20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок з природознавства у 2 класі "Звірі восени . Підготовка звірів до зими."

Про матеріал

Тема: Звірі восени . Підготовка звірів до зими.

Мета: ознайомити учнів із змінами, що відбуваються у житті звірів восени; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов до природи.

Обладнання : презентація , тести , ілюстрації звірів.

Тип уроку: Комбінований .

Перегляд файлу

 

Урок з природознавства

2 клас

 

 Звірі восени.

Підготовка звірів до зими.

 

 

Учитель:

Олійник О.Ф.

 

 

 

 

 

Тема:  Звірі восени . Підготовка звірів до зими.

Мета: ознайомити учнів із змінами, що відбуваються у житті звірів восени; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов до природи.

Обладнання : презентація , тести , ілюстрації звірів.

Тип уроку: Комбінований .

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Пролунав і стих дзвінок,

Починається урок…

  •                   А яким ви хотіли бачити цей урок? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, повчальним.)
  •                   Я хочу, щоб наш урок був ефективним.
  •                   А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, наполегливими.)
  •                   Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий,  ефективний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості. Від нашої співпраці. А працюємо ми на уроці природознавства – отже, ми - природодослідники.
  •                    

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

  1.               Вправа погода.
  • Який сьогодні день? Місяць?
  • Яка пора року?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря? Тепло чи холодно надворі?
  • Чи були сьогодні опади?
  •  

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.  Перевірка домашнього завдання

  • Отже, зараз осінь.
  • Як змінилось життя комах?
  • Як поводяться восени пташки?
  • Що примушує птахів відлітати у вирій?
  • Як називається група пташок, які відлітають у теплі краї?
  • Як називається група пташок, які зимують з нами?
  •  

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Багато клопоту восени не тільки комахам, птахам, а й звірам. (СЛАЙД 1)Вони теж відчувають прихід осені. Як саме змінює життя звірів осінь ми маємо дізнатись на сьогоднішньому уроці. (СЛАЙД 2)

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1.  Проблемне питання.

- З настанням осінніх холодів у звірів змінюється шерсть, вона стає густішою і теплішою. Деякі звірі упадають у зимову сплячку. Деякі роблять запаси харчів. Усі по різному. Чому звірі по-різному готуються до зими, від чого це залежить, що впливає на спосіб життя звірів у холодну пору року? (СЛАЙД 3) Це ми і з’ясовуватимемо  сьогодні на уроці.

- Для зручності, юні природодослідники, працюватимемо в парах. Кожна парта отримає собі звіра – і спробує пояснити, що ж робить їх тваринка восени. Наголошую! Нас цікавитимуть обґрунтовані думки.

 

Робота в парах.

2. - Отримати свого звіра ви зможете, коли впізнаєте, послухавши невеличку розповідь про нього. Яка пара першою назве звіра, та його і отримає. (учні, кожна парта, отримують фотокартку звіра)

 2.1 - Це найпоширеніший вид ссавців. Живуть у неглибоких норах з цілою системою ходів. Живляться зерном, рослинками. Можуть завдати великої шкоди сільському господарству, хоч самі дуже маленькі.

  Маленьке, сіреньке,

  А хвостик як шило. 

(Миша) (СЛАЙД 4-1)

 

 2.2 – Цей ссавець досить великий, має невелички копитця. Живиться зеленими та підземними частинами рослин, насінням, ягодами та плодами, а також червами, гризунами, ящірками, пташиними яйцями…

  Він ікластий і сердитий,

  Дуже любить землю рити.

  Жолуді весь час шукає.

  Малюків смугастих має. 

(Кабан) (СЛАЙД 4-2)

 

2.3 -  Ці звірі живуть невеликими родинами, до складу яких входять пара дорослих та їхні сьогорічні та минулорічні діти. На полювання виходять зграями. Живляться різними тваринами.

Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є, —
Жорстока лють,
Очі в нього силу ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно, … 

 (Вовк) (СЛАЙД 4-3)

 

  2.4 – Особливість цих рослиноїдних звірів – великі довгі вуха. Будинків вони не будують – живуть просто на землі. Їхні малята народжуються добре розвиненими, здатними самостійно пересуватися одразу після народження.

  Довгі вуха,  куций хвіст,

  Невеличкий сам на зріст.

  На городі побував –

  Геть, капусту попсував.

(Заєць) (СЛАЙД 4-5)

 

2.5 – Ці тваринки живуть на берегах лісових річок з повільною течією. Найбільш відома їхня особливість – будівельні здібності, будують хатки, нори, греблі. Деревину добувають за допомогою своїх надзвичайно гострих різців. Хвіст у них широкий і вкритий роговими лусками.

На ставку зробили дім
І живуть сім'єю в нім.
Хвіст широкий, як лопатка,
У малого ...   

 (Бобренятка) (СЛАЙД 4-6)

 

2.6 – Тіло у цих тваринок видовжене, голова майже зливається з тілом. Передні лапки мають міцні товсті кігті. Дуже люблять ласувати дощовими черв’яками. Майже сліпі.

Одяг має він багатий,
Сам же зовсім сліпуватий.
Живе без жодного віконця,
В житті не бачив промінь сонця.  

(Кріт) (СЛАЙД 4-7)

 

2.7 – Ці невеличкі звірки мають зовсім невойовничий  вигляд, хоч є хижаками: їдять мишей, маленьких змій, комах. Уміють згортатися у клубочок і відлякувати ворогів голками.

Вдень я сплю, а прийде ніч,
Отоді вже – інша річ!
Я виходжу полювати –
Стережись, мишва хвостата!
Не злічу і скільки штук
За життя вже з’їв гадюк.
Я колючий, мов будяк,
Ну а звуть мене …         

 (Їжак) (СЛАЙД 4-8)

 

2.8 – Живляться різноманітним рослинним кормом.  Має гарний хвіст, який допомагає керувати польотом під час стрибка з гілки на гілку, з дерева на дерево.

Багряна шубка
І розкішний хвостик.
Дарунки ліса в дупло носить:
Осипають сосни шишки.
Час уже збирать горішки.
Клопотлива і метка,
Ще собі несе грибка.     

(Білка) (СЛАЙД 4-9)

 

2.9 – Усеїдний звір: їсть ягоди, горіхи, зелені рослини, комахи, рибу, може і лося вполювати. Велика тварина з маленьким хвостиком.

Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати,
А зимою — в лігві спати.  

(Ведмідь) (СЛАЙД 4-1)

(СЛАЙД 4-10)

3 Фізкультхвилинка. (СЛАЙД 5)

 

4. Робота з підручником (ст. 54-57).

- Кожна парта наших природодослідників має тваринку. Пропоную уявно переміститись у нірки, дупла, барлоги, хатки – туди, де зручно вашій тварині. Ваше завдання – допомогти звіркам у їхніх осінніх турботах. Інструктаж щодо перевтілення у підручниках на ст.54. Знайдіть те, що корисно саме для вас.

 

Бобри. Роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.

      Білки дуже старанно запасають на зиму корми — жолуді, горіхи, гриби, які ховають у дуплах, під опалим листям, або розвішують на сучках дерев. Іноді в білчиних запасах буває до трьох і більше кілограмів горіхів. У зимову сплячку білки не залягають, хоч у дуже люті морози і в хуртовину кілька днів сплять.  Міняє білка хутро руде на сіре – тепліше, пухнастіше.

      Заєць. З настанням холодів хутро у зайців стає густішим і світлішим. На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Запасів їжі на зиму вони не заготовляють. Харчуються дрібними корінцями, згризають молоді пагони дерев, кору.

      Ведмідь за кілька тижнів до холодів намагається якомога більше наїстися – їдять все, що трапляється їстивного: горіхи, рибу. Він при цьому жиріє. Потім вибирає у тихому густому лісі закуток під великим деревом і там готує барліг.

       Борсук ,як ведмідь і їжак, запасається жиром, споживаючи жуків, ящірок, ягоди, жолуді. Але ще і запаси робить: сушені жаби жуки і гриби бувають у його нірках. Потім утеплить нору , обов’язково вичистить і лягає спати на зиму. Іноді прокидається, аби поїсти.

 

Їжаки. Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в опале листя і загортаються у клубок, впадаючи у глибоку сплячку аж до березня. Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину, зменшується маса, бо протягом сплячки вони не живляться, а живуть завдяки жиру, відкладеному в тілі восени. Його сон міцніший, ніж у ведмедя і борсука.
 

Хом'як поводиться як добрий господар. В різні пори року хом'як риє різні нори. У літніх норах, розташованих ближче до поверхні, є комори і гнізда. Зимові нори хом'яків знаходяться глибоко під землею. В них є комори і спаленьки, в яких тварини проводять зиму. Камери в норі хом'яки вистилають свіжою травою. Господар регулярно міняє підстилку. Взимку хом'як впадає у сплячку.

 

Ховрахи в теплу пору року запасаються зерном та горішками, які ховають у своїх норах по всьому лісу. Взимку практично весь час перебувають у сплячці, не висуваються назовні. До зими ховрах має накопичити жирові відкладення, які і дозволяють проіснувати всю зиму;на зиму вони роблять свої нори дещо глибшими, для того, щоб було тепліше зимувати. Під час сну їжі не вживають.

Життя кротів взимку майже нічим не відрізняється від життя кротів влітку: цілодобово риє підземні шляхи, шукає здобич, будує широкі камери для відпочинку.Харчується комашками, личинками, які залишилися на верхньому шарі їхніх ходів (10-15 см в глибину ґрунту). Взимку ґрунт підмерзає трішки, але кротів рятує природна сніжна подушка – шар снігу, що лежить на землі має здатність тримати температуру, потрібну для звіра.

Вовк, лисиця, заєць, кріт, лось ведуть активний спосіб життя.

 

  • Хто ж ваших звірів робить запаси на зиму? Чому вам це потрібно? (СЛАЙД 6)
  • Хто залягає у сплячку? Чому ви так зимуєте? (СЛАЙД 7)
  • Хто веде активний спосіб життя? (СЛАЙД 8)
  • А чи змінюють звірі свої шубки перед зимою? Як це називається? (СЛАЙД 9)

V. Узагальнення й систематизація знань

5. Робота із зошитом (ст.25).

1) З’єднай лініями, як звірі готуються до зими. (СЛАЙД 10 і СЛАЙД 11)

Сторінка зошита 1.jpg

 

Сторінка зошита 2.jpg

2) Дай відповіді на питання:

- Як змінюється шерсть у звірів восени? (Змінюється забарвлення і густота хутра.)

- Чому на зиму їжаки впадають у сплячку? (Зникає корм-комахи, стає холодно.)

- Чому білки не впадають у сплячку? (Не може накопичувати жир - не може без їжі.)

- Для чого звірі на зиму відкладають під шкірою запаси жиру? (Підшкірний жирок зігріває і живить організм.)

 

VI. Домашнє завдання

 - Читати  підручник с.54-57, відповідати на запитання .

 - Знайти цікавинки про звірів .

 

 VIІ. Підбиття підсумків.

1.Вправа « Мікрофон »

— Що нового дізнались про звірів?

 — Наведіть приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра?

 — Наведіть приклади тварин, які готують запаси кормів?

 — Наведіть приклади тварин, які готуються до зимової сплячки?

2.Вправа «Докази »

- Діти, до лісового відділення поліції тваринки принесли докази про те, що в лісі господарює осінь. На жаль,  черговий полісмен (старий ведмідь) не встиг записати, хто що саме приніс.

- Як ви думаєте, хто міг принести цей доказ? Хто зі звірів доказом приходу осені вважає  стиглий колос? (миша)

- Хто приніс гілку? Кому із звірів потрібні восени гілки та стовбури дерев? (бобер)

- Горішки. Кого перед холодами цікавлять горіхи? (білка, борсук)

- Діти, що цікаво. Білка збирає запаси, бо спить довго тільки під час дуже великих морозів, тому за зиму встигає багато з’їсти. А борсук спить всю зиму, а іноді прокидається, аби попоїсти.

- А це що за доказ приходу осені? Шерсть! Хто і чому свою шерсть вважає доказом приходу осені? (зайчик – це линяння)

 -- Дякую всім природодослідникам за роботу на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали. Підготувавшись з тваринами до осені, чекатимемо наступної пори року. (СЛАЙД 12)

- Повертаючи мені звірів, розселіть їх, будь ласка. Зоопарк чи заповідник?

- Веселої вам перерви!

doc
Додав(-ла)
Олійник Оксана
Додано
20 червня 2018
Переглядів
739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку