Мета: ознайомити учнів з особливостями художнього стилю; вчити складати тексти-описи за власним спостереженням у художньому стилі; удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи в художньому стилі; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно, розвивати мовленнєво-комунікативні вміння учнів будувати тексти-описи; виховувати любов до природи, шанобливе ставлення до рідної мови.
Демченко Наталія Федорівна,
вчитель української мови та літератури
Запорізької гімназії № 50,
спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.
Урок розвитку мовлення
5 клас
Тема Твір-опис предмета за власним спостереженням у художньому стилі.
Мета: ознайомити учнів з особливостями художнього стилю; вчити складати тексти-описи за власним спостереженням у художньому стилі; удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи в художньому стилі; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно, розвивати мовленнєво-комунікативні вміння учнів будувати тексти-описи; виховувати любов до природи, шанобливе ставлення до рідної мови.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, географія, образотворче й музичне мистецтво.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Чуєш, як всюди весною лунає лиш солодкий шепіт радості й любові: це шелест солов’я, що читає книги троянд!
Сааді
Хід уроку
І. Організаційний момент. Створення ситуації успіху
Інтерактивний метод «Дивуй».
- Діти, подивіться, як незвичайно сьогодні в нашому кабінеті від такої кількості квітів. Наче сама Весна прийшла до нас у гості. Вона поведе вас у цікаву подорож до країни Дивосвіт, у чарівний світ краси природи.
Василь Сухомлинський писав: «Краса – це радість твого життя. Людина тому стала людиною, що побачила глибину блакитного неба, зелену стеблинку, ніжну квітку – побачила і, вражена, пішла по землі, створюючи нову красу. Зупинись і ти в здивуванні перед красою – й у твоєм серці розквітне благородство».
ІІ. Акуалізація опорних знань, умінь та навичок
Репродуктивна бесіда
А Червона троянда. Царство: Рослини. Відділ: Angiosperms (Покритонасінні). Ряд: Rosales (Розоцвітні). Рід: Rosa (Троянда).
Б Який божествений аромат має троянда! Тільки за це квітка гідна королівської корони. Троянду недаремно вважають королевою квітів.
- Про яку квітку ми будемо говорити на уроці?
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
- На уроці ми навчимося складати тексти-описи троянди за власним спостереженням у художньому стилі, знаходити і виправляти недоліки в змісті, будові та мовному оформленні власних висловлювань, будемо працювати в групах, враховуючи ваші здібності. Ви повинні бути уважними, спостережливими, активними.
IV. Сприйняття й усвідомлення учнями матеріалу
1. Вступне слово вчителя
- Здавна троянда зветься царицею квітів. Про неї написані легенди, вона оспівана поетами, їй присвятили свої найкращі твори композитори і художники. Подивіться на репродукції картин великих майстрів: Едуарда Мане «Троянди в келиху для шампанського», Вінсента Ван Гога «Ваза з трояндами», Пьєра Огюста Ренуара «Троянди у вазі». Які чудові фарби добирали художники для того, щоб передати красу троянд.
В одній із легенд розповідається про мандрівника, який помирав від голоду і спраги в пустелі. Раптом перед його очима з марева виринули дві дівчини, тримаючись за руки. Поцілунком перша з них повернула силу страднику, а друга, що мала непоказне обличчя, простягла йому їстівні зерна. Врятований мандрівник першим склав величальну пісню на честь двох сестер – Троянди і Пшениці, Краси і Доброти, красивого й корисного, однаково потрібного на землі. А через багато століть український поет Максим Рильський написав вірш «Троянди й виноград», оспівавши красиве і корисне.
(Зачитування уривку з вірша «Троянди й виноград»).
- Готуючись до уроку, ви повинні були виконати творчі завдання.
(Перевірка творчих завдань)
Учитель:
- Роздивіться троянди, що стоять у вазі. Запишіть ще 3-4 епітети.
(Перевірка 3-4 робіт).
Фізкультхвилинка.
А щоб всім легше творилося, вам допоможе спів солов’я. (У звукозапису звучить спів солов’я).
(Учні працюють 10 хв.)
V. Підсумок уроку
1. Перевірка завдань: 1 і 2 група – взаємоперевірка за варіантами.
2. Зачитування 2-3 творів.
3. «Вживлення в образ».
4. Захист малюнків.
5. Лінгвістичне тестування:
- Чого ви сьогодні навчилися на уроці?
- Що було найцікавішим?
- Який висновок зробили для себе з уроку?
Оцінювання.
VI. Домашнє завдання:
3 група – описати троянду в науковому стилі, іншим – опис троянди в художньому стилі.
- Діти, завершити наш урок я хотіла б віршем Іллі Герасюти «Троянда» (або послухати пісню «Троянди на пероні»).