Тема: Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. О. Іваненко «Тарас у наймах»

Про матеріал
Мета: з’ясувати тему твору — пристрасне бажання малого Тараса здобути знання, навчитися малювати, уміння долати труднощі; удосконалювати навички детального переказу; викликати бажання працювати з книгою; розвивати пам’ять, логіку, мислення; виховувати співчуття до головного героя оповідання та бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.
Перегляд файлу

Тема: Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. О. Іваненко «Тарас у наймах»

Мета: з’ясувати тему твору — пристрасне бажання малого Тараса здобути знання, навчитися малювати, уміння долати труднощі; удосконалювати навички детального переказу; викликати бажання працювати з книгою; розвивати пам’ять, логіку, мислення; виховувати співчуття до головного героя оповідання та бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.

Обладнання: книга О. Іваненко «Тарасові шляхи».

  Хід уроку

І. Організаційний момент

Мов троянда, розквітає

Вільна Україна.

Народ повік не забуде

Великого сина

І його мудре слово.

ІІ. Мовні вправи

  1. Перша вправа «Розшифруй вислів»
  • На таблиці зашифровані рядки вірша славетного українського Кобзаря

 

 

 

 

 

(Картка- ключ∆○◊) 

( «Учіться, брати мої, думайте, читайте».)

Кому належать ці слова?

До чого нас закликає автор?

Нехай цей вислів буде девізом нашого уроку.

Наступна мовна вправа: «Поверніть втікачів».

Щоб прочитати приказку, потрібно вписати голосні, що «втекли» у квадрат.

 

 

 

 

У_ н..ш_ ч..д..в..й _ч..с_ в..чн.. _ж..т..м.._ Т..р..с.

« З’єднай і прочитай прислів’я».

а) Тарасове слово а Шевченка без України.

б) Шевченко Тарас -  живе і здорове.

в) Ми Шевченка славить будем  наче сонце для нас.

г) Немає птаха без крил,  і ніколи не забудем.

      4. Хвилинка поезії

           III. Оголошення теми та мети уроку.

Благословен той день і час

Своїми світлими ділами

Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами.

Ось уже другий урок ми крокуємо життєвою стежиною славетного сина України – Т. Г. Шевченка. Тема нашого уроку:

Тяжко-важко в світі жити

Сироті без роду:

Нема куди прихилиться –

Хоч з моста та в воду.

Як ви розумієте слово сирота? Яку людину називають сиротою?

Про дитячі роки життя і про творчість Шевченка писала українська  письменниця Оксана Іваненко, яка так і назвала свою книгу: «Тарасові шляхи». Це дуже цікава книга. Я вам  раджу її прочитати. А на  сьогоднішньому уроці ми ознайомимося лише із одним оповіданням, яке має назву: « Тарас у наймах».

            IV. Опрацювання оповідання.

Читання твору учителем.

Якою була найбільша мрія хлопчика?

Я було трохи не голе

Таке убоге- та й куплю

Паперу аркуш. І зроблю

маленьку книжечку. – так поет писав про свою жагу до навчання.

Як ви розумієте слово найми? У які найми ходив Тарас?

Словникова робота

Дяк – служитель церкви;

Козачок – прислужник – хлопчик 12 – 15 років, що прислуговував панові;

Спробувати березової каші – бути побитим березовими різками;

Даровий наймит – безплатний робітник.

Самостійне читання оповідання учнями.

Першу частину оповідання читаємо буксиром, а другу – бджілками.

Запитання

-- Чому Тарас втік від дяка?

Не шкодувала доля хлопчика. Пізніше він напише:

Ти взяла мене маленького за руку

І в школу хлопця одвела

До п’яного дяка в науку.

-- Що новий учитель наказав робити хлопчикові?

-- Чи навчав він малювати Тараса?

А ми розлізлися межи людьми

Мов мишенята. Я до школи –

Носити воду школярам. – згадує Тарас про своє дитинство.

-- Чим закінчилися пошуки хлопця?

Пізніше здійсниться мрія Тараса, опанує він художньою майстерністю, але поки що він мусів працювати на пана.

                            Фізкультхвилинка

1. Вправи на розвиток швидкості читання.

а) – Знайдіть і зачитайте на яку роботу погоджувався Тарас заради навчання в школі?

б) – Зачитайте, як дяк учив дітей.

в) – Знайдіть речення де описано, яким був Тарас

Уявіть собі дитя вашого віку, яке

Одно – однісіньке під тином

Сидить собі в старій ряднині.

Тарас так хотів навчитися малювати, що не скорився долі , ніщо його не залякало і пішов до нового учителя.

г) – Зачитайте, яку роботу виконував Тарас у другого дяка?

д) – Прочитайте прислів’я, розділивши його на окремі слова

Нішвецьнікравецьнінадудугрець.

Хто промовив ці рядки?

е) – Прочитайте, як Тарас ставився до своїх сестер.

      -    Дуже любив своїх сестричок Тарас. Пізніше він їх буде згадувати у своїх    

творах

А сестри, сестри горе вам

Мої голубки молодії,

Для кого в світі живете?

Ви в наймах виросли чужії,

У наймах коси побіліють,

У наймах, сестри, й умрете.

є) – Чим закінчилися пошуки хлопця?

ж) – Виберіть і зачитайте уривок оповідання який вас найбільше схвилював. Під час читання передайте голосом своє ставлення до описаного.

     - Складіть характеристику головного героя. Які риси характеру малого Тарасика ви б запозичили?

      2. Мовно – логічне завдання

     - Зараз ми проведемо вправу на уважність. На дошці записане речення з твору, але деякі склади пропущені. Вам потрібно відновити запис, доповнивши його потрібними складами.

.. вернув.. сум..  Та.. у своє се.. та й ..шов у най..

Робота в парах

Поверніться один до одного, поставте запитання до твору і дайте відповідь.

Робота в групах

Зєднати частини речень.

Учитель наказав                                                   був голос у Тараса.

Дуже хороший                                                            вчитися малювати.

Треба було                                                            дозвіл від пана мати.

Тарас мріяв                                                             воду носити.

Сховається у бур’янах                                         і малює та співає сумні пісні.

                   V. Підсумок уроку

- Український народ свято береже пам’ять про великого Кобзаря.

  Його ім’ям названі вулиці, села, університети , кораблі, театри.

  В кожному місті зведені пам’ятники. Пройшло 200 років від дня   народження поета, але його слово живе і понині.

                   VI. Домашнє завдання

 

 

 

docx
Додано
28 травня 2020
Переглядів
627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку