Тема. Соматична нервова система. Вегетативна нервова система.

Про матеріал
Конспект уроку з біології у 8 класі на тему: "Соматична нервова система. Вегетативна нервова система"
Перегляд файлу

Біологія 8 клас

Урок №

Тема. Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.

Мета: навчальна: ознайомити учнів із  особливостями будови і характером дії на внутрішні органи соматичної та автономної нервової систем; розвивальна: розвивати  навички самостійної роботи, вміння працювати : в групах, з додатковою літературою, аналізувати, порівнювати та робити висновки; виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.

Обладнання та матеріали: таблиці «Нервова система», «Головний мозок», «Автономна вегетативна система», додаткові матеріали, що теми уроку .

Базові поняття та терміни: соматична нервова система, черепномозкові нерви, спинномозкові нерви, автономна (вегетативна )нервова система, симпатичний та парасимпатичний відділи, нервові вузли, гіпоталамус., мігрень, вегетативна дисфункція.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

  1. Організаційний етап.
  2. Перевірка домашнього завдання.

Тестова перевірка знань учнів

  1.                Зовнішньою оболонкою спинного мозку є: а) м’яка; б) тверда; в) павутинна; г) м’язова.
  2.                Найвищий відділ центральної нервової системи: а) мозочок; б) довгастий мозок; в) кінцевий мозок; г) середній мозок
  3.                Оболонка спинного мозку, що містить кровоносні судини: а) тверда; б) павутинна; в) м’яка; г) м’язова
  4.                Відділ головного мозку , що регулює дихання, травлення, серцево-судинну системи: а) кінцевий; б) проміжний; в) середній; г) довгастий; д) мозочок.
  5.                Висхідні  (задні) провідні шляхи, роги, корінці утворюють нейрони: а) чутливі; б) вставні; в) рухові; г) проміжні.
  6.                Нейрони, що передають у мозок інформацію із зовнішнього середовища: а) вставні; б) чутливі; в) рухові; г) будь-які.
  7.                Спинний мозок утворений: а) сірою речовиною; б) білою речовиною; в) сірою та білою речовиною.
  8.                Мозочок відповідає за: а) складні форми поведінки; б) діяльність залоз внутрішньої секреції; в) дихання, травлення, обмін речовин; г) координацію рухів.
  9.                Низхідні (передні) провідні шляхи, роги, корінці утворюють нейрони: а) проміжні; б) доцентрові; в) вставні; г) відцентрові.
  10.            У середині мозку розташовані шлуночки: а) два; б) три; в) чотири; г) жодного.
  11.            Кора півкуль кінцевого мозку складається з: а) білої речовини; б) тіл нейронів; в) сірої речовини; г) відростків нейронів.
  12.            Біла речовина мозку складається з: а) клітин білого кольору; б) нервових клітин; в) довгих відростків нейронів; г) коротких відростків нейронів.

Відповіді: 1-б, 2-в,3-в,4-г, 5-а, 6-б, 7-в, 8-г, 9-г, 10-в, 11-в, 12-в.

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Уявіть, що ви тільки  пообідали. Серце працює повільніше, а діяльність травного тракту посилилася. Але, якщо у вашу їдальню раптово за біжить людина з наганом, або ви почуєте за вікном ґвалт, то відбудеться трохи інше… Травлення сповільниться, серце почне битися скоріше, кров попрямує до м’язів та мозку, ваші легені будуть розтягуватися й поглинати більше кисню, зіниці ваших очей стануть більшими, потові залози активізуються, артеріальний тиск підвищиться… І все це  - за одну секунду!

  •              Чому так сталося?
  •              Як ви думаєте, який відділ нервової системи включає ці механізми і узгоджує їх?
  1. Актуалізація навчальної діяльності учнів

Бесіда з учнями

  1. На які частини поділяють нервову систему?
  2. Що входить до складу центральної нервової системи?
  3. Що входить до складу периферичної нервової системи?
  4. Чи може людина командою змусити своє серце скорочуватись швидше?
  •         Повідомлення теми та мети уроку.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Будова та функції соматичної та вегетативної нервової системи.
  2. Робота відділів вегетативної нервової системи.
  3. Захворювання периферичної нервової системи.
  1. Будова та функції соматичної та вегетативної нервової системи.

Робота у групах по заповненню таблиці

Соматична нервова система

Автономна нервова система

  1. Будова

Нервові волокна (нерви), що не перериваються

Нервові волокна( нерви), що перериваються вузлами

  1. Склад

Черепномозкові нерви

(12 пар)

Спинномозкові нерви

(31 пара)

Симпатичні нерви

Парасимпатичні нерви

  1. Типи нейронів

Чутливі та рухові

Рухові

  1. Швидкість проведення імпульсу

30-120 м/с

1-3 м/с

  1. Центр контролю

Мозочок, середній мозок, кінцевий мозок

Гіпоталамус – ділянка проміжного мозку

  1. Дія системи

Підконтрольна людській свідомості, людина усвідомлено дає команди.

Не підконтрольна людській свідомості,

регуляція відбувається несвідомо (автономно)

  1. Функції

Забезпечують зв'язок організму із зовнішнім середовищем.

Здійснюють рухи всіх частин тіла

Іннервують роботу внутрішніх органів.

Забезпечує мобілізацію фізичних сил організму.

 

 

 

Іннервують внутрішні органи, справляючи на них вплив протилежний дії симпатичної нервової системи.

Забезпечує відновлення ресурсів.

 

Іннервація (від лат. In — в, всередині і нерви) — забезпечення органів і тканин нервами, що забезпечують їхній зв'язок з центральною нервовою системою (ЦНС).

  1. Робота відділів вегетативної нервової системи.

Розповідь з елементами бесіди.

Збудження симпатичної автономної нервової системи сприяє інтенсив­ній діяльності організму, а збудження парасимпатичної, навпаки, сприяє відновленню витрачених організмом ресурсів.            Чимало органів зазнають протилежного впливу симпатичної й парасимпатичної систем, оскільки ці системи є функціональними антагоністами.

         Наприклад, під впливом імпульсів, що надходять по симпатичних не­рвах, частішають і посилюються скорочення серця, підвищується тиск кро­ві, підвищується вміст глюкози в крові, розширюються зіниці, гальмуються скорочення шлунка й кишечника, зменшується секреція шлункового соку.

            Під впливом імпульсів, що надходять по парасимпатичних нервах, уповільнюються й послаблюються скорочення серця, знижується артері­альний тиск, знижується вміст глюкози в крові, збуджуються скорочення шлунка й кишечника, посилюється секреція шлункового соку.

У такий спосіб робота симпатичної нервової системи сприяє активній роботі організму, а діяльність парасимпатичної нервової системи спрямо­вана на збереження й поновлення запасів енергії в організмі.

Цікаво знати?

  •               Симпатичні нерви в організмі людини утворюють сплетіння: сонячне, серцеве та легеневе. Які відповідають за формування больових відчуттів окремих органів: підшлункової залози, серця, легень
  •                Найбільшим  парасимпатичним нервом  є блукаючий – його гілки знаходяться в багатьох внутрішніх органах – серці, шлунку, судинах, кишечнику.

 

Демонстрація таблиці Вплив автономної нервової системи на діяльність  деяких органів .

  1. Захворювання периферичної нервової системи

Розповідь з елементами бесіди.

  • Як ви вважаєте, які чинники можуть впливати на роботу нервової системи?

 

            На роботу нервової системи можуть впливати багато фізичних і хіміч­них чинників, стреси, непосильні психічні й фізичні навантаження, спад­кові чинники й травматичні чинники.

            Для нормального існування організму необхідне збереження цілісності всіх відділів центральної і периферичної нервової системи, їхня узгоджена спільна робота.

            Ушкодження окремих ділянок центральної і периферичної нервової систем може призводити до порушення різних функцій. Це пояснюється загибеллю нейронів, що входять до складу нервового центру, який регулює діяльність того чи іншого органа, й ушкодженням нервових волокон, що підтримують зв'язок між нервовими центрами та відповідними органами.

Ушкодження кори великих півкуль може призвести до порушення мовлення, зору, слуху, здатності орієнтуватися в просторі. Ушкодження мозкової речовини в центральній ділянці кори мозку призводить до рухових розладів аж до виникнення паралічів на протилежному боці тіла. Ушко­дження мозочка виражаються в порушенні координації рухів, при цьому страждає й діяльність внутрішніх органів.

            Ушкодження серцево-судинного або дихального центрів, що розташо­вані в довгастому мозку, призводить до смертельного результату.

            Діяльність нервових центрів може порушуватися, через нестачу кис­ню, під дією отруйних речовин, які потрапили в кров, а також з інших причин.

 

Розповідь про хвороби Вегетативної нервової системи

 

Мігре́нь (англ. Migraine) — хронічний розлад, який характеризується періодичним головним болем середньої та високої інтенсивності, що часто пов'язаний з ураженням вегетативної нервової системи. У всьому світі більше, ніж 10 % населення, страждає на мігрень у тому чи іншому періоді життя.

Сиптоми мігрені: нудота; блювота, світобоязнь (підвищена чутдивість до світла), гіперакузія (підвищена чутливість до звуків тощо).

Вважають, що мігрень виникає через наявність певних генетичних факторів та вплив факторів довкілля. Мігрень уражає більше хлопчиків, ніж дівчаток до початку статевого дозрівання, але трапляється удвічі, а то й утричі більше серед жінок, ніж чоловіків. Мігрень часто розвивається на тлі психічних розладів, включаючи депресію, вважають стрес, сон, голод та втому — ці фактори однаково часто зумовлюють мігрень. Найчастіше напад мігрені починається не на висоті стресу, а під час очікування майбутнього (можливого) стресу або після стресової ситуації.

 

Вегетативна дисфункція  (ВСД) – це захворювання, що пов’язане з порушеннями в роботі вегетативної нервової системи. Через це так важко знайти корінь проблеми – як лікувати те, що не має певного місцезнаходження в тілі?
Вегетативна нервова система пронизує весь організм. Тривожні симптоми з’являються, коли знижується тонус вегетативної системи, наслідком чого є невиконання нею своїх основних функцій.

Ознаки хвороби

  • Організм погано пристосовується до погодних умов;
  • Підвищена або знижена пітливість (загальна та локальна);
  • Нестабільність температури тіла;
  • Біль в області серця (поколювання, похідні болі, дискомфорт в області серця, відчуття стиснення в грудях, часті відчуття недостатності повітря);
  • Подразливість, нервозність;
  • Нестабільний знижений або підвищений артеріальний тиск;
  • «Мурашки» по тілу, поколювання, оніміння різних частин тіла;
  • Головний біль, запаморочення, постійна втома;
  • Дуже гарний або, навпаки, поганий апетит.

 

Заходи профілактики  цих захворювань складаємо разом

  1. Узагальнення, систематизація та контроль знань та вмінь учнів.

Гра «Так чи ні»

  1. Черепномозкові нерви належать до вегетативної нервової системи –
  2. Соматична нервова система підконтрольна діяльності людини +
  3. Симпатична нервова система прискорює роботу серця +
  4. Середній мозок керує роботою вегетативної нервової системи –
  5. Парасимпатичні нерви здійснюють рухи всіх частин тіла –
  6. Черепномозкових нервів 12 пар +
  7. Вегетативна нервова система складається із рухових нейронів +
  8. Спинномозкових нервів 62 +
  9. Діяльність вегетативної нервової системи підпорядковується волі людини –
  10. Соматична нервова система має вставні нейрони +
  11. Парасимпатичний відділ підвищує кров’яний тиск –
  12. Стрес є причиною мігрені +
  13. Симпатичні нерви належать до соматичної нервової системи –
  14. Найбільший парасимпатичний нерв – це блукаючий +
  15. Спинномозкові нерви розширюють зіниці –
  16. Зв'язок організму з навколишнім середовищем забезпечує соматична нервова система +
  17. Симпатичні нерви утворюють сплетіння +

 

  1. Домашнє завдання

Опрацювати §35 підручника, повторити §§31-36, підготуватися до самостійної роботи з теми «Нервова система»

  1. Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

С

Н

Ч

С

А

Й

Ю

А

Я

Н

И

 

Ї

А

И

И

Р

И

Ч

К

Б

Н

Н

 

І

Л

Т

М

А

С

С

У

Л

І

Н

 

Н

Г

А

П

П

К

П

Л

Е

Т

О

 

А

О

Н

Е

Р

Е

Е

Р

Е

Р

М

 

Г

М

О

Ч

Е

Л

Ф

Ь

Н

Г

О

 

А

Н

Т

І

П

Н

О

З

М

І

З

 

В

І

В

М

З

О

М

А

Т

С

К

 

О

Н

А

П

К

А

Т

И

Е

О

 

Й

Р

О

Л

У

О

П

С

Ч

М

О

 

Е

Н

С

Ь

І

В

М

И

Н

А

Г

 11Х11

Відповіді: черепномозкові, спинномозкові, симпатична, парасимпатична, гомеостаз, блукаючий, мігрень, імпульс, нейрон, рефлекс, автономна, сплетіння, ганглії.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лук'янова Марина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
7009
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку