Урок з природознавства " Весняні свята"

Про матеріал

Мета: Продовжувати формувати уявлення про святковий календар весни. Ознайомити зі змістом Великодніх ігор, особливостями святкування в нашої місцевості весняних свят. З'ясувати значення символу свяченої писанки. Розкрити зміст свята Дня матері. Збагачувати чуттєве сприймання дітей. Розвивати спостережливість, образне мислення, пізнавальний інтерес. Виховувати повагу до традицій українського народу, шанобливе ставлення до народних звичаїв.

Перегляд файлу

 

Тема:  Весняні свята

 

Мета:  Продовжувати формувати уявлення про святковий календар весни. Ознайомити зі змістом Великодніх ігор, особливостями святкування в нашої місцевості весняних свят. З’ясувати значення символу свяченої писанки. Розкрити зміст свята Дня матері. Збагачувати чуттєве сприймання дітей. Розвивати спостережливість, образне мислення, пізнавальний інтерес. Виховувати повагу до традицій українського народу, шанобливе ставлення до народних звичаїв.

Обладнання:    демонстраційний і ілюстративний матеріал, магнітофон, дерево знань, матеріал для самооцінки ( зелені листочки,  жовті і червоні квіти)

 

Хід уроку

1. Організація класу:

Я усміхаюсь сонечку – здрастуй золоте!

Я усміхаюсь  квіточці – хай вона росте!

Я усміхаюсь дітям -    зичу їм пісень!

Я усміхаюсь усім –усім – який хороший день!

 

 Хвилинка спостережливих:

- Який сьогодні день?

 3. Технологія „Незакінчене речення”

 Сьогодні день ...

Сьогодні небо.....

Сьогодні повітря.....

сьогодні сонечко......

 

2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 Створення проблемної ситуації:

- У кожної людини в житті є особливий день, можна сказати, найголовнішій. Який це день?

- А ще існують дні, яких чекають з нетерпінням. Вони приносять нам радість і море сюрпризів, подарунків.  Що це за дні?

- Є і урочисті дні, коли відзначають видатні події. Назвіть їх.

- А хто ж не знає веселий день, коли всі діти поспішають до школи?

- Так, це 1 Вересня – День знань. День народження, Новий рік, Різдво, Великдень...  Як одним словом назвати ці особливі у житті людини дні?

 - А що таке свято?

 Створення асоціативного куща „Свято”

 

 - Кожна нація, народ має свої традиції, звичаї та свята.... Свято – це день, в який урочисто відзначається видатні події, історичні або календарні свята. Сьогодні мова їде про свята, але які?

 

 Музична хвилинка ( Звучить п’єса П.І.Чайковського „Пори року” – „Весна”)

Стояла я і слухала весну.

 Вона мені багато говорила,

Співала пісню дзвінку, голосну,

То знов таємно-тихо шепотіла

  Створення проблемної ситуації. Технологія „Мікрофон”

- Що  уявили під час слухання музики?

- Якій порі року присвячена музика?

- Чи любите ви весну? За що?

- То про які свята піде мова сьогодні на уроці?

- Весняні свята... Чарівні, світлі, чудові. Скільки їх?  Які вони?

- Чому їх відзначають на Україні? Зараз ми поговоримо про це. А підсумком  нашої роботи має бути ось це дерево знань.

 Навесні прокидаються всі дерева, тож, сподіваюсь, що й наше деревце оживе до кінця уроку. Допоможемо йому?

Вправа „Очікування”

- Чого має навчити цей урок кожного з нас?

Цей урок мене навчить:

розуміти значення весняних свят....

 захоплюватися красою і мудрістю...

працювати в групах

3. Вивчення нового матеріалу:

 Вправа „Чарівний кошик” ( у кошику писанки, вишитий рушник, крашанки).

- Розгляньте предмети. А під час якого свята ними користуються?

 Постановка проблемного питання:

- Як святкують Великдень в Україні?

 

 Інформація „Довідкового бюро”  Повідомлення груп учнів.

Повідомлення  групи „Писанки”.

1 учень. Великдень – одне з найбільших свят Християн. Святкується в Україні ще з Х століття навесні й пов’язано із воскресінням Ісуса Христа, тому має назву Великий День, або Великдень. У дохристиянські часи це було свято весняного сонця і пробудження природи від зимового сну.

2 учень. Тиждень перед Великоднем називають білим, або чистим. У ці дні у господарстві все чистять, білять хату, розмальовують, прикрашають. Найважливішій день Вербного тижня – четвер. Його називають чистим. І п’ятницю чи суботу печуть паску, великий гарно випечений хліб, який символізує вічність людського життя. Цього дня господиня хвилювалась, тому що в цей день  з хати немодно нічого позичати. Коли печеться паска треба, щоб нікого чужого в хаті не було. У піч паску садовлять із молитвою, примовлянням.

3 учень. Невід’ємною частиною Великоднього столу є писанка. У наших предків яйце є  символом весняного відродження природи, зародження життя, продовження роду. Фарбоване яйце вважається оберегом. З писанок розпочинали Великодній сніданок у кожній український оселі.

4 учень. Назва „писанка” походить від слова „писати”, крашанки - одного кольору, а писанки  писані малюнками, орнаментами. Кольори на писанках різні: червоний – колів крові, любові, життя; зелений – колір весни, пробудження природи; блакитний – символ неба; жовтий – хлібного лану, жита. А чорний – дух померлих, пам’ять про них.

Розгляд писанок.

5 учень.У Великодню ніч не лягали спати, тому що Бог роздає щастя тому, хто не спить. У церкві відбувається святкова служба, святять паску, писанки, ковбасу, шінку, масло, сир, хрін. Після сніданку діти гралися писанками, водили гаївки.

Гра „Качурику”

Пливи, пливи, качурику

у зеленому вінку,

Вибирай си, качурику,

Найкращу жінку.

І ця файна, і ця файна, і ця непогана,

Але наша Оленка, як намальована.

 

- А неділю перед Великоднем називають Вербною. Перші котики верби – символ пробудження природи. Їх освячують у церкві. Свячену вербу дуже шанують. ЇЇ закладають за образи, виганяють нею на  Юрія худобу в череду.

 

Фізкультхвилинка. Гра „Вербич”

Всі стають у коло і кажуть: „Вербич, вербич, весну поклич!”

Вербич : Зараз покличу!

Діти: І ми з тобою, побий нас вербою!

Діти обертаються спинами до Вербича, а він торвається кожної дитини гілкою і промовляє: „Не я бю  - верба бє. За тиждень Великдень, Весна принесла золотого ключа, а ви пошукайте собі Вербича”. Кладе гілочку в центрі і сає з дітьми в коло. Хто швидше візьме гілочку, той стає Вербичем.

 

Показ і розгляд Біблії.

Читання оповідання В.Жуковецького „Великдень в Україна”.

 

- Хто для вас найдорожча людина?

- Як ви ще називаєте свою маму?

 

Поетична хвилинка

Мама! Найдорожче слово в світі

Де б ні був ти, щоб ти не робив

Назавжди вона твій шлях освітить,

Ніжним серцем, відданим тобі.

Хто  і в радощах, і в горі

Завжди поруч з вами?

Це, звичайно, перша ненька, -

Наша рідна мама.

 Повідомлення групи „Сонечко”

1 учень. Для нас мама – найдорожча людина. Вона дала нам життя, навчила вимовляти перші слова, допомогала робити перші кроки, навчала нас любити рідну Україну. Поети вшановують жінку-матір у своїх віршах, співаки оспівують красу жінок, художники присвячують їм свої полотна.

2 учень. Щороку у другу неділю травня ми відзначаємо день матері. Це триєдине свято, тому що в цей день ми вшановуємо рідну матінку, чка народила нас, Божу матір –Діву Марію і свою Батьківщину – неньку Україну.

3 учень А чи відомо вам, як виникло Свято Матері? Маленька американка Анна Джарвис дуже рано втратила найдорожчу в світі людину – матір. Сирітка прийшла до думки, що у всіх людей на землі мусить бути хоча б один день на рік, коли вони всі разом вшановували б і рідну матір, і неньку Землю, і Матір Божу. Дівчинку написала листа президентові Америки. А в 1914 році у США було запроваджено Свято  - День Матері. З часом воно поширилося і в інші країни світу.

4 учень. В Україні це свято почали відзначати у 1929 році. Особливо готуються до цього свята діти. Вони дарують матусям власноруч виготовлені сувеніри, вишивки, аплікації, квіти. У цей день вони сплітають для мами віночок найтепліших, найніжніший, найласкавіших слів. А в церквах в цей день дзвонять, скликають усіх на святкову Літургію, щоб славити Матір земну і небесну.

 

Гра „Віночок ніжних слів”

Виконання пісні  Н.Мая „Лагідна пісня”

 

4.Закріплення вивченого матеріалу.

 Бесіда:

- На чью честь святкують Великдень?

- Коли воскрес Ісус Христос? На який день після смерті?

- Якими словами ви привітаєте матусь з Днем матері?

 

 Творче завдання. Складання листівки „Привітання матусі”.

 

5. Підсумок уроку.

- Чого навчив вас цей урок?

- Про які весняні свята дізналися?

- Де ми можемо застосувати отримані знання?

 

6. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

- Чи ожило наше дерево знань?

- Чого на ньому більше? ( Зелений листочок – цікаво, легко. Червона квітка – важко, незрозуміло. Жовта квітка – складно, але цікаво.)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Акритова Олена Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
5230
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку