Тема Твір-опис предмета за власним спостереженням у художньому стилі. 5 клас

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з особливостями художнього стилю; вчити складати тексти-описи за власним спостереженням у художньому стилі; удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи в художньому стилі; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно, розвивати мовленнєво-комунікативні вміння учнів будувати тексти-описи; виховувати любов до природи, шанобливе ставлення до рідної мови.

Перегляд файлу

Демченко Наталія Федорівна,

вчитель української мови та літератури

Запорізької гімназії № 50,

спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.

Урок розвитку мовлення

5 клас

 

 

 

Тема Твір-опис предмета за власним спостереженням у художньому стилі.

Мета: ознайомити учнів з особливостями художнього стилю; вчити складати тексти-описи за власним спостереженням у художньому стилі; удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи в художньому стилі; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно, розвивати мовленнєво-комунікативні вміння учнів будувати тексти-описи; виховувати любов до природи, шанобливе ставлення до рідної мови.

Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація.

Міжпредметні зв’язки: мова,  література, географія, образотворче й музичне мистецтво.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Чуєш, як всюди весною лунає лиш солодкий шепіт радості й любові: це шелест солов’я, що читає книги троянд!

                                                Сааді

Хід уроку

І. Організаційний момент. Створення ситуації успіху

       Інтерактивний метод «Дивуй».

- Діти, подивіться, як незвичайно сьогодні в нашому кабінеті від такої кількості квітів. Наче сама Весна прийшла до нас у гості. Вона поведе вас у цікаву подорож до країни Дивосвіт, у чарівний світ краси природи.

   Василь Сухомлинський писав: «Краса – це радість твого життя. Людина тому стала людиною, що побачила глибину блакитного неба, зелену стеблинку, ніжну квітку – побачила і, вражена, пішла по землі, створюючи нову красу. Зупинись і ти в здивуванні перед красою – й у твоєм серці розквітне благородство».

 

 

ІІ. Акуалізація опорних знань, умінь та навичок

      Репродуктивна бесіда

  • Які типи мовлення вам відомі? (опис, розповідь, роздум).
  • Що таке опис? (опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмет, називаючи найбільш важливі для нього ознаки).
  • Що таке ознака? (ознака – це характерна властивість, за якою ми пізнаємо предмет. До ознак належать: обсяг, розмір, смак, колір, форма, запах, вік, зовнішність, характер).
  • Що є «даним»  і «новим» у тексті-описі? («Дане» - назва предмета, «нове» - його ознаки).
  • Який буває опис? (художній і науковий).
  • Чим відрізняється науковий опис від художнього? (у науковому – точність, лаконічність, у художньому – є тропи: епітети, метафори, порівняння).
  • Визначте, де який опис?

А  Червона троянда. Царство: Рослини. Відділ: Angiosperms (Покритонасінні). Ряд: Rosales (Розоцвітні). Рід: Rosa (Троянда).

Б  Який божествений аромат має троянда! Тільки за це квітка гідна королівської корони. Троянду недаремно вважають королевою квітів.

- Про яку квітку ми будемо говорити на уроці?

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

- На уроці ми навчимося складати тексти-описи троянди за власним спостереженням у художньому стилі, знаходити і виправляти недоліки в змісті, будові та мовному оформленні власних висловлювань, будемо працювати в групах, враховуючи ваші здібності. Ви повинні бути уважними, спостережливими, активними.

IV. Сприйняття й усвідомлення учнями матеріалу

1. Вступне слово вчителя

- Здавна троянда зветься царицею квітів. Про неї написані легенди, вона оспівана поетами, їй присвятили свої найкращі твори композитори і художники. Подивіться на репродукції картин великих майстрів: Едуарда Мане «Троянди в келиху для шампанського», Вінсента Ван Гога «Ваза з трояндами», Пьєра Огюста Ренуара «Троянди у вазі». Які чудові фарби добирали художники для того, щоб передати красу троянд.

      В одній із легенд розповідається про мандрівника, який помирав від голоду і спраги в пустелі. Раптом перед його очима з марева виринули дві дівчини, тримаючись за руки. Поцілунком перша з них повернула силу страднику, а друга, що мала непоказне обличчя, простягла йому їстівні зерна. Врятований мандрівник першим склав величальну пісню на честь двох сестер – Троянди і Пшениці, Краси і Доброти, красивого й корисного, однаково потрібного на землі. А через багато століть український поет Максим Рильський написав вірш «Троянди й виноград», оспівавши красиве і корисне.

(Зачитування уривку з вірша «Троянди й виноград»).

     - Готуючись до уроку, ви повинні були виконати творчі завдання.

(Перевірка творчих завдань)

  1. Заслуховування самостійно написаних віршів.
  2. Презентація «Троянди і поезія».
  3. Цікавинки про троянду.
  4. Демонстрація виробів (аплікація, бісероплетіння).

Учитель:

  • Тепер, діти, розгорніть свої зошити, запишіть з дошки.
  • А зараз – вибіркове письмо. Прослухайте твори. Запишіть слова про троянду, які вам сподобались.
  1. Ви коли-небудь бачили росинки на пелюстках троянд? Якщо не бачили, раджу дуже рано, ще до того, як підніметься сонечко, вийти в сад. Підійдіть до куща троянд. Тонкий аромат пливе вам назустріч. А на кожній пелюсці тремтить крапелька роси. На довгих міцних стеблинах красуються квіти. Їх назвали трояндами.
  2. Я підхожу близько-близько до троянди й нахиляюся. Дивовижний аромат. Торкаюся пальцем пелюстки. Вона гладенька, наче оксамитова, прохолодна, ледь овальна. Таких пелюсток багато, і вони щільно притиснулися одна до одної.
  3. Красуня-троянда росте на довгій та стрункій стеблині. Часто ця стеблина вкрита гострими шипами. Але це не відштовхує мене від улюбленої квітки. Я розумію, що троянда просто має захищатися.

- Роздивіться троянди, що стоять у вазі. Запишіть ще 3-4 епітети.

 (Перевірка 3-4 робіт).

Фізкультхвилинка.

  • Заздалегідь ми поділилися на групи і тепер кожна буде виконувати завдання. 1 група – за варіантами буде працювати над редагуванням текстів; 2 група – за варіантами перекладе тексти; 3 група – напише твір-опис, скориставшись алгоритмом опису предмета; 4 – «Живописці»; Милосердова Аліна і Сушко Поліна намалюють троянду за допомогою комп’ютерної графіки; Крамаренко Вероніка і Любенко Юлія працюють індивідуально (Метод «Вживлення в образ» - Я – червона троянда, Я – чорна троянда).

А щоб всім легше творилося, вам допоможе спів солов’я. (У звукозапису звучить спів солов’я).

(Учні працюють 10 хв.)

V. Підсумок уроку

1. Перевірка завдань: 1 і 2 група – взаємоперевірка за варіантами.

2. Зачитування 2-3 творів.

3. «Вживлення в образ».

4. Захист малюнків.

5. Лінгвістичне тестування:

- Чого ви сьогодні навчилися на уроці?

- Що було найцікавішим?

- Який висновок зробили для себе з уроку?

Оцінювання.

VI. Домашнє завдання:

3 група – описати троянду в науковому стилі, іншим – опис троянди в художньому стилі.

- Діти, завершити наш урок я хотіла б віршем Іллі Герасюти «Троянда» (або послухати пісню «Троянди на пероні»).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
11580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку