Мета: розширювати уявлення дітей про веняні зміни в природі,
з'ясувати зміни у житті комах, птахів, звірів; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення; Виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Тема: Тварини навесні. Зустрічаємо птахів.
Мета: розширювати уявлення дітей про веняні зміни в природі,
з’ясувати зміни у житті комах, птахів, звірів; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення; Виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: гамзапис, таблиці, ілюстрації, маски їжака і ведмедя.
Хід уроку.
1. Організація класу.
Створення емоційно – піднесеного настрою.
Ми усміхаємось сонечку - Ми усміхаємось друзям -
Здрастуй, золоте! Зичимо їм тепла!
Ми усміхаємось квіточці - Вчительці усміхаємось -
Хай вона цвіте! Зичимо їй добра!
2. Актуалізація опорних знань.
( Звучить мелодія Л. І. Чайковського „Пори роки”)
- Що ви уявляєте , слухаючи цю мелодію?
- Виберіть ілюстрацію тієї пори року, яку відтворено засобами музики.
( Пригріло весняне сонечко, перші проталини, скресла крига, перший весняний дощик, зацвіли підсніжники, народження листочків.)
- Подивіться на нашу картину.
- Які почуття у вас виникають?
- Чого не вистачає на нашій картині? ( тварин)
3. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Очікування результатів співпраці.
Із приходом весни відчуваються зміни в житті тварин. Які саме? З ними ми
і познайомимось сьогодні на уроці.
4. Вивчення нового матеріалу.
( На дошці прикріплені малюнки комах ).
1) Комахи навесні.
а) Відгадування загадок.
- Увесь день літає. усім набридає,
ніч настане – тоді перестане. ( Муха.)
- На дорозі лежить квітка, пелюстки згортає.
Я хотів її підняти,а вона літає. (Метелик.)
- У саду малий Микитка
захотів зірвати квітку,
а вона його вкусила.
Що за квітка то була?
Це не квітка. а ... ( Бджола .)
- Як одним словом назвати слова - відгадки?
- Яких комах ви вже спостерігали із приходом весни?
- У перші по – справжньому весняні дні зацвітає мати –й- мачуха.
Підійдеш до неї і відразу помітиш, що в кошиках ворушиться яка- небудь розбуджена весною комаха: свійська бджола, що перезимувала у вулику, муха, рудий метелик кропив’янка або лимонниця з блідо – жовтими крилами. Прокинувшись після зимової сплячки, кожна комаха шукає собі їжу. Бджоли, джмелі. оси перелітають із квітки на квітку, щоб зібрати нектар і пилок. Ним вони не тільки самі живляться. а й годують личинок, які вилуплюються з відкладених яєць.
б) екологічний прогноз. Інтерактивна вправа „ Мікрофон ”
- Що станеться , якщо загинуть комахи?
( Відповіді учнів )
в) Створення проблемної ситуації.
- Тобі на долоньку сів метелик. Як би ти заспокоїв його , як би ти йому сказав, що ти йому друг чи ворог?
2 ) Тварини навесні.
( Звучить фонограма „ Спів пташок”)
а) Створення проблемної ситуації.
- Які пташки прилітають першими і чому? А які останніми?
Загадка.
- Гриць дивується, питає , -
що за пташка так співає?
як горобчик, цвірінчить,
мов сокора, скрекотить,
А ще інколи ,бува,
Що кричить, немов сова!
Хто ж виспівує отак?
Та то ж так співає...(шпак)
б) Вправа „ Сенкан ”
( Малюнок шпака ) Хто?
Який?
Що робить?
Про що мріє?
в) Інформація „ Довідковго бюро ”
- Шпак є одним із перших вісників весни. У березні - квітні вже можна почути виразну, гучну пісню шпака. Шпаки охоче поселяються у шпаківнях. Самець приносить для гнізда будівельний матеріал: суху траву, пір’я. Згодом у гнізді з’являється 4-8 блакитних яєць, а через 14 днів і пташенята. Батьки старанно їх годують, приносячи їжу 250 разів на день залишають гніздо. За день шпак з’їдає понад 600 різних комах та їх личинок.
г) Фізкультхвилинка.
_ Уявіть, що ви пташки. Покажіть, як би ви летіли, якби були птахом з великими крилами? З меншими? З малими?
д) створення проблемної ситуації:
- Весняний переліт відрізняється від осіннього. Навесні птахи поспішають, летять довго, з великою швидкістю. Чому весна для птахів „ гаряча пора?”
- Так вони поспішають , щоб зайняти гніздову галявину, починають будувати гнізда.
- Чи спостерігали ви, з якого будівельного матеріалу пташки будують гнізда?
- А де вони розміщують свої будинки?
- А які ще турботи у птахів навесні?
- Гніздо для кожної пташки - це її скарб. Яйце – як жменя сяючих коштовностей. У яйцях майбутні пташенята й тисячі майбутніх пісень. Не можна торкатися цього пташиного скарбу. А як ви, вважаєте, чому?
- Дітки, а як ми зустрічаємо птахів навесні?
Загадка.
- Майстер цей з’явився рано,
На даху помудрував.
І без цегли, і без крана
дім собі побудував. ( Лелека )
Цей великий красивий птах зі сніжно - білим і чорним оперенням здавна живе біля житла людини. З радістю зустрічають люди лелек навесні, коли ті, повертаються до старих гнізд. Із відкладених навесні 2-7 білих яєць, які птахи висиджують по черзі, через місяць вилуплюються голі, безпорадні пташенята. На відміну від дорослих, вони пищать. Пташенята швидко ростуть, коли починають літати.
3. Звірі навесні.
- З настанням тепла природа пробуджується від зимового сну. Пожвавлюється життя тварин.
а) Проблемне питання ( Зіткнення учнів із суперечливими фактами.)
- Взимку багато тварин перебуває у сплячці, а весною прокидається. Які звірі прокидаються і чому?
На початку весни прокидаються від зимового сну ведмеді, борсуки, їжаки. Зайці і білки змінюють колір шерсті. Зайці починають линяти. Густа й пухнаста зимова шерсть стає рідшою. Наприкінці зими й на початку весни у звірів народжуються малята. Дорослі оберігають їх, вчать добувати їжу.
б) Інсценізація « Слово звірам „:
Їжак: « Всю зиму я проспав, Навесні у мене народиться 3-8 голих невеликих їжаченят, які швидко виростуть і через рік стануть дорослими. Нас їжачків у природі незначна кількість. Багато моїх товаришів можуть загинути під час зимової сплячки. Адже ми спимо не в норах, як ховрахи, а під корінням дерев, у неглибоких ямах, розщілинах, вимощених сухою травою і листям. Тому під час сильних морозів ми замерзаємо. Я дуже корисна тварина і потребую охорони.
Ведмедиця. Під час великої відлиги, коли починає капати з дерев, я прокидаюсь. Цікаво, а чи настала весна? Вигляну із барлога, подивлюся на зимовий ліс і знову вкладаюся спати, вже аж до весни. Пізньою зимою у мене народжуються маленькі сліпі ведмежата, я їх сама виховую. У неврожайні роки я не запасаю в організмі достатньо жиру і можу прокинутись серед зими, щоб знайти поживу. Тоді я дуже зла та агресивна і можу напасти на людину.
4. Закріплення знань.
1) Хвилинка допитливих. Створення проблемної ситуації.
Учені налічують у ньому близько 1,5 млн. видів. Представники тваринного світу населяють усю земну кулю. Їхні домівки - це ліси, поля, сади, річки. луки, високі гори, озера, ставки, повітря, піщані пустелі і полярні крижини.
Тварин розрізняють за розміром, за умовами життя. за зовнішнім виглядом, за способом живлення. Тварини тісно пов’язані з рослинами, вони просто не можуть без них існувати. Як і рослини тварини мають величезне значення не тільки в природі, а й у житті людей.
- Давайте уявимо, що всі тварини зникли, які ж зміни відбудуться в житті людини?
2) Створення асоціативного куща. (Користь тварин )
- Від тварин людина отримує продукт харчування, сировину для промисловості. Тварин використовують як робочу силу, як охоронців, утримують для розваги.
3) Виконання тексту у зошитах.
Птахи навесні:
- ховаються від холоду;
- відлітають у теплі краї;
- будують гнізда, виводять пташенят.
Яка пташка зайва? (Ластівка, дятел, зозуля.)
Навесні прокидаються від зимового сну: (Лисиця, заєць, їжак)
Дві з цих пташок висиджують яйця. Третя – ні. Яка? (Ластівка, зозуля, дятел)
5. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Діти, що вам дав цей урок?
дізнався
я навчився
допоміг
дякую
Вправа „Незакінчене речення”:
- Сьогодні на уроці для мене було важливим, щоб наша картина була завершена. тепер я спокійна, бо на неї вже є і дерева, ...
Хвилинка фантазії:
- Уявіть, що ви - тварина. Про що б ви попросили людей?
( Відповіді учнів)
6. Домашнє завдання.
7. Оцінювання навчальних досягнень учнів.