Тема уроку: «Час дієслова»

Про матеріал
Тема уроку: «Час дієслова» Мета: продовжити формувати вміння розпізнавати слова, які називають дії предметів; ознайомити з поняттям «час дії»; вчити ставити правильно запитання до дієслів в різних часових формах; вправляти в доцільному та правильному вживанні дієслів у власних висловленнях з використанням правильного часу; розвивати мовлення, логічне мислення, кмітливість; виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова; почуття радості в спільній роботі.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Час дієслова»

Мета: продовжити формувати вміння розпізнавати слова, які називають дії предметів; ознайомити з поняттям «час дії»; вчити ставити правильно запитання до дієслів в різних часових формах; вправляти в доцільному та правильному вживанні дієслів у власних висловленнях з використанням правильного часу; розвивати мовлення, логічне мислення, кмітливість; виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова; почуття радості в спільній роботі.

Очікувані результати:

-                     Учні вміють розпізнавати слова, які називають дії предметів;

-                     Учні ознайомлені з поняттям «час дії», та розуміють як дієслова змінюють форми в залежності від вживаного часу;

-                     Учні ставлять правильно запитання до дієслів, з урахуванням часової форми;

-                     Діти доцільно та правильно вживають дієслова у власних висловленнях з використанням правильного часу;

-                     Учні проявляють пізнавальний інтерес та любов до рідної мови, розвивають логічне мислення та кмітливість;

-                     Діти з радістю приймають участь у спільній роботі.

Ключові поняття: дієслово, час дії, минулий, теперішній, майбутній час.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: ІКТ, підручник Українська мова та читання Г. Іваниця, картки з завданнями, демонстраційний матеріал, куб для гри, цеглинки LEGO

Освітні галузі: мовно-літературна, інформативна.

Хід уроку

І. Вступна частина.

1. Організаційний момент.

Пролунав другий дзвінок,

Починається урок.

То ж і ви часу не гайте,

Чи все приготували – перевіряйте.

2. Емоційне налаштування.

- Давайте разом складемо формулу нашого уроку

- На уроці ми будемо :

 Уважними

 Спостережливими

 Лінивими

 Працьовитими

 Байдужими

 Інтригуючими

 Хорошими

-                     Яке слово у нас утворилось з перших букв. (УСПІХ)

ІІ. Актуалізація знань.

  1.               Вправа «Куб»

-                     Зараз наш чарівний куб буде ставити нам запитання про частини мови, які ми вже вивчали з вами, а ми повинні швиденько на них відповідати. (Для вправи використовуємо картонний куб з гранями по 15 см, на гранях пишемо цифри з номерами питань).

  1.                 Яка частина мови відповідає на питання хто, що? (Іменник)
  2.                 Яка частина мови називає ознаки предмету. (Прикметник)
  3.                 На які питання відповідає прикметник? (Який? Яка? Які? Яке?)
  4.                 Яка частина мови називає дію предмета? (Дієслово)
  5.                 Які питання можна поставити до дієслів? (Що робиш? Що зробив? Що будеш робити?)
  6.                 В залежності від кількості, слова можуть бути в …. та в …. (Однині та множині).
  1.               Гра «Чуєш слово – підніми колір».

-                     Давайте з вами пограємо в гру. Зараз за допомогою цеглинок ви будете сигналізувати мені до якої частини мови відноситься слово, яке я називаю. Якщо це іменник, ви піднімаєте жовту цеглинку, якщо прикметник – блакитну цеглинку, якщо дієслово – помаранчеву.

Слова:

Весна, сонце, солодкий, машина, копає, читали, лікар, іде, блакитна, гіркий, ловить, дах, дужий, сміється, шлях, зайшов, жайворонок, прочитали, верба.

  1.               Каліграфічна хвилинка.

-                     Діти, відкриваємо ваші тоненькі зошити та записуємо число, класна робота. Дала каліграфічно пропишемо буквосполучання.

Ча ас сс чс час.

-                     Вправа віднови речення.

Прийшов час збирати врожай.

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація учбової діяльності

-                     Наша подорож країною мови триває, і ми невтомно відкриваємо усе нові відомості про частини мови. На минулому уроці ми завітали до царства дієслів. Разом ми повторили загальні відомості про дієслова, що їх уже вивчили раніше, і закріпили засвоєний матеріал прикладами. Ми дійсно пригадали, що дієслово — це частина мови, яка називає дії або стан предметів і відповідає на питання «Що робити?», «Що зробити?».

-                     Сьогодні ж ми дізнаємося, що дієслова можуть змінюватися за часом дії, яку вони називають. Оскільки саме дієсловами ми можемо виразити наші дії повсякчас. Саме про це ми й поговоримо з вами.

ІV. Сприймання й осмислення нового матеріалу.

  1.               Розповідь вчителя.

-                     В царстві дієслів нас запросили в гості до себе три брати. У них однакові імена, але відрізняються прізвища. Найстаршого брата звати Минулий Час, середнього – Теперішній Час, а найменшого – Майбутній Час. Вони дуже полубляють грати з дієсловами і змінювати їх форму. В залежності від того в кого в руках є дієслово, воно набуває форми відповідного часу. Наприклад, слово писати (що робити?). Якщо його до рук бере Минулий Час, слово змінює свою форму і питання – і це вже писав (що робив?). Коли слово в руках у середнього брата, воно набуває форми теперішнього часу і звучить як – пишу (що роблю?). А якщо його тримає молодший брат, слово стає майбутнього часу і звучить – писатиму (що робитиму?).

-                     Отже, дієслова можуть змінюватись за часом. В українській мові дієслова мають три основних часи: минулий, теперішній, майбутній.

  1.               Робота з підручником.

-                     Щоб знання міцні мати , треба в книгу заглядати. Зараз діти відкрийте, будь ласка, ваші підручники на сторінці 10. Ознайомимось з правилом внизу сторінки.

-                     Зазвичай ми можемо визначити час дієслова поставивши до нього питання. (Ознайомлення з таблицею «Гра-дослідження»)

  1.               Руханка.

-                     Ми зараз звами трішки відпочинемо і виконаємо руханку. Я буду показувати дію і говорити: «Я роблю», а ви маєте повторити цю дію і сказати: «Ми робимо». Давайте спробуємо.

-                     Я рівненько встала з-за парти. (Ми встали з-за парти).

-                     Я підняла руки догори. (Ми підняли руки догори).

-                     Я опустила руки на пояс. (Ми опустили руки на пояс).

-                     Я нахиляюсь в різні боки. (Ми нахиляємось в різні боки).

-                     Я тупочу на місці. (Ми тупочимо на місці).

-                     Я танцюю на місці. (Ми танцюємо на місці).

-                     Я стала рівненько. (Ми стали рівненько).

-                     Я сіла на своє робоче місце. (Ми сіли на своє робоче місце).

V. Закріплення й узагальнення знань.

1. Вправа «Сортер» (усно).

- Наші брати знову грають дієсловами. Давайте розсортуємо, які ж слова тримає кожен з братів. (Слайди 1-18)

2. Робота з парах.

- Спишіть словосполучення та запишіть у дужках питання до слів – назв дій. (Діти отримують завдання на картках, одна пара працює біля дошки).

Учитель (_________________) навчає. (Що робить?)

Берізка (__________________) схилилася. (Що зробила?)

Півень (__________________) заспівав. (Що зробив?)

Мороз (__________________) розмалює. (Що зробить?)

3. Вправа «Продовж речення».

- Доповніть і спишіть речення, вставляючи відповідні дієслова.

Миколка зараз (що робить?) …….. в зошиті.  

Минулої ночі мороз (що зробив?)…………. шибки.

Влітку ми (що зробимо?) ……… в гори.

Довідка: пише, розмалював, поїдемо.

  1.               Вправа «Проведи дієслово».

-                     Давайте пограємо з нашими друзями братами і попередаємо їм з рук в руки дієслова.

 Утвори різні часові формі слів.

 

Минулий час

Теперішній час

Майбутній час

Читати

Читав

Читає

Читатиме

Стрибати

Стрибав

Стрибає

Стрибатиме

Ловити

Зловив

Ловить

Зловить

Лікувати

Лікував

Лікує

Лікуватиме

 

VІ. Застосування знань (творча  робота).

  1.               Гра «Чуєш слово, плесни в долоні»

-                     Послухайте пісеньку Дієслова. У тексті цієї пісеньки дуже багато дієслів. Хто чує дієслово, той плескає в долоні. Позмагаємось, хто почує і запам'ятає більшу кількість дієслів.

Я бігаю, стрибаю, стрибаю і жую,

При цьому позіхаю

І пісеньку співаю.

Бо я - це дієслово.

І діяти весь час -

Мого життя умова.

Без мене наша мова не зможе обійтись,

Така вона чудова, бо дієслово скрізь!

І люди всі в дитинстві ведуть себе, як я!

Я танцюю і співаю, граю, плаваю, біжу,

Всю роботу в світі знаю,

Людям я весь час служу!

VІІ. Підсумок уроку.

  1.               Вправа «Опиши урок».

-                     А зараз я хочу , щоб ви охарактеризували урок лише одним словом -прикметником. (Цікавий, навчальний, науковий, веселий)

-                     А іменником? (Гра, подорож, вправи, цікавість, науковість)

-                     А дієсловом? Свою відповідь запишіть і вкиньте у поштову скриньку, а я дізнаюся, що ви любите робити на уроці. (Працювали, писали, відповідали, грали, подорожували).

  1.               Домашнє завдання.

Підручник с. 10, користуючись табличкою змініть слово радіти за питаннями, використовуючи як однину так і множину. («Гра дослідження»).

VІІІ. Рефлексія.

- Збіг урок наш , як коротка мить ,

Дуже швидко час біжить ,

 Ще попереду багато кроків ,

 І цікавих уроків.

 - Чи змінився настрій протягом  уроку?

- Чи навчились визначати час дії та ставити питання до дієслів?  Підніміть зелену цеглинку?

- Кому важко виконувати такі завдання?  Покажіть жовту цеглинку.

- З ким ще потрібно попрацювати?  Дайте сигнал червоною цеглинкою.

- Дякую за увагу і вашу роботу! Ви великі розумнички!

Вправа 1. Спиши словосполучення та запишіть у дужках питання до слів – назв дій.

Учитель (_________________) навчає.

Берізка (__________________) схиляється.

Півень (__________________)заспівав.

Мороз (__________________) розмальовує.

 

Вправа 2. Доповни і спиши речення, вставляючи відповідні дієслова.

Я зараз (що роблю?) …….. в зошиті.  

Минулої ночі мороз (що зробив?)…………. шибки.

Влітку ми (що зробимо?) ……… в гори.

Довідка: пишу, розмалював, поїдемо.

 

Вправа 3. Утвори різні часові формі дієслів.

 

Минулий час

Теперішній час

Майбутній час

Читати

 

 

 

Стрибати

 

 

 

Ловити

 

 

 

Лікувати

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Добери слово, що описує дію на малюнку.

Дівчинка (що робить?)

 

.                                                    .

Хлопчик (що робить?)

 

.                                                    .

Діти (що роблять?)

 

.                                                    .

Дівчинка (що робить?)

 

.                                                    .

Діти (що роблять?)

 

.                                                    .

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Встав пропущене слово, склади та запиши речення.

 

Завтра

 

Що робитиме?

 

.                                  .

 

 

сонечко.

Вчора

 

Що робив?

 

.                                  .

 

 

 

дощ.

Сьогодні

 

Що робить?

 

.                                  .

 

            вітер.

 

 

 

 

 

 

світитиме

йшов

дує

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
21 квітня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку