Біологія 8 клас
Урок №
Тема. Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.
Мета: навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і характером дії на внутрішні органи соматичної та автономної нервової систем; розвивальна: розвивати навички самостійної роботи, вміння працювати : в групах, з додатковою літературою, аналізувати, порівнювати та робити висновки; виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання та матеріали: таблиці «Нервова система», «Головний мозок», «Автономна вегетативна система», додаткові матеріали, що теми уроку .
Базові поняття та терміни: соматична нервова система, черепномозкові нерви, спинномозкові нерви, автономна (вегетативна )нервова система, симпатичний та парасимпатичний відділи, нервові вузли, гіпоталамус., мігрень, вегетативна дисфункція.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
Тестова перевірка знань учнів
Відповіді: 1-б, 2-в,3-в,4-г, 5-а, 6-б, 7-в, 8-г, 9-г, 10-в, 11-в, 12-в.
Уявіть, що ви тільки пообідали. Серце працює повільніше, а діяльність травного тракту посилилася. Але, якщо у вашу їдальню раптово за біжить людина з наганом, або ви почуєте за вікном ґвалт, то відбудеться трохи інше… Травлення сповільниться, серце почне битися скоріше, кров попрямує до м’язів та мозку, ваші легені будуть розтягуватися й поглинати більше кисню, зіниці ваших очей стануть більшими, потові залози активізуються, артеріальний тиск підвищиться… І все це - за одну секунду!
Бесіда з учнями
План
Робота у групах по заповненню таблиці
Соматична нервова система |
Автономна нервова система |
||
|
|||
Нервові волокна (нерви), що не перериваються |
Нервові волокна( нерви), що перериваються вузлами |
||
|
|||
Черепномозкові нерви (12 пар) |
Спинномозкові нерви (31 пара) |
Симпатичні нерви |
Парасимпатичні нерви |
|
|||
Чутливі та рухові |
Рухові |
||
|
|||
30-120 м/с |
1-3 м/с |
||
|
|||
Мозочок, середній мозок, кінцевий мозок |
Гіпоталамус – ділянка проміжного мозку |
||
|
|||
Підконтрольна людській свідомості, людина усвідомлено дає команди. |
Не підконтрольна людській свідомості, регуляція відбувається несвідомо (автономно) |
||
|
|||
Забезпечують зв'язок організму із зовнішнім середовищем. |
Здійснюють рухи всіх частин тіла |
Іннервують роботу внутрішніх органів. Забезпечує мобілізацію фізичних сил організму.
|
Іннервують внутрішні органи, справляючи на них вплив протилежний дії симпатичної нервової системи. Забезпечує відновлення ресурсів. |
Іннервація (від лат. In — в, всередині і нерви) — забезпечення органів і тканин нервами, що забезпечують їхній зв'язок з центральною нервовою системою (ЦНС).
Розповідь з елементами бесіди.
Збудження симпатичної автономної нервової системи сприяє інтенсивній діяльності організму, а збудження парасимпатичної, навпаки, сприяє відновленню витрачених організмом ресурсів. Чимало органів зазнають протилежного впливу симпатичної й парасимпатичної систем, оскільки ці системи є функціональними антагоністами.
Наприклад, під впливом імпульсів, що надходять по симпатичних нервах, частішають і посилюються скорочення серця, підвищується тиск крові, підвищується вміст глюкози в крові, розширюються зіниці, гальмуються скорочення шлунка й кишечника, зменшується секреція шлункового соку.
Під впливом імпульсів, що надходять по парасимпатичних нервах, уповільнюються й послаблюються скорочення серця, знижується артеріальний тиск, знижується вміст глюкози в крові, збуджуються скорочення шлунка й кишечника, посилюється секреція шлункового соку.
У такий спосіб робота симпатичної нервової системи сприяє активній роботі організму, а діяльність парасимпатичної нервової системи спрямована на збереження й поновлення запасів енергії в організмі.
Цікаво знати?
Демонстрація таблиці Вплив автономної нервової системи на діяльність деяких органів .
Розповідь з елементами бесіди.
На роботу нервової системи можуть впливати багато фізичних і хімічних чинників, стреси, непосильні психічні й фізичні навантаження, спадкові чинники й травматичні чинники.
Для нормального існування організму необхідне збереження цілісності всіх відділів центральної і периферичної нервової системи, їхня узгоджена спільна робота.
Ушкодження окремих ділянок центральної і периферичної нервової систем може призводити до порушення різних функцій. Це пояснюється загибеллю нейронів, що входять до складу нервового центру, який регулює діяльність того чи іншого органа, й ушкодженням нервових волокон, що підтримують зв'язок між нервовими центрами та відповідними органами.
Ушкодження кори великих півкуль може призвести до порушення мовлення, зору, слуху, здатності орієнтуватися в просторі. Ушкодження мозкової речовини в центральній ділянці кори мозку призводить до рухових розладів аж до виникнення паралічів на протилежному боці тіла. Ушкодження мозочка виражаються в порушенні координації рухів, при цьому страждає й діяльність внутрішніх органів.
Ушкодження серцево-судинного або дихального центрів, що розташовані в довгастому мозку, призводить до смертельного результату.
Діяльність нервових центрів може порушуватися, через нестачу кисню, під дією отруйних речовин, які потрапили в кров, а також з інших причин.
Розповідь про хвороби Вегетативної нервової системи
Мігре́нь (англ. Migraine) — хронічний розлад, який характеризується періодичним головним болем середньої та високої інтенсивності, що часто пов'язаний з ураженням вегетативної нервової системи. У всьому світі більше, ніж 10 % населення, страждає на мігрень у тому чи іншому періоді життя.
Сиптоми мігрені: нудота; блювота, світобоязнь (підвищена чутдивість до світла), гіперакузія (підвищена чутливість до звуків тощо).
Вважають, що мігрень виникає через наявність певних генетичних факторів та вплив факторів довкілля. Мігрень уражає більше хлопчиків, ніж дівчаток до початку статевого дозрівання, але трапляється удвічі, а то й утричі більше серед жінок, ніж чоловіків. Мігрень часто розвивається на тлі психічних розладів, включаючи депресію, вважають стрес, сон, голод та втому — ці фактори однаково часто зумовлюють мігрень. Найчастіше напад мігрені починається не на висоті стресу, а під час очікування майбутнього (можливого) стресу або після стресової ситуації.
Вегетативна дисфункція (ВСД) – це захворювання, що пов’язане з порушеннями в роботі вегетативної нервової системи. Через це так важко знайти корінь проблеми – як лікувати те, що не має певного місцезнаходження в тілі?
Вегетативна нервова система пронизує весь організм. Тривожні симптоми з’являються, коли знижується тонус вегетативної системи, наслідком чого є невиконання нею своїх основних функцій.
Ознаки хвороби
Заходи профілактики цих захворювань складаємо разом
Гра «Так чи ні»
Опрацювати §35 підручника, повторити §§31-36, підготуватися до самостійної роботи з теми «Нервова система»
П |
С |
Н |
Ч |
С |
А |
Й |
Ю |
А |
Я |
Н |
И
|
Ї |
А |
И |
И |
Р |
И |
Ч |
К |
Б |
Н |
Н
|
І |
Л |
Т |
М |
А |
С |
С |
У |
Л |
І |
Н
|
Н |
Г |
А |
П |
П |
К |
П |
Л |
Е |
Т |
О
|
А |
О |
Н |
Е |
Р |
Е |
Е |
Р |
Е |
Р |
М
|
Г |
М |
О |
Ч |
Е |
Л |
Ф |
Ь |
Н |
Г |
О
|
А |
Н |
Т |
І |
П |
Н |
О |
З |
М |
І |
З
|
В |
І |
В |
М |
З |
О |
М |
А |
Т |
С |
К
|
О |
Н |
А |
П |
К |
А |
Т |
И |
Е |
О |
Й |
Р |
О |
Л |
У |
О |
П |
С |
Ч |
М |
О |
Е |
Н |
С |
Ь |
І |
В |
М |
И |
Н |
А |
Г |
11Х11
Відповіді: черепномозкові, спинномозкові, симпатична, парасимпатична, гомеостаз, блукаючий, мігрень, імпульс, нейрон, рефлекс, автономна, сплетіння, ганглії.
1