Урок-знайомство. Оповідання Людмили Уліцької «Паперова перемога»

Про матеріал

Тема. Урок-знайомство. Оповідання Людмили Уліцької «Паперова перемога» Даний матеріал можна використати на уроках позакласного читання

Перегляд файлу

Тема. Урок-знайомство. Оповідання Людмили Уліцької «Паперова перемога»

Мета: формування компетентностей:

ціннісні: дати можливість дітям зрозуміти, хто вони і яке місце займають у цьому світі;

загальнокультурні: виховання загальнокультурних основ людського спілкування;

пізнавальні: вчити аналізувати твір, відшукувати  щось нове і повчальне;

інформаційні: допомагати в розвитку вмінь використовувати інформаційні технології, прагнення самостійно шукати інформацію;

комунікативні: вчитися працювати в групах, представляти себе;

соціальні: коригувати вміння  працювати в колективі.

Тип уроку: урок позакласного читання

 Обладнання: портрет Л. Уліцької, віддрукований текст оповідання, мультимедійний проектор.

Талант – це здатність робити те, чому нас не вчили (Альфред Конан)

 Перебіг уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності

 Вступне слово вчителя.

Чи зустрічалися ви коли-небудь із словосполученням «паперова перемога»?  Чи може вона бути міцною, надійною? Чи, можливо, це щось нестійке і недовготривале? Як ви гадаєте? Оповідання  під такою назвою є у російської письменниці Людмили Уліцької. Їй під силу своїми словами із невеличкого твору  заставити подумати вас  над  великими питаннями, якими ви іноді не переймаєтесь.

ІІ. Робота над темою уроку

  • Презентація теми, мети уроку.
  • Демонстрація портрета письменниці.
  • Коротка розповідь про життєвий і творчий шлях. Перегляд буктрейлеру.
  • Складання учнями портфоліо  автора під час розповіді вчителя.
  • Усна екскурсія  віртуальною виставкою, на якій представлені різні видання творів письменниці.

Доробки російської письменниці називають «прозою нюансів» через підвищену увагу до деталей. У її творах немає  складної інтриги. Вони життєві, самобутні. Це інтелектуальна література для вдумливого читання. Головні герої творів - такі ж люди, як і ми з вами. І кожен  нюанс із нашого життя чи життя персонажів є важливим, значним, тому що саме із таких дрібничок і складається наш світ. А письменниця зізнається, що вона саме «проживає», а не вигадує свої творіння.

Бесіда

  • Чи були ви знайомі  із творчістю Людмили Уліцької до нашого уроку?
  • Які твори письменниці ви читали?
  • Про які твори ви дізналися сьогодні?

Виразне читання оповідання «Паперова перемога» ланцюжком

Бесіда

(Гра «Я тобі-ти мені»)

  • Коли відбуваються події у творі? (Навесні)
  • Як відчував своє прізвище Гена Піраплєтчиков? (Як приниження)
  • Що ще йому не подобалося в собі? (Ноги, ходив дивно, підскакуючою ходою, мав закладений ніс, дихав ротом)
  • Що робило хлопця нещасним? (Над ним знущалися діти)
  • Чи мав хлопець батька (Ні, не мав)
  • Як був одягнений Геня, вперше вийшовши після весняно-зимових хвороб? (Шерстяна шапка з піддітим під неї платком, з довгим зеленим шарфом, обмотаним навколо шиї)
  • Як було надворі? (Дуже тепло)
  • Як поставилися до хлопчика діти? (Почали дразнити і кидати в хлопчика багнюкою)
  • Хто старався образити Ганьку найбільше?(Женька Айтир)
  • Куди зібралися  піти бабуся з онуком? (У міський скверик)
  • Які розваги були у хлопців із двору?(Вони грали в лапту з ранку до вечора, карти)
  • Що запропонувала мама Гені?(Запросити на День народження Гені всіх, кого він забажає із школи і двору)
  • Хто запросив Айтира на День народження?(Мама)
  • Що найбільше бентежило Геню в його кімнаті?(Блискуче чорне піаніно і маска Бетховена)
  • Чим займалась мама до війни?(Музикою, вона була талановитою піаністкою)
  • Яке улюблене заняття Гені?(Складати із газет кораблик із вітрилами, оригамі)
  • Яка назва улюбленої книги? Хто її автор? ( М.Гершензон «Веселий час»
  • Який подарунок принесли діти Гені?(Букет кульбаб)
  • Скільки чоловік прийшло до хлопчика в гості?(близько 20)
  • Що було на столі?(вінегрет, пиріжки)
  • Як розважала мама дітей?(Грала Шуберта)
  • Як поводив себе в цей час Айтир( мовчки їв вінегрет з пиріжками)
  • Що запропонувала бабуся?(Пограти Гені на піаніно)
  • Він на це погодився?(Ні)
  • Хто зацікавився маскою Бетховена?(Айтир)
  • Як почував себе Геня?(Гордився маскою)
  • У що грали діти?(У фанти)
  • Хто для всіх зробив фанти?(Геня)
  • Який висновок зробили для себе Геня і діти?(Що він був нічим не гіршим за інших)
  • Чи став хлопчик щасливим після свого Дня народження?(Так)

Словникова робота. Перемога –1. Повний успіх у бою, остаточна поразка військ противника. 2.Успіх  у  боротьбі  за  що-небудь у  результаті  боротьби,  подолання якихось труднощів

Оригамі – мистецтво складання паперу. Мистецтво оригамі з явилося в Японії

Фанти –(з нім. Pfand –заклад) гра, коли кожен учасник зобов’язаний зняти з

себе будь-яку дрібницю. Всі фанти збираються в одну купу і перемішуються.

Один  граючий  витягує  фант,  а  ведучий  із  закритими  очима  наказує

господареві цього фанта виконати його побажання, щоб повернути цей фант.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке оповідання?
  • Хто може пояснити, яке явище зображено у творі «Паперова перемога?»

Характеристика головних героїв твору.

 Геня- хлопчик, який весь час хворів і не мав друзів

Мама Гені -

талановита,  мудра, любляча жінка, яка розуміє свого сина; робить все для того, щоб ворогів Гені зробити друзями

 

Бабуся Гені-була для внука янголом-охоронцем

Женя Айтир- хлопчик, який жорстоко поводився з Геньою

Діти йшли за ватажком –Женею Айтиром

Що не приймав в собі Геня?

Із-за чого страждала мама?

Із-за чого страждала бабуся?

...спритний та зухвалий

ворог всім, хто не був у нього на побігеньках

подивився холодним та дорослим поглядом

...кидалися,  кричали

це  не  діти,  це  бандити

 

Часто хворів, хода підтюпцем, дивне прізвище

..все це робило його нещасною людиною

 

Син часто хворіє

Внук часто хворіє

 

 

Виховують мама і бабуся

Геня- талановитий хлопчик, який працює над собою

Внук гарно грає на фортепіано

Хлопця виховує вулиця

 

Вічно закладений ніс

Живуть бідно(повоєнні часи)

Їм не вистачає коштів на лікування, тому внук весь час хворіє

Жорстокий та зухвалий, він розуміє, що в житті виживає той, хто має фізичну

силу та силу волі

 

 Не мав друзів

З Геньою ніхто не дружить

З Геньою ніхто не дружить

 

...мама грає, і ніхто не сміється; в повному мовчанні їли час

тування; було

перелякане обличчя, і, здавалось, ось

-

ось заплаче...

 

Ріс без батька

Немає чоловіка

Немає батька у внука

Дитина війни, росте без батька

 

 

ЇЇ хлопчика ображають

ЇЇ внука ображають діти в школі і в дворі

Було багато дітей, які йшли за ним

 

 

 

День народження Гені

 

тужливо оглядав кімнату

з

жахом чекав, коли прийдуть гості

-

намагався не думати, як зараз до

нього

увірвуться вороги

серце ледь не зупинилося: вони його ненавидять

-

відчув гордість

таке почуття він відчував тільки уві сні

він не  відчував ні

страху, ні ворожості...

 

 

 

незворушно...їв вінегрет з

пиріжком

зухвало роздивлявся кімнату

пильно перепитав

вперше в

житті звернувся до нього по імені та попросив...

 

шумні,  веселі  і

непримиренні  вороги

поважно  розсілися  навколо  столу

перелякане

обличчя

ось

-

ось  заплаче

сиділи  тихо

захоплено  сказала

всі

посміхалися

всі дякували

були зовсім не злі...

 

 

РЕЗУЛЬТАТ

 

 

Геня зробив висновок: він такий же, як і всі

Була щаслива, бо змогла допомогти сину

Була щаслива, що на Дні народження змогли примирити дітей

 Визнав талант Гені

Діти були вражені майстерністю Гені

  • Чи  є  в  цьому  творі  переможені? 
  • Що вмів робити Геня, а не вміли діти і їх ватажок Айтир?
  • Чому хлопчик займався саме цим видом діяльності?
  • Чому йому довелося робити для дітей фігурки із паперу?

 ІІІ.Підбиття підсумків уроку

«Мікрофон».

Чи можна сміятися над фізичними недоліками людини?

Домашнє завдання. Зробити фігурку орігамі, перечитати оповідання, підготуватися до суду.

 

 

docx
Додано
24 грудня 2022
Переглядів
154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку