Тема: Сума n перших членів арифметичної прогресії.
Мета уроку: вивести формули суми n перших членів арифметичної прогресії, домогтися засвоєння формул для обчислення суми перших n членів арифметичної прогресії; сформувати вміння застосовувати ці формули до розв’язування задач, у тому числі практичних задач; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати інтерес до вивчення математики.
Впровадження наскрізної лінії « Громадянська відповідальність».
Очікувані результати: учні повинні знати формули для обчислення суми перших n членів арифметичної прогресії, уміти застосовувати ці формули до розв’язування задач.
Основні поняття: арифметична прогресія, різниця, n-й член, сума перших n членів арифметичної прогресії.
Обладнання: підручник, роздавальні матеріали, презентація « Арифметична прогресія»
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
І. Організаційний етап.
Слово «прогрес» перекладається з латинського, як «рух вперед», або крок вперед», тому я хочу допомогти вам зробити крок вперед до нових знань. Незабаром треба бути всім вам скласти ЗНО з математики. 2021 рік оголошено роком математики в Україні, цей іспит є обов`язковим. Україна пишається своїми талановитими співвітчизниками. Один із віртуозів математики Анатолій Скороход казав: «Математика розвиває логічне мислення, тому незалежно від необхідності її прямого застосування цей предмет повинні вивчати всі».
З 29 січня 2021 року з нагоди святкування 216-ї річниці від дня відкриття Каразінського університету в музеї історії університету розпочала роботу виставка «Математичне сузір’я Каразінського: до року математики в Україні». Виставка присвячена видатним математикам — вихованцям, випускникам та професорам Харківського університету. До уваги відвідувачів представлені світлини, наукові праці, навчально-методичні розробки, конспекти та інші матеріали, що відображають діяльність таких видатних вчених: Михайла Остроградського, Олександра Ляпунова, Володимира Стеклова, Олексія Погорєлова та інших. Серед експонатів — конспекти студентів-математиків початку ХХ століття. Також увазі відвідувачів представлено математичні задачі, створені понад півтори тисячі років тому в давньому Єгипті, Вавилоні, за часів античності тощо. спробувати розв’язати Тож давайте і ми вивчаючи нову тему спробуємо створити свій власний конспект.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Завдання № 16.24, 16.26 (1) розглянути біля дошки.
Робота з класом: Незабаром вам треба бути здавати ЗНО з математики і ці завдання я запропоную вам саме із сайту Освіта юа
Завдання 1.
Завдання 2.
( Здійснити перевірку за відкидними дошками)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
На минулому уроці ми з вами знайомилися з арифметичною прогресією, ви вже знаєте формулу знаходження n члена прогресії.
Дидактична гра « Мікрофон»
А) різницю цієї прогресії;
Б) четвертий, шостий, восьмий члени прогресії.
В) Суму першого і восьмого членів прогресії; другого й сьомого; третього й шостого; четвертого й п`ятого.
План уроку (на дошці)
1) Формула суми перших n членів арифметичної прогресії, через перший і n-й члени.
2) Формула суми перших n членів арифметичної прогресії, через перший член і різницю арифметичної прогресії.
3) Приклади розв'язання задач.
4) Самостійна робота.
5) Самооцінка уроку.
План буде знаходиться на дошці і ми протягом уроку будемо до нього звертатись.
IV. Формування мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 1)
Актуальна задача. На шоу талантів «Голос країни» після виступу всіх учасників глядачі протягом 30 хвилин могли взяти участь в СМС – голосуванні за улюбленого учасника. Протягом першої хвилини від початку свою думку висловили 4800 глядачів. Протягом кожної наступної голосувало на 160 глядачів менше, ніж попередньої хвилини.
Запитання учням:
V. Вивчення нового матеріалу. (Метод «перевернуте навчання»)
На попередньому уроці вам було запропоновані деякі завдання, тож давайте перевіремо, чи змогли ви з ними впоратись.
Кажуть, що видатний німецький математик Карл Гаус додумався до розв`язання цієї задачі у віці 7 років і цим самим дуже здивував свого вчителя. Між іншим 23 лютого весь світ відзначав 160 річницю з дня смерті німецького математика.
VI. Формування вмінь.
Попереду у вас довге життя, і всі знання, які ви отримали у школі вам будуть у пригоді. Тож при розв`язуванні наступних задач вам треба пригадати всі формули, які стосуються арифметичної прогресії.
Дівчата будуть гарними господинями, хлопцям знадобиться ремонтувати машини. Тож давайте проведемо невеличке змагання, хто швидше впорається: дівчата, чи хлопці?
Завдання для хлопців.
Автомобільна ресора складається з десяти сталевих смуг. Довжина верхньої смуги 109 см, а кожна інша на 9 см коротша від попередньої. Знайдіть суму довжин усіх смуг ресори. (Слайд 4)
Завдання для дівчат. (Слайд 5)
Курс повітряних ванн починають з 15 хвилин в перший день і збільшують час цієї процедури в кожен наступний день на 10 хвилин. Скільки днів слід приймати ванни у зазначеному режимі, щоб досягти їх максимальної тривалості 1 год. 45 хвилин?
VII. Підсумок уроку.
А зараз уявіть собі, що ми знаходимось на передачі «Голос країни». Нажаль Катя Осадча не змогла прийти до нас, але надіслала питання на які ви повинні дати відповіді (Слайд 6)
1) На уроці я дізналась...
2) На уроці я навчився ...
3) На уроці я зрозуміла...
4) Найбільший мій успіх це...
5) Найбільші труднощі я відчув...
6) Я не вміла, а тепер вмію...
Тож, успіх приходить до тих, хто його прагне…
Для того щоб досягнути успіхів, мати якісь певні результати, треба багато і наполегливо працювати. Знання треба закріпити. (Слайд 7)
Домашнє завдання.
1. Опрацювати п. 17, повторити п.5
2. Розв'язати вправи:
• на середній рівень Вправа 17.8
• на достатній рівень Вправа 17.10
• на високий рівень: Виконати тест за посиланням