Тема: Тварини навесні. Зустрічаємо птахів.

Про матеріал

Мета: розширювати уявлення дітей про веняні зміни в природі,

з'ясувати зміни у житті комах, птахів, звірів; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення; Виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Перегляд файлу

 

Тема: Тварини навесні.  Зустрічаємо  птахів.

 

Мета:  розширювати уявлення дітей про веняні зміни в природі,

 з’ясувати зміни у житті комах,   птахів, звірів; розвивати  спостережливість, увагу, логічне мислення; Виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Обладнання: гамзапис, таблиці, ілюстрації, маски їжака і ведмедя.

 

Хід  уроку.

1. Організація класу.

Створення емоційно – піднесеного  настрою.

 

Ми усміхаємось сонечку - Ми усміхаємось друзям -

Здрастуй, золоте! Зичимо їм тепла!

Ми усміхаємось квіточці - Вчительці усміхаємось -

Хай вона цвіте! Зичимо їй добра!

 

2. Актуалізація опорних знань.

( Звучить мелодія Л. І. Чайковського „Пори роки”)

- Що ви уявляєте , слухаючи цю мелодію?

- Виберіть ілюстрацію тієї пори року,  яку відтворено засобами музики.

( Пригріло весняне сонечко, перші проталини, скресла крига, перший весняний дощик, зацвіли підсніжники, народження листочків.)

- Подивіться на нашу картину.

- Які почуття у вас виникають?

- Чого не вистачає на нашій картині? ( тварин)

 

3. Повідомлення  теми, мети, завдань уроку. Очікування результатів співпраці.

Із приходом весни відчуваються зміни  в житті тварин. Які саме?  З ними ми

і познайомимось сьогодні на уроці.

 

4. Вивчення нового матеріалу.

( На дошці прикріплені малюнки комах ).

1) Комахи навесні.

а) Відгадування загадок.

- Увесь день літає. усім набридає,

ніч настане – тоді перестане. ( Муха.)

 

- На дорозі лежить квітка, пелюстки згортає.

 Я хотів її підняти,а вона літає. (Метелик.)

 

- У саду малий Микитка

захотів зірвати квітку,

а вона його вкусила.

Що за квітка то була?

 Це не квітка. а ... ( Бджола .)

 

- Як одним словом назвати слова - відгадки?

- Яких комах ви вже спостерігали із приходом весни?

 

- У перші по – справжньому весняні дні зацвітає мати –й- мачуха.

Підійдеш до неї  і відразу помітиш,  що в кошиках ворушиться  яка- небудь   розбуджена весною комаха: свійська  бджола, що перезимувала у вулику, муха, рудий метелик кропив’янка або лимонниця з блідо – жовтими крилами. Прокинувшись після зимової сплячки, кожна комаха шукає собі їжу. Бджоли, джмелі. оси перелітають  із квітки на квітку, щоб зібрати нектар і пилок. Ним вони не тільки самі живляться. а й годують личинок, які вилуплюються  з відкладених яєць.

 

б) екологічний прогноз. Інтерактивна вправа „ Мікрофон ”

- Що станеться , якщо загинуть комахи?

( Відповіді учнів )

 

в) Створення проблемної  ситуації.

- Тобі на долоньку сів метелик. Як би ти заспокоїв  його , як би ти йому сказав, що ти йому друг чи ворог?

 

2 ) Тварини навесні.

( Звучить фонограма „ Спів пташок”)

а)  Створення проблемної ситуації.

- Які пташки прилітають першими  і чому? А які останніми?

 

Загадка.

- Гриць дивується, питає , -

що за пташка так співає?

   як горобчик, цвірінчить,

мов сокора, скрекотить,

А ще інколи ,бува,

Що  кричить, немов  сова!

Хто ж виспівує отак?

Та то ж так співає...(шпак)

 

б) Вправа  „ Сенкан ”

( Малюнок шпака )          Хто?

 Який?

 Що робить?

 Про що мріє?

 

в)  Інформація   „ Довідковго бюро ”

- Шпак є одним  із перших вісників весни. У березні -  квітні  вже можна   почути виразну,   гучну пісню  шпака. Шпаки охоче поселяються   у шпаківнях. Самець приносить  для гнізда   будівельний матеріал: суху траву, пір’я.  Згодом у гнізді  з’являється 4-8 блакитних  яєць, а через 14 днів  і пташенята. Батьки старанно їх годують, приносячи їжу 250 разів на день залишають гніздо. За день шпак з’їдає понад  600 різних комах та їх личинок.

 

г) Фізкультхвилинка.

_ Уявіть, що ви пташки. Покажіть, як би ви летіли,  якби були птахом з великими крилами? З меншими? З малими?

 

д) створення  проблемної  ситуації:

- Весняний переліт відрізняється від осіннього. Навесні  птахи  поспішають, летять довго, з великою швидкістю. Чому весна для птахів „ гаряча пора?”

