Тема уроку: «Час дієслова»
Мета: продовжити формувати вміння розпізнавати слова, які називають дії предметів; ознайомити з поняттям «час дії»; вчити ставити правильно запитання до дієслів в різних часових формах; вправляти в доцільному та правильному вживанні дієслів у власних висловленнях з використанням правильного часу; розвивати мовлення, логічне мислення, кмітливість; виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова; почуття радості в спільній роботі.
Очікувані результати:
- Учні вміють розпізнавати слова, які називають дії предметів;
- Учні ознайомлені з поняттям «час дії», та розуміють як дієслова змінюють форми в залежності від вживаного часу;
- Учні ставлять правильно запитання до дієслів, з урахуванням часової форми;
- Діти доцільно та правильно вживають дієслова у власних висловленнях з використанням правильного часу;
- Учні проявляють пізнавальний інтерес та любов до рідної мови, розвивають логічне мислення та кмітливість;
- Діти з радістю приймають участь у спільній роботі.
Ключові поняття: дієслово, час дії, минулий, теперішній, майбутній час.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: ІКТ, підручник Українська мова та читання Г. Іваниця, картки з завданнями, демонстраційний матеріал, куб для гри, цеглинки LEGO
Освітні галузі: мовно-літературна, інформативна.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
Пролунав другий дзвінок,
Починається урок.
То ж і ви часу не гайте,
Чи все приготували – перевіряйте.
2. Емоційне налаштування.
- Давайте разом складемо формулу нашого уроку
- На уроці ми будемо :
Уважними
Спостережливими
Лінивими
Працьовитими
Байдужими
Інтригуючими
Хорошими
- Яке слово у нас утворилось з перших букв. (УСПІХ)
ІІ. Актуалізація знань.
- Зараз наш чарівний куб буде ставити нам запитання про частини мови, які ми вже вивчали з вами, а ми повинні швиденько на них відповідати. (Для вправи використовуємо картонний куб з гранями по 15 см, на гранях пишемо цифри з номерами питань).
- Давайте з вами пограємо в гру. Зараз за допомогою цеглинок ви будете сигналізувати мені до якої частини мови відноситься слово, яке я називаю. Якщо це іменник, ви піднімаєте жовту цеглинку, якщо прикметник – блакитну цеглинку, якщо дієслово – помаранчеву.
Слова:
Весна, сонце, солодкий, машина, копає, читали, лікар, іде, блакитна, гіркий, ловить, дах, дужий, сміється, шлях, зайшов, жайворонок, прочитали, верба.
- Діти, відкриваємо ваші тоненькі зошити та записуємо число, класна робота. Дала каліграфічно пропишемо буквосполучання.
Ча ас сс чс час.
- Вправа віднови речення.
Прийшов час збирати врожай.
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація учбової діяльності
- Наша подорож країною мови триває, і ми невтомно відкриваємо усе нові відомості про частини мови. На минулому уроці ми завітали до царства дієслів. Разом ми повторили загальні відомості про дієслова, що їх уже вивчили раніше, і закріпили засвоєний матеріал прикладами. Ми дійсно пригадали, що дієслово — це частина мови, яка називає дії або стан предметів і відповідає на питання «Що робити?», «Що зробити?».
- Сьогодні ж ми дізнаємося, що дієслова можуть змінюватися за часом дії, яку вони називають. Оскільки саме дієсловами ми можемо виразити наші дії повсякчас. Саме про це ми й поговоримо з вами.
ІV. Сприймання й осмислення нового матеріалу.
- В царстві дієслів нас запросили в гості до себе три брати. У них однакові імена, але відрізняються прізвища. Найстаршого брата звати Минулий Час, середнього – Теперішній Час, а найменшого – Майбутній Час. Вони дуже полубляють грати з дієсловами і змінювати їх форму. В залежності від того в кого в руках є дієслово, воно набуває форми відповідного часу. Наприклад, слово писати (що робити?). Якщо його до рук бере Минулий Час, слово змінює свою форму і питання – і це вже писав (що робив?). Коли слово в руках у середнього брата, воно набуває форми теперішнього часу і звучить як – пишу (що роблю?). А якщо його тримає молодший брат, слово стає майбутнього часу і звучить – писатиму (що робитиму?).
- Отже, дієслова можуть змінюватись за часом. В українській мові дієслова мають три основних часи: минулий, теперішній, майбутній.
- Щоб знання міцні мати , треба в книгу заглядати. Зараз діти відкрийте, будь ласка, ваші підручники на сторінці 10. Ознайомимось з правилом внизу сторінки.
- Зазвичай ми можемо визначити час дієслова поставивши до нього питання. (Ознайомлення з таблицею «Гра-дослідження»)
- Ми зараз звами трішки відпочинемо і виконаємо руханку. Я буду показувати дію і говорити: «Я роблю», а ви маєте повторити цю дію і сказати: «Ми робимо». Давайте спробуємо.
- Я рівненько встала з-за парти. (Ми встали з-за парти).
- Я підняла руки догори. (Ми підняли руки догори).
- Я опустила руки на пояс. (Ми опустили руки на пояс).
- Я нахиляюсь в різні боки. (Ми нахиляємось в різні боки).
- Я тупочу на місці. (Ми тупочимо на місці).
- Я танцюю на місці. (Ми танцюємо на місці).
- Я стала рівненько. (Ми стали рівненько).
- Я сіла на своє робоче місце. (Ми сіли на своє робоче місце).
V. Закріплення й узагальнення знань.
1. Вправа «Сортер» (усно).
- Наші брати знову грають дієсловами. Давайте розсортуємо, які ж слова тримає кожен з братів. (Слайди 1-18)
2. Робота з парах.
- Спишіть словосполучення та запишіть у дужках питання до слів – назв дій. (Діти отримують завдання на картках, одна пара працює біля дошки).
Учитель (_________________) навчає. (Що робить?)
Берізка (__________________) схилилася. (Що зробила?)
Півень (__________________) заспівав. (Що зробив?)
Мороз (__________________) розмалює. (Що зробить?)
3. Вправа «Продовж речення».
- Доповніть і спишіть речення, вставляючи відповідні дієслова.
Миколка зараз (що робить?) …….. в зошиті.
Минулої ночі мороз (що зробив?)…………. шибки.
Влітку ми (що зробимо?) ……… в гори.
Довідка: пише, розмалював, поїдемо.
- Давайте пограємо з нашими друзями братами і попередаємо їм з рук в руки дієслова.
Утвори різні часові формі слів.
|
Минулий час |
Теперішній час |
Майбутній час |
Читати |
Читав |
Читає |
Читатиме |
Стрибати |
Стрибав |
Стрибає |
Стрибатиме |
Ловити |
Зловив |
Ловить |
Зловить |
Лікувати |
Лікував |
Лікує |
Лікуватиме |
VІ. Застосування знань (творча робота).
- Послухайте пісеньку Дієслова. У тексті цієї пісеньки дуже багато дієслів. Хто чує дієслово, той плескає в долоні. Позмагаємось, хто почує і запам'ятає більшу кількість дієслів.
Я бігаю, стрибаю, стрибаю і жую,
При цьому позіхаю
І пісеньку співаю.
Бо я - це дієслово.
І діяти весь час -
Мого життя умова.
Без мене наша мова не зможе обійтись,
Така вона чудова, бо дієслово скрізь!
І люди всі в дитинстві ведуть себе, як я!
Я танцюю і співаю, граю, плаваю, біжу,
Всю роботу в світі знаю,
Людям я весь час служу!
VІІ. Підсумок уроку.
- А зараз я хочу , щоб ви охарактеризували урок лише одним словом -прикметником. (Цікавий, навчальний, науковий, веселий)
- А іменником? (Гра, подорож, вправи, цікавість, науковість)
- А дієсловом? Свою відповідь запишіть і вкиньте у поштову скриньку, а я дізнаюся, що ви любите робити на уроці. (Працювали, писали, відповідали, грали, подорожували).
Підручник с. 10, користуючись табличкою змініть слово радіти за питаннями, використовуючи як однину так і множину. («Гра дослідження»).
VІІІ. Рефлексія.
- Збіг урок наш , як коротка мить ,
Дуже швидко час біжить ,
Ще попереду багато кроків ,
І цікавих уроків.
- Чи змінився настрій протягом уроку?
- Чи навчились визначати час дії та ставити питання до дієслів? Підніміть зелену цеглинку?
- Кому важко виконувати такі завдання? Покажіть жовту цеглинку.
- З ким ще потрібно попрацювати? Дайте сигнал червоною цеглинкою.
- Дякую за увагу і вашу роботу! Ви великі розумнички!
Вправа 1. Спиши словосполучення та запишіть у дужках питання до слів – назв дій.
Учитель (_________________) навчає.
Берізка (__________________) схиляється.
Півень (__________________)заспівав.
Мороз (__________________) розмальовує.
Вправа 2. Доповни і спиши речення, вставляючи відповідні дієслова.
Я зараз (що роблю?) …….. в зошиті.
Минулої ночі мороз (що зробив?)…………. шибки.
Влітку ми (що зробимо?) ……… в гори.
Довідка: пишу, розмалював, поїдемо.
Вправа 3. Утвори різні часові формі дієслів.
|
Минулий час |
Теперішній час |
Майбутній час |
Читати |
|
|
|
Стрибати |
|
|
|
Ловити |
|
|
|
Лікувати |
|
|
|
|
Дівчинка (що робить?)
. . |
|
Хлопчик (що робить?)
. . |
|
Діти (що роблять?)
. . |
|
Дівчинка (що робить?)
. . |
|
Діти (що роблять?)
. . |
Завтра |
Що робитиме?
. .
|
сонечко. |
Вчора |
Що робив?
. .
|
дощ. |
Сьогодні |
Що робить?
. .
|
вітер. |
|
|
|
|
|
|
світитиме |
йшов |
дує |