Обґрунтуваннявибору проекту:необхідність вивчати та оберігатипташинийсвіт, визначення причини зменшення та зникненняптахів;поширеннязнань про Червону книгу;вихованнябережливогоставлення до птахів.
Мета і завдання:розповісти учням про охорону птахів;знайтицікавийматеріал про птахів України;продовжуватиформувати в учнівнавичкидослідницькоїроботи; розвивативміннязнаходитивзаємозв'язки в природі;прищеплюватилюбов до природи, бажанняїїохороняти.
План роботи над проектом
1. Обговорення з учнями мети і завдань проекту, формизахисту.
2. Розподілзавданьміжучнямикласу, інструктаж з виконанняроботи.
3. Ознайомлення з довідковою та художньоюлітературою,необхідною для виконанняроботи.
4. Пошуковадіяльністьучнів.
5. Захиствиконанихробіт, оформленняробіт з теми.
6. Проведення уроку з курсу «Природознавство».
Учасники проекту:учні 2 – Бкласу, вчитель – Самусенко Т.М.
Місце проведення: ШЗШ № 5
Обґрунтуваннявибору проекту:необхідність вивчати та оберігатипташинийсвіт, визначення причини зменшення та зникненняптахів;поширеннязнань про Червону книгу;вихованнябережливогоставлення до птахів.
Мета і завдання:розповісти учням про охорону птахів;знайтицікавийматеріал про птахів України;продовжуватиформувати в учнівнавичкидослідницькоїроботи; розвивативміннязнаходитивзаємозв’язки в природі;прищеплюватилюбов до природи, бажанняїїохороняти.
План роботи над проектом
1. Обговорення з учнями мети і завдань проекту, формизахисту.
2. Розподілзавданьміжучнямикласу, інструктаж з виконанняроботи.
3. Ознайомлення з довідковою та художньоюлітературою,необхідною для виконанняроботи.
4. Пошуковадіяльністьучнів.
5. Захиствиконанихробіт, оформленняробіт з теми.
6. Проведення уроку з курсу «Природознавство».
Тема.Охоронаптахів.
Мета: навчати дітей робити підсумок за темою, узагальнювати їхні знання про птахів та їх охорону. Удосконалювати вміння дітей проводити дослідження, розширяти їх світогляд. Виховувати цікавість до предмету,природних явищ, навчання. Прищеплювати бережливе ставлення до природи,викликати бажання пізнавати захоплюючий світ навколо себе.
Обладнання:Червона книга України, комп’ютернапрезентація, малюнки, фото пам’ятників, колаж, книга – розгортка, музичнийсупровід для фізкультхвилинки.
Хід уроку
І. Організаціякласу.
1.Створення психологічного настрою. Привітання гостей.
- Добрий день,діти до нас сьогодні завітали гості. Привітайтеся.
2.Підсумок фенологічних спостережень.
- Яка пора року триває зараз?
- Який місяць? Число? День тижня?
-Яка погода сьогодні?
– Який стан неба?
- Чи є вітер і яка його сила? Морозно?
- Хто поцікавився температурою?Чи опади присутні?
- Хто був уважним по дорозі до школи, і помітив щось цікаве?
II. Актуалізація опорних знань.
Це захват від краси пейзажу, барв та форм квітів,грації тварин, вічного плину дня та ночі. Це прихід весни, багрянець осені, краса зірок, пахощі землі, чистота джерельної води. Народившись, людина безкоштовно отримує у спадок безцінні дари: землю і воду,багатство надр і річки, гори та безкрайні рівнини, неповторні ліси і щедрі плоди землі.
І ми, люди, повиннівивчатизакониприроди для того, щоб правильно користуватисяїїбагатствами, примножуватиїх та зберегти для майбутніхпоколінь.
1. Читання вірша ученицею.Створенняпозитивного настрою.
А день сьогодні, начеказка,
Смієтьсясонечко в вікно,
Й запрошує: «Виходь, будь ласка!»
Так гарно не було давно.
Повсюдисвітло, небо чисте,
Аніхмариночкиніде.
І граєсонцепроменисто
І навітьвітер не гуде,
А стих й заліг тихенько спати,
Щоб не порушитикраси.
Виходьтевсінадвірізхати.
Пташинівсюди голоси —
Цегоробцізацвірінчали,
Синичку чутивіддаля.
З-підснігунавітьквіти встали,
Щобкрасувалася земля.
Так гарно, хоч й холоднувато,
Та не біда, зате дива.
То ж надворіпобутиварто,
Ботільки в казці так бува…
2. Постановка проблемногопитання.
- Скажіть, діти, чи є в природи голос?
(Звучитьаудіозапис «Ранок у лісі»)
- То яку відповідь ви дасте на поставлене питання. Чиї голос ви впізнали? А як про них сказати одним словом?
- Протягом місяця ми вивчали тему «Птахи»
- Чиможемо, ми стверджувати, що вже все знаємо про них?(Відповіді дітей)
IІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми продовжимоговорити про птахів, дізнаємосябагатоцікавого, а такожвивчемо правила охорони птахів. Два тижні ми працювали над проектом «Охоронаптахів». Сьогодні у нас підсумкове заняття. Про своїздобуткизвітуватимутьнашіучні та батьки, якіпрацювали за напрямками: «Журналісти», «Науковці», «Дослідники», «Фотокореспонденти».
- Усюінформацію, яку випідготували, ми зберемо в одну цікаву книжку «Книга про птахів».
- Тож, давайте не гаяти часу і скорішебратись за роботу.
- І зараз ми відкриємо наш перший розділ, який буде матиназву «У світіцікавого».
Надаємо слово «Науковцям», якіпрацювали над цимрозділом.
ІV. Презентація проекту.
1.Звітгрупи «Науковці».
1)Представлення книги – розгортки «Цікаве про птахів»
- На територіїнашоїкраїни зустрічаєтьсяблизько 700 видівптахів. Вони оселяються врізних куточках природи, і завждипривертаютьдо себе увагумилозвучнимспівом, яскравим забарвленнямпір`я, цікавоюповедінкою.Наша групапідібралацікавийматеріал про птахів, з яким ми хочемо вас зараз ознайомити.
- Ми дізналися, що снігурі – червоногруді пташки з чорною шапочкою. Прилітають вони до нас іздалекоїпівночі. Взимкуїдятьбруньки дерев, різніягоди, насіннябур’янів.А гніздяться і виводять пташенят у себе на батьківщині.
- Сич,близький родич сови,веде нічний спосіб життя, знищує безліч шкідників.А на зиму, виявляється,теж робить запаси. Він заморожує у дуплах дерев ,немов у холодильнику, мишей та інших гризунів. У одного сича було знайдено 2 кг їжі.
-Найвищий птах в Україні – журавель сірий.Зріст його досягає 120см, а маса близько 7 кг. Оселяється на болотах і луках, живиться комахами, зміями, ящірками, мишами.
- Найбільший птах нашої планет – це страус, а України – дрохва.Найменший птах на планеті – колібрі, а в України – корольок.
-Найкращийзір у орла, з висоти 3 км вінбачить у травімишу.
-У народі живе казка про Синьогоптаха, який є символом щастя. Виявляється, синій птах – реальна істота.Водяться вони у Північному Китаї. Дивні не тільки своїм забарвленням, а й умінням копіювати голоси інших пташок.
- У нас все,дякуємо за увагу.
2. Звіт групи «Дослідники».
- Зараз до слова запрошуємо групу «Дослідників». Вони розкажуть нам чим займалися протягом 2 тижнів.(Доповіді дітей)
- Іще в першому класі вчителька познайомила нас з поняттям «Червона книга». Цікаво, які саме птахи нашої Батьківщини занесені туди ?
- Як добре знати,що світ природи такий різноманітний, багатий і дивний. Що дзвенить він голосами мільйонів пташок. Та поглянемо на сьогоднішній день. За вікном тріщить мороз, завиває вітер, усе вкрите снігом. І як затишно нам у теплих квартирах. А як же птахам? Адже багато з них не полетіли в теплі краї, мужньо залишилися з нами. Де зараз гріються? Що їдять?
– Ми спостерігали за горобчиками,синичками, бачили ворон та галок,диких голубів. Як же старанно,невпинно оглядають вони кожну бур’янинку, голу гілочку дерева, засніжені тротуари.
– Ми добре знаємо,що пташки взимку гинуть не від холоду,а від голоду. І ми це бачили на власні очі.
- А я щодня спостерігав за метушнею на годівниці, що висить за вікном моєї квартири. Ось їх порятунок! Ніби мороз не дошкуляє і вітер не свище. Поклюють зерняток і цвірінькають на гілочках берізки. Отож, висновок простий- треба допомагати пташкам : робити і розвішувати годівниці.
- Я чув, що птахів треба охороняти не тільки взимку, а завжди. Що існують правила поведінки в природі навесні. Саме в цей час вони потребують особливої турботи. І про це має пам’ятати кожен.
Учитель:
-Плідно попрацювала група «Дослідників». Вони чітко виявили проблеми життя птахів узимку,порушили питання правил поведінки в природі навесні, поцікавилися глобальними проблемами охорони птахів. І тепер надаємо слово «Журналістам» і чекаємо відповіді на поставлені проблеми.
3. Звіт групи «Журналісти».
(Доповідь батьків та учнів)
-Вирубування лісів, осушення боліт, забруднення довкілля отрутохімікатами,техногенні катастрофи призводять до того, що чисельність багатьох видів птахів невпинно скорочується, вони стають рідкісними, а деякі види зникли взагалі чи знаходяться на межі зникнення. Уже зникло приблизно 200 видів птахів. Щоб зберегти різноманітність птахів на планеті, їх потрібно охороняти. Птахи, що потребують охорони та захисту, занесені до Червоної книги України.
(Питає дитина у мами) - Чи існує Червона книга України?
- Червона книга України ось перед вами (Демонстрація книги).До неї занесені і рослини ,і тварини, які потребують допомоги і охорони. Близько з нею ви можете познайомитися у читальних залах бібліотек. А деякі представники з цієї книги змахнули крилами і прилетіли до вас на урок розповісти про себе.
«Журналісти»демонструють птахів та розповідають про них
- Ось перед вами іще один родич сови. Це- пугач.Пугач – найбільший із сов, його маса понад 3 кг. Має симпатичні пір'яні вушка. Ноги озброєні великими гострими кігтями, чорний короткий гачкуватий дзьоб. Колись був досить поширений в Україні, нині трапляється зрідка і то лише в глухих місцях Карпат, Криму та Полісся. Полюбляє яри, берегові й скелясті гірські урвища, а також скелі, іноді болота. Цей оригінальний птах дуже рідкісний - у нашій країні залишилося всього кілька десятків пар, тож їх треба охороняти. Живе 70-80 років.
- А ось і рекордсмен росту. Журавель сірий. Журавлі доволі товариські птахи. Журавлине подружжя завжди надзвичайно вірне одне одному. До своїх родичів ці птахи ставляться зворушливо приязно, полюбляють жити в злагоді. Ці птахи дуже грайливі, а іноді, розходившись,виконують справжні танці з підкиданням камінців та трісок. Причиною зникнення журавля сірого стало осушення людиною боліт, безпосереднє винищення журавля.
- Лелека. Люди досить добре його вивчили. Він знайомий кожному ще зі сторінок букваря. Відпочивати він полюбляє, стоячи на одній нозі. Лелеки обережні птахи, але в більшості місць свого проживання користуються гостинністю людини, тож швидко звикають до освоєної території. Селиться він на дахах будинків та інших узвишшях навіть на опорах електропередач. Зимують лелеки в Африці та Південній Азії. Причина знищення – вирубування лісів, осушення боліт, погіршення умов гніздування.
- Кожен з вас уже впізнав цього незвичайного птаха. Це- пелікан. Пелікани – великі птахи. Довжина тіла близько 2 м, розмах крил – 2 м, маса – до 12 кг. В Україні пелікан не гніздиться, однак зустрічається на прольоті та влітку на чорноморському та зрідка азовському узбережжі.. Пелікани живляться виключно рибою. На полювання вилітають великими зграями. Рибу набирають у мішок і несуть до гнізда, де віддають її пташенятам. Літають рідко, але можуть подовгу парити в повітрі.
- Перед вами цінний мисливський птах. В Україні гніздиться скрізь. Куріпки оселяються в зарослях на полях, у лозах по берегах річок, наузліссях. Гніздо влаштовують на землі під кущиком. Живляться переважно насінням бур'янів, а в літній період – комахами. Взимку птахи харчуються бруньками лози, сходами озимини та інших рослин. Ці птахи осілі. Значну шкоду куріпкам завдають бродячі коти та собаки. Загальна чисельність птахів в Україні сьогодні суттєво знизилась. Через це полювання на них заборонене.
- Як виявляється,найбільший птах України - дрохва теж занесений до Червоної книги України. Дрохва - це великий птах із довгими сильними ногами. Ці птахи поширені в степах, і деяких районах лісостепу. Взимку відкочовують недалеко на південь. Полюбляють відкриті степові ділянки, поля злакових культур і багаторічних трав. Воду дрохвуне п'ють, задовольняючись рідиною, яку отримують разом з їжею. Живляться переважно комахами та іншими безхребетними тваринами, іноді жабами, ящірками, дрібними гризунами. Не так давно дрохви були багаточисленими птахами в степах України. Причина вимирання цих птахів – освоєння людиною цілинних земель у степах, а також надмірне полювання на них
Учитель:
- Діти, а чи не заблудився хтось із птахів? Чи не дивно вам когось із них бачити серед птахів України?
На цьому Червона книга не закінчується. Нажаль, її населяють багато представників, що просять про допомогу. Тож пам’ятаймо:
Усе на землінам треба берегти:
І звіра, й птаха, і малурослину.
Не думай,щов природіцар є ти-
Ти,врешті,є лишеїїчастина.
Учитель:
- У групі журналістів завзято працювали волонтери.
- Ми глибоко перейнялися проблемою сьогодення, яку так добре дослідила попередня група. Відразу вирішили включатися в діяльність. Ми принесли до класу схеми,фотографії годівниць, які можемо виготовити своїми руками. Однокласники підтримали нас. Через тиждень у дворах наших дітей вже висіли годівниці. За нашими підрахунками їх 20.
- Ми провели агітаційну роботу у перших класах нашої школи, розповідаючи дітям про тяжке становище пташок, що зимують з нами. І запропонували їм разом з батьками виготовити годівниці різних типів.
- Учням паралельного, 2-А класу, ми виготовили інформаційні буклети, у яких закликали їх приєднатися до нашої акції.(Відеозвіт)
- У нас все,дякуємо за увагу!
Учитель:
- Спасибі діти і дорослі, за ваші дослідження і висновки. Кожне ваше повідомлення навчає нас бережливого ставлення до природи, зокрема птахів. А робота «волонтерів» доводить нам, що наша участь у цьому також є і глобальна охорона здається десь далеко. А проста і звичайна- зовсім поруч. Ви впізнали цю пташку? (Синичка). Знайте,щозими від голоду помирає 9із 10 синичок. Отже,знайте, що ваша годівничка може врятувати оті 9. Ось вона справжня турбота і охорона!
- Сьогоднішній день дарує нам неповторну зимову красу.А давайте на хвилинку повернемося у тепле,золоте літечко. А заодно і відпочинемо.
Фізкультхвилинка«Райдуга»
4. Створення «Дерева турботи».
Учитель:
-Весела хвилинка відпочинку нагадала нам,що зима не вічна. На зміну їй прийде тепла, квітуча,дзвінкоголоса весна. І наповняться наші ліси і діброви гомінким щебетом птахів. Їжі в цей період у природі вдосталь. Тож чи треба турбуватися нам про птахів навесні?
- І зараз, я пропоную вам створити дерево «Турботи про птахів навесні». Виберіть із запропонованих малюнків,ті які розкажуть як треба поводити себе навесні, щоб захистити птахів.Зараз я пропоную «Волонтерам» вибрати із запропонованих малюнків ті,що відповідають правилам поведінки у природі навесні, і розмістити їх на нашому дереві.(Учні працюють над створенням дерева).
- Тож які ми правила маємо насамперед пам’ятати і виконувати?
Вірш (розповідає учениця)
Прошу вас, тільки не забувати:
Кожна пташина варта любові.
Кожного дня і кожну хвилину
Оберігайте всяку пташину.
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагатися не ображати!
5. Звіт групи «Фотокореспонденти»
Учитель:
-Нажаль, Таню, вивчаючи Червону книгу, ми дізналися про «образи» птахів, які наносить їм людство внаслідок розвитку цивілізації та бездумного господарювання. Але, разом з тим, люди і глибоко вдячні птахам за їх заслуги перед нами.
-Ми знаємо, що скульптори споруджують пам’ятники відомим людям : вченим, поетам, композиторам. І що цікаво, відзначають також заслуги птахів, увіковічнивши їх у камені та бронзі. Скільки неймовірних історій пов’язано зі світом птахів, із їх ставленням до нас. Аджепам’ятники так просто не зводяться, за ними завждистоїтьякасьцікаваісторіячиподія.
Зараз група «Фотокореспондентів», яка здійснила заочну екскурсію світом, ознайомить вас ізсвоєюфотовиставкою «Пам’ятники птахам» (Розповідьучнів про пам’ятники птахам).
- Пам’ятникгоробцеві є в американськомумістіБостоні. Виявляється, скромнийпернатий трудяга врятувавнаселенняцихмісць з голоду, коли тут з’явилисяневіданідосігусениці. Горобці в короткий термінрозправилися зішкідниками і тим самим врятували сади і посіви.
- Англійськийпідводнийчовенпотерпіваварію. До лапки голубки прикріпили капсулу з координатами. Вона доставила лист до Англії і екіпажбувврятований. За цей подвиг голубці не лишепоставленийпам’ятник, вона ще й нагородженамедаллю.
Учитель:
- Ось погляньте,яка гарна і цікававийшла книжка вашимиспільнимизусиллями.То ж давайте, щоб про неїдізналися й іншіучнінашоїшколи, ми подаруємоїїубібліотеку.
- Як бачите, в ній ще дуже багато місця для наповнення новими знаннями,цікавинками, історіями про наших пернатих друзів. Пропоную останній підсумковий етап нашого проекту зробити початком його продовження:нехай усі учні початкової школи поповнюють її під керівництвом бібліотекаря.
V. Закріплення та застосуваннянабутихзнань.
1.Виготовлення правил для класних куточків.
- Усе в житті починається з малого. Що я,дитина,конкретно маю зробити,щоб рятувати життя птахів? Вирішити глобальні проблеми я не можу, але точно знаю, що втручатися добрими діями ми зобов'язнані.
- Почнемо з себе і саме зараз. Для цього створимо інформаційний бюлетень для класного куточку. А його копію розповсюдимо у кожний класний куточок початкової школи.( Діти вибирають з торбинки правила,читають іх і приклеюють на інформаційні бюлетні).
1) Птахи навесні будують гнізда і виводять пташенят.
2)Птахів на гніздах не можна турбувати і тривожити: вони можуть покинутисвоїгнізда, тодіпташенятазагинуть.
3) Не можначіпати руками яйця, не можнарозорятигнізда.
4) Не можнаприноситипташенятдодому.
5) Не можнастріляти у птахів з рогаток, кидати у них каміння.
6) Птахи – окраса нашої природи.
7) Навесні треба підгодовувати птахів.
VІ. Домашнє завдання.
Учитель:
- Повторення – мати навчання. Я задоволена вашою роботою та її видимими результатами. Все, про що ми говорили, ви знайдете на сторінках підручника (с. 105- 106). Опрацюйте їх вдома, дайте відповіді на контрольні запитання. Там же ви знайдете серйозне практичне завдання, до виконання якого залучіть батьків. Запишіть сторінки домашнього завдання у щоденнику. Зараз ми з Владиком продемонструємо уже виконану практичну роботу. (Демонстрація шпаківні. Розповідь хлопчика про виконання роботи з дідусем.)
1. Оцінювання роботи дітей .
2. Гра «Мікрофон».
- Підіб’ємо підсумок нашої роботи, закінчивши речення:
1. Меніцікавобулодізнатисяпро …
2. Після уроку я обов’язковозроблю ще одну …
3. Найбільшимвідкриттямдля мене було …
4. Навесні у нашому саду з'явиться ще одна шпаківня, зроблена….
- Ви гарнопідготувалися до уроку, зібралибагатоцікавогоматеріалу і зразковойого представили.
- Любі діти, пам’ятайте:Земля належить вам! І ви завжди маєте робити все задля того, аби вона була багатою і прекрасною, аби існували на ній звірі, росли дерева, пурхали метелики, жили мирно поміж собою люди, дзвеніли веселим співом наші пернаті друзі – птахи.