- Так вони поспішають , щоб зайняти   гніздову галявину, починають  будувати гнізда.

- Чи спостерігали ви, з якого будівельного матеріалу пташки будують гнізда?

- А де вони розміщують свої будинки?

- А які ще турботи у птахів навесні?

- Гніздо для кожної пташки - це її скарб. Яйце – як жменя сяючих коштовностей. У яйцях майбутні пташенята й тисячі майбутніх пісень. Не можна торкатися цього пташиного скарбу. А як ви, вважаєте, чому?

- Дітки, а як ми зустрічаємо птахів навесні?

 

Загадка.

- Майстер цей  зявився рано,

На даху помудрував.

І без цегли, і без крана

дім собі побудував. ( Лелека )

 

Цей великий красивий птах зі сніжно - білим і чорним  оперенням  здавна живе біля житла людини. З радістю зустрічають люди лелек навесні, коли ті, повертаються до старих гнізд. Із відкладених навесні 2-7 білих яєць, які птахи висиджують по черзі, через  місяць вилуплюються голі,  безпорадні пташенята. На відміну від дорослих, вони пищать. Пташенята швидко ростуть, коли починають літати.

 

3. Звірі навесні.

- З настанням  тепла природа пробуджується від зимового сну.  Пожвавлюється життя тварин.

а)  Проблемне питання  ( Зіткнення учнів із суперечливими фактами.)

- Взимку багато  тварин  перебуває  у сплячці, а весною прокидається. Які звірі прокидаються і чому?

На початку весни  прокидаються  від зимового  сну ведмеді, борсуки, їжаки. Зайці і білки   змінюють колір шерсті. Зайці починають  линяти. Густа й пухнаста зимова шерсть стає рідшою. Наприкінці зими й на початку   весни у звірів народжуються малята. Дорослі оберігають їх, вчать добувати їжу.

 

б)  Інсценізація « Слово звірам „:

 Їжак: « Всю зиму я проспав, Навесні у мене народиться  3-8 голих невеликих    їжаченят, які швидко  виростуть і через рік стануть  дорослими. Нас їжачків  у природі незначна кількість. Багато  моїх    товаришів  можуть загинути під час  зимової сплячки. Адже ми спимо   не в норах,  як ховрахи, а під корінням дерев, у неглибоких ямах,  розщілинах,   вимощених сухою травою і листям. Тому    під час сильних морозів ми замерзаємо.  Я дуже корисна тварина і потребую охорони.

 Ведмедиця. Під час великої відлиги, коли  починає капати з дерев, я прокидаюсь.  Цікаво, а чи настала весна? Вигляну  із барлога, подивлюся на зимовий ліс і  знову  вкладаюся спати, вже аж до весни.   Пізньою зимою  у мене народжуються  маленькі сліпі ведмежата, я їх сама виховую. У неврожайні  роки я не запасаю в організмі достатньо жиру і можу прокинутись серед зими, щоб знайти поживу. Тоді я дуже  зла та агресивна і можу  напасти на людину.

 

4.  Закріплення знань.

1) Хвилинка допитливих.   Створення проблемної ситуації.

Учені налічують  у ньому близько    1,5 млн. видів. Представники тваринного світу  населяють  усю земну кулю. Їхні домівки - це ліси, поля, сади, річки. луки, високі гори, озера, ставки, повітря, піщані пустелі і полярні крижини.

 Тварин розрізняють за розміром, за умовами життя. за зовнішнім виглядом, за способом  живлення. Тварини тісно пов’язані з рослинами, вони просто не можуть без них існувати.  Як і рослини тварини  мають величезне значення не тільки в природі, а й у житті людей.

- Давайте уявимо, що всі тварини зникли, які ж зміни відбудуться в житті людини?

 

2) Створення асоціативного  куща. (Користь тварин )

 

- Від тварин людина отримує продукт харчування, сировину для промисловості. Тварин  використовують як робочу силу, як охоронців, утримують для розваги.

 

3) Виконання тексту у зошитах.

Птахи навесні:

- ховаються від холоду;

- відлітають у теплі краї;

- будують гнізда, виводять пташенят.

Яка пташка зайва? (Ластівка,  дятел, зозуля.)

Навесні прокидаються від зимового сну: (Лисиця,  заєць, їжак)

Дві з цих пташок висиджують яйця. Третя – ні. Яка? (Ластівка, зозуля, дятел)

 

5. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Діти, що вам дав цей урок? 

  дізнався

я           навчився

   допоміг

   дякую

 

Вправа „Незакінчене речення”:

- Сьогодні на уроці для мене було важливим, щоб наша картина була завершена. тепер я спокійна, бо на неї вже є і дерева, ...

 

Хвилинка фантазії:

- Уявіть, що ви -  тварина. Про що  б ви попросили людей?

( Відповіді учнів)

 

6. Домашнє завдання.

 

7. Оцінювання навчальних досягнень учнів.  

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
4947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку