди, як ставляться до одних і тих самих

                                                  подій.

 

                          Інструктивна картка  

Перший рівень                      > Людина ділиться інформацією, але не коментує її.             

                                      Спілкування формальне.

Другий рівень                        > Людям комфортно разом, вони довіряють один       

                                                одному.

Третій рівень                           > Рівень знайомства

Четвертий рівень                     > Обмін не тільки думками, а й почуттями.

П’ятий рівень                          > Діляться думками, дізнаються про смаки та

                                                  погляди, як ставляться до одних і тих самих

                                                  подій.

 

                          Інструктивна картка  

Перший рівень                      > Людина ділиться інформацією, але не коментує її.             

                                      Спілкування формальне.

Другий рівень                        > Людям комфортно разом, вони довіряють один       

                                                одному.

Третій рівень                           > Рівень знайомства

Четвертий рівень                     > Обмін не тільки думками, а й почуттями.

П’ятий рівень                          > Діляться думками, дізнаються про смаки та

                                                  погляди, як ставляться до одних і тих самих

                                                  подій.

1

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кіндзер Валентина
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 квітня 2021
Переглядів
3314
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